Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

OTP skrev:
D-J skrev:
Snygg Spec OTP!
Vad har din bil för brutto- resp nettopris?
Fick du något estimerat lev datum?
Jag hade en otrolig tur tror ja, bruttopriset är 1 125 900kr, men de hade ett stöd från generalagenten på 69000. Sen fick jag en rabatt på runt 7,2% vilket motsvarar 77000kr. Så netto 979 900kr. Lev tid var lite osäkert, de har bokade slots, därav stödet på 69000kr. Jag ska byta bil maj/juni och tills dess trodde de absolut att den skulle finnas på plats.
dd88 skrev:
OTP skrev:
Då ska man bli med elbil då!

Beställt en E-tron 55 s-line
Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar

Sjukt pepp!

Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!
Bra utrustning! (även om jag själv hade tagit vanliga backspeglar)
Ja jag är själv lite tveksam till virtuella backspeglarna, tyckte det var rätt svårt att bedöma avståndet när jag provkörde.. tycker väl egentligen dessutom att vanliga är snyggare.. men när så mycket av e tron andas konventionell bil så tyckte jag att det var kul att köra på nåt som andas framtid, med risk att jag kommer ångra mig! :roll: :lol:
Ja avståndsbedömningen håller jag med om, stör mig även på att de sitter längre ner än konventionella, även om det inte är mycket så känns det inte naturligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
OTP

Inlägg av OTP »

dd88 skrev:
OTP skrev:
D-J skrev:
Snygg Spec OTP!
Jag hade en otrolig tur tror ja, bruttopriset är 1 125 900kr, men de hade ett stöd från generalagenten på 69000. Sen fick jag en rabatt på runt 7,2% vilket motsvarar 77000kr. Så netto 979 900kr. Lev tid var lite osäkert, de har bokade slots, därav stödet på 69000kr. Jag ska byta bil maj/juni och tills dess trodde de absolut att den skulle finnas på plats.
dd88 skrev:
OTP skrev:

Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar

Sjukt pepp!

Nu blir det att scouta laddboxar. Någon som springer på nåt bra får gärna hojta till!
Ja jag är själv lite tveksam till virtuella backspeglarna, tyckte det var rätt svårt att bedöma avståndet när jag provkörde.. tycker väl egentligen dessutom att vanliga är snyggare.. men när så mycket av e tron andas konventionell bil så tyckte jag att det var kul att köra på nåt som andas framtid, med risk att jag kommer ångra mig! :roll: :lol:
Ja avståndsbedömningen håller jag med om, stör mig även på att de sitter längre ner än konventionella, även om det inte är mycket så känns det inte naturligt.
Precis, noterade detta oxå.. inbillar mig att det finns större chans att medpassageraren i framsätet är i vägen mer med dessa backspeglar. För fundera en vända till.. betala nästan 15000 spänn för något som funkar sämre känns väl rätt onödigt kanske..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jaså det blev en 55 istf 50. Det är nog klokt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

OTP skrev:
dd88 skrev:
OTP skrev:
D-J skrev:
Snygg Spec OTP!
dd88 skrev:
OTP skrev:

Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar

Sjukt pepp!

Precis, noterade detta oxå.. inbillar mig att det finns större chans att medpassageraren i framsätet är i vägen mer med dessa backspeglar. För fundera en vända till.. betala nästan 15000 spänn för något som funkar sämre känns väl rätt onödigt kanske..
Jag hade strukit speglarna och lagt till HUD (Audis är riktigt bra), då har den allt man behöver.
macky

Inlägg av macky »

OTP skrev:

Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar

Sjukt pepp!

Toppenspec! Vilken färg? Avundsjuk på advancedpaketet får jag erkänna, bra pris om man vill ha de grejerna.

Köpte en easee-laddbox som jag tycker har en del fördelar som; liten och ser bra ut, bra styrning med app och bra pris.
OTP

Inlägg av OTP »

macky skrev:
OTP skrev:

Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar

Sjukt pepp!

Toppenspec! Vilken färg? Avundsjuk på advancedpaketet får jag erkänna, bra pris om man vill ha de grejerna.

Köpte en easee-laddbox som jag tycker har en del fördelar som; liten och ser bra ut, bra styrning med app och bra pris.
Jag glömde skriva ut det, det blir en navarrablå! Var rätt länge inne på en galaxyblå, då utan s-line. Men tycker den navarra med svart optik gör sig bra.

