Som lite motvikt till strul med nummerplåtar och flyttade leveranser kommer här en ganska smärtfri resa genom Teslas köpcykel:
14/10: Beställning lagd och företagsleasing ordnad genom DNB.
8/11: Fick VIN och uppskattat leveransdatum 2-9 dec.
20/11: Fakturan på första förhöjda hyran kom.
28/11: Tid för leverans inbokad till 10/12 kl 16. Då tiden passade dåligt ringde jag och bokade om den till kl 13 samma dag.
9/12: Delivery ringde och ville kolla så allt var ok inför leverans dagen efter.
10/12: Körde ner till Märsta och mötte upp en kille från Riddermark som skulle hämta min tidigare bil, han skjutsade sen ut mig till Trosta. (Kan förresten varmt rekommendera Riddermark, har sålt tre bilar till dom under hösten och allt har hanterats på ett föredömligt smidigt sätt). Väl hos Tesla var jag 30 minuter tidig men det var en nästintill folktom lokal så signering gick på ett nafs. 10 min senare gick vi ner till leveranshallen och körde genomgång och avsyning av bilen. Och ca kl 13.15 rullade jag ut i solskenet och styrde näsan norrut igen
Noterat om bilen som är en LR AWD årsmodell 2020:
- Mjukvaran var inte uppdaterad (2019.31.103.1)
- Batteriet var laddat till 83%
- Krokarna i frunken saknades
- Telefonkablar följde inte med (det visste jag men trist ändå)
- Stänkskydd var inte monterat (på fråga sa dom att det tagits beslut att inte montera och lämna ut dessa tills de får direktiv uppifrån…)
- Invändigt var den lite slarvigt städad (enligt mig som är extremt petig på sånt)
- Den är extremt rolig att köra
- En vit bil blir extremt skitig av 30 mil decemberslask
Nu står den hos Bollnäs bilvård för lite kärlek i form av keramisk lackförsegling. Klar imorgon och då blir det okynnesåkning deluxe!
Som lite motvikt till strul med nummerplåtar och flyttade leveranser kommer här en ganska smärtfri resa genom Teslas köpcykel:
14/10: Beställning lagd och företagsleasing ordnad genom DNB.
8/11: Fick VIN och uppskattat leveransdatum 2-9 dec.
20/11: Fakturan på första förhöjda hyran kom.
28/11: Tid för leverans inbokad till 10/12 kl 16. Då tiden passade dåligt ringde jag och bokade om den till kl 13 samma dag.
9/12: Delivery ringde och ville kolla så allt var ok inför leverans dagen efter.
10/12: Körde ner till Märsta och mötte upp en kille från Riddermark som skulle hämta min tidigare bil, han skjutsade sen ut mig till Trosta. (Kan förresten varmt rekommendera Riddermark, har sålt tre bilar till dom under hösten och allt har hanterats på ett föredömligt smidigt sätt). Väl hos Tesla var jag 30 minuter tidig men det var en nästintill folktom lokal så signering gick på ett nafs. 10 min senare gick vi ner till leveranshallen och körde genomgång och avsyning av bilen. Och ca kl 13.15 rullade jag ut i solskenet och styrde näsan norrut igen
Noterat om bilen som är en LR AWD årsmodell 2020:
- Mjukvaran var inte uppdaterad (2019.31.103.1)
- Batteriet var laddat till 83%
- Krokarna i frunken saknades
- Telefonkablar följde inte med (det visste jag men trist ändå)
- Stänkskydd var inte monterat (på fråga sa dom att det tagits beslut att inte montera och lämna ut dessa tills de får direktiv uppifrån…)
- Invändigt var den lite slarvigt städad (enligt mig som är extremt petig på sånt)
- Den är extremt rolig att köra
- En vit bil blir extremt skitig av 30 mil decemberslask
Nu står den hos Bollnäs bilvård för lite kärlek i form av keramisk lackförsegling. Klar imorgon och då blir det okynnesåkning deluxe!
————-
Det låter ju riktigt bra. Det är bara att gratulera!
Jag beställde strax innan dig (företagsleasing DnB)och har haft ganska mycket strul med beställningen (min inbytesoffert försvann mm) och bilen skulle lämnats ut igår (fick lite fel fakturor, dock slutbetald i god tid mm) och den är ännu ej reggad hos transportstyrelsen. Oklart när jag för hämta den. Trots det så är det ändå inte hela världen men det är ganska märkligt att det kan vara så olika med leveranserna.
