Chrome delete DIY

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Chrome delete DIY

Inlägg av K-G »

I väntan på att vår Model3 ska komma har jag läst allt på internet om model 3 (ok, jag kanske har missat någon liten del men det mesta har jag nog googlat mig igenom ;) )

Jag har snöat in lite på att försöka göra chrome delete på egen hand. Har bl.a. annat kollat denna video: Visst verkar det vara lite pilligt en det verkar inte helt omöjligt att få till.

Det verkar vara wrap från 3M som är det ma ska ha. Är det någon som har erfarenhet av att ha gjort detta själv?

Ett problem verkar vara att hitta material. I klippet på länken ovan använder han en remsa som är ganska lagom för listerna men på alla ställen jag har hittat som säljer 3M wrap så kommer det in 1,5m bredd. Jag har försökt mäta på bilder av Model 3 hur lång den kromade listen över fönstren är och kommit dra till att den är ca 2,2m. Wrappen säljs per löpmeter så att beställa 3m x 1,5m ger ju otroligt mycket spill.

Någon som har tips?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av mans71 »

Har du tittat på plastidip som ett alternativ?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av R2_m3 »

Funkar denna :
Denna YouTuber använde det i alla fall:
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av Stevvee »

mans71 skrev:
Har du tittat på plastidip som ett alternativ?
Tål ej avfettning
Användarvisningsbild
grabben
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 jul 2019 21:14

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av grabben »

Finns smala rullar för chrome delete på vnvinyls.se. Köp även en rulle knifeless-tejp så blir det snygga snitt.
Rekommenderar inte plast-i-dip, det sitter inte bra och tål som sagt inte avfettning heller.

Inga problem att göra själv, fast vissa detaljer är krångligare än andra (typ sidobackspeglar).
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av Remuz »

Stevvee skrev:
mans71 skrev:
Har du tittat på plastidip som ett alternativ?
Tål ej avfettning
Jag använder det på mina plastdippade fälgar...
P85D svart/svart med gratis SuC
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av K-G »

Tack så mycket för tipsen!
Jag hade kollat rullarna på VN men räknat bort dem eftersom man även behöver en större bit för att klara den L-formade listen vid det lilla bakre fönstret om man vill slippa skarv i vinkeln. Efter lite letande hittade jag att VN har samma typ av vinyl som de har på smal rulle även på löpmeter med bredden 1,5m. En smal rulle + 1 meter av den breda räcker med råge.

Skickar med länkar om någon annan är intresserad och vill slippa leta :-) :
Smal rulle: https://www.vnvinyls.se/product/chrome-delete-stripes
1,5m bredd: https://www.vnvinyls.se/product/kpmf-ma ... 9021-vinyl

Denna verkar dock enbart finnas i matt och blank. 3M har även en finish som är "satin" vilket verkar vara ett mellanting mellan blank och matt.

Någon som har sett den matta från VN? Vill inte ha för matt då jag inte tror att det står sig lika bra.
Användarvisningsbild
grabben
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 jul 2019 21:14

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av grabben »

Jag har använt den matta från VN och är nöjd med den. Vet inte vad som är ”för matt” för dig, men kan ta nån bild när det blivit ljust ute om det kan hjälpa.
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av K-G »

grabben skrev:
Jag har använt den matta från VN och är nöjd med den. Vet inte vad som är ”för matt” för dig, men kan ta nån bild när det blivit ljust ute om det kan hjälpa.
Tack, det hade varit jättesnällt!

Köpte du uppsättningen som jag länkade till eller hittade du någon annan komination?
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av Stevvee »

Remuz skrev:
Stevvee skrev:
mans71 skrev:
Har du tittat på plastidip som ett alternativ?
Tål ej avfettning
Jag använder det på mina plastdippade fälgar...

Du använder du inte kallavfettning och den alkaliska är någon snällare miljövariant.
Användarvisningsbild
grabben
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 jul 2019 21:14

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av grabben »

K-G skrev:
Tack, det hade varit jättesnällt!

Köpte du uppsättningen som jag länkade till eller hittade du någon annan komination?
Här kommer en bild på backspegeln och på en spillbit av rullen. Det är bara på backspegeln jag har VN-vinylen just nu.
Min bil har en mix av denna, plastidip och nån annan vinyl runt fönstren. Varför är en lång historia :-)

Har bara använt 150cm-rullen själv då fönsterlisterna gjordes av proffs. Men jag tycker att skarvarna knappt syns så jag föreslår att du börjar med en rulle och ser hur det blir. Sätter du skarven precis i ”brottet” borde det inte synas nåt.
F0794629-C75D-4CFF-BA79-0B0EE6E72BF5.jpeg
C3AE371E-B250-4A7A-B601-218552ECD18E.jpeg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av Jeppe_E »

K-G skrev:
grabben skrev:
Jag har använt den matta från VN och är nöjd med den. Vet inte vad som är ”för matt” för dig, men kan ta nån bild när det blivit ljust ute om det kan hjälpa.
Tack, det hade varit jättesnällt!

Köpte du uppsättningen som jag länkade till eller hittade du någon annan komination?

VN Vinyl Matt folie Chrome delete listrulle + 1 meter av motsvarande folie på rulle till backspeglarna (som för övrigt var pilliga). Värmepistol är ett måste.
IMG_3121.jpg
IMG_3116.jpg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av K-G »

Tack så mycket för bilderna och tipsen!
Det blir nog till att göra ett försök med denna wrap när bilen väl kommer. Kul att se det i kombination med vit bil också eftersom det är vad vi beställt.
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: Chrome delete DIY

Inlägg av K-G »

M3.jpg
Jeppe_E skrev:
K-G skrev:
grabben skrev:
Jag har använt den matta från VN och är nöjd med den. Vet inte vad som är ”för matt” för dig, men kan ta nån bild när det blivit ljust ute om det kan hjälpa.
Tack, det hade varit jättesnällt!

Köpte du uppsättningen som jag länkade till eller hittade du någon annan komination?

VN Vinyl Matt folie Chrome delete listrulle + 1 meter av motsvarande folie på rulle till backspeglarna (som för övrigt var pilliga). Värmepistol är ett måste.
Bilagan IMG_3121.jpg finns inte längre
Bilagan IMG_3116.jpg finns inte längre

Körde också på VN Vinyl (listrulle + 1x1,5m). Har fått till listerna men backspeglarna verkar minst sagt utmanande :-). Köpte även "kniv på rulle" som jag använde till bumerangformade bakrutorna. Ångrar bara att jag inte använde den till alla lister, hade sparat mycket tid för mig jämfört med att skära tejpen med kniv. Ska nog gemyt på att foliera laddaren så den blir svart också.
Skriv svar