E tron 50
Moderator: Redaktion
Re: E tron 50
Tack för svar Mati. Jag är sugen på en e-tron men jag får bara in en 50 i det bilavtal jag har. Kör idag en MS 75D, men kommer överge Tesla för annan elbil nästa år. Har en reservation på en polestar 2 men nu lockar en e-tron 50 mer trots kortare räckvidd. Allt övrigt väger nog över till Audins fördel. Vi pratar ju ungefär samma pengar för mig privat. Ruskigt bra rabatter på e-tron 50.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Varför inte skriva i tråden vad man lyckas få?cosmos skrev:Ruskigt bra rabatter på e-tron 50.
Så kan ju alla intresserade kanske få ner priserna ännu mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
50 ligger på kampanj 104k rabatt.taliz skrev:Varför inte skriva i tråden vad man lyckas få?cosmos skrev:Ruskigt bra rabatter på e-tron 50.
Så kan ju alla intresserade kanske få ner priserna ännu mer.
Jag läst om rabatten på 104 000kr på flera ställen. Priset på 695 000 kr är det före eller efter rabatt?
Efter. Ungefär som introduktionsprisetFishbeck skrev:Jag läst om rabatten på 104 000kr på flera ställen. Priset på 695 000 kr är det före eller efter rabatt?
Skriv gärna ut procent då själv summan säger lite. Jag har fått 6,1% på bil med utrustning och 10% på vinterdäcken.. vissa handlare har inte velat lägga däcken vid sidan utan då hamnat på 6 % på bil med vinterdäck.
Tänkte beställa min under veckan!
Summan säger ju egentligen exakt, Audi ger handlarna 104 k i rabatt.OTP skrev:Skriv gärna ut procent då själv summan säger lite. Jag har fått 6,1% på bil med utrustning och 10% på vinterdäcken.. vissa handlare har inte velat lägga däcken vid sidan utan då hamnat på 6 % på bil med vinterdäck.
Så jag har ex först 104 k rabatt sen 6,4 % på bil och 10 % på resten.
Stevvee skrev:Summan säger ju egentligen exakt, Audi ger handlarna 104 k i rabatt.OTP skrev:Skriv gärna ut procent då själv summan säger lite. Jag har fått 6,1% på bil med utrustning och 10% på vinterdäcken.. vissa handlare har inte velat lägga däcken vid sidan utan då hamnat på 6 % på bil med vinterdäck.
104 k i rabatt som är generalagentens rabatt. sen med vald extra utrustning så har jag fått en rabatt på 54100 kr. Vinterdäcken 20 tum Continental: 30200kr efter rabatt.
Hur ser din spec ut?
Proline advanced med hud utan vinterhjul 800 prick. Vinterhjulen ligger separat och likt dina.OTP skrev:Stevvee skrev:Summan säger ju egentligen exakt, Audi ger handlarna 104 k i rabatt.OTP skrev:Skriv gärna ut procent då själv summan säger lite. Jag har fått 6,1% på bil med utrustning och 10% på vinterdäcken.. vissa handlare har inte velat lägga däcken vid sidan utan då hamnat på 6 % på bil med vinterdäck.
104 k i rabatt som är generalagentens rabatt. sen med vald extra utrustning så har jag fått en rabatt på 54100 kr. Vinterdäcken 20 tum Continental: 30200kr efter rabatt.
Hur ser din spec ut?
Finns dom att provköra än? Eller alla är 55?
Vore intressant att se hur långt man faktiskt kommer.
Nej tyvärr, vet inte ens om dom här helbilsgodkända ännu.taliz skrev:Finns dom att provköra än? Eller alla är 55?
Bara prova en 55a och hoppas på det bästa. Jag är skeptisk till räckvidd på vintern men kanske chansar ändå
Går det fortfarande att få 104' i rabatt på 50? Kollar man Audis hemsida så står den inte med längre. Men kan man få den fortfarande så är det en jätte bra deal! Jag fick ge 755' för en proline med 53' i extrautrustning inga vinterdäck med där, letar fortfarande efter några snyggare än de 19" som erbjuds. Sen kommer ju elbilsbonus på 60'
Yes Audi har förlängt den kampanjen.Macki skrev:Går det fortfarande att få 104' i rabatt på 50? Kollar man Audis hemsida så står den inte med längre. Men kan man få den fortfarande så är det en jätte bra deal! Jag fick ge 755' för en proline med 53' i extrautrustning inga vinterdäck med där, letar fortfarande efter några snyggare än de 19" som erbjuds. Sen kommer ju elbilsbonus på 60'
Det är ju lite grisen i säcken känsla.Stevvee skrev:Nej tyvärr, vet inte ens om dom här helbilsgodkända ännu.taliz skrev:Finns dom att provköra än? Eller alla är 55?
Bara prova en 55a och hoppas på det bästa. Jag är skeptisk till räckvidd på vintern men kanske chansar ändå
Om man räknar på 60kwh tillgängligt, och 300wh/km samt att man laddar till 80%. Då kommer man 16 mil.