Jag sneglar oxå på easee boxen, verkar vara bland de mest prisvärda? Men trodde lastbalanserare var standard i laddboxar. Ska kolla med elektrikern oxå i fall han har erfarenhet. Har 3 fas med egen central i garaget så tror det blir minimalt med arbete. Huset är säkrat med 25 A, hoppas det ska räcka?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ingen som beställt sportback?

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Den är riktigt schysst!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Den är riktigt schysst!
Ja den ser mkt bättre ut IMO.
Synd dom inte lanserade en 60-variant med, ryktas ju vara på G.
Kan tycka den förtjänar lite mer ”sport”...

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Den är riktigt schysst!
Ja den ser mkt bättre ut IMO.
Synd dom inte lanserade en 60-variant med, ryktas ju vara på G.
Kanske en bikakegrill hade fått fronten att se lite mindre plastig ut. Och i kombination med lite bättre acc, så börjar vi snacka :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky

Inlägg av macky »

Körde för övrigt med takbox över jul (mycket klappar). Genom sthlm och sen motorvägsfart. Landade på 28.5 ner (tot 15 mil) och 30.0 tillbaka då det var blöta vägar. När man körde 70-90 genom sthlm kan jag inte säga att man märkte så stor skillnad i förbrukning medan 115-120 gav kanske 10% högre förbrukning med box. Eftersom motorvägar är sällsynta norrut så har jag tillförsikt för skidresorna beaktat lägre hastigheter. Ska testa i februari.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

OTP skrev:
Bra spec, men jag är också tveksam kring speglarna. Jag valde HUD och Nightvision istället. Visserligen dyrare men ack så underbart.
Jag ser tre problem med speglarna. För det första är det avståndsbedömningen som blir svår rent generellt. Det andra, som hänger ihop med det första, är att bilden är statisk. Med vanliga speglar kan man ju flytta på huvudet lite och får därmed en större betrakningsvinkel. Det går inte när man tittar på en skärm.
Det tredje är att ögonen måste anpassa sig till ett annat avstånd. Tittar man i en spegel så fokuserar ögat på ett föremål lång bort, dvs ungefär samma avstånd som när man tittar genom vindrutan. Inga problem. Men kameraskärmen är ju bara några decimeter ifrån ögat, dessutom på ett ställe som är olämpligt när man har t.ex. progressiva glasögon. Bilden blir oskarp hur man än vänder på huvudet. Detta gäller visserligen bara halvblinda gamlingar som mig, men alla e-tron ägare är säkerligen inte under 45. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

OTP skrev:
macky skrev:
OTP skrev:

Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar

Sjukt pepp!

Jag glömde skriva ut det, det blir en navarrablå! Var rätt länge inne på en galaxyblå, då utan s-line. Men tycker den navarra med svart optik gör sig bra.

Jag sneglar oxå på easee boxen, verkar vara bland de mest prisvärda? Men trodde lastbalanserare var standard i laddboxar. Ska kolla med elektrikern oxå i fall han har erfarenhet. Har 3 fas med egen central i garaget så tror det blir minimalt med arbete. Huset är säkrat med 25 A, hoppas det ska räcka?
Elektrikern som installerade min Easee box sa att han aldrig installerat en så lätt installerat laddare
macky

Inlägg av macky »

nek0 skrev:
OTP skrev:
macky skrev:
OTP skrev:

Advanced paket
Optikpaket
Virtuella backspeglar
Dragkrok
21 tums fälgar

Sjukt pepp!

Elektrikern som installerade min Easee box sa att han aldrig installerat en så lätt installerat laddare
Samma här, föredömligt tyckte han. Gällande lastbalansering var jag inne på det men har insett att jag inte behöver. Kommer aldrig att komma hem med 5% SoC sent på kvällen för att sedan behöva 100% tidigt nästa morgon och behöver inte brassa på med 11kW. Har 20A säkring i huset och kör nu med 12A i boxen vilket verkar funka även med fullt ös på elen i övrigt. 16A brukade leda till att huvudsäkringen löste ut efter ett par timmar om man drog mycket hushållsel samtidigt. Brukar även programmera timer så att bilen är klar till morgonen.
E_tron_CW

Inlägg av E_tron_CW »

Hej,
Får leverans på min bil E-tron 55 proline advanced på torsdag vilket jag med tillförsikt ser fram emot. Har haft en demobil över julen som kompensation för sen leverans och kan konstatera att 1) Komfortnyckel 2) HUD och 3) Nightvision är saker som jag önskar att jag skulle tagit. Vet inte hur ni övriga ser på saken men tex HUD är grym och kommer på mig själv med att inte titta ner längre överhuvudtaget.

