E tron 50
Moderator: Redaktion
Re: E tron 50
PS2 lockar inte?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Inte heller med bland våra alternativ... behöver dessutom åka runt med en hundbur..taliz skrev:PS2 lockar inte?
Re: E tron 50
De där argumenten kommer i vanliga fall från petrolheadsen. Tänk om man gör en spontanresa till yttre Sibirien. Då vill jag ju inte ladda på vägen osv osv. Att man läser det på detta forum av en elbilist som förespråkar ett annat märke än vad den här tråden handlar om är lite anmärkningsvärt.taliz skrev:Kortare pendling och enstaka långresor går säkert utmärkt.
Det jobbiga är spontanresorna.
Gör ni inte sånt?
Låt säga du ska spontant ta en tripp från västra Skåne till östra.
Det ösregnar och är ca 10 mil dit, 10 mil hem. Ingen laddning på destinationen. Du har säg 65% SOC pga tidigare körning på dagen.
Det är ingen jättelång resa, och det bör gå att hitta åtminstone 50kw på vägen. Men det är ändå lite irriterande att behöva stanna för en sån relativt kort tripp.
Jag gör åtminstone sånt varje vecka, och med Model 3 LR är det lugnt även i snöstorm.
(Med det sagt hade jag ändå gärna haft dubbelt så stort batteri...)
För säg 600 lakan kanske det kunde vara intressant med étron 50. Men 800 för att få något så basic som adaptiv farthållare?
Då känns nog en MS SR betydligt mer prisvärd. Närmare dubbel range, mkt bättre prestanda, ungefär lika mkt lastutrymme, massvis med superchargers(som dessutom är gratis), osv...
Nåja, jag skriver inte detta för att försöka övertyga någon. Det är bara mina egna tankar.
Man kan väl säga såhär. Alla elbilar, oavsett batteristorlek och märke, kan få problem när det kommer till dessa (uppenbarligen mycket vanliga) spontanresor. I vanliga fall står ju bilen inte fulladdad hemma i garaget. Man brukar ju ladda upp till en nivå som passar ens vardag. Jag har aldrig marginal för spontanresor på tiotals mil. Det hade jag inte i Teslorna, och det har jag inte i min e-tron 55 heller. Är det ett problem? Nej. Såklart inte. Det har hänt en gång. Häromveckan var jag tvungen att ta en spontanresa till Södertälje på 70 mil t-o-r, i snöslask och eländigt väglag. Jag hade varken laddat eller förvärmt bilen innan. Jag fick helt enkelt toppa batteriet hos McD i Mariestad. Gratis dessutom. Det tog 10 minuter och en kaffe. Detta hände en gång och förmodligen händer der aldrig igen. Det motiverar knappast köpet av en bil med större batteri.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
Jag förstår vad du menar och ja vissa dagar kanske det inte skulle fungera. Men spontanresor på 20 mil finns inte i våran värld om bilen har nyttjats under dagen.
Men helt klart så känner man en liten oro för just att 50 modellen blir för kort några % utav alla resor men samtidigt så får man väll eventuellt ta det.
Model S SR är ju som sagt ett alternativ och man får en grym drivlina med bättre räckvidd men sen då? Jag blandar säkert äpplen och päron nu men det som gör mig skeptisk till tesla är ju dela deras serviceorg, backkameror som visar spökbilder, infotainmentsystem som släpar och är buggig, ingen Hud och dåliga lysen. Jag betalar alltså 40 k mer för räckvidd jag inte behöver och för 40 k kan jag snabbladda rätt mycket och kompensera frugan med en väska så hon inte klagar över lång väntan när bilen laddas.
Jag tar komfort och funktioner samt säkerhet alla dagar i veckan före drivlina. Men jag förstår hur du tänker och att du gärna vill framhäva teslan. Teslan är bra på räckvidd och drivlina. Thats it.
Men helt klart så känner man en liten oro för just att 50 modellen blir för kort några % utav alla resor men samtidigt så får man väll eventuellt ta det.
Model S SR är ju som sagt ett alternativ och man får en grym drivlina med bättre räckvidd men sen då? Jag blandar säkert äpplen och päron nu men det som gör mig skeptisk till tesla är ju dela deras serviceorg, backkameror som visar spökbilder, infotainmentsystem som släpar och är buggig, ingen Hud och dåliga lysen. Jag betalar alltså 40 k mer för räckvidd jag inte behöver och för 40 k kan jag snabbladda rätt mycket och kompensera frugan med en väska så hon inte klagar över lång väntan när bilen laddas.
Jag tar komfort och funktioner samt säkerhet alla dagar i veckan före drivlina. Men jag förstår hur du tänker och att du gärna vill framhäva teslan. Teslan är bra på räckvidd och drivlina. Thats it.