Det beror på en hel del hur man kör och ser på det, 50 modellen har ca 65kwh netto och laddar man till 80% till vardags så blir det 52kwh tillgängligt, delar det på 300wh/km så kommer man 17,3 mil, men om man inte har monster fälgar och kör som folk så bör du landa på 250wh/km utan några större problem och då kommer man 20,8 mil, skulle man då utgå ifrån 100% så blir det 26mil.
-
Fast varför vill man bara ladda den till 80% när det ej är farligt att ladda den till 100%.taliz skrev:Det är ju lite grisen i säcken känsla.Stevvee skrev:Nej tyvärr, vet inte ens om dom här helbilsgodkända ännu.taliz skrev:Finns dom att provköra än? Eller alla är 55?
Om man räknar på 60kwh tillgängligt, och 300wh/km samt att man laddar till 80%. Då kommer man 16 mil.
Sen hoppas jag verkligen att man kan komma ner mot 240 wh/km istället. Känns som 50 kanske kan vara likvärdig X60 eller är jag fel ute ?
Visst du kan ladda till 100%. Men du lär inte köra till 0% heller. Så 80% användbar kapacitet är rimligt. Att hoppas på 240wh/km är nog en stretch target för sommarkörning. Vinter får man nog vara nöjd med om man når 300wh/km om man håller sig under 100km/h. Vid hög landsvägskörning mer.Stevvee skrev:Fast varför vill man bara ladda den till 80% när det ej är farligt att ladda den till 100%.taliz skrev:Det är ju lite grisen i säcken känsla.Stevvee skrev:Nej tyvärr, vet inte ens om dom här helbilsgodkända ännu.taliz skrev:Finns dom att provköra än? Eller alla är 55?
Sen hoppas jag verkligen att man kan komma ner mot 240 wh/km istället. Känns som 50 kanske kan vara likvärdig X60 eller är jag fel ute ?
E-tron 50 lär inte bli en vanlig syn på fjällsemestern. Både min I3 och TM3 har ca 50% mer förbrukning på vintern mot WLTP.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
”Farligt” är det inte, men det lär slita betydligt mer på batteriet. Det finns ju en buffer både i botten och toppen på etron vad jag förstår. Botten är större än toppen. Bruttokapacitet av batteriet är 71kwh, och netto 65kwh enligt macky ovan. Det lämnar knappt 10% till buffer. Oftast är botten större än toppen. Låt säga att 6% i botten och 4% i topp så är 100% faktiskt 96%.Stevvee skrev:Fast varför vill man bara ladda den till 80% när det ej är farligt att ladda den till 100%.taliz skrev:Det är ju lite grisen i säcken känsla.Stevvee skrev:Nej tyvärr, vet inte ens om dom här helbilsgodkända ännu.taliz skrev:Finns dom att provköra än? Eller alla är 55?
X60 var väl närmare 55 tror jag. Sen är det ju gott om superchargers med. Men i regn eller snö är det nog rätt kämpigt även med X60.
Tänkte att förr klarade man sig på X60 så 50 kanske inte är hela världen. Jag tror jag skulle klara mig fint på den även om jag skulle vilja ha mer räckvidd men pengen man får betala är ju faktiskt okej mot vad man får. Visst en Model S SR är nästan samma pengtaliz skrev:”Farligt” är det inte, men det lär slita betydligt mer på batteriet. Det finns ju en buffer både i botten och toppen på etron vad jag förstår. Botten är större än toppen. Bruttokapacitet av batteriet är 71kwh, och netto 65kwh enligt macky ovan. Det lämnar knappt 10% till buffer. Oftast är botten större än toppen. Låt säga att 6% i botten och 4% i topp så är 100% faktiskt 96%.Stevvee skrev:Fast varför vill man bara ladda den till 80% när det ej är farligt att ladda den till 100%.taliz skrev:Det är ju lite grisen i säcken känsla.Stevvee skrev:Nej tyvärr, vet inte ens om dom här helbilsgodkända ännu.taliz skrev:Finns dom att provköra än? Eller alla är 55?
X60 var väl närmare 55 tror jag. Sen är det ju gott om superchargers med. Men i regn eller snö är det nog rätt kämpigt även med X60.
Tittar man på Björns olika tester av etron så ser det ut så här, sommar med 20" +21° snitt 118km/h 29,7kwh/100km.
Sommar 20" +15° bakom lastbil i 90km/h 20,7kwh/100km
Sommar 20" +15° snitt 90km/h 22,7kwh/100km
Vinter 19" -5° snitt 90km/h 25,3kwh/100km
Och man kan räkna ca 10% lägre förbrukning med 19" mot 20" för sommarförbrukningen!
Efter som etron har värmepump tillskillnad från TM3 så är den väldigt effektivt vid låg temperatur också.