En annan fråga, Matrix LED på E-tron - finns det något anledning att de inte heter Matrix HD LED eller har de lägre upplösning (större fält som släcks och tänds) gentemot tex A6 etc?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

E_tron_CW skrev:
En annan fråga, Matrix LED på E-tron - finns det något anledning att de inte heter Matrix HD LED eller har de lägre upplösning (större fält som släcks och tänds) gentemot tex A6 etc?
Nej, det är nog bara en annan benämning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OTP

Inlägg av OTP »

Tack för all svar om laddboxar, hade tänkt ringa elektrikern idag för att kolla men blir nog att beställa en easee! Huset är säkrat med 25 A, har egen central i garaget med tre fas uttag.borde väl vara gynnsamma förutsättningar för att dra fram till laddboxen?
D-J

Inlägg av D-J »

Du har samma förutsättningar som jag har. Kommer funka perfekt. Jag satte in min box för ca ett år sedan. Valde charge amp Halo. Liten smidig box på 11 kW med 7.5 m lång fast kabel.
OTP

Inlägg av OTP »

D-J skrev:
Du har samma förutsättningar som jag har. Kommer funka perfekt. Jag satte in min box för ca ett år sedan. Valde charge amp Halo. Liten smidig box på 11 kW med 7.5 m lång fast kabel.
Kanon! Hur många timmars jobb för elektrikern gick det åt för dig?
D-J

Inlägg av D-J »

Jag kommer inte riktigt ihåg, men kanske 2 inkl ca 15 m snygg kabeldragning. :D
Johan B

Inlägg av Johan B »

Min elektriker hade också installerat några Easse laddboxar innan och sa att den var supersmidig.

Samma lösning här, kommer att uppgradera till 25a när elektrikern komme den 28e. Sedan sätter han ny central i garaget med 20a som matar laddboxen. Har dragit fram kabeln nu, 6 mm2 kabel, 5 ledare är tjock och styv...var inte helt smidigt.

Tyvärr är Watty boxen restad så får se om jag kan ladda med full effekt eller om jag får ställa ner den. Hur fungerar det i Audin, finns det olika steg eller är det bara full effekt eller halva som gäller? Dvs 11kw eller 5,5?

Bilen kommer v2-v3 så första tiden blir utan laddning hemma.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Angående HUD.

Haft nya 3-serien till låns ett tag och måste säga att jag gillar deras nya HUD med olika kartvyer.

Denna vyn är ju mer eller mindre samma som förra generationens HUD (hade samma i M3an), även den jag haft i bilar från Audi och Mercedes.
55812C34-5716-48AE-81B2-8289EDAFF960.jpeg
Nytt är att få upp även GPS-kartan vilket lär vara grymt när man kör i större städer med mycket av/på-farter på litet område (Sjukt svårt att ta bild i mörker). Har senaste Audi-generationen samma funktionalitet?
9FA139A4-2999-4142-9DB9-1D31D8FDDF58.jpeg
Audi har ju en ny generation HUD som ska komma i nästa generation A4 (bland annat, lär även hamna i deras premiumsegment). Skulle bli förvånad om den inte får AR från ID3.
hooked

Inlägg av hooked »

Jag kan inte fatta hur man överhuvudtaget vill ha HUD? Har kört många bilar med HUD, men det stör bara sikten. En stor blaffa i rutan med ljus som egentligen inte bistår med någon information man behöver under färd.

Visar bara på hur olika vi alla tycker. Jag skulle betala för att slippa HUD i en bil :lol:
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Ja det är helt klart en smaksak, som tur är kan man konfigurera de flesta system.

Till vardags kör jag bara hastighet, skyltavläsning och varningsmeddelanden.

På semester eller om man är i en stad med mycket trafik och man inte hittar så bra så åker navigationen upp.

Även skönt under långkörningar i mörker att kunna stänga av mittskärmen och sänka ljusnivån på instrumentklustret och HUD, extremt behagligt för ögonen. SAAB var ju lite av pionjärer på den fronten.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
Ja det är helt klart en smaksak, som tur är kan man konfigurera de flesta system.

Till vardags kör jag bara hastighet, skyltavläsning och varningsmeddelanden.

På semester eller om man är i en stad med mycket trafik och man inte hittar så bra så åker navigationen upp.

Även skönt under långkörningar i mörker att kunna stänga av mittskärmen och sänka ljusnivån på instrumentklustret och HUD, extremt behagligt för ögonen. SAAB var ju lite av pionjärer på den fronten.
Citroën införde detta redan 1971... Saab först tjugotre år senare.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar