Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av metchristian »

peken skrev:
Jonny skrev:
Har inte sökt på car.info då jag inte vet var jag matar in VIN numret. Jag antog bara att om varken Transportstyrelsen eller Tesla vet vad jag har för reg. nr så lär de inte ha några skyltar på plats.
Du skriver in ditt VIN nummer på car.info bara. Men bara för att du inte får någon träff betyder inte det att bilen inte fått reg-nummer. Transportstyrelsen skickar ut uppdateringar ca 1 gång i veckan och senast var förra onsdagen. Min bil registrerades hos transportstyrelsen förra onsdagen och jag får inte upp något reg-nummer på car.info. Men jag fick bekräftat av transportstyrelsen förra torsdagen att bilen reggades i onsdags och jag fick veta mitt reg-nummer. Man kan alltså ringa transportstyrelsen och uppge VIN numret.
Idag bekräftade tesla att mina skyltar kommit till Trosta. Så det stämmer att det tar ca 3 arbetsdagar från det att bilen registreras tills dess att skyltarna kommit till tesla.
Får hoppas mina oxå kommit då.. lev på torsdag.. ska kolla på onsdag på car.info/biluppgifter då nästa uppdatering för dem sker på onsdag har jag för mig.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

metchristian skrev:
peken skrev:
Jonny skrev:
Har inte sökt på car.info då jag inte vet var jag matar in VIN numret. Jag antog bara att om varken Transportstyrelsen eller Tesla vet vad jag har för reg. nr så lär de inte ha några skyltar på plats.
Du skriver in ditt VIN nummer på car.info bara. Men bara för att du inte får någon träff betyder inte det att bilen inte fått reg-nummer. Transportstyrelsen skickar ut uppdateringar ca 1 gång i veckan och senast var förra onsdagen. Min bil registrerades hos transportstyrelsen förra onsdagen och jag får inte upp något reg-nummer på car.info. Men jag fick bekräftat av transportstyrelsen förra torsdagen att bilen reggades i onsdags och jag fick veta mitt reg-nummer. Man kan alltså ringa transportstyrelsen och uppge VIN numret.
Idag bekräftade tesla att mina skyltar kommit till Trosta. Så det stämmer att det tar ca 3 arbetsdagar från det att bilen registreras tills dess att skyltarna kommit till tesla.
Får hoppas mina oxå kommit då.. lev på torsdag.. ska kolla på onsdag på car.info/biluppgifter då nästa uppdatering för dem sker på onsdag har jag för mig.
De datumen som återstår i år då uppdateringar skickas ut till car.info är 19/12 och 28/12 (vad jag har läst) så det är nog säkrast att ringa transportstyrelsen och fråga. Eller du kan ju fråga tesla också, har skyltarna kommit är det ju lugnt. Och har du leverans på torsdag bör dom nog få dina skyltar imorgon annars börjar det bli tajt.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Är det någon som tagit reda på hur det ser ut med tidsdifferensen från första regdatum tills dess att bilen anlänt till Sverige?

Jag fick ju min bil reggad den 3/12 men ska inte hämta förrän 30/12 egentlig tid för upphämtning var den 28/12 dock.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Tedde
Teslaägare

Inlägg av Tedde »

Min är med förreggad den 3/12 och ska hämta den 28/12 i Malmö vad jag fick höra av tesla skulle min bil komma 23/12 från båten
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Tedde skrev:
Min är med förreggad den 3/12 och ska hämta den 28/12 i Malmö vad jag fick höra av tesla skulle min bil komma 23/12 från båten
Okej. Min bil hade landat i Belgien den 5:e december tror jag. Skulle hämtat den 28/12 jag med men flyttade till 30/12 på grund av däckverkstädernas öppettider.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Beställde min Model 3 Performance Vit, med svart interiör + 20" vinterhjul häromdagen. Det var en bil som redan var på väg till SWE så det verkar som om att jag ska hämta den redan nu den 23e!
Mikael_a

Inlägg av Mikael_a »

Ser ut som det kommer en sista båtlass nu innan årets slut. ETA står 20 dec.
Kanske är några SR+ med där i?

Sen ser det mörkt ut. Står bara Q1 på de planerade båtarna. Tittar man på deras rutter så tar det ca 1 månad från USA till Europa. Så man kan nog tidigast räkna med leverans mitten Feb......
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare

Inlägg av Teslasse »

Beställde en vit Model 3 den 28/11, sen blev det knäpptyst (inget leveransdatum alls) från Tesla fram tills idag... nu är plötsligt leverans på måndag! Är det normalt? :)

Blir ju en fin julklapp iallafall!
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Teslasse skrev:
Beställde en vit Model 3 den 28/11, sen blev det knäpptyst (inget leveransdatum alls) från Tesla fram tills idag... nu är plötsligt leverans på måndag! Är det normalt? :)

Blir ju en fin julklapp iallafall!
Helt normalt. Lite som Macken: "-När kan jag få min bil? -Om tre veckor. -Oj, ska jag vänta så länge? -Jaa... vad säger du om i morgon?"
Användarvisningsbild
admin
Teslaägare

Inlägg av admin »

Mikael_a skrev:

Sen ser det mörkt ut. Står bara Q1 på de planerade båtarna. Tittar man på deras rutter så tar det ca 1 månad från USA till Europa. Så man kan nog tidigast räkna med leverans mitten Feb......