Som lite motvikt till strul med nummerplåtar och flyttade leveranser kommer här en ganska smärtfri resa genom Teslas köpcykel:
14/10: Beställning lagd och företagsleasing ordnad genom DNB.
8/11: Fick VIN och uppskattat leveransdatum 2-9 dec.
20/11: Fakturan på första förhöjda hyran kom.
28/11: Tid för leverans inbokad till 10/12 kl 16. Då tiden passade dåligt ringde jag och bokade om den till kl 13 samma dag.
9/12: Delivery ringde och ville kolla så allt var ok inför leverans dagen efter.
10/12: Körde ner till Märsta och mötte upp en kille från Riddermark som skulle hämta min tidigare bil, han skjutsade sen ut mig till Trosta. (Kan förresten varmt rekommendera Riddermark, har sålt tre bilar till dom under hösten och allt har hanterats på ett föredömligt smidigt sätt). Väl hos Tesla var jag 30 minuter tidig men det var en nästintill folktom lokal så signering gick på ett nafs. 10 min senare gick vi ner till leveranshallen och körde genomgång och avsyning av bilen. Och ca kl 13.15 rullade jag ut i solskenet och styrde näsan norrut igen
Noterat om bilen som är en LR AWD årsmodell 2020:
- Mjukvaran var inte uppdaterad (2019.31.103.1)
- Batteriet var laddat till 83%
- Krokarna i frunken saknades
- Telefonkablar följde inte med (det visste jag men trist ändå)
- Stänkskydd var inte monterat (på fråga sa dom att det tagits beslut att inte montera och lämna ut dessa tills de får direktiv uppifrån…)
- Invändigt var den lite slarvigt städad (enligt mig som är extremt petig på sånt)
- Den är extremt rolig att köra
- En vit bil blir extremt skitig av 30 mil decemberslask
Nu står den hos Bollnäs bilvård för lite kärlek i form av keramisk lackförsegling. Klar imorgon och då blir det okynnesåkning deluxe!
Har varit nära att avbeställa ett antal gånger nu.
De som skrev redan i November att Tesla inte kommer att leverera några SR+ till Sverige detta kvartal hade rätt..
Beställde en vit sr+ med drag 18 oktober. Stod leverans i November som för de andra. Blivit "lovad" att det ska dyka upp SR+ på varje båtlass men varje gång har de försökt sälja på mig en LR eller P istället.
Kan spekulera i att det är Holland som tar alla SR+ detta kvartal pga ändrade skatteregler i deras land efter nyår. Sen så skickas alla de dyra upp till Norden där vi har "råd"
Edis skrev:
Fick äntligen ett rakt svar från Delivery Center idag:
Beklagar situatuationen och att vi tyvärr inte kommer få fler SR+ detta kvartal.
Jag mailade tillbaka och skrev att jag är sugen på att avbeställa av ren princip och krävde att få ett besked på NÄR jag får bilen.
Har ju snart väntat i 3 månader och att behöva vänta i upp till 3 månader till på en slumpbaserad leveransplan känns HELT fel. Hade de sagt från början att det kan dröja upp till sex månader så är det ju en sak, men jag skulle ju få den i november... Min mormor lär väl inte vara så glad på att jag lånar hennes bil i upp till 3 månader till...
Tyvärr gör ju en avbeställning inte ett skit, Tesla lär inte bli bättre för det, de vet att de har en produkt man nästan kan stå ut med vad som helst för att man ska få köpa den... Slutar väl med att man står i en ruta vid överlämningen och sjunger "I will always love you" med byxorna nere vid anklarna ( )
Det komiska idag var att jag fick svar på mitt mail idag och bara några minuter efter det kom det reklam-mail som tipsade om alla deras lagerbilar. Det gjorde nästan lite ont...
Har varit nära att avbeställa ett antal gånger nu.
De som skrev redan i November att Tesla inte kommer att leverera några SR+ till Sverige detta kvartal hade rätt..
Beställde en vit sr+ med drag 18 oktober. Stod leverans i November som för de andra. Blivit "lovad" att det ska dyka upp SR+ på varje båtlass men varje gång har de försökt sälja på mig en LR eller P istället.
