Du är ju medveten om detta, tyvärr misstänker jag att alla som satsar 500 EUR inte är lika medvetna. De tror nog att provkörningsbilen är i stort sett färdig.Jerker skrev:Undrar hur många omdömen i samma anda som har skrivits om Tesla genom åren? Man ska inte räkna ut en uppstickare i förväg.Klintan skrev:Chansen att man får någon bil levererad av Sono Motors jämfört med om man skulle beställa en kinesisk bil måste vara marginell. Sono Motors har mängder av utmaningar kvar innan de levererar sin första bil. Konstruktionen är inte klar, på sin senaste Q&A hade de inte satt frontmotor och framhjulsdrift eller motorn bal och bakhjulsdrift. De har inte presenterat kontraktstillverkaren (skulle gjorts för julen 2017) som ska ta på sig att tillverka bilen från den samling av bildelar som de tänkt sig sourca från befintliga underleverantörer. De ska få ihop någon bil av dessa delar som blir körbar och konkurrenskraftig, klara krocktest och kosta under 200 000kr. Detta med en finansiering som i stor del bygger på handpenning från beställare som provkört en bil uppbyggd på helt andra komponenter.Top12 skrev:Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.
https://sonomotors.com/sion-2.html/
Jag vill inte vara negativ, men man ska vara medveten om att om man satsar 500 EUR i handpenning där är det verkligen ett högriskprojekt.
Följ länken för en lista på 20 elbilar som såldes på den kinesiska marknaden under 2017 i minst 10000 exempel vardera:
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.
Men jag håller med dig om det mesta. Jag har många gånger ställt dessa frågor själv. Varför skulle de lyckas med detta när etablerade tillverkare inte har råd att ta fram vettiga elbilar till ett bra pris? Men det kan ju vara det som är svaret: att de inte är en etablerad tillverkare, att de inte är intresserade av att göra en bil fullproppad med den senaste och delvis egenutvecklade tekniken, att de använder sig av färdiga komponenter osv. Så det ska bli intressant att se hur det går för dem.
Jag reserverade en bil och resonerade så här: Jag har råd att förlora de där €500:-, jag vill ge det här projektet en chans, det är det värt.
Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Moderator: Redaktion
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Elbilist sedan 2014
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Familjen har redan 2 model S sedan 4 år och vi har reserverat två modell 3 också. Så förlora €500 på en sion är en kalkylerad risk som mycket annat här i livet, min reservation ligger i mitten av de redan bokade. Önskar dom lycka till med Sion för det är den produkten BEV marknaden behöver på ett eller annat sätt kommer vi komma dit.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
"En stor del av maktpositionerna i bilindustrin kommer att domineras av kineser.
Det tror Bo Andersson, en av Sveriges mest erfarna företagsledare inom bilindustrin."
https://www.di.se/bil/bilveteranen-ser- ... evolution/
Det tror Bo Andersson, en av Sveriges mest erfarna företagsledare inom bilindustrin."
https://www.di.se/bil/bilveteranen-ser- ... evolution/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Det tråkiga -i mina ögon- med sonomotors och deras 5000 bilars strategi är att det just bara är 5000 det rör sig om. Väldigt låg siffra för att få maximal underleverantörsrabatt på saker o ting. Ok om de säljer bilen i bara ETT enda land så att det blir lite mer genomslag, dvs den syns ofta o lite varstans på vägar, gator o torg.
Kanske kan den vita karossen med de svarta solcellerna synas såpass tydligt i det stora trafikvimmlet så att gemene man hajjar till ganska ofta trotts att det om 5000 bilar skall delas på flera stora länders och på många små länders befolkning blir glest mellan varje sonobil.
