Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Elof »

mati skrev:
Elof skrev:
mati skrev:
Jante såklart. Kombinerad med avundsjuka. Gud vad jag hatar denna svenska "tradition". Det är en av sakerna man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut när man som jag inte växte upp i Sverige.
Vad menar du skulle vara unikt för Sverige? Jag är uppriktigt intresserad av vad du egentligen menar. Jag trodde att folk var ungefär likadana överallt vad gäller sådana saker.
Att avundsjukt blänga på folk som är framgångrika i livet, att peka ut välbärgade personer som moraliskt mindervärdiga, och i synnerhet jantelagens ledord "du ska inte tro att du är någon", är mycket typiskt svenskt. Jag blev tämligen chockad när jag kom till Sverige och fick lära mig detta. Jag troddde ju i min enfald att tyskar och svenskar är tämligen lika i sitt sätt att se på saker och ting, men i det här fallet ligger det verkligen galaxer mellan våra länder. Berättar du för en tysk vad jantelagen är för nånting så kommer den inte tro att det verkligen kan finnas något sådant. Min förra sambo som kom från Portugal fick göra samma plågsamma erfarenhet. En smärre kulturkrock. Jag har under åren träffat en del "nysvenskar" som alla haft ungefär samma uppfattning. Jantelagen är nåt väldigt unikt för Sverige (eller kanske Norden, vet ej). Den berömda svenska avundsjukan är påtaglig och inte bara ett dumt uttryck. Den finns på riktigt.
Jag vet inte, men det låter helt orimligt att avundsjuka inte skulle förekomma i samma omfattning i Tyskland. Möjligt att mer öppna sarkasmer mot folk som har stålar kan förekomma i Sverige. Mina kompisar som har gott om pengar känner sig enligt egen utsago inte så utfrysta och mobbade av mindre bemedlade. Men som ursvensk kanske man svårt att se det andra ser?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av tor »

Men ser man det hela från aftonbladets synvinkel är detta närmast ett genidrag. Att skriva om Porsche eller Ferrari index hade inte funkat så här bra. Denna tråd är ett bevis på det. Jag har även fått sms från två personer i min bekanskapskrets som uppmärksammat mig på "nyheten". Det är ju tyvärr så här (skandal)media funkar.
Verdi

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Verdi »

tor skrev:
Men ser man det hela från aftonbladets synvinkel är detta närmast ett genidrag. Att skriva om Porsche eller Ferrari index hade inte funkat så här bra. Denna tråd är ett bevis på det. Jag har även fått sms från två personer i min bekanskapskrets som uppmärksammat mig på "nyheten". Det är ju tyvärr så här (skandal)media funkar.
Du får ju in dimensionen "folket" vs "PK-eliten" om du använder Tesla också. Inte bara "rik" vs "fattig".
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av tor »

Verdi skrev:
tor skrev:
Men ser man det hela från aftonbladets synvinkel är detta närmast ett genidrag. Att skriva om Porsche eller Ferrari index hade inte funkat så här bra. Denna tråd är ett bevis på det. Jag har även fått sms från två personer i min bekanskapskrets som uppmärksammat mig på "nyheten". Det är ju tyvärr så här (skandal)media funkar.
Du får ju in dimensionen "folket" vs "PK-eliten" om du använder Tesla också. Inte bara "rik" vs "fattig".
Ja och dessutom retar du ju upp "PK-eliten" och de som vill tillhöra gruppen (dvs köpa tesla/elbil). Det är en ganska stor grupp nu för tiden. Dessa kommer också klicka på artikeln....
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Daf »

Ytterligare ett sätt att se detta: här har vi i svensk verklighet varför Tesla har noll i annonskostnad. Varumärket är så starkt att Aftonbladet kan använda det som clickbait. Anledning saknas att bekosta annonser.

Jo, Jantelagen är lite tung mot Teslor. Jag öppnar bara bakdörrarna på allmän plats om jag måste.
Skriv svar