Kan spekulera i att det är Holland som tar alla SR+ detta kvartal pga ändrade skatteregler i deras land efter nyår. Sen så skickas alla de dyra upp till Norden där vi har "råd"
Edis skrev:
Fick äntligen ett rakt svar från Delivery Center idag:
Beklagar situatuationen och att vi tyvärr inte kommer få fler SR+ detta kvartal.
Jag mailade tillbaka och skrev att jag är sugen på att avbeställa av ren princip och krävde att få ett besked på NÄR jag får bilen.
Har ju snart väntat i 3 månader och att behöva vänta i upp till 3 månader till på en slumpbaserad leveransplan känns HELT fel. Hade de sagt från början att det kan dröja upp till sex månader så är det ju en sak, men jag skulle ju få den i november... Min mormor lär väl inte vara så glad på att jag lånar hennes bil i upp till 3 månader till...
Tyvärr gör ju en avbeställning inte ett skit, Tesla lär inte bli bättre för det, de vet att de har en produkt man nästan kan stå ut med vad som helst för att man ska få köpa den... Slutar väl med att man står i en ruta vid överlämningen och sjunger "I will always love you" med byxorna nere vid anklarna ( )
Det komiska idag var att jag fick svar på mitt mail idag och bara några minuter efter det kom det reklam-mail som tipsade om alla deras lagerbilar. Det gjorde nästan lite ont...
Det var jag som skrev det efter ett pratat med Telsa, ironiskt nog ska jag hämta ut en SR+ 23/12 som jag beställde i mitten på november men det var en lagerbil jag högg på så jag fick en blå istället för en vit.
Vetefan om det är värt 11k extra när jag faktiskt vill ha en vit men just nu är jag utan bil så jag får helt enkelt "acceptera" en blå.
Det har kommit in lite SR+ och det har funnits lite lagerbilar på hemsidan från dag till dag men dom försvinner lika fort dom kommer upp men den stora populationen som kommer till Sverige är helt klar LR och P.
Det är så jäkla synd att det skiljer så enormt mycket i försäkring för mig för annars hade en P varit det självklara valet men att betala 7-800 mer i månaden bara för försäkring är ju surt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Samma här. Avyttrade min BMW i november med tron att bilen skulle vara här i slutet november/början av December.
Har fått erbjudande på en Vit SR+ med drag fast med 19 tums fälgar. Tyvärr påverkar detta förmånsvärdet samt bruttolöneavdraget mer än vad det smakar med 1 tum större hjul...
Som sagt, dyker väl upp lite bilar då och då. Men jag räknar nog inte med leverans förs Slutet feb början Mars som det ser ut nu....
LasseTM skrev:
Mikael_a skrev:
Har varit nära att avbeställa ett antal gånger nu.
De som skrev redan i November att Tesla inte kommer att leverera några SR+ till Sverige detta kvartal hade rätt..
Beställde en vit sr+ med drag 18 oktober. Stod leverans i November som för de andra. Blivit "lovad" att det ska dyka upp SR+ på varje båtlass men varje gång har de försökt sälja på mig en LR eller P istället.
Kan spekulera i att det är Holland som tar alla SR+ detta kvartal pga ändrade skatteregler i deras land efter nyår. Sen så skickas alla de dyra upp till Norden där vi har "råd"
Edis skrev:
Fick äntligen ett rakt svar från Delivery Center idag:
Beklagar situatuationen och att vi tyvärr inte kommer få fler SR+ detta kvartal.
Jag mailade tillbaka och skrev att jag är sugen på att avbeställa av ren princip och krävde att få ett besked på NÄR jag får bilen.
Har ju snart väntat i 3 månader och att behöva vänta i upp till 3 månader till på en slumpbaserad leveransplan känns HELT fel. Hade de sagt från början att det kan dröja upp till sex månader så är det ju en sak, men jag skulle ju få den i november... Min mormor lär väl inte vara så glad på att jag lånar hennes bil i upp till 3 månader till...
Tyvärr gör ju en avbeställning inte ett skit, Tesla lär inte bli bättre för det, de vet att de har en produkt man nästan kan stå ut med vad som helst för att man ska få köpa den... Slutar väl med att man står i en ruta vid överlämningen och sjunger "I will always love you" med byxorna nere vid anklarna ( )
Det komiska idag var att jag fick svar på mitt mail idag och bara några minuter efter det kom det reklam-mail som tipsade om alla deras lagerbilar. Det gjorde nästan lite ont...