Jag sitter i "samma båt" som dig.

- Har du inget VIN sedan RCC europe passerade panama kring den 8:e december, så har du mest troligt ingen bil på båten heller.
- Dessutom så ska det tydligen i vanlig ordning nästan helt uteslutande vara Model 3 LR och P på båtarna. Några enstaka SR+ verkar alltid följa med. Men Q4 ska leverera pengar och framförallt vinst, och då blir det fokus på LR&P.
- Vi vet ju heller inte så mycket om hur många av dem som går till UK/Frankrike/Norge o.s.v.

Som så många fler skriver här, man får nog acceptera att det blir leverans tidigast i FEB. :x
Beställt 15/10 -19, Model 3 SR+, White Pearl
Mikael_a

Inlägg av Mikael_a »

Riktigt surt. Då jag verkligen trodde att bilen skulle bli levererad i November. Sålde t.om av min bil.
Men så är det. Om det inte kommer något besked på bilen vid den båten som anländer nu så kommer jag att avbeställa bilen för att invänta nästa år och se vad det dyker upp för alternativ.

admin skrev:
Mikael_a skrev:

Jag sitter i "samma båt" som dig.

- Har du inget VIN sedan RCC europe passerade panama kring den 8:e december, så har du mest troligt ingen bil på båten heller.
- Dessutom så ska det tydligen i vanlig ordning nästan helt uteslutande vara Model 3 LR och P på båtarna. Några enstaka SR+ verkar alltid följa med. Men Q4 ska leverera pengar och framförallt vinst, och då blir det fokus på LR&P.
- Vi vet ju heller inte så mycket om hur många av dem som går till UK/Frankrike/Norge o.s.v.

Som så många fler skriver här, man får nog acceptera att det blir leverans tidigast i FEB. :x
Gussun

Inlägg av Gussun »

Tesla ringde nyss och sa att min vita Lr 19” med drag är klar att hämta imorgon. Grymt ju.
Beställd den 8/10, sen lite krångel med inbyten, registrering mm och framflyttat en vecka till den 18/12.

Nu är det bara att hålla tummarna att allt går väl.
Fler som hämtar i trosta imorgon?
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Mikael_a skrev:
Riktigt surt. Då jag verkligen trodde att bilen skulle bli levererad i November. Sålde t.om av min bil.
Men så är det. Om det inte kommer något besked på bilen vid den båten som anländer nu så kommer jag att avbeställa bilen för att invänta nästa år och se vad det dyker upp för alternativ.
Jag är grymt besviken på hur de har hanterat det här, lånar min mormors Opel Corsa nu, men inte så kul att kuska runt med hennes bil i 3 månader som det ser ut att bli...

Jag fick detta svar från Tesla i förra veckan:
Beklagar situatuationen och att vi tyvärr inte kommer få fler SR+ detta kvartal.

Sedan detta i ett följesvar när jag krävde ett datum:
Jag förstår att det är trist att datumet ändrades till Februari men det är tyvärr så det är just nu och denna informationen kommer från Usa så inget vi kan påverka.
Kan bara be dig att hålla koll på lagerbilar då det ibland kan dyka upp en SR+ där. Annars vänta då det är bilen du vill ha, och väntan kommer vara värt det även om det är tåkigt, det tycker vi med.
Vill du kansellera går det självklart fint också.

Om jag säger en sak, så garanterar jag att jag fixar det, jag har väldigt svårt för att inte andra gör samma sak. Säger man en sak, så får man stå för det! OM det sker ändringar under resans gång som innebär förseningar, så är kommunikationen och goda förklaringar något jag kan acceptera, men det här är ju pinsamt illa skött.

Varför matchar de inte ihop bilarna på lagersidan med befintliga order?!? Har inte sett någon med min spec, men jag gissar att taktiken är att jag ska falla för frestelsen och ta en LR istället för en SR+.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Edis skrev:
Mikael_a skrev:
Jag är grymt besviken på hur de har hanterat det här, lånar min mormors Opel Corsa nu, men inte så kul att kuska runt med hennes bil i 3 månader som det ser ut att bli...

Jag fick detta svar från Tesla i förra veckan:
Beklagar situatuationen och att vi tyvärr inte kommer få fler SR+ detta kvartal.

