Beror ju på vad man menar med FSD. Och var. Det som kallas level 4 och 5 ligger ett bra tag bort i Kalifornien och mycket långt bort i Sverige. Sverige har ju regn, mörker, snö, relativt dålig kvalitet på vägar och vägmarkeringar och är en pyttemarknad. Ingen kommer ju investera för att lösa problemet i Sverige så de funktioner vi får kommer på köpet när man jobbar på andra marknader. Jag kan gissar att det inte finns en enda ingenjör på Tesla som jobbar dedikerat med svenska förhållanden, exempelvis hade det varit en baggis att lösa 2+1 väg om någon bara analyserat "interventions" och tränat systemet på det.
Beroende på vad man menar med FSD så är ju problemet lösbart. Det är ju väldigt nära i Phoenix nu där Waymo börjat köra bilarna utan passiv chaufför. Kan Waymo göra det så kan Tesla göra det. Kan man göra det i Phoenix kan man göra det i stora delar övriga världen. Det krävs såklart stora investeringar och tid. Skilladen är att Tesla (just nu) inte är intresserade av att lösa det i ett begränsat område och inte intresserade av att använda Lidar. Man visade ju en tidig version av "FSD" på autonomy day i April i år. Vad jag minns så rapporterade en del journalister att passiva chauffören fick gripa in, och vissa rapporterade att inga ingripanden gjordes.
Jag misstänker att det finns en hyggligt stor diskrepans mellan vad Tesla kan göra och vad Teslas officiella NN kan göra. De vill självklart inte riskera dålig publicitet och stämningar. Det skulle förklara varför Elon tror vi ska ha Robotaxi 2020 samtidigt som jag knappt märkt någon förbättring på 9 månader ägarskap. Samma sak med att han yrat om feature complete FSD 2019. Det är inte omöjligt att deras bästa NN klarar det Musk kallar feature complete men det kan samtidigt vara långt kvar till vi ser det i våra bilar. Bra exempel på detta är skyltläsning som jag tror alla förstår att de klarar redan. Om de kan se trafikljus och dess färg som senaste firmware bevisar så kan de självklart läsa skyltar, men det finns ju något patent i vägen där. Lika så kanske de "kan" köra rondeller och korsningar men kvaliten är för dålig. I Musks huvud är ju problemet då löst men i realiteten måste detta först förbättras till en nivå säkrare än en människa, sedan shadow-testas i månader, sedan ska det godkännas av myndigheter etc etc.
Även bland världsledande experter finns motsägelsefulla uttalanden. Lite gissningar från mig då, de är alltid kul att kolla tillbaka på
I USA tror jag vi under 2019 kommer få se en beta på stadskörning. Och då menar jag under ständig övervakning av föraren på samma sätt som NoA. På nåt sätt måste de ju komma runt skylt-patentet annars kommer man ingen vart. Tror på någon nyhet under 2019 gällande skyltar. Bred utrullning av HW3 uppgraderingar. Slutet på 2019 kommer en beta på landsvägar, dvs det som saknas mellan stad och motorväg. Fortfarande full övervakning från föraren. Under 2020 tror jag man annonserar en support-tjänst där man kan börja använda "FSD" taxi i vissa begränsade områden och på vissa tider och i mycket begränsad skala. Tjänsten är alltså en koppling mellan bil och ett supportcenter som kan hjälpa bilen i situationer den inte klarar av själv. I slutet av 2020 börjar hintas om en HW4 som är det som faktiskt krävs för FSD. Det handlar dels om redundans och kvalitet på kameror, yterligare radar, men även en ny version av Teslas dator som klarar att köra fler parallella NN. Första obemannade tesla-taxiresorna sker under 2021 i mycket liten skala. I slutet på 2021 börjar det säljas fleet-versioner av bilarna som är speciellt anpassade för redundans på alla vitala funktioner och på andra sätt anpassade för taxi-tjänst. Nånstans på vägen har det blivit uppenbart för alla att bilar som säljs 2019 aldrig kommer bli helt självkörande men under goda förhållanden kan man få level 3.
I Sverige tror jag det blir värre. I mitten på 2019 så får vi visualisering liknande den som kom i USA i senaste uppdateringen. I slutet på 2019 kommer beta på landsvägskörning på samma vis som NoA fungerar idag. Sent 2019 påbörjas också uppgraderingar till HW3. Stadskörning, robotaxi, etc tror jag ligger många år bort i Sverige. Kombinationen av liten marknad och tuffare reglering än USA