Re: E tron 50
Angående de dåliga lysen. Jag hamnade bakom en Tesla igår kväll. Grannens Model S 2017. En likadan som jag hade. Den stackars bilen har nog aldrig tidigare haft en så välupplyst väg framför sig som när mina LED-matrix snyggt och trevligt svepte "runt" den och lyste upp hela vägen. Det gick inte att se om Teslan körde med helljus eller inte. I princip allt ljus kom från min bil kändes det som. Jag blev med fasa påmind om hur det var att köra med Teslan i mörket, vilket var faktiskt en av anledningar varför jag ville bli av med den. Jag hoppas verkligen att de har fått till det lite bättre på senare bilar, för det där var inte kul.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
Nån som vet när Teslan lysen blev bättre? Min 2019 Model S har bra helljus, men var 2017 så illa, när kom uppdatering av dem?mati skrev:Angående de dåliga lysen. Jag hamnade bakom en Tesla igår kväll. Grannens Model S 2017. En likadan som jag hade. Den stackars bilen har nog aldrig tidigare haft en så välupplyst väg framför sig som när mina LED-matrix snyggt och trevligt svepte "runt" den och lyste upp hela vägen. Det gick inte att se om Teslan körde med helljus eller inte. I princip allt ljus kom från min bil kändes det som. Jag blev med fasa påmind om hur det var att köra med Teslan i mörket, vilket var faktiskt en av anledningar varför jag ville bli av med den. Jag hoppas verkligen att de har fått till det lite bättre på senare bilar, för det där var inte kul.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: E tron 50
Du har dåliga helljus också när du provat adaptiva Led.HenrikM76 skrev:Nån som vet när Teslan lysen blev bättre? Min 2019 Model S har bra helljus, men var 2017 så illa, när kom uppdatering av dem?mati skrev:Angående de dåliga lysen. Jag hamnade bakom en Tesla igår kväll. Grannens Model S 2017. En likadan som jag hade. Den stackars bilen har nog aldrig tidigare haft en så välupplyst väg framför sig som när mina LED-matrix snyggt och trevligt svepte "runt" den och lyste upp hela vägen. Det gick inte att se om Teslan körde med helljus eller inte. I princip allt ljus kom från min bil kändes det som. Jag blev med fasa påmind om hur det var att köra med Teslan i mörket, vilket var faktiskt en av anledningar varför jag ville bli av med den. Jag hoppas verkligen att de har fått till det lite bättre på senare bilar, för det där var inte kul.
Re: E tron 50
Du gör den där klassiska grejen icke-ägare som är frekventa forumläsare och smått skeptiska till Tesla alltid gör. Listar problem de läst i forumet om Tesla, och får för sig att de är ständiga problemkällor och att andra bilmärken är problemfria. Läs vilket märkesforum som helst och du kommer få bilden att det är katastrof. Man måste komma ihåg att Tesla fortfarande har de mest nöjda ägarna, dvs för den absoluta majoriteten funkar bilarna väldigt bra.Stevvee skrev:Jag förstår vad du menar och ja vissa dagar kanske det inte skulle fungera. Men spontanresor på 20 mil finns inte i våran värld om bilen har nyttjats under dagen.
Men helt klart så känner man en liten oro för just att 50 modellen blir för kort några % utav alla resor men samtidigt så får man väll eventuellt ta det.
Model S SR är ju som sagt ett alternativ och man får en grym drivlina med bättre räckvidd men sen då? Jag blandar säkert äpplen och päron nu men det som gör mig skeptisk till tesla är ju dela deras serviceorg, backkameror som visar spökbilder, infotainmentsystem som släpar och är buggig, ingen Hud och dåliga lysen. Jag betalar alltså 40 k mer för räckvidd jag inte behöver och för 40 k kan jag snabbladda rätt mycket och kompensera frugan med en väska så hon inte klagar över lång väntan när bilen laddas.
Jag tar komfort och funktioner samt säkerhet alla dagar i veckan före drivlina. Men jag förstår hur du tänker och att du gärna vill framhäva teslan. Teslan är bra på räckvidd och drivlina. Thats it.
Étron är heller inte problemfri, mati har faktiskt listat en hel del brister i etron-tråden. Off grid byggaren, mfl, har också listat problem. Allt ifrån en kakafoni av varningslampor till bakljus som inte funkar, dörrhandtag som bråkar, bälteslås som saknas, laddportar som strular, dragkrokar som inte monterats, diverse buggar i mjukvaran, problem med laddning på långresa osv osv. I Norge där det finns betydligt fler köpare har de också haft betydligt fler problem, saknas inte artiklar med missnöjda ägare.
Men, det betyder inte att jag tycker det är ett katastrofalt val, de flesta är säkert nöjda med étron, särskilt i början.