Sedan detta i ett följesvar när jag krävde ett datum:
Jag förstår att det är trist att datumet ändrades till Februari men det är tyvärr så det är just nu och denna informationen kommer från Usa så inget vi kan påverka.
Kan bara be dig att hålla koll på lagerbilar då det ibland kan dyka upp en SR+ där. Annars vänta då det är bilen du vill ha, och väntan kommer vara värt det även om det är tåkigt, det tycker vi med.
Vill du kansellera går det självklart fint också.

Om jag säger en sak, så garanterar jag att jag fixar det, jag har väldigt svårt för att inte andra gör samma sak. Säger man en sak, så får man stå för det! OM det sker ändringar under resans gång som innebär förseningar, så är kommunikationen och goda förklaringar något jag kan acceptera, men det här är ju pinsamt illa skött.

Varför matchar de inte ihop bilarna på lagersidan med befintliga order?!? Har inte sett någon med min spec, men jag gissar att taktiken är att jag ska falla för frestelsen och ta en LR istället för en SR+.
Problemet är att Tesla är FÖR flexibla, de tillåter folk att boka och avboka med några klick. Dessutom ändras villkoren på de marknader de agerar stup i kvarten, vilket gör att tusentals orders kan komma plötsligt. I Nederländerna fick tiotusentals väldigt brådis att beställa och ta leverans innan året är slut, då stimulanserna där tar slut, vilket ledde till att de som beställde senare här i Sverige inte kom med i de batchar som normalt hade gällt.
Att det poppar upp på lagersidan ibland beror nog helt enkelt på att någon avbeställt eller ändrat sin order till en annan bil/konfiguration.
Det optimala hade förstås varit om systemet automagiskt då fördelat ut dem, men så smart är det inte ännu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare

Inlägg av Teslasse »

Just ja, en väldigt dum fråga - hur betalar man? :D Har inte fått någon slutfaktura eller betalningsinfo, men är ju nästan en vecka kvar... :shock:
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
SoWErA
Teslaägare

Inlägg av SoWErA »

Teslasse skrev:
Just ja, en väldigt dum fråga - hur betalar man? :D Har inte fått någon slutfaktura eller betalningsinfo, men är ju nästan en vecka kvar... :shock:
Om du inte ser slutfaktura på Tesla mina sidor och har leveransdag med tidpunkt om en vecka så bör du nog maila eller ringa Tesla..

Har du inte tidpunkt så är det en preliminär tid som högst troligt inte gäller.
Användarvisningsbild
SoWErA
Teslaägare

Inlägg av SoWErA »

Då är det bara 6 dagar kvar till min vita Model 3 LR 18 FSD.

Tesla ringde mig idag och försökte skjuta på min leverans från 23/12 kl. 15 i Malmö men lyckades få behålla men endast 15 min uthämtning :(

Är den nån annan som ska hämta ut i Malmö den 23/12 runt 15 tiden?
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Tog mig en sväng förbi SC Göteborg för att se hur det såg ut. Såg minst ett dussin vita M3:or utan regskyltar :D Dock mycket svårt att avgöra om det SR+, LR eller P i mörkret och regnet. Det stod dessutom en lastbil med 8 st MS utanför, verkade som om de inte hade plats på gården nästan.

Jag väntar ju på min vita LR och den blev registrerad hos transportstyrelsen 5/12 så den borde egentligen ha fått skylt, men man vet ju aldrig :lol: Har leveransdag den 26:e så får väl hålla ut... 8-)

Någon mer som väntar på leverans i Göteborg?
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare

Inlägg av Freelance »

lukasf skrev:
Tog mig en sväng förbi SC Göteborg för att se hur det såg ut. Såg minst ett dussin vita M3:or utan regskyltar :D Dock mycket svårt att avgöra om det SR+, LR eller P i mörkret och regnet. Det stod dessutom en lastbil med 8 st MS utanför, verkade som om de inte hade plats på gården nästan.

Jag väntar ju på min vita LR och den blev registrerad hos transportstyrelsen 5/12 så den borde egentligen ha fått skylt, men man vet ju aldrig :lol: Har leveransdag den 26:e så får väl hålla ut... 8-)

Någon mer som väntar på leverans i Göteborg?
De ringde idag och bad mig hämta min vita LR imorgon i Göteborg, skulle först hämtat förra veckan och sen på fredag denna veckan, men nu blir det imorgon kl 10:00 i Göteborg.
Det har regnat som fan så jag antar at det blir samma sak imorgon, blir nog ingen nogrann inspektion ...
Hoppas allt går bra ;)
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Freelance skrev:
De ringde idag och bad mig hämta min vita LR imorgon i Göteborg, skulle först hämtat förra veckan och sen på fredag denna veckan, men nu blir det imorgon kl 10:00 i Göteborg.
Det har regnat som fan så jag antar at det blir samma sak imorgon, blir nog ingen nogrann inspektion ...
Hoppas allt går bra ;)
Haha, va gött ändå! Även om det blev flyttat en gång förut för dig. Nej, regnet lär ställa till det. Men de kanske har den inomhus inför upphämtning så att det är lättare att inspektera? Lycka till! 8-)
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare

Inlägg av Teslasse »

SoWErA skrev:
Teslasse skrev:
Om du inte ser slutfaktura på Tesla mina sidor och har leveransdag med tidpunkt om en vecka så bör du nog maila eller ringa Tesla..