Det var jag som skrev det efter ett pratat med Telsa, ironiskt nog ska jag hämta ut en SR+ 23/12 som jag beställde i mitten på november men det var en lagerbil jag högg på så jag fick en blå istället för en vit.
Vetefan om det är värt 11k extra när jag faktiskt vill ha en vit men just nu är jag utan bil så jag får helt enkelt "acceptera" en blå.
Det har kommit in lite SR+ och det har funnits lite lagerbilar på hemsidan från dag till dag men dom försvinner lika fort dom kommer upp men den stora populationen som kommer till Sverige är helt klar LR och P.
Det är så jäkla synd att det skiljer så enormt mycket i försäkring för mig för annars hade en P varit det självklara valet men att betala 7-800 mer i månaden bara för försäkring är ju surt.
Samma här. Avyttrade min BMW i november med tron att bilen skulle vara här i slutet november/början av December.
Har fått erbjudande på en Vit SR+ med drag fast med 19 tums fälgar. Tyvärr påverkar detta förmånsvärdet samt bruttolöneavdraget mer än vad det smakar med 1 tum större hjul...
Som sagt, dyker väl upp lite bilar då och då. Men jag räknar nog inte med leverans förs Slutet feb början Mars som det ser ut nu....
LasseTM skrev:
Mikael_a skrev:
Har varit nära att avbeställa ett antal gånger nu.
De som skrev redan i November att Tesla inte kommer att leverera några SR+ till Sverige detta kvartal hade rätt..
Beställde en vit sr+ med drag 18 oktober. Stod leverans i November som för de andra. Blivit "lovad" att det ska dyka upp SR+ på varje båtlass men varje gång har de försökt sälja på mig en LR eller P istället.
Kan spekulera i att det är Holland som tar alla SR+ detta kvartal pga ändrade skatteregler i deras land efter nyår. Sen så skickas alla de dyra upp till Norden där vi har "råd"
Edis skrev:
Fick äntligen ett rakt svar från Delivery Center idag:
Beklagar situatuationen och att vi tyvärr inte kommer få fler SR+ detta kvartal.
Jag mailade tillbaka och skrev att jag är sugen på att avbeställa av ren princip och krävde att få ett besked på NÄR jag får bilen.
Har ju snart väntat i 3 månader och att behöva vänta i upp till 3 månader till på en slumpbaserad leveransplan känns HELT fel. Hade de sagt från början att det kan dröja upp till sex månader så är det ju en sak, men jag skulle ju få den i november... Min mormor lär väl inte vara så glad på att jag lånar hennes bil i upp till 3 månader till...
Tyvärr gör ju en avbeställning inte ett skit, Tesla lär inte bli bättre för det, de vet att de har en produkt man nästan kan stå ut med vad som helst för att man ska få köpa den... Slutar väl med att man står i en ruta vid överlämningen och sjunger "I will always love you" med byxorna nere vid anklarna ( )
Det komiska idag var att jag fick svar på mitt mail idag och bara några minuter efter det kom det reklam-mail som tipsade om alla deras lagerbilar. Det gjorde nästan lite ont...
Det var jag som skrev det efter ett pratat med Telsa, ironiskt nog ska jag hämta ut en SR+ 23/12 som jag beställde i mitten på november men det var en lagerbil jag högg på så jag fick en blå istället för en vit.
Vetefan om det är värt 11k extra när jag faktiskt vill ha en vit men just nu är jag utan bil så jag får helt enkelt "acceptera" en blå.
Det har kommit in lite SR+ och det har funnits lite lagerbilar på hemsidan från dag till dag men dom försvinner lika fort dom kommer upp men den stora populationen som kommer till Sverige är helt klar LR och P.
Det är så jäkla synd att det skiljer så enormt mycket i försäkring för mig för annars hade en P varit det självklara valet men att betala 7-800 mer i månaden bara för försäkring är ju surt.
Går ju att sälja/byta fälgarna. Förmånsvärdet är inte ristat i sten om man avyttrar utrustning.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Om Hudik räknas till omnejd så är är vi 3 nya 3 or här snart. Min kommer dock att synas i Arbrå en hel del.
Och jag är uppe så ofta att jag nästan kan räknas som Model 3-ägare i Hudiksvall/Norrbo ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.