Model X beställd och i skrivande stund i container någonstans mellan Rotterdam och Tilburg. Förväntar mig att parkera hemma den hemma i Gävleborgs inland i slutet av december med hänsyn till Teslas aktiekurs... Ska nu till att beställa och montera laddbox och har lite funderingar som jag gärna tar era synpunkter på.
Först lite förutsättningar, har idag värmepump med effektvakt installerad på inkommande faser till elcentralen inomhus. Laddboxen är enklast att installera direkt till huvudcentralen men det är fullt möjligt att mata den via elcentralen också. Huset är hyfsat "smart" med en ordentlig KNX-installation och nydragen el. I mätarskåpet börjar det bli hyfsat fullt med överspänningsskydd och strax kommande jordfelsbrytare för lite utomhusinstallationer. Jag har i samband med installationen av laddbox också tänkt installera en reservkraftsomkopplare samt säkra upp från nuvarande 25A till 35A.
Jag kör en GTE i dagsläget och har hittills laddat på vanligt 10A Shuco och klarat mig fint men ligger på gränsen på åtminstone en fas, möjligt att detta går att justera genom en lite mer genomtänkt fördelning av effekthungriga apparater.
Jag har som önskemål att köra "kombinerad" effektvakt av både laddbox och värmepump för att skydda huvudsäkringarna men ändå göra det möjligt att ladda bil och värma hus när det ibland blir -30°.
Tjälen går nog i jorden precis nu så blir nog justeringar i installationen till våren men huvudalternativen jag ser är:
1. Att byta mätarskåp till t ex http://www.garo.se/installation/matarsk ... rvk-63-25a och fördela till bland annat laddbox därifrån.
2. Att mata laddboxen direkt från inomhuscentralen. Troligen byter vi ändå mätarskåpet för att få plats med reservkraftsomkopplaren, men då troligen till ett utan fördelning.
Efter att ha diskuterat dessa två huvudalternativ med elektrikern föredrar jag instinktivt nummer 2, främst för att fortsätta ha all fördelning och effektmätning samlad (jag har idag separat mätning och loggning till KNX av värmepumpen och övrig el). Men varken jag eller elektrikern har någon idé på hur kan man lösa effektvakt på ett driftsäkert sätt. Jag tänker att det uppstår en form av hysteres om värmepumpen och laddboxen oberoende av varandra vill ha ut max av dem var för sig bedömd "tillgänglig" effekt.
Blev ett långt första inlägg