Jag tror dock många, likt en del eNiro-ägare, kommer vara bra sugna på byte efter något år. Tom mati har ju sagt sig fundera på Model Y.
Jag hade förstås valt en S i dagsläget, och klämt och känt på den i en vecka. Om jag inte var nöjd hade jag returnerat den, försök det med en étron....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Nja, nånting blir ju inte sämre för att du testat nåt bättre. Det är ju din upplevelse bara. Jag kom från Volvo V90 med dynamiska Led och jag upplever inte Model S -19 som dåliga. Visst finns det bättre, men säga att det är dåliga helljus tycker jag absolut inte. Haft många bilar med betydligt sämre. Detta från en bilnörd på 42 med snart 70 bilar genom åren. Så frågan kvarstår, om Model S -17 var så dåliga att nån ville bli av med bilen därav, när blev det bättre?Stevvee skrev:Du har dåliga helljus också när du provat adaptiva Led.HenrikM76 skrev:Nån som vet när Teslan lysen blev bättre? Min 2019 Model S har bra helljus, men var 2017 så illa, när kom uppdatering av dem?mati skrev:Angående de dåliga lysen. Jag hamnade bakom en Tesla igår kväll. Grannens Model S 2017. En likadan som jag hade. Den stackars bilen har nog aldrig tidigare haft en så välupplyst väg framför sig som när mina LED-matrix snyggt och trevligt svepte "runt" den och lyste upp hela vägen. Det gick inte att se om Teslan körde med helljus eller inte. I princip allt ljus kom från min bil kändes det som. Jag blev med fasa påmind om hur det var att köra med Teslan i mörket, vilket var faktiskt en av anledningar varför jag ville bli av med den. Jag hoppas verkligen att de har fått till det lite bättre på senare bilar, för det där var inte kul.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: E tron 50
De måste ha blivit bättre. När min bil var ny var lamporna så dåliga att jag inte vågade köra i mörker. Jag var grymt besviken, eftersom min första Model S hade Xenon-lampor och de var visserligen ingen höjdare, med helt okej ändå. Jag trodde då att de nya LED-lysen skulle bli bättre, men de var mycket sämre. Galet ojämn ljusbild med stora mörka partier, och helljuset skapade i princip bara en ljus fläck nånstans långt framme på vägen, men precis framför bilen och i dikeskanterna var det bäcksvart. Jag fick så småningom nya strålkastare, och de var faktiskt inte riktigt så illa längre. Inte så att jag skulle säga att de var bra, men en klar förbättring mot de första. Så jag antar att de har förbättrats under tiden och säkert har de blivit ännu bättre sedan dess.HenrikM76 skrev:Nja, nånting blir ju inte sämre för att du testat nåt bättre. Det är ju din upplevelse bara. Jag kom från Volvo V90 med dynamiska Led och jag upplever inte Model S -19 som dåliga. Visst finns det bättre, men säga att det är dåliga helljus tycker jag absolut inte. Haft många bilar med betydligt sämre. Detta från en bilnörd på 42 med snart 70 bilar genom åren. Så frågan kvarstår, om Model S -17 var så dåliga att nån ville bli av med bilen därav, när blev det bättre?Stevvee skrev:Du har dåliga helljus också när du provat adaptiva Led.HenrikM76 skrev:Nån som vet när Teslan lysen blev bättre? Min 2019 Model S har bra helljus, men var 2017 så illa, när kom uppdatering av dem?mati skrev:Angående de dåliga lysen. Jag hamnade bakom en Tesla igår kväll. Grannens Model S 2017. En likadan som jag hade. Den stackars bilen har nog aldrig tidigare haft en så välupplyst väg framför sig som när mina LED-matrix snyggt och trevligt svepte "runt" den och lyste upp hela vägen. Det gick inte att se om Teslan körde med helljus eller inte. I princip allt ljus kom från min bil kändes det som. Jag blev med fasa påmind om hur det var att köra med Teslan i mörket, vilket var faktiskt en av anledningar varför jag ville bli av med den. Jag hoppas verkligen att de har fått till det lite bättre på senare bilar, för det där var inte kul.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
Jaså? Har jag gjort det? Det visste jag inte. Intressant.taliz skrev:Tom mati har ju sagt sig fundera på Model Y.
Det jag har sagt är att det inte är uteslutet att jag i framtiden återgår till Tesla under förutsättning att de får ordning på sin serviceorganisation, att det öppnas ett service center i min närhet, och att jag kan få alla tekniska finesser som andra märken erbjuder.