Tidpunkten (måndag) dök plötsligt upp idag tillsammans med VIN, däremot inte slutfakturan... Ska kontakta dem.
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Teslasse skrev:
SoWErA skrev:
Teslasse skrev:

Tidpunkten (måndag) dök plötsligt upp idag tillsammans med VIN, däremot inte slutfakturan... Ska kontakta dem.
Ska hämta på Måndag i GBG med. Ej sett en faktura ännu..
Användarvisningsbild
SoWErA
Teslaägare

Inlägg av SoWErA »

Teslasse skrev:
SoWErA skrev:
Teslasse skrev:

Med tidpunkt menar jag inte att du fått ett datum utan datum med en tid t.e.x 26/12 kl 14
Andersr65

Inlägg av Andersr65 »

point1 skrev:
peken skrev:
Andersr65 skrev:
Min M3 LR Röd med drag står tydligen på Trosta sedan i början av december. Tesla väntar fortfarande på skyltar från Transport Styrelsen. Är det någon som skall hämta en M3 på Trosta i veckan?
Yes! Min har också stått där sedan 5 eller 6 dec. Hade leveranstid förra veckan men skyltarna kom inte. Jag vet att bilen registrerades av transportstyrelsen i onsdags 11/12 så jag hoppas skyltarna kommer imorgon om dom inte redan gjort det. Har en bokad leverans på onsdag 18/12 10:30. När jag blev kontaktad av tesla för att få en ny leveranstid så lovade dom att kontakta mig på måndag för att
meddela status. Har skyltarna kommit ska jag höra om dom kan kan klämma in mig tidigare för abstinensen är enorm ;)'
Ringde dom idag och de hade inte fått några skyltar ännu, skulle ha hämtat min förra veckan också. Är inbokad onsdag 10.00 på Trosta. De sa att skyltarna brukar komma på eftermiddagen dock, så kanske fortfarande kan komma idag eller imorgon.

Tydligen har Transportstyrelsen ändrat på formuläret den 8 december efter nya direktiv från EU. Detta innebär att Tesla mfl måste komplettera med fler tekniska data inför registreringen.

Fortfarande inga skyltar.
Transportstyrelsen saknar papper från Tesla men papperna skickas inte in!
Kommer inte skyltarna senast på måndag kommer inte Tesla att leverera nån bil till mig före årsskiftet. (Borta två veckor)
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare

Inlägg av Lindansaren »

Andersr65 skrev:
point1 skrev:
peken skrev:
Andersr65 skrev:
Min M3 LR Röd med drag står tydligen på Trosta sedan i början av december. Tesla väntar fortfarande på skyltar från Transport Styrelsen. Är det någon som skall hämta en M3 på Trosta i veckan?
Yes! Min har också stått där sedan 5 eller 6 dec. Hade leveranstid förra veckan men skyltarna kom inte. Jag vet att bilen registrerades av transportstyrelsen i onsdags 11/12 så jag hoppas skyltarna kommer imorgon om dom inte redan gjort det. Har en bokad leverans på onsdag 18/12 10:30. När jag blev kontaktad av tesla för att få en ny leveranstid så lovade dom att kontakta mig på måndag för att
meddela status. Har skyltarna kommit ska jag höra om dom kan kan klämma in mig tidigare för abstinensen är enorm ;)'
Ringde dom idag och de hade inte fått några skyltar ännu, skulle ha hämtat min förra veckan också. Är inbokad onsdag 10.00 på Trosta. De sa att skyltarna brukar komma på eftermiddagen dock, så kanske fortfarande kan komma idag eller imorgon.

Tydligen har Transportstyrelsen ändrat på formuläret den 8 december efter nya direktiv från EU. Detta innebär att Tesla mfl måste komplettera med fler tekniska data inför registreringen.

Fortfarande inga skyltar.
Transportstyrelsen saknar papper från Tesla men papperna skickas inte in!
Kommer inte skyltarna senast på måndag kommer inte Tesla att leverera nån bil till mig före årsskiftet. (Borta två veckor)
Innebär det att du inte heller ser något registreringsnummer på tex car.info om du söker på ditt VIN?
Skriv svar