Mvh PP
Kanske kan den vita karossen med de svarta solcellerna synas såpass tydligt i det stora trafikvimmlet så att gemene man hajjar till ganska ofta trotts att det om 5000 bilar skall delas på flera stora länders och på många små länders befolkning blir glest mellan varje sonobil.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
De ska bara tillverka bilen i en kulör och de har bestämt sig för att det blir svart. De blivande kunderna fick rösta om det.PoloPrinsen skrev:Det tråkiga -i mina ögon- med sonomotors och deras 5000 bilars strategi är att det just bara är 5000 det rör sig om. Väldigt låg siffra för att få maximal underleverantörsrabatt på saker o ting. Ok om de säljer bilen i bara ETT enda land så att det blir lite mer genomslag, dvs den syns ofta o lite varstans på vägar, gator o torg.
Kanske kan den vita karossen med de svarta solcellerna synas såpass tydligt i det stora trafikvimmlet så att gemene man hajjar till ganska ofta trotts att det om 5000 bilar skall delas på flera stora länders och på många små länders befolkning blir glest mellan varje sonobil.
Mvh PP
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Bra att det är klart/spikat iaf!
Kanske lite synd då solpanelerna hade kontrastat maximalt mot vitt. Som om jag fattatt rätt(?) Var alternativet.
Men svart är å andra sidan rätt gångbart/poppis det med o inte lika stickande i ögonen jämfört med de flesta andra alternativen... hehe.
Om vi leker med tanken att alla de 5000 blir reserverade nu mitt i sommaren, när kommer de 5000 att levereras till kund?
Mvh PP
Kanske lite synd då solpanelerna hade kontrastat maximalt mot vitt. Som om jag fattatt rätt(?) Var alternativet.
Men svart är å andra sidan rätt gångbart/poppis det med o inte lika stickande i ögonen jämfört med de flesta andra alternativen... hehe.
Om vi leker med tanken att alla de 5000 blir reserverade nu mitt i sommaren, när kommer de 5000 att levereras till kund?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Det var just det att den vita blev som ett reklamfönster för solceller som avskräckte folk. Man vill inte sticka ut för mycket i mängden. Därför ville de flesta ha en svart. Jag tyckte inte heller att det var särskilt snyggt med en svart/vit bil.
De vet väl knappast ens själva vilken produktionshastighet de kommer att ha eftersom de ännu inte är riktigt klara med förhandlingarna med legotillverkaren, även om de säkert har bestämt sig för en och som bäst håller på att sätta alla detaljer i avtalet.
De vet väl knappast ens själva vilken produktionshastighet de kommer att ha eftersom de ännu inte är riktigt klara med förhandlingarna med legotillverkaren, även om de säkert har bestämt sig för en och som bäst håller på att sätta alla detaljer i avtalet.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Men de tänker väl tillverka fler än 5000 om de kan? Eller hamnar de i ett läge då de måste följa ett helt gäng nya regler om de kommer över det antalet?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
5000 är en nedre gräns för att de ska kunna sätta igång produktionen och sälja bilen till det tänkta priset utan att gå med förlust. Givetvis kommer de att tillverka så många de kan efter det. Att de kommer att få ihop minst 5000 reservationer är det nog ingen tvekan om och det är ju bara en liten del av alla dem som skulle kunna tänka sig att verkligen köpa bilen när den väl är i produktion, finns ute på vägarna och går att provköra.LarsL skrev:Men de tänker väl tillverka fler än 5000 om de kan? Eller hamnar de i ett läge då de måste följa ett helt gäng nya regler om de kommer över det antalet?
Om den här bilen når marknaden till det priset kommer efterfrågan att explodera, det är jag helt övertygad om. Det är vääääldigt många som skulle köpa en så praktisk elbil för de pengarna, även om den kanske är lite för liten för en del (som en Golf).
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Kommer den rent fysiskt (kontaktutförande) att kunna koppla in sig på Teslas laddkablar? Vore underbart om ett tillbehöt/tillval är tillgång till Teslas nätverk. 10000 skulle jag lätt ge för att få ladda fritt (max 10 gr/månad på samma station under ett 10år lång avtalstid som följer bilen.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Jerker har nog rätt i detts med färger också, de flests bilar blir inte såååå vackrs om det blandad för mycket.
Var väl gammelgamls saab 900 turbo med stora vingennsom gjordevsig bra i vitt med alla lister o spoilers mm i kontrasterande svat.