Det är helt rätt att e-tron inte är felfri. Men återigen. Det är inget större problem så länge felen åtgärdas blixtsnabbt och krångelfritt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
taliz skrev:Du gör den där klassiska grejen icke-ägare som är frekventa forumläsare och smått skeptiska till Tesla alltid gör. Listar problem de läst i forumet om Tesla, och får för sig att de är ständiga problemkällor och att andra bilmärken är problemfria. Läs vilket märkesforum som helst och du kommer få bilden att det är katastrof. Man måste komma ihåg att Tesla fortfarande har de mest nöjda ägarna, dvs för den absoluta majoriteten funkar bilarna väldigt bra.Stevvee skrev:Jag förstår vad du menar och ja vissa dagar kanske det inte skulle fungera. Men spontanresor på 20 mil finns inte i våran värld om bilen har nyttjats under dagen.
Men helt klart så känner man en liten oro för just att 50 modellen blir för kort några % utav alla resor men samtidigt så får man väll eventuellt ta det.
Model S SR är ju som sagt ett alternativ och man får en grym drivlina med bättre räckvidd men sen då? Jag blandar säkert äpplen och päron nu men det som gör mig skeptisk till tesla är ju dela deras serviceorg, backkameror som visar spökbilder, infotainmentsystem som släpar och är buggig, ingen Hud och dåliga lysen. Jag betalar alltså 40 k mer för räckvidd jag inte behöver och för 40 k kan jag snabbladda rätt mycket och kompensera frugan med en väska så hon inte klagar över lång väntan när bilen laddas.
Jag tar komfort och funktioner samt säkerhet alla dagar i veckan före drivlina. Men jag förstår hur du tänker och att du gärna vill framhäva teslan. Teslan är bra på räckvidd och drivlina. Thats it.
Étron är heller inte problemfri, mati har faktiskt listat en hel del brister i etron-tråden. Off grid byggaren, mfl, har också listat problem. Allt ifrån en kakafoni av varningslampor till bakljus som inte funkar, dörrhandtag som bråkar, bälteslås som saknas, laddportar som strular, dragkrokar som inte monterats, diverse buggar i mjukvaran, problem med laddning på långresa osv osv. I Norge där det finns betydligt fler köpare har de också haft betydligt fler problem, saknas inte artiklar med missnöjda ägare.
Men, det betyder inte att jag tycker det är ett katastrofalt val, de flesta är säkert nöjda med étron, särskilt i början.
Jag tror dock många, likt en del eNiro-ägare, kommer vara bra sugna på byte efter något år. Tom mati har ju sagt sig fundera på Model Y.
Jag hade förstås valt en S i dagsläget, och klämt och känt på den i en vecka. Om jag inte var nöjd hade jag returnerat den, försök det med en étron....
Jag har mycket erfarenhet utav bilbranschen på flera plan och kan faktiskt ställa krav på ett sätt många andra inte ens förstår.
Alla märken har problem det är inget konstigt med det, och tesla tar hand om sina kunder när dom väl gör det. Tesla däremot är ju inne oftare på en verkstad än andra märken, var väll X där över 90% utav bilarna som haft någon slags åtgärd?
Läser man trådar så finns det i var och varannan tråd tips o trix om hur man löser olika saker själv och mycket egenpåhittade lösningar och frågan är, vill jag betala 840 för en bil som man sen måste Moda själv? Nej för den pengen vill jag ha en färdig bil som fungerar och inte strular. Jag är trött på bilar och hålla på. Jag vill ha en bil jag tryggt kan åka och är det fel vill jag ha gensvar direkt.
Jag skulle säkert bli lycklig i en Model S som sagt drivlinan är fin och bilen är snygg men än idag finns det mängder utav strul som ingen egentligen vet om det skall vara såhär eller inte där tesla ibland tar på sig och ibland inte. Ja det finns samma problem hos andra märken men då byter man bara verkstad så är allt frid o fröjd.
Jag har vänt och vridit så många gånger på för och nackdelar mellan tesla och Audi så man vet knappt ut eller in ibland.
Re: E tron 50
Nej förvisso men betala den summan pengar så räknar man med en viss nivå, V90 som exempel är ju inte heller dom bästa lysena även om dom är riktigt bra. Audi och BMW piskar Volvo rejält även här. Och teslan kommer lite efter. Nej dåligt kanske var att ta i men att se värderar jag riktigt mycket. Kunna åka med helljus bakom en annan bil och se åt sidorna är guldvärt. Mer värt än 10 mil extra faktiskt för migHenrikM76 skrev:Nja, nånting blir ju inte sämre för att du testat nåt bättre. Det är ju din upplevelse bara. Jag kom från Volvo V90 med dynamiska Led och jag upplever inte Model S -19 som dåliga. Visst finns det bättre, men säga att det är dåliga helljus tycker jag absolut inte. Haft många bilar med betydligt sämre. Detta från en bilnörd på 42 med snart 70 bilar genom åren. Så frågan kvarstår, om Model S -17 var så dåliga att nån ville bli av med bilen därav, när blev det bättre?Stevvee skrev:Du har dåliga helljus också när du provat adaptiva Led.HenrikM76 skrev:Nån som vet när Teslan lysen blev bättre? Min 2019 Model S har bra helljus, men var 2017 så illa, när kom uppdatering av dem?mati skrev:Angående de dåliga lysen. Jag hamnade bakom en Tesla igår kväll. Grannens Model S 2017. En likadan som jag hade. Den stackars bilen har nog aldrig tidigare haft en så välupplyst väg framför sig som när mina LED-matrix snyggt och trevligt svepte "runt" den och lyste upp hela vägen. Det gick inte att se om Teslan körde med helljus eller inte. I princip allt ljus kom från min bil kändes det som. Jag blev med fasa påmind om hur det var att köra med Teslan i mörket, vilket var faktiskt en av anledningar varför jag ville bli av med den. Jag hoppas verkligen att de har fått till det lite bättre på senare bilar, för det där var inte kul.
Re: E tron 50
Det finns en begränsning.
När man inte har spolning av lysena, så får man inte ha starkare lysen än vad Tesla har
När man inte har spolning av lysena, så får man inte ha starkare lysen än vad Tesla har
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: E tron 50
Jag har Tesla 3 utan spolning. Fantastiska LED-strålkastare som faktiskt lyser bättre än den tidigare Insignians top-of-the-line-xenonljus.Toja skrev:Det finns en begränsning.
När man inte har spolning av lysena, så får man inte ha starkare lysen än vad Tesla har
Dock är LED-Matrix en fantastisk uppfinning som jag skulle tro att Tesla inför framöver inhouse, såvida inte BOSCH patenterat väsentlig teknologi. Övriga bilmärken köper ju tekniken från BOSCH.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: E tron 50
Ibland är det faktiskt inte så fel att köpa saker från underleverantörer och betala licens för att få använda dem. Man kan inte utveckla allting själv. Och framförallt kan man inte vara bäst på allt. När det finns företag som inte sysslar med nånting annat än att perfektionera en viss teknik så ser jag inte riktigt varför man ska tro att man kan göra det bättre själv. Billigare kanske. Men inte bättre. Det finns ganska många exempel där Teslas bilar halkar efter, just eftersom man vill göra allting in-house. Det är inte bara lysen, jag tänker framförallt på skyltavläsning, regnsensorn, farthållaren, helljusautomatiken osv osv.
Sen finns säkert andra exempel där det har visat sig vara en stor fördel att Tesla inte låter någon annan göra det. Men världen är inte svart-vit. Det ena utesluter ju inte det andra.
Sen finns säkert andra exempel där det har visat sig vara en stor fördel att Tesla inte låter någon annan göra det. Men världen är inte svart-vit. Det ena utesluter ju inte det andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
Det är olika vägval man gör. Tack vare det kan Tesla leverera elbilar med vinst, samtidigt som konkurrenterna fortfarande är både dyrare, långsammare, har kortare räckvidd OCH går med förlust för varje elbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
E tron 50
Nu är du där igen och påstår att étron är en "färdig bil som inte strular". Läs igen, den har en hel del barnsjukdomar och problem den med. Då har den inte ens sålts i ett år. Dvs ingen vet hur de kommer fungera efter flera år och tiotusentals mil.Stevvee skrev:taliz skrev:Du gör den där klassiska grejen icke-ägare som är frekventa forumläsare och smått skeptiska till Tesla alltid gör. Listar problem de läst i forumet om Tesla, och får för sig att de är ständiga problemkällor och att andra bilmärken är problemfria. Läs vilket märkesforum som helst och du kommer få bilden att det är katastrof. Man måste komma ihåg att Tesla fortfarande har de mest nöjda ägarna, dvs för den absoluta majoriteten funkar bilarna väldigt bra.Stevvee skrev:Jag förstår vad du menar och ja vissa dagar kanske det inte skulle fungera. Men spontanresor på 20 mil finns inte i våran värld om bilen har nyttjats under dagen.
Men helt klart så känner man en liten oro för just att 50 modellen blir för kort några % utav alla resor men samtidigt så får man väll eventuellt ta det.
Model S SR är ju som sagt ett alternativ och man får en grym drivlina med bättre räckvidd men sen då? Jag blandar säkert äpplen och päron nu men det som gör mig skeptisk till tesla är ju dela deras serviceorg, backkameror som visar spökbilder, infotainmentsystem som släpar och är buggig, ingen Hud och dåliga lysen. Jag betalar alltså 40 k mer för räckvidd jag inte behöver och för 40 k kan jag snabbladda rätt mycket och kompensera frugan med en väska så hon inte klagar över lång väntan när bilen laddas.
Jag tar komfort och funktioner samt säkerhet alla dagar i veckan före drivlina. Men jag förstår hur du tänker och att du gärna vill framhäva teslan. Teslan är bra på räckvidd och drivlina. Thats it.
Étron är heller inte problemfri, mati har faktiskt listat en hel del brister i etron-tråden. Off grid byggaren, mfl, har också listat problem. Allt ifrån en kakafoni av varningslampor till bakljus som inte funkar, dörrhandtag som bråkar, bälteslås som saknas, laddportar som strular, dragkrokar som inte monterats, diverse buggar i mjukvaran, problem med laddning på långresa osv osv. I Norge där det finns betydligt fler köpare har de också haft betydligt fler problem, saknas inte artiklar med missnöjda ägare.
Men, det betyder inte att jag tycker det är ett katastrofalt val, de flesta är säkert nöjda med étron, särskilt i början.
Jag tror dock många, likt en del eNiro-ägare, kommer vara bra sugna på byte efter något år. Tom mati har ju sagt sig fundera på Model Y.
Jag hade förstås valt en S i dagsläget, och klämt och känt på den i en vecka. Om jag inte var nöjd hade jag returnerat den, försök det med en étron....
Jag har mycket erfarenhet utav bilbranschen på flera plan och kan faktiskt ställa krav på ett sätt många andra inte ens förstår.
Alla märken har problem det är inget konstigt med det, och tesla tar hand om sina kunder när dom väl gör det. Tesla däremot är ju inne oftare på en verkstad än andra märken, var väll X där över 90% utav bilarna som haft någon slags åtgärd?
Läser man trådar så finns det i var och varannan tråd tips o trix om hur man löser olika saker själv och mycket egenpåhittade lösningar och frågan är, vill jag betala 840 för en bil som man sen måste Moda själv? Nej för den pengen vill jag ha en färdig bil som fungerar och inte strular. Jag är trött på bilar och hålla på. Jag vill ha en bil jag tryggt kan åka och är det fel vill jag ha gensvar direkt.
Jag skulle säkert bli lycklig i en Model S som sagt drivlinan är fin och bilen är snygg men än idag finns det mängder utav strul som ingen egentligen vet om det skall vara såhär eller inte där tesla ibland tar på sig och ibland inte. Ja det finns samma problem hos andra märken men då byter man bara verkstad så är allt frid o fröjd.
Jag har vänt och vridit så många gånger på för och nackdelar mellan tesla och Audi så man vet knappt ut eller in ibland.
Vad är det för "mängder av strul" du menar som drabbar just Tesla? Du läser som sagt ett märkesforum. Det går tusentals nöjda ägare för varje missnöjd, men det är de missnöjda som får allt fokus på ett märkesforum.
Men återigen, étron är säkert schysst på många sätt. Kanske den funkar bra för dig trots begränsad range. Jag tror dock som sagt att många köpare kommer sukta efter sådant som Tesla erbjuder inom något år. Gratis Superchargers, längre range, OTA updates, Autopilot etc, du vet...
Om jag absolut inte ville ha en Tesla tycker jag nog PS2 verkar mer lockande än étron 50. Rejält mycket mer range, snabbare laddning, lägre förmånsvärde/försäkring/service, modernare infotainment m.m. Nackdelen vs étron är nog främst det udda märket, samt att det inte är en riktig kombi.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Många verkar fått för sig att Tesla gör allt själv och klagar på dem så fort något strular, "de borde köpt in det från nån som vet vad de gör" typ.mati skrev:Ibland är det faktiskt inte så fel att köpa saker från underleverantörer och betala licens för att få använda dem. Man kan inte utveckla allting själv. Och framförallt kan man inte vara bäst på allt. När det finns företag som inte sysslar med nånting annat än att perfektionera en viss teknik så ser jag inte riktigt varför man ska tro att man kan göra det bättre själv. Billigare kanske. Men inte bättre. Det finns ganska många exempel där Teslas bilar halkar efter, just eftersom man vill göra allting in-house. Det är inte bara lysen, jag tänker framförallt på skyltavläsning, regnsensorn, farthållaren, helljusautomatiken osv osv.
Sen finns säkert andra exempel där det har visat sig vara en stor fördel att Tesla inte låter någon annan göra det. Men världen är inte svart-vit. Det ena utesluter ju inte det andra.
Bara det att Tesla köper väldigt mycket från underleverantörer de också. Det mesta, faktiskt. Folk har klagat på allt från strulande luftfjädring(Continental) till gnisslande bromsar(Brembo) och diverse annat som de just köpt via underleverantörer.
Just de du lyfter är ju mjukvarufunktioner som faktiskt blir bättre över tid, till skillnad från hos andra. I teorin kan alla Teslas som sålts bli riktigt grymma på dessa enbart via OTA updates. Hos övriga får man byta bil...
Tesla väljer att göra sådant själv som de tror de kan göra lika bra eller bättre. Kan du peka på något som är väldigt mycket sämre och du inte tror de kan lösa?
Bilar är komplexa för att det är så många olika delar. Men elbilar sätter mer fokus på helheten, och det finns ingen som är så bra på att optimera helheten som Tesla. Förr handlade det om vem som byggde bäst drivlina, vilket tyskarna var mästare på. Det gör det fortfarande till viss del, bara att Tesla nu är mästare på det.
Men det har tillkommit så mycket mer iom att bilar numera är "smarta" uppkopplade enheter där framförallt yngre förväntar sig att de blir bättre via konstanta mjukvaruuppdateringar. Ingen annan har ännu ens börjat med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Visst, det gjorde jag ovan. Jag gör det gärna en gång till. Strålkastarna, regnsensorn, automatiskt helljus, skyltavläsning (finns mig veterligen fortfarande inte alls), adaptiva farthållaren. Det är ett axplock, det jag kan komma på just nu.taliz skrev:Kan du peka på något som är väldigt mycket sämre och du inte tror de kan lösa?....
Om de så småningom kan lösa det eller ej spelar ingen roll för mig. Så länge det är sämre än i andra bilar, eller inte existerar alls, har jag svårt att se fördelen med att det kanske eventuellt i framtiden kommer att fixas med den magiska OTA-uppdateringen som alla har väntat på i flera år. Jag köpte för snart tre år sedan en Model S som pga denna policy saknade totalt grundläggande funktioner, bland annat de jag nämnde ovan. Det tog över ett år innan den överhuvudtaget fick nånting som skulle likna en regnsensor. En enkel och ganska billig pryl som jag har haft i över tio år på mina andra bilar, inklusive Teslan jag hade innan. Jag har väldigt svårt att se fördelen med detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
E tron 50
Först säger du att du kan peka på sådant du inte tror de kan åtgärda, men i meningen efter säger du att det inte spelar någon roll om de kan åtgärda det?mati skrev:Visst, det gjorde jag ovan. Jag gör det gärna en gång till. Strålkastarna, regnsensorn, automatiskt helljus, skyltavläsning (finns mig veterligen fortfarande inte alls), adaptiva farthållaren. Det är ett axplock, det jag kan komma på just nu.taliz skrev:Kan du peka på något som är väldigt mycket sämre och du inte tror de kan lösa?....
Om de så småningom kan lösa det eller ej spelar ingen roll för mig. Så länge det är sämre än i andra bilar, eller inte existerar alls, har jag svårt att se fördelen med att det kanske eventuellt i framtiden kommer att fixas med den magiska OTA-uppdateringen som alla har väntat på i flera år. Jag köpte för snart tre år sedan en Model S som pga denna policy saknade totalt grundläggande funktioner, bland annat de jag nämnde ovan. Det tog över ett år innan den överhuvudtaget fick nånting som skulle likna en regnsensor. En enkel och ganska billig pryl som jag har haft i över tio år på mina andra bilar, inklusive Teslan jag hade innan. Jag har väldigt svårt att se fördelen med detta.

Mycket har skett sedan din S, just via OTA. Du köpte en just när de bytt till AP2. Det som inte funkade då fungerar nu riktigt bra.
När de nu bytte till HW3 hade de helt enkelt lärt sig då den övergången gick VÄLDIGT mycket bättre. Så mycket att folk inte ens visste om de hade AP2 eller HW3.
Strålkastarna är bra på S, och grymma på 3an. Regnsensor funkar riktigt bra nu via "DeepRain", liksom adaptiva farthållaren förstås. Autopilot är överlägsen allt annat på marknaden. Den läser stoppskyltar(men inte annat pga patent-skydd) och trafikljus.
Så vad är det egentligen som är så mkt sämre och inte kan bli bättre? Jo, din étron förstås.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Jag har inte sagt att de inte kan åtgärda nånting. Jag har bara sagt att man inte kan vara bäst på allt och att det är dumt att vilja göra allting själv. Det jag ifrågasätter är att man inte använder sig av beprövade saker från andra tillverkare och istället helt i onödan uppfinner hjulet på nytt. Jag skiter fullständigt i om regnsensorn i din bil fungerar i dag. Det hade ju varit en skandal om de fortfarande inte hade fått till denna annars så självklara funktion. Men jag har kört omkring i två år med en bil där den inte fungerade. Och det berodde inte på att att den var trasig eller att jag är superkräsen, utan det berodde helt enkelt på att Tesla valde att överge ett sedan många år beprövat system utan att erbjuda sina kunder ett fungerande alternativ. Och detta enbart pga inställningen "det kan vi göra bättre in-house".
Svårt att förstå kanske när man är märkesfetischist.
