Ja avståndsbedömningen håller jag med om, stör mig även på att de sitter längre ner än konventionella, även om det inte är mycket så känns det inte naturligt.OTP skrev:Jag hade en otrolig tur tror ja, bruttopriset är 1 125 900kr, men de hade ett stöd från generalagenten på 69000. Sen fick jag en rabatt på runt 7,2% vilket motsvarar 77000kr. Så netto 979 900kr. Lev tid var lite osäkert, de har bokade slots, därav stödet på 69000kr. Jag ska byta bil maj/juni och tills dess trodde de absolut att den skulle finnas på plats.D-J skrev:Snygg Spec OTP!
Vad har din bil för brutto- resp nettopris?
Fick du något estimerat lev datum?
Ja jag är själv lite tveksam till virtuella backspeglarna, tyckte det var rätt svårt att bedöma avståndet när jag provkörde.. tycker väl egentligen dessutom att vanliga är snyggare.. men när så mycket av e tron andas konventionell bil så tyckte jag att det var kul att köra på nåt som andas framtid, med risk att jag kommer ångra mig!dd88 skrev:Bra utrustning! (även om jag själv hade tagit vanliga backspeglar)OTP skrev:Då ska man bli med elbil då!
Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar
Sjukt pepp!
Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!![]()
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Precis, noterade detta oxå.. inbillar mig att det finns större chans att medpassageraren i framsätet är i vägen mer med dessa backspeglar. För fundera en vända till.. betala nästan 15000 spänn för något som funkar sämre känns väl rätt onödigt kanske..dd88 skrev:Ja avståndsbedömningen håller jag med om, stör mig även på att de sitter längre ner än konventionella, även om det inte är mycket så känns det inte naturligt.OTP skrev:Jag hade en otrolig tur tror ja, bruttopriset är 1 125 900kr, men de hade ett stöd från generalagenten på 69000. Sen fick jag en rabatt på runt 7,2% vilket motsvarar 77000kr. Så netto 979 900kr. Lev tid var lite osäkert, de har bokade slots, därav stödet på 69000kr. Jag ska byta bil maj/juni och tills dess trodde de absolut att den skulle finnas på plats.D-J skrev:Snygg Spec OTP!
Vad har din bil för brutto- resp nettopris?
Fick du något estimerat lev datum?
Ja jag är själv lite tveksam till virtuella backspeglarna, tyckte det var rätt svårt att bedöma avståndet när jag provkörde.. tycker väl egentligen dessutom att vanliga är snyggare.. men när så mycket av e tron andas konventionell bil så tyckte jag att det var kul att köra på nåt som andas framtid, med risk att jag kommer ångra mig!dd88 skrev:Bra utrustning! (även om jag själv hade tagit vanliga backspeglar)OTP skrev:Då ska man bli med elbil då!
Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar
Sjukt pepp!
Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!![]()
Re: Audi e-tron
Jaså det blev en 55 istf 50. Det är nog klokt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag hade strukit speglarna och lagt till HUD (Audis är riktigt bra), då har den allt man behöver.OTP skrev:Precis, noterade detta oxå.. inbillar mig att det finns större chans att medpassageraren i framsätet är i vägen mer med dessa backspeglar. För fundera en vända till.. betala nästan 15000 spänn för något som funkar sämre känns väl rätt onödigt kanske..dd88 skrev:Ja avståndsbedömningen håller jag med om, stör mig även på att de sitter längre ner än konventionella, även om det inte är mycket så känns det inte naturligt.OTP skrev:Jag hade en otrolig tur tror ja, bruttopriset är 1 125 900kr, men de hade ett stöd från generalagenten på 69000. Sen fick jag en rabatt på runt 7,2% vilket motsvarar 77000kr. Så netto 979 900kr. Lev tid var lite osäkert, de har bokade slots, därav stödet på 69000kr. Jag ska byta bil maj/juni och tills dess trodde de absolut att den skulle finnas på plats.D-J skrev:Snygg Spec OTP!
Vad har din bil för brutto- resp nettopris?
Fick du något estimerat lev datum?
Ja jag är själv lite tveksam till virtuella backspeglarna, tyckte det var rätt svårt att bedöma avståndet när jag provkörde.. tycker väl egentligen dessutom att vanliga är snyggare.. men när så mycket av e tron andas konventionell bil så tyckte jag att det var kul att köra på nåt som andas framtid, med risk att jag kommer ångra mig!dd88 skrev:Bra utrustning! (även om jag själv hade tagit vanliga backspeglar)OTP skrev:Då ska man bli med elbil då!
Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar
Sjukt pepp!
Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!![]()
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Toppenspec! Vilken färg? Avundsjuk på advancedpaketet får jag erkänna, bra pris om man vill ha de grejerna.OTP skrev:Då ska man bli med elbil då!
Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar
Sjukt pepp!
Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!
Köpte en easee-laddbox som jag tycker har en del fördelar som; liten och ser bra ut, bra styrning med app och bra pris.
Re: Audi e-tron
Jag glömde skriva ut det, det blir en navarrablå! Var rätt länge inne på en galaxyblå, då utan s-line. Men tycker den navarra med svart optik gör sig bra.macky skrev:Toppenspec! Vilken färg? Avundsjuk på advancedpaketet får jag erkänna, bra pris om man vill ha de grejerna.OTP skrev:Då ska man bli med elbil då!
Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar
Sjukt pepp!
Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!
Köpte en easee-laddbox som jag tycker har en del fördelar som; liten och ser bra ut, bra styrning med app och bra pris.
Jag sneglar oxå på easee boxen, verkar vara bland de mest prisvärda? Men trodde lastbalanserare var standard i laddboxar. Ska kolla med elektrikern oxå i fall han har erfarenhet. Har 3 fas med egen central i garaget så tror det blir minimalt med arbete. Huset är säkrat med 25 A, hoppas det ska räcka?
Re: Audi e-tron
Ingen som beställt sportback?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Den är riktigt schysst!taliz skrev:Ingen som beställt sportback?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Audi e-tron
Ja den ser mkt bättre ut IMO.HelectriC skrev:Den är riktigt schysst!taliz skrev:Ingen som beställt sportback?
Synd dom inte lanserade en 60-variant med, ryktas ju vara på G.
Kan tycka den förtjänar lite mer ”sport”...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Kanske en bikakegrill hade fått fronten att se lite mindre plastig ut. Och i kombination med lite bättre acc, så börjar vi snackataliz skrev:Ja den ser mkt bättre ut IMO.HelectriC skrev:Den är riktigt schysst!taliz skrev:Ingen som beställt sportback?
Synd dom inte lanserade en 60-variant med, ryktas ju vara på G.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Körde för övrigt med takbox över jul (mycket klappar). Genom sthlm och sen motorvägsfart. Landade på 28.5 ner (tot 15 mil) och 30.0 tillbaka då det var blöta vägar. När man körde 70-90 genom sthlm kan jag inte säga att man märkte så stor skillnad i förbrukning medan 115-120 gav kanske 10% högre förbrukning med box. Eftersom motorvägar är sällsynta norrut så har jag tillförsikt för skidresorna beaktat lägre hastigheter. Ska testa i februari.
Re: Audi e-tron
Bra spec, men jag är också tveksam kring speglarna. Jag valde HUD och Nightvision istället. Visserligen dyrare men ack så underbart.OTP skrev:Precis, noterade detta oxå.. inbillar mig att det finns större chans att medpassageraren i framsätet är i vägen mer med dessa backspeglar. För fundera en vända till.. betala nästan 15000 spänn för något som funkar sämre känns väl rätt onödigt kanske..
Jag ser tre problem med speglarna. För det första är det avståndsbedömningen som blir svår rent generellt. Det andra, som hänger ihop med det första, är att bilden är statisk. Med vanliga speglar kan man ju flytta på huvudet lite och får därmed en större betrakningsvinkel. Det går inte när man tittar på en skärm.
Det tredje är att ögonen måste anpassa sig till ett annat avstånd. Tittar man i en spegel så fokuserar ögat på ett föremål lång bort, dvs ungefär samma avstånd som när man tittar genom vindrutan. Inga problem. Men kameraskärmen är ju bara några decimeter ifrån ögat, dessutom på ett ställe som är olämpligt när man har t.ex. progressiva glasögon. Bilden blir oskarp hur man än vänder på huvudet. Detta gäller visserligen bara halvblinda gamlingar som mig, men alla e-tron ägare är säkerligen inte under 45.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Elektrikern som installerade min Easee box sa att han aldrig installerat en så lätt installerat laddareOTP skrev:Jag glömde skriva ut det, det blir en navarrablå! Var rätt länge inne på en galaxyblå, då utan s-line. Men tycker den navarra med svart optik gör sig bra.macky skrev:Toppenspec! Vilken färg? Avundsjuk på advancedpaketet får jag erkänna, bra pris om man vill ha de grejerna.OTP skrev:Då ska man bli med elbil då!
Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar
Sjukt pepp!
Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!
Köpte en easee-laddbox som jag tycker har en del fördelar som; liten och ser bra ut, bra styrning med app och bra pris.
