Nätet registrerat på Nederländerna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av Pall »

Satt i bilen och väntade och fick för mig att titta på SVT Play. Det gick inte eftersom bilens internets registrerade region inte var Sverige. Kikade då på hur det ser ut i bilens internetabonnemang och då står det Nederländerna som registrerat land. Kan och isåfall hur ändrar man det?
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av 100procent »

Går inte. Bilen kör Roaming och har ett nederländskt sim-kort. Jag är bara positiv över att bilen kör med Roaming då det innebär att bilen har tillgång till flera operatörers nät här i Sverige. Vilket i sin tur innebär bra täckning!
Verdi

Re: Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av Verdi »

Jag får holländsk reklam när jag lyssnar på vissa poddar. :D
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av Fredrik j »

Lite märkligt det där. Jag som brukar irritera mig på all italiensk reklam på youtube när jag är i italien med min svenska telefon.

Troligtvis är väl bilen uppkopplad mot en server i nederländerna och youtube tror du sitter där.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av heldiggrisen »

Kanske man kan hacka Teslas OpenVPN tjänst så man kan använda sin egna VPN för själv att ”välja land”. Tveksamt om det går, då det verkar som Tesla har tagit (dator)säkerheten på allvar.
https://blog.lookout.com/hacking-a-tesla
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av loftux »

Ett annat alternativ är ju att dela nätverk från mobilen och ansluta wifi på det sättet. Då är man ju så att säga i Sverige.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av Daniel R »

Då kanske det går att köra Disney+ i bilen (och se Mandalorian).
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av Vulgarsonic »

loftux skrev:
Ett annat alternativ är ju att dela nätverk från mobilen och ansluta wifi på det sättet. Då är man ju så att säga i Sverige.
Det kan fungera.
Jag testade varianten att köra VPN på min mobil och sedan dela nätverk till bilen för att se om jag fick SVT play att funka (bor i Finland) men den varianten fungerar iaf inte.
Användarvisningsbild
mews
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 aug 2019 17:05
Ort: Stockholm

Re: Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av mews »

Nederländerna? Det är väl Telias nät, via Resilans fortfarande?
Användarvisningsbild
JonasF1
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 05 dec 2018 20:24

Re: Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av JonasF1 »

Skickade en fråga till Tesla om SIM kortet.
Fick detta tillbaka:
"Sim kortet i din model 3 är ett e-SIM och desvärre har vi ingen möjlighet i dagsläget att ändra "country code" i dessa.
Jag har fört informationen vidare till relevanta avdelningar.
Det är möjligt att detta kan komma att ändras i framtiden men det är inget jag har någon information om i nuläget."

Håller tummarna på att går o fixa framöver. :)

/J
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Användarvisningsbild
Logge
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jul 2014 12:53
Ort: Brämhult

Re: Nätet registrerat på Nederländerna

Inlägg av Logge »

Hej, har samma problem vilket också innebär att vissa radiokanaler inte funkar i TuneIn.
Ändring är dock på g, har fått detta från Tesla Service:
—————
Hejsan, Jag fördiagnostiserar just nu er bil.

Mycket riktigt så har vi börjat ändra Model 3 eSim till korrekt landskod. Just i ert fall så har detta av någon anledning misslyckats.

Detta sker centralt och är inget vi kan göra från servicecentret.

Jag har fört informationen vidare och väntar på svar, jag återkopplar så fort jag har en uppdatering.

Jag avbokar också er tid då detta kommer att lösas remote.

Vänligen,
Tesla Service

Hej igen.

Jag har nu fått svar från våra ingenjörer. Denna ändring skickas ut centralt, i våger. Eftersom att det misslyckades på er bil så kommer den istället att inkluderas i nästa våg. Dessa sker med några veckors mellanrum.

Jag kommer att avboka ert ärende då det inte finns något vi kan göra från vår sida.

Vänligen,
Tesla Service
Skriv svar