Lämnar min BMW imorgon och hämtar min M3P på Måndag.
3 saker som jag vet att jag kommer sakna:
1. Rattvärme. Riktigt segt att de inte har med i 3an. Har man en gång haft det så vill man alltid ha det.
2. Elektrisk bagagelucka. Använder det 2-3 gånger om dagen.
3. Heads up display, med musik, navigation, hastighet, laglig hastighet osv. (inte någon ful lösning med en stor enhet tack)
Det enda jag kan lösa som jag ser är elektrisk bagagelucka..
Jag beställde den här:
https://www.teslaoffer.com/product/mode ... ric-frunk/
Ska komma om "2-7 arbetsdagar"
Alltså elektrisk frunk inte trunk pga den enkla installationen.
Någon som har detta? (eller trunk)
Elektrisk frunk/trunk
Moderator: Redaktion
Re: Elektrisk frunk/trunk
Rattvärme är nice, tänkte också att jag kommer sakna det men insåg att det kompenseras med att man sätter på parkeringsklimat innan man kör iväg. Krävs lite planering men det funkar.
Då bilen är elektrisk så behöver man inte tänka på avgaser och sådant. Även rattvärmen tar några minuter innan ratten blir varm.
Bagageluckan är dock större förlust, men man får en så mycke bättre bil i övrigt så viss kompromis får man stå ut med.
Frunken är liten så det som får plats där får plats också i baksättet/golvet back.
Då bilen är elektrisk så behöver man inte tänka på avgaser och sådant. Även rattvärmen tar några minuter innan ratten blir varm.
Bagageluckan är dock större förlust, men man får en så mycke bättre bil i övrigt så viss kompromis får man stå ut med.
Frunken är liten så det som får plats där får plats också i baksättet/golvet back.
Rattvärme är inte nödvändigt i en elbil där värmen kommer direkt med fulleffekt.
HUD ser jag inget behov av alls. Det finns ju en stor skärm (även om den kunde varit större) där allt finns tillgängligt.
Elbaklucka är jag däremot rätt sugen på.
HUD ser jag inget behov av alls. Det finns ju en stor skärm (även om den kunde varit större) där allt finns tillgängligt.
Elbaklucka är jag däremot rätt sugen på.
- ChristerSjo
- Teslaägare
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har rattvärme på min X, har aldrig använt den, bilen är alltid varm när jag kör iväg så den finessen är helt överflödig, iaf för mig.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Min BMW blir väldigt varm med parkeringsvärmaren men använder forfarande rattvärmen. Får dock lite dåligt samvete varje gång jag använder den, har en snittförbrukning på 14.1l
Hur länge värmer ni era runt 0gradigt ute?
Laptopväskan osv får läggas i frunken, gillar inte att ha det i sätet. Ska bli intressant att se om denna elektriska moden funkar bra!
Ser verkligen fram emot Måndag

Hur länge värmer ni era runt 0gradigt ute?
Laptopväskan osv får läggas i frunken, gillar inte att ha det i sätet. Ska bli intressant att se om denna elektriska moden funkar bra!
Ser verkligen fram emot Måndag

- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
WHATfth skrev:Jag har rattvärme på min X, har aldrig använt den, bilen är alltid varm när jag kör iväg så den finessen är helt överflödig, iaf för mig.
/fth

Skulle kännas kallt att sätta sig i en bil med 27°C i kupén och samtidigt inte ha en ratt som nästan bränner av händerna när man kör i rondeller

Rattvärme är ju livet.
Hade rattvärme i Volvon. Tyckte det var riktigt najs i början och tänkte att det måste alla bilar framöver ha. Men efter ett tag slutade jag använda det, drog på värmen via VOC appen istället bara. Ratten kändes för varm när kupén var varm.
Nu har jag dessutom börjat använda schemalagd avresa i teslan så då är kupén varm på morgonen utan att jag behöver lyfta ett finger.
Nu har jag dessutom börjat använda schemalagd avresa i teslan så då är kupén varm på morgonen utan att jag behöver lyfta ett finger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Saknar inte heller rättvärmen så mycket. Varmluften blåser ju rakt på ratten om man ställer den så. Men rattvärme skulle förmodlige korta ner förvärmningstiden litegrann. Eller de gånger man åker iväg oplanerat.
Elektrisk baklucka lämnar jag i saknad då gammbilen säljs...
Elektrisk baklucka lämnar jag i saknad då gammbilen säljs...