Svårt att förstå kanske när man är märkesfetischist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E tron 50
Jag tyckte då att dom kunde ha behållit den där (svinbilliga) regnsensorn under övergångsperioden tills dom bekräftat kunde se att det nya systemet fungerade (vilket det än idag inte gör lika bramati skrev:Jag har inte sagt att de inte kan åtgärda nånting. Jag har bara sagt att man inte kan vara bäst på allt och att det är dumt att vilja göra allting själv. Det jag ifrågasätter är att man inte använder sig av beprövade saker från andra tillverkare och istället helt i onödan uppfinner hjulet på nytt. Jag skiter fullständigt i om regnsensorn i din bil fungerar i dag. Det hade ju varit en skandal om de fortfarande inte hade fått till denna annars så självklara funktion. Men jag har kört omkring i två år med en bil där den inte fungerade. Och det berodde inte på att att den var trasig eller att jag är superkräsen, utan det berodde helt enkelt på att Tesla valde att överge ett sedan många år beprövat system utan att erbjuda sina kunder ett fungerande alternativ. Och detta enbart pga inställningen "det kan vi göra bättre in-house".
Svårt att förstå kanske när man är märkesfetischist.
när det är mörkt, eller eg knappt fungerar öht vid mörker)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E tron 50
Majoriteten av allt som sitter i en Tesla kommer från samma underleverantörer som alla andra nyttjar.mati skrev:Jag har inte sagt att de inte kan åtgärda nånting. Jag har bara sagt att man inte kan vara bäst på allt och att det är dumt att vilja göra allting själv. Det jag ifrågasätter är att man inte använder sig av beprövade saker från andra tillverkare och istället helt i onödan uppfinner hjulet på nytt. Jag skiter fullständigt i om regnsensorn i din bil fungerar i dag. Det hade ju varit en skandal om de fortfarande inte hade fått till denna annars så självklara funktion. Men jag har kört omkring i två år med en bil där den inte fungerade. Och det berodde inte på att att den var trasig eller att jag är superkräsen, utan det berodde helt enkelt på att Tesla valde att överge ett sedan många år beprövat system utan att erbjuda sina kunder ett fungerande alternativ. Och detta enbart pga inställningen "det kan vi göra bättre in-house".
Svårt att förstå kanske när man är märkesfetischist.
Det största som skiljer och som du och andra verkar klaga på är det som är relaterat till Mobileye.
Det är alltså en enda grej. Tesla tog beslutet att för att kunna leda utvecklingen var de tvungna att utveckla det själva. Nu leder de just utvecklingen och har dessutom sparat en väldans massa pengar på det. Så nog var det rätt beslut allt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
taliz skrev:Majoriteten av allt som sitter i en Tesla kommer från samma underleverantörer som alla andra nyttjar.mati skrev:Jag har inte sagt att de inte kan åtgärda nånting. Jag har bara sagt att man inte kan vara bäst på allt och att det är dumt att vilja göra allting själv. Det jag ifrågasätter är att man inte använder sig av beprövade saker från andra tillverkare och istället helt i onödan uppfinner hjulet på nytt. Jag skiter fullständigt i om regnsensorn i din bil fungerar i dag. Det hade ju varit en skandal om de fortfarande inte hade fått till denna annars så självklara funktion. Men jag har kört omkring i två år med en bil där den inte fungerade. Och det berodde inte på att att den var trasig eller att jag är superkräsen, utan det berodde helt enkelt på att Tesla valde att överge ett sedan många år beprövat system utan att erbjuda sina kunder ett fungerande alternativ. Och detta enbart pga inställningen "det kan vi göra bättre in-house".
Svårt att förstå kanske när man är märkesfetischist.
Det största som skiljer och som du och andra verkar klaga på är det som är relaterat till Mobileye.
Det är alltså en enda grej. Tesla tog beslutet att för att kunna leda utvecklingen var de tvungna att utveckla det själva. Nu leder de just utvecklingen och har dessutom sparat en väldans massa pengar på det. Så nog var det rätt beslut allt.
Det här med autonomin är ju sisådär värt om den inte ens kan hålla rätt på gällande hastighetsbegränsning. Jag är sådär jobbigt pragmatisk och bländas inte så lätt av visioner och visionärer som Musk och Jobs. Jag vill ha en regnsensor som fungerar, en adaptiv farthållare som inte är så nervös och som läser hastighetsskyltar. Sen är det väl trevligt om den kan hålla sig i sin fil hyfsat självständigt på motorväg. Dvs, för min del var AP1 ganska precis spot on. AP2+ kan säkert ha sina fördelar men jag hade gärna bytt till AP1 om det gått.
Med tanke på hur det ser ut med AP2+ idag så är jag inte vidare optimistisk. Räcker med att bilen blir lite skitig så täpps kamerorna för och den varnar. Blötsnö ska vi inte prata om. Och är det snö på vägen så att vägmarkeringarna döljs så har den väldigt svårt att ens aktivera AP. Om man nu är så dum att man vill det...