Nvh PP
Var väl gammelgamls saab 900 turbo med stora vingennsom gjordevsig bra i vitt med alla lister o spoilers mm i kontrasterande svat.
Nvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Nja, den får ju CCS, så den har en vanlig typ2, men den funkar ju inte med Tesla SuC även om kontakten passar.PoloPrinsen skrev:Kommer den rent fysiskt (kontaktutförande) att kunna koppla in sig på Teslas laddkablar? Vore underbart om ett tillbehöt/tillval är tillgång till Teslas nätverk. 10000 skulle jag lätt ge för att få ladda fritt (max 10 gr/månad på samma station under ett 10år lång avtalstid som följer bilen.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Fast detta kommer väl aldrig bli en Grand Tourer direkt så tillgång till Supercharger är inte kritiskt. Viktigare är innerutrymmen, last- och dragkapacitet och säkerhet.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Hur kommer då kinesiska elbiltillverkare ta över?
Jo genom massivt stöd av kinesiska staten.
Se bara vad som hänt med telecom industrin.
Huawei dominerar nu, Eriksson är på efterkälken.
Jo genom massivt stöd av kinesiska staten.
Se bara vad som hänt med telecom industrin.
Huawei dominerar nu, Eriksson är på efterkälken.
https://www.di.se/nyheter/wsj-sa-hjalpt ... ll-toppen/et kinesiska telekombolaget Huawei har fått totalt 75 miljarder dollar i olika typer av stöd från den kinesiska staten. Det framgår av en granskning av Wall Street Journal.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Hur kommer då USA och EU agera? Jo genom tullar och krav på fordonen.Zalman3 skrev:Hur kommer då kinesiska elbiltillverkare ta över?
Jo genom massivt stöd av kinesiska staten.
Se bara vad som hänt med telecom industrin.
Huawei dominerar nu, Eriksson är på efterkälken.
Se bara vad som hänt med telecom industrin.
Huawei kommer här inte in på viktiga marknader och tappar marknadsandelar utanför Kina.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Kina har världens största elbilsmarknad.
Tesla är världens största elbilstillverkare.
Nu när Tesla har fabrik i Kina, så kommer många underleverantörer från Kina.
Dessa underleverantörer måste hålla världsklass för att godkännas av Tesla.
Och de får upp stora volymer vilket gör att priserna kan pressas.
Med allt hårdare utsläppskrav så måste Europeiska biltillverkare satsa allt mera på elbilar.
De möter då hård konkurrens av Kinesiska elbilar.
Men även om dom vill tillverka egna så blir kalkylen dålig om man måste importera batteri, elmotor, styrelektronik mm för kanske 60% av bilens värde.
Själva fossilmotorn har ju varit den guldkalv som fossilbils tillverkarna levt gott på.
Den har varit dyr och komplicerad att både tillverka och underhålla.
Nu pratas det om att på bara 2 år har priset på elmotor+transmission+styrelektronik halverats till under 1000 dollar.
Tesla är världens största elbilstillverkare.
Nu när Tesla har fabrik i Kina, så kommer många underleverantörer från Kina.
Dessa underleverantörer måste hålla världsklass för att godkännas av Tesla.
Och de får upp stora volymer vilket gör att priserna kan pressas.
Med allt hårdare utsläppskrav så måste Europeiska biltillverkare satsa allt mera på elbilar.
De möter då hård konkurrens av Kinesiska elbilar.
Men även om dom vill tillverka egna så blir kalkylen dålig om man måste importera batteri, elmotor, styrelektronik mm för kanske 60% av bilens värde.
Själva fossilmotorn har ju varit den guldkalv som fossilbils tillverkarna levt gott på.
Den har varit dyr och komplicerad att både tillverka och underhålla.
Nu pratas det om att på bara 2 år har priset på elmotor+transmission+styrelektronik halverats till under 1000 dollar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Du pratar ofta om hur Kinesiska elbilar kommer ta över elbilsmarknaden här i Europa men om det nu var så att de flesta kollade på priset före mycket annat, varför har Dacia inte blivit en stora? Du kan köpa en Dacia Sandero som ser ut att vara ungefär i Golf storlek för 104 400 kr samtidigt som Golf börjar på typ det dubbla.Zalman3 skrev:Kina har världens största elbilsmarknad.
