Hej,
Inväntar ny tjänstebilspolicy som förhoppsningsvis skall göra det möjligt att köpa elbil. Kör idag diesel där företaget står för soppan och jag får drivmedelsförmån.
Ni som kör tjänstebil, hur hanterar ni laddning? Betalar allt privat och får körersättning på tjänstemilen?
Att köpa laddning hos Eon, Ionity, Bee etc kan man ju hantera precis som vanligt drivmedel, men om man laddar hemma?
Tacksam för input!
Tjänstebil?
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebil?
Det är komplicerat. Vissa företag inkluderar en extra laddare med sim kopplat till typ Bee. Det blir administrativt tungt. Mitt företag slopade drivmedelsförmånen och höjde samtidigt inköpsgränsen för elbilar. Att stå för elkostnaden själv är inte särskilt betungande.
Intressant, visste inte Bee hade sånt.Jwic skrev:Det är komplicerat. Vissa företag inkluderar en extra laddare med sim kopplat till typ Bee. Det blir administrativt tungt. Mitt företag slopade drivmedelsförmånen och höjde samtidigt inköpsgränsen för elbilar. Att stå för elkostnaden själv är inte särskilt betungande.
Oaktat hur man löser det så vill man ju inte få det sämre än med drivmedelsförmån i kombo med med en snål diesel.
Hej
Hur som helst så vill du undvika förmån i form av fri laddning eftersom det beskattas lika mycket som fritt drivmedel = stor förlustaffär. Bäst är att stå för drivmedel själv, och därför, om du laddar på jobbet, betala för den laddningen med skattade pengar. Sedan får du ”tillbaka” 9,50 kr per mil skattefritt. Detta tjänar både du och företaget på.
/Fimpen
Hur som helst så vill du undvika förmån i form av fri laddning eftersom det beskattas lika mycket som fritt drivmedel = stor förlustaffär. Bäst är att stå för drivmedel själv, och därför, om du laddar på jobbet, betala för den laddningen med skattade pengar. Sedan får du ”tillbaka” 9,50 kr per mil skattefritt. Detta tjänar både du och företaget på.
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
fimpen skrev:Hej
/Fimpen
Inte räknat så mycket på detta. Men kör 200-250 mil i tjänsten och 150-200 mil privat, per månad såklart.
- nicklasandersson
- Teslaägare
Jag hanterar elen själv och får ersättning på 9.50 kr/mil. Enkelt smidigt och en bra affär.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Håller med övriga, betala allt el själv och få ersättning för tjänstemil. Det är mycket billigare än att skatta mil som man gör med drivmedelsersättning, även om man kör snål diesel.Rena skrev:Intressant, visste inte Bee hade sånt.Jwic skrev:Det är komplicerat. Vissa företag inkluderar en extra laddare med sim kopplat till typ Bee. Det blir administrativt tungt. Mitt företag slopade drivmedelsförmånen och höjde samtidigt inköpsgränsen för elbilar. Att stå för elkostnaden själv är inte särskilt betungande.
Oaktat hur man löser det så vill man ju inte få det sämre än med drivmedelsförmån i kombo med med en snål diesel.
- GreenMachine
- Teslaägare
Tack för input!
Får vi se om det blir verklighet av elbil eller om det stannar vid plugin. Vilket jag personligen tycker är sådär....
Får vi se om det blir verklighet av elbil eller om det stannar vid plugin. Vilket jag personligen tycker är sådär....