Å ena sidan tycker jag det vid första anblick låter som en bra idé.
Å andra sidan så svarar jag redan idag på alla frågor som folk ställer till mig oavsett om de använt min referrallänk eller inte, och jag tror de flesta gör likadant. I vissa omgångar fullkomligt haglar det in meddelanden via PM, Facebook, mail, och i vissa fall även folk som letat upp mitt telefonnummer och ringer. Och nånstans tror jag nog ändå de flesta av oss Tesla-veteraner med mycket kunskap agerar precis likadant. Så vad skulle skillnaden egentligen bli i praktiken? Det enda jag kan komma på är att det kanske är lägre tröskel att ställa en fråga om någon aktivt åtagit sig att vara ens "fadder".
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Hej, Har nyligen beställt en en MS och ser ett klart mervärde kring Fadderskap. Jag har läst många trådar o får egentligen olika svar beroende på vårt man bör, modell, årsmodell mm. Vore väldigt glad om det finns någon ville agera lite som fadder i min närhet. Jag bor i Umeå.
Patrick 2020
Å ena sidan tycker jag det vid första anblick låter som en bra idé.
Å andra sidan så svarar jag redan idag på alla frågor som folk ställer till mig oavsett om de använt min referrallänk eller inte, och jag tror de flesta gör likadant. I vissa omgångar fullkomligt haglar det in meddelanden via PM, Facebook, mail, och i vissa fall även folk som letat upp mitt telefonnummer och ringer. Och nånstans tror jag nog ändå de flesta av oss Tesla-veteraner med mycket kunskap agerar precis likadant. Så vad skulle skillnaden egentligen bli i praktiken? Det enda jag kan komma på är att det kanske är lägre tröskel att ställa en fråga om någon aktivt åtagit sig att vara ens "fadder".
Håller helt med, skillnaden skulle bli minimal. Jag tvekar ingen sekund att hjälpa någon med frågor varken här eller ute i riktiga världen. Hjälpte tex Model 3 ägare två gånger med laddningen på Supercharger av de 4 gånger jag själv laddat hittills.
Samma sak för mig, jag svarar gladeligen på alla frågor jag får och det har blivit en hel del under de 5 år jag har haft Tesla. Mycket kommer vid laddare men även spontant när jag kliver i eller ur bilen. Då har det blivit en del spontana provturer också. Det har aldrig lett till någon referral, men skulle det hända vore ju det trevligt som tack.
Tack för svar. Dock så menade jag att det kan finnas tips ideér som är mer lokalt anknutna upplevelser. Umeå & Norrut. En lite snabb fil med bra o aktuella svar från någon i min direkta närhet. Vi har lite annorlunda Vinter förutsättningar här uppe jämfört med Sthlm.
Ha en fin Jul !
Patrick2020
Finns här i Luleå. Tesla M3P- WC fast monterad på garaget.
Fjällstuga med portabel WC, kör regelbundet 30+ mil mellan laddningarna på längre resor i Norrlands inland. Luleå-Hemavan, Luleå-Kiruna, Luleå-Åre osv.
Senast redigerad av BrooklynS, redigerad totalt 1 gånger.
Tack för svar. Dock så menade jag att det kan finnas tips ideér som är mer lokalt anknutna upplevelser. Umeå & Norrut. En lite snabb fil med bra o aktuella svar från någon i min direkta närhet. Vi har lite annorlunda Vinter förutsättningar här uppe jämfört med Sthlm.
Ha en fin Jul !
Patrick2020
Jo, fördelen med ett fadder system är ju just att de kanske går att fåren lokal kontakt som vet hur det funkar i Skövde, Örebro eller Mora. Löser sig iofs också snabbt om man talar om vart man kommer ifrån.
Kan gärna faddra, bara roligt att få hjälpa, vilket vi såklart alla på detta forum tycker, är ju liksom grundidén
Svara gärna på frågor om bilen generellt samt har extrautrustat en del, jag har kunskap om
tesla generellt, funktioner och laddning, har stuga i funäsfjällen, så det blir några längre resor per år, har konverterat till ccs som jag använder, har även chademo adapter som inte används nästan alls längre. Har också skruvat ihop ett adapterkit så att jag kan ladda på diverse olika trefasuttag. Har en Wall Connector. Bor i hus med direktverkande elvärme, dvs känsligt för högre effektuttag på vintern.
extraljusramp (Mest hur det blir, har inte kopplat in själv, men gjorde min "due dilligence" vad gäller val av ramp)
scanmytesla, dvs koppla in dig för extra information i bilens seriella interface
Viss kunskap i vad bilens API genererar för information, har skapat en integrering med serverplattform via python (lånad kod)
Dashcam, och hur koppla in den för permanent drift
Andra mindre tillbehör som förvaring, byte av led belysning, Tesla-T belysning i dörrarna, sk. "puddle lights", lastsäkringsvägg, mobilladdning
Det finns dock kanske en nackdel med fadderuppläget.
Potentiellt kommer det skrivas mindre nybörjarfrågor i forumet, vilket i sin tur kan leda till att färre nybörjare som vill söka fram informationen faktiskt kommer hitta den.