Tesla är världens största elbilstillverkare.
Nu när Tesla har fabrik i Kina, så kommer många underleverantörer från Kina.
Dessa underleverantörer måste hålla världsklass för att godkännas av Tesla.
Och de får upp stora volymer vilket gör att priserna kan pressas.
Med allt hårdare utsläppskrav så måste Europeiska biltillverkare satsa allt mera på elbilar.
De möter då hård konkurrens av Kinesiska elbilar.
Men även om dom vill tillverka egna så blir kalkylen dålig om man måste importera batteri, elmotor, styrelektronik mm för kanske 60% av bilens värde.
Själva fossilmotorn har ju varit den guldkalv som fossilbils tillverkarna levt gott på.
Den har varit dyr och komplicerad att både tillverka och underhålla.
Nu pratas det om att på bara 2 år har priset på elmotor+transmission+styrelektronik halverats till under 1000 dollar.
Vad är det som gör att Kinesiska elbilar kommer ta över europeiska elbilsmarknaden pga lågt pris när Dacia inte har en chans att göra detsamma bland fossilbilar?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Jag tittade på en Dacia för några år sedan då det var en så billig bil. Men den var ju riktigt ordentligt avskalad så inte värt pengarna och adderade man saker som man ”måste” ha på en bil så var den inte billig längre.
MG ZS EV vekar ju vara en hyggligt bra kompakt SUV med normal utrustning men till ett attraktivt pris. De har alltså inte gjort en dålig bil som de säljer billigt utan en så bra bil de kan som de säljer billigt. Den har dessutom fått 5 stjärnor på Euro-NCAP, två mer än VW mäktar med, vilket ”bevisar” tesen. Och det är ju bara början och jag kineserna kommer med bra och billiga bilar som kan konkurrera ut Europeiska varianterna.
MG ZS EV vekar ju vara en hyggligt bra kompakt SUV med normal utrustning men till ett attraktivt pris. De har alltså inte gjort en dålig bil som de säljer billigt utan en så bra bil de kan som de säljer billigt. Den har dessutom fått 5 stjärnor på Euro-NCAP, två mer än VW mäktar med, vilket ”bevisar” tesen. Och det är ju bara början och jag kineserna kommer med bra och billiga bilar som kan konkurrera ut Europeiska varianterna.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Massor av mina kompisar har köpt billiga Huawei mobiler, istället för dyra Iphone eller Samsung.Vad är det som gör att Kinesiska elbilar kommer ta över europeiska elbilsmarknaden pga lågt pris när Dacia inte har en chans att göra detsamma bland fossilbilar?
Varför? Därför att dom är billiga och tillräckligt bra.
Det är i dag stor skillnad på fossilbilsmarknaden och elbilsmarknaden. Fossilbilsmarknsden har ett överflöd av modeller och prislägen.
På elbilssidan lider man än idag av, för få modeller, höga priser, långa leveranstider.
Dessutom har få modeller drag.
När jag beställde min elbil, valde jag mellan Tesla S, Nissan Leaf, Renault Zoe och BMW i3.
Väldigt olika bilar, i olika prisklasser.
På bara 3 år har utbudet ökat dramatiskt, men ännu har man inte riktigt kommer fram med en hyfsat stor SUV, med fossilbilspris och drag. Och 8v leveranstid.
MG EZ EV kan faktiskt vara den bil som först når dessa mål.
MG och Tesla skryter med att de inte har problem med att få fram stora volymer av batterier.
Men väldigt många andra biltillverkare har svårt att få fram tillräckligt stora volymer av batterier till sina bilar.
En gissning på vilka som säljer flest elbilar i Europa 2020:
Tesla
MG
VW, med ID och e-up
Renault Zoe
Nissan Leaf( under förutsättning att de sänker priset)
Kia/Hyundai
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Ska man titta på Kinas styrka när det gäller mobiler så tycker jag personligen inte det är Huawei som är mest intressant.