Jag sneglar oxå på easee boxen, verkar vara bland de mest prisvärda? Men trodde lastbalanserare var standard i laddboxar. Ska kolla med elektrikern oxå i fall han har erfarenhet. Har 3 fas med egen central i garaget så tror det blir minimalt med arbete. Huset är säkrat med 25 A, hoppas det ska räcka?
Re: Audi e-tron
Samma här, föredömligt tyckte han. Gällande lastbalansering var jag inne på det men har insett att jag inte behöver. Kommer aldrig att komma hem med 5% SoC sent på kvällen för att sedan behöva 100% tidigt nästa morgon och behöver inte brassa på med 11kW. Har 20A säkring i huset och kör nu med 12A i boxen vilket verkar funka även med fullt ös på elen i övrigt. 16A brukade leda till att huvudsäkringen löste ut efter ett par timmar om man drog mycket hushållsel samtidigt. Brukar även programmera timer så att bilen är klar till morgonen.nek0 skrev:Elektrikern som installerade min Easee box sa att han aldrig installerat en så lätt installerat laddareOTP skrev:Jag glömde skriva ut det, det blir en navarrablå! Var rätt länge inne på en galaxyblå, då utan s-line. Men tycker den navarra med svart optik gör sig bra.macky skrev:Toppenspec! Vilken färg? Avundsjuk på advancedpaketet får jag erkänna, bra pris om man vill ha de grejerna.OTP skrev:Då ska man bli med elbil då!
Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar
Sjukt pepp!
Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!
Köpte en easee-laddbox som jag tycker har en del fördelar som; liten och ser bra ut, bra styrning med app och bra pris.
Jag sneglar oxå på easee boxen, verkar vara bland de mest prisvärda? Men trodde lastbalanserare var standard i laddboxar. Ska kolla med elektrikern oxå i fall han har erfarenhet. Har 3 fas med egen central i garaget så tror det blir minimalt med arbete. Huset är säkrat med 25 A, hoppas det ska räcka?
Re: Audi e-tron
Hej,
Får leverans på min bil E-tron 55 proline advanced på torsdag vilket jag med tillförsikt ser fram emot. Har haft en demobil över julen som kompensation för sen leverans och kan konstatera att 1) Komfortnyckel 2) HUD och 3) Nightvision är saker som jag önskar att jag skulle tagit. Vet inte hur ni övriga ser på saken men tex HUD är grym och kommer på mig själv med att inte titta ner längre överhuvudtaget.
En annan fråga, Matrix LED på E-tron - finns det något anledning att de inte heter Matrix HD LED eller har de lägre upplösning (större fält som släcks och tänds) gentemot tex A6 etc?
Får leverans på min bil E-tron 55 proline advanced på torsdag vilket jag med tillförsikt ser fram emot. Har haft en demobil över julen som kompensation för sen leverans och kan konstatera att 1) Komfortnyckel 2) HUD och 3) Nightvision är saker som jag önskar att jag skulle tagit. Vet inte hur ni övriga ser på saken men tex HUD är grym och kommer på mig själv med att inte titta ner längre överhuvudtaget.
En annan fråga, Matrix LED på E-tron - finns det något anledning att de inte heter Matrix HD LED eller har de lägre upplösning (större fält som släcks och tänds) gentemot tex A6 etc?
Re: Audi e-tron
Nej, det är nog bara en annan benämning.E_tron_CW skrev:En annan fråga, Matrix LED på E-tron - finns det något anledning att de inte heter Matrix HD LED eller har de lägre upplösning (större fält som släcks och tänds) gentemot tex A6 etc?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Tack för all svar om laddboxar, hade tänkt ringa elektrikern idag för att kolla men blir nog att beställa en easee! Huset är säkrat med 25 A, har egen central i garaget med tre fas uttag.borde väl vara gynnsamma förutsättningar för att dra fram till laddboxen?
Re: Audi e-tron
Du har samma förutsättningar som jag har. Kommer funka perfekt. Jag satte in min box för ca ett år sedan. Valde charge amp Halo. Liten smidig box på 11 kW med 7.5 m lång fast kabel.
Re: Audi e-tron
Kanon! Hur många timmars jobb för elektrikern gick det åt för dig?D-J skrev:Du har samma förutsättningar som jag har. Kommer funka perfekt. Jag satte in min box för ca ett år sedan. Valde charge amp Halo. Liten smidig box på 11 kW med 7.5 m lång fast kabel.
Re: Audi e-tron
Min elektriker hade också installerat några Easse laddboxar innan och sa att den var supersmidig.
