Model 3 - Ljudsystem - FM?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av ellerstrom »

AndersBo skrev:
pefreli skrev:
Vad är grejen med Apple Car play och Android Auto?

Behöver man mer än Spotify, TuneIn, radio och synk med telefon?

Jag har ingen erfarenhet av Apple Car play och Android auto men kan inte påstå att jag saknar något i Teslan.

Beskriv gärna vad man missar (för en icke insatt som undertecknad).
Nu har jag inte läst hela tråden men kommer precis från en Audi med carplay. Det jag saknar därifrån är funktioner vad gäller telefonen. Nu kanske jag gör något fel men att be Siri ringa upp en kontakt funkade men när jag ber Teslan ringa upp en kontakt funkar det nästan aldrig. Jag hittar inte heller favoriter under teslans telefonflik så behöver fippla ganska mycket innan jag hittat till rätt nummer.
Och jag använder TIDAL istället för Spotify. I carplay fanns tidal som app.
Men för mig är detta småsaker som går att komma förbi, kan även tänka mig att det löser sig till en bättre lösning i någon kommande uppdatering.
Tidal fanns inte heller i carplay när jag började använda den.
Jag brukar be Siri ringa upp kontakter i Teslan, bara att säga "Hej Siri" ju. Funkar såklart sämre med telefonen i fickan, men jag har den oftast i mittkonsollen och då funkar det bra.

För tidal har jag ingen bättre lösning än över blåtand, vilket inte är optimalt såklart.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
pefreli skrev:
Vad är grejen med Apple Car play och Android Auto?

Behöver man mer än Spotify, TuneIn, radio och synk med telefon?

Jag har ingen erfarenhet av Apple Car play och Android auto men kan inte påstå att jag saknar något i Teslan.

Beskriv gärna vad man missar (för en icke insatt som undertecknad).
Jag kör Bookbeat smidigt via apple carplay. Ännu smidigare hade det varit om det varit trådlöst.

Men jag hade inte betalt extra för carplay.
Vad är problemet med att köra det via bluetooth då?
Jag får upp det på bilens display och kan sköta funktionerna därifrån. Det är ju hela poängen med carplay. Att spegla upp telefonens display.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av lukasf »

2019.40.50 verkar ju ge lite bättre stöd för telefonen med favoriter etc och även bättre röststyrning:
viewtopic.php?f=57&t=9955&start=2990#p393838

Kanske kan göra livet lite bättre nu när inte carplay finns ;)
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
AndersBo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 sep 2019 21:25
Ort: Kungsholmen, Stockholm

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av AndersBo »

lukasf skrev:
2019.40.50 verkar ju ge lite bättre stöd för telefonen med favoriter etc och även bättre röststyrning:
viewtopic.php?f=57&t=9955&start=2990#p393838

Kanske kan göra livet lite bättre nu när inte carplay finns ;)
Det låter toppen, sen tycker jag nog livet är rätt fantastiskt ändå. Och det gäller även bilen. :)
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Användarvisningsbild
AndersBo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 sep 2019 21:25
Ort: Kungsholmen, Stockholm

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av AndersBo »

ellerstrom skrev:
AndersBo skrev:
pefreli skrev:
Vad är grejen med Apple Car play och Android Auto?

Behöver man mer än Spotify, TuneIn, radio och synk med telefon?

Jag har ingen erfarenhet av Apple Car play och Android auto men kan inte påstå att jag saknar något i Teslan.

Beskriv gärna vad man missar (för en icke insatt som undertecknad).
Nu har jag inte läst hela tråden men kommer precis från en Audi med carplay. Det jag saknar därifrån är funktioner vad gäller telefonen. Nu kanske jag gör något fel men att be Siri ringa upp en kontakt funkade men när jag ber Teslan ringa upp en kontakt funkar det nästan aldrig. Jag hittar inte heller favoriter under teslans telefonflik så behöver fippla ganska mycket innan jag hittat till rätt nummer.
Och jag använder TIDAL istället för Spotify. I carplay fanns tidal som app.
Men för mig är detta småsaker som går att komma förbi, kan även tänka mig att det löser sig till en bättre lösning i någon kommande uppdatering.
Tidal fanns inte heller i carplay när jag började använda den.
Jag brukar be Siri ringa upp kontakter i Teslan, bara att säga "Hej Siri" ju. Funkar såklart sämre med telefonen i fickan, men jag har den oftast i mittkonsollen och då funkar det bra.

För tidal har jag ingen bättre lösning än över blåtand, vilket inte är optimalt såklart.
Tack för tipset, fantastiskt om det är så enkelt att det räcker att kalla henne vid namn :D
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Användarvisningsbild
AndersBo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 sep 2019 21:25
Ort: Kungsholmen, Stockholm

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av AndersBo »

AndersBo skrev:
lukasf skrev:
2019.40.50 verkar ju ge lite bättre stöd för telefonen med favoriter etc och även bättre röststyrning:
viewtopic.php?f=57&t=9955&start=2990#p393838

Kanske kan göra livet lite bättre nu när inte carplay finns ;)
Det låter toppen, sen tycker jag nog livet är rätt fantastiskt ändå. Och det gäller även bilen. :)
p

Svarar mig själv när jag ändå är igång.
Tydligen är telefonfavoriter snart tillgängliga.
3C9D36F7-8B4A-436C-B7A1-3621A2AEB7CF.jpeg
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Skriv svar