Känns som att det ordbajsas och gissas en hel del av folk som inte kört eller har koll på etron, lite tråkigt när folk undrar generellt. Är själv ingen fanboy av nått märke det la man av med när man växte upp, utan rätt info ska ut och inget annat.... För att citera en galning, fake news
Sommar 20" +15° bakom lastbil i 90km/h 20,7kwh/100km
Sommar 20" +15° snitt 90km/h 22,7kwh/100km
Vinter 19" -5° snitt 90km/h 25,3kwh/100km
Och man kan räkna ca 10% lägre förbrukning med 19" mot 20" för sommarförbrukningen!
Efter som etron har värmepump tillskillnad från TM3 så är den väldigt effektivt vid låg temperatur också.
Känns som att det ordbajsas och gissas en hel del av folk som inte kört eller har koll på etron, lite tråkigt när folk undrar generellt. Är själv ingen fanboy av nått märke det la man av med när man växte upp, utan rätt info ska ut och inget annat.... För att citera en galning, fake news
Om jag slår in sträckan Lomma Trysil på routplanner blir det 4 stopp på Ionity a 20min för 50. Har då fyllt i regn och 0 grader.
Förstår faktiskt inte problemet med det eftersom detta sker typ 1ggr per år...och att 50 skulle bli en ovanlig syn på fjällsemestern tror jag inte, jag kommer testa i alla fall!
I Norge har de första leveranserna av 50 startat, någon som fått besked från sin säljare i Sverige angående leverans?
Förstår faktiskt inte problemet med det eftersom detta sker typ 1ggr per år...och att 50 skulle bli en ovanlig syn på fjällsemestern tror jag inte, jag kommer testa i alla fall!
I Norge har de första leveranserna av 50 startat, någon som fått besked från sin säljare i Sverige angående leverans?
+1 är precis av denna anledning jag tar steget och beställer en 50. Jag åker en sån resa Max en gång per år.. kollat rutten ner mot Karlskrona som vi åker ca 5 ggr å där pausar vi ändå i Värnamo och käkar. Den gången jag inte kan planera resan får jag väl erbjuda nån kompis att köra e tron i helgen mot att vi tar deras v90..Johan B skrev:Om jag slår in sträckan Lomma Trysil på routplanner blir det 4 stopp på Ionity a 20min för 50. Har då fyllt i regn och 0 grader.
Så för egen del så klarar vi nog 99% av resorna med en 50.
E tron 50
Kortare pendling och enstaka långresor går säkert utmärkt.
Det jobbiga är spontanresorna.
Gör ni inte sånt?
Låt säga du ska spontant ta en tripp från västra Skåne till östra.
Det ösregnar och är ca 10 mil dit, 10 mil hem. Ingen laddning på destinationen. Du har säg 65% SOC pga tidigare körning på dagen.
Det är ingen jättelång resa, och det bör gå att hitta åtminstone 50kw på vägen. Men det är ändå lite irriterande att behöva stanna för en sån relativt kort tripp.
Jag gör åtminstone sånt varje vecka, och med Model 3 LR är det lugnt även i snöstorm.
(Med det sagt hade jag ändå gärna haft dubbelt så stort batteri...)
För säg 600 lakan kanske det kunde vara intressant med étron 50. Men 800 för att få något så basic som adaptiv farthållare?
Då känns nog en MS SR betydligt mer prisvärd. Närmare dubbel range, mkt bättre prestanda, ungefär lika mkt lastutrymme, massvis med superchargers(som dessutom är gratis), osv...
Nåja, jag skriver inte detta för att försöka övertyga någon. Det är bara mina egna tankar.
Gör ni inte sånt?
Det ösregnar och är ca 10 mil dit, 10 mil hem. Ingen laddning på destinationen. Du har säg 65% SOC pga tidigare körning på dagen.
Det är ingen jättelång resa, och det bör gå att hitta åtminstone 50kw på vägen. Men det är ändå lite irriterande att behöva stanna för en sån relativt kort tripp.
Jag gör åtminstone sånt varje vecka, och med Model 3 LR är det lugnt även i snöstorm.
För säg 600 lakan kanske det kunde vara intressant med étron 50. Men 800 för att få något så basic som adaptiv farthållare?
Då känns nog en MS SR betydligt mer prisvärd. Närmare dubbel range, mkt bättre prestanda, ungefär lika mkt lastutrymme, massvis med superchargers(som dessutom är gratis), osv...
Nåja, jag skriver inte detta för att försöka övertyga någon. Det är bara mina egna tankar.
Kan bara svara för mig själv.. Jag hade självklart uppskattat längre räckvidd men vår bilpolicy tillåter inte tesla.. storbolag så inget man kan ändra från gräsrotsnivå.. enda elbilen som jag är sugen på är e tron. Hade gärna gått på en 55:a men med rådande bilpolicy där jag får ta en del av kostanden för dyrare bil är prisskillnaden alldeles för stor. I mitt fall nästan 2000 papp i månaden, inte värt det!taliz skrev:Kortare pendling och enstaka långresor går säkert utmärkt.
Gör ni inte sånt?