Mer intressant är att kolla vad som hänt under topptrion (Samsung, Huawei, Apple).
Numera är nämligen nummer 4 kinesisk, nummer 5 kinesisk, nummer 6 kinesisk och nummer 7 kinesisk...
Många tänker säkert att dessa är jättesmå jämfört med topptrion, men så är det inte längre.
Apple ha ca 12% av marknaden. Tittar man på de under så har vi:
4.) Oppo 9%
5.) Xiaomi 8%
6.) Vivo 8%
7.) Realme 3%
Köpte en Xiaomi till sonen i julklapp. Väldigt mycket mer telefon för pengarna än Huawei. Topp-spec för 4000:-...
Tycker Xiaomi är ett jäkligt spännande bolag, det har inte ens fyllt 10 år ännu men har redan ca 20.000 anställda. De kommer starkt inom många nischer. De har blivit extremt starka på både el-scootrar och robotdamsugare tex. Dessutom är de störst på mobiler på världens två största marknader, Kina och Indien. Börsvärde på runt 340 miljarder, dvs i paritet med Sveriges största noterade bolag...
Dessutom kör de ett liknande koncept som Tesla i den mån att de knappt kör marknadsföring, utan låter produkterna tala för sig själva. Säljer nästan enbart produkterna online också
Mer intressant är att kolla vad som hänt under topptrion (Samsung, Huawei, Apple).
Numera är nämligen nummer 4 kinesisk, nummer 5 kinesisk, nummer 6 kinesisk och nummer 7 kinesisk...
Många tänker säkert att dessa är jättesmå jämfört med topptrion, men så är det inte längre.
Apple ha ca 12% av marknaden. Tittar man på de under så har vi:
4.) Oppo 9%
5.) Xiaomi 8%
6.) Vivo 8%
7.) Realme 3%
Köpte en Xiaomi till sonen i julklapp. Väldigt mycket mer telefon för pengarna än Huawei. Topp-spec för 4000:-...
Tycker Xiaomi är ett jäkligt spännande bolag, det har inte ens fyllt 10 år ännu men har redan ca 20.000 anställda. De kommer starkt inom många nischer. De har blivit extremt starka på både el-scootrar och robotdamsugare tex. Dessutom är de störst på mobiler på världens två största marknader, Kina och Indien. Börsvärde på runt 340 miljarder, dvs i paritet med Sveriges största noterade bolag...
Dessutom kör de ett liknande koncept som Tesla i den mån att de knappt kör marknadsföring, utan låter produkterna tala för sig själva. Säljer nästan enbart produkterna online också
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
När man jämför tesla med apple och ser det som ett framgångskoncept glöms det ofta bort att dom bara har 12% av marknaden. Särskilt i sverige där apple har en långt större marknadsandel.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Får Tesla 12% av bilmarknaden så vore det ju enormt. Finns det nåt märke idag som är så stora?Fredrik j skrev:När man jämför tesla med apple och ser det som ett framgångskoncept glöms det ofta bort att dom bara har 12% av marknaden. Särskilt i sverige där apple har en långt större marknadsandel.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Apple har kanske 90% av vinsten i mobilbranschen.Fredrik j skrev:När man jämför tesla med apple och ser det som ett framgångskoncept glöms det ofta bort att dom bara har 12% av marknaden. Särskilt i sverige där apple har en långt större marknadsandel.
Tesla är på god väg att ta en stor del av vinsten i elbilsbranshen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Eftetsom alla dom andra spås ska slås ut borde ju bara 12% ses som märkligt lågt.Verdi skrev:Får Tesla 12% av bilmarknaden så vore det ju enormt. Finns det nåt märke idag som är så stora?Fredrik j skrev:När man jämför tesla med apple och ser det som ett framgångskoncept glöms det ofta bort att dom bara har 12% av marknaden. Särskilt i sverige där apple har en långt större marknadsandel.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Nej.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5