Samma lösning här, kommer att uppgradera till 25a när elektrikern komme den 28e. Sedan sätter han ny central i garaget med 20a som matar laddboxen. Har dragit fram kabeln nu, 6 mm2 kabel, 5 ledare är tjock och styv...var inte helt smidigt.
Tyvärr är Watty boxen restad så får se om jag kan ladda med full effekt eller om jag får ställa ner den. Hur fungerar det i Audin, finns det olika steg eller är det bara full effekt eller halva som gäller? Dvs 11kw eller 5,5?
Bilen kommer v2-v3 så första tiden blir utan laddning hemma.
Samma lösning här, kommer att uppgradera till 25a när elektrikern komme den 28e. Sedan sätter han ny central i garaget med 20a som matar laddboxen. Har dragit fram kabeln nu, 6 mm2 kabel, 5 ledare är tjock och styv...var inte helt smidigt.
Tyvärr är Watty boxen restad så får se om jag kan ladda med full effekt eller om jag får ställa ner den. Hur fungerar det i Audin, finns det olika steg eller är det bara full effekt eller halva som gäller? Dvs 11kw eller 5,5?
Bilen kommer v2-v3 så första tiden blir utan laddning hemma.
Re: Audi e-tron
Angående HUD.
Haft nya 3-serien till låns ett tag och måste säga att jag gillar deras nya HUD med olika kartvyer.
Denna vyn är ju mer eller mindre samma som förra generationens HUD (hade samma i M3an), även den jag haft i bilar från Audi och Mercedes.
Nytt är att få upp även GPS-kartan vilket lär vara grymt när man kör i större städer med mycket av/på-farter på litet område (Sjukt svårt att ta bild i mörker). Har senaste Audi-generationen samma funktionalitet?
Audi har ju en ny generation HUD som ska komma i nästa generation A4 (bland annat, lär även hamna i deras premiumsegment). Skulle bli förvånad om den inte får AR från ID3.
Haft nya 3-serien till låns ett tag och måste säga att jag gillar deras nya HUD med olika kartvyer.
Denna vyn är ju mer eller mindre samma som förra generationens HUD (hade samma i M3an), även den jag haft i bilar från Audi och Mercedes.
Nytt är att få upp även GPS-kartan vilket lär vara grymt när man kör i större städer med mycket av/på-farter på litet område (Sjukt svårt att ta bild i mörker). Har senaste Audi-generationen samma funktionalitet?
Audi har ju en ny generation HUD som ska komma i nästa generation A4 (bland annat, lär även hamna i deras premiumsegment). Skulle bli förvånad om den inte får AR från ID3.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Jag kan inte fatta hur man överhuvudtaget vill ha HUD? Har kört många bilar med HUD, men det stör bara sikten. En stor blaffa i rutan med ljus som egentligen inte bistår med någon information man behöver under färd.
Visar bara på hur olika vi alla tycker. Jag skulle betala för att slippa HUD i en bil
Visar bara på hur olika vi alla tycker. Jag skulle betala för att slippa HUD i en bil

Re: Audi e-tron
Ja det är helt klart en smaksak, som tur är kan man konfigurera de flesta system.
Till vardags kör jag bara hastighet, skyltavläsning och varningsmeddelanden.
På semester eller om man är i en stad med mycket trafik och man inte hittar så bra så åker navigationen upp.
Även skönt under långkörningar i mörker att kunna stänga av mittskärmen och sänka ljusnivån på instrumentklustret och HUD, extremt behagligt för ögonen. SAAB var ju lite av pionjärer på den fronten.
Till vardags kör jag bara hastighet, skyltavläsning och varningsmeddelanden.
På semester eller om man är i en stad med mycket trafik och man inte hittar så bra så åker navigationen upp.
Även skönt under långkörningar i mörker att kunna stänga av mittskärmen och sänka ljusnivån på instrumentklustret och HUD, extremt behagligt för ögonen. SAAB var ju lite av pionjärer på den fronten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Citroën införde detta redan 1971... Saab först tjugotre år senare.dd88 skrev:Ja det är helt klart en smaksak, som tur är kan man konfigurera de flesta system.
Till vardags kör jag bara hastighet, skyltavläsning och varningsmeddelanden.
På semester eller om man är i en stad med mycket trafik och man inte hittar så bra så åker navigationen upp.
Även skönt under långkörningar i mörker att kunna stänga av mittskärmen och sänka ljusnivån på instrumentklustret och HUD, extremt behagligt för ögonen. SAAB var ju lite av pionjärer på den fronten.
Tesla Y LR -22 EAP