Elbil, köpa eller inte köpa?
Moderator: Redaktion
Elbil, köpa eller inte köpa?
Hej!
Jag kommer byta bil i april/maj och skulle gärna köpa en elbil men har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag kör en Passat GTE idag och vi har en I3 som andra bil. Två tonårsbarn och hund (Labrador) som oftast sitter/ligger mellan sönerna på bakbänken (i hund säkerhetsbälte). Bor i Stockholm. Vi åker några gånger per år till fjällen och på sommaren till stugan. Bilen behöver också kunna ha dragkrok. Då till mina frågor:
1) Hur fungerar laddning av elbil i fjällen under sportlov och påsk? Hur såg nyåret ut i år, var det köer vid laddstationerna på vägen upp eller ner? Är lite orolig för att mängden T M3 har ökat snabbare än vad laddare byggs till och att det då kommer vara trångt vid laddstationerna under Stockholms loven.
2) Ifall att fråga 1 inte är ett problem tror ni man vågar köpa något annat än Tesla med tanke på laddinfrastrukturen? Inte många Ionity stationer norr om Stockholm.
3) Fungerar en M3 för en familj på fyra med hund? Det blir säkert takbox och/eller bakbox på vissa resor. Till vardags skulle den fungera utan problem.
Mina kriterier för den nya bilen är att den skall gå längre på el än den gamla och det får gärna också kännas som att jag byter till något bättre (budget max ca. 700-800k men eftersom det är tjänstebil så styr förmånsvärdet också slutkalkylen). De bilar som fyller mina krav idag och som går inom budgeten är M3 bland elbilarna (eventuellt E-tron och EQC om det finns laddare norr om Stockholm). Bland laddhybriderna som då blir det "tråkiga" valet så har jag tittat på nya Passaten (ca 5 mil på el), BMW X5 45e (ca. 6 mil på el) och Merc GLE 350de (ca 9 mil på el). I övrigt finns det dåligt med rymliga laddhybrider som har en räckvidd över 5 mil.
Hur tänker ni?
Tack på förhand!
Johan
Jag kommer byta bil i april/maj och skulle gärna köpa en elbil men har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag kör en Passat GTE idag och vi har en I3 som andra bil. Två tonårsbarn och hund (Labrador) som oftast sitter/ligger mellan sönerna på bakbänken (i hund säkerhetsbälte). Bor i Stockholm. Vi åker några gånger per år till fjällen och på sommaren till stugan. Bilen behöver också kunna ha dragkrok. Då till mina frågor:
1) Hur fungerar laddning av elbil i fjällen under sportlov och påsk? Hur såg nyåret ut i år, var det köer vid laddstationerna på vägen upp eller ner? Är lite orolig för att mängden T M3 har ökat snabbare än vad laddare byggs till och att det då kommer vara trångt vid laddstationerna under Stockholms loven.
2) Ifall att fråga 1 inte är ett problem tror ni man vågar köpa något annat än Tesla med tanke på laddinfrastrukturen? Inte många Ionity stationer norr om Stockholm.
3) Fungerar en M3 för en familj på fyra med hund? Det blir säkert takbox och/eller bakbox på vissa resor. Till vardags skulle den fungera utan problem.
Mina kriterier för den nya bilen är att den skall gå längre på el än den gamla och det får gärna också kännas som att jag byter till något bättre (budget max ca. 700-800k men eftersom det är tjänstebil så styr förmånsvärdet också slutkalkylen). De bilar som fyller mina krav idag och som går inom budgeten är M3 bland elbilarna (eventuellt E-tron och EQC om det finns laddare norr om Stockholm). Bland laddhybriderna som då blir det "tråkiga" valet så har jag tittat på nya Passaten (ca 5 mil på el), BMW X5 45e (ca. 6 mil på el) och Merc GLE 350de (ca 9 mil på el). I övrigt finns det dåligt med rymliga laddhybrider som har en räckvidd över 5 mil.
Hur tänker ni?
Tack på förhand!
Johan
Re: Elbil, köpa eller inte köpa?
Ska du köra norrut är det bara att glömma allt annat än Tesla.
Se tex denna tråd för lite diskussion:
Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Se tex denna tråd för lite diskussion:
Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
En Model 3 är mycket roligare att köra än S eller X. Men de är istället bekvämare och lastar mer.
Skulle jag vara i din sits skulle jag välja mellan Model 3 LR eller en S SR(dyker upp ibland på lagersidan för runt 800).
Skulle jag vara i din sits skulle jag välja mellan Model 3 LR eller en S SR(dyker upp ibland på lagersidan för runt 800).
Hu stor är hunden? Den ska väl inte åka i bakluckan på en Model 3.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Om du tycker det är ok med en sedan så är model 3 det självklara valet.
Och som jag förstår brukar ni ha hunden inne i cupen och därmed utan behov av hundbur. Så bara att slå till på en model 3 rakt av.
Och som jag förstår brukar ni ha hunden inne i cupen och därmed utan behov av hundbur. Så bara att slå till på en model 3 rakt av.
Model Y LR.
Model S70D
Hur många tusen mil om året?
Med en S får du gratis supercharging vilket kan vara värt en hel del om man kör mkt.
Det finns också krokar till den från tredjepart. Det blir ju då inte lagligt för släp men duger ju för en vända till tippen eller liknande, och funkar utmärkt för cykel/skidhållare etc. Kör du dock längre med släp och har dyrbar last är ju Model 3 given.
Med en S får du gratis supercharging vilket kan vara värt en hel del om man kör mkt.
Det finns också krokar till den från tredjepart. Det blir ju då inte lagligt för släp men duger ju för en vända till tippen eller liknande, och funkar utmärkt för cykel/skidhållare etc. Kör du dock längre med släp och har dyrbar last är ju Model 3 given.
Precis kört Stockholm - Åre och tillbaka nu under nyårshelgen. MS LR. Inga köer att ladda varken på väg upp eller på väg ned, och generellt är det aldrig kö på Superchargers.
Har fått vänta en gång för att ladda på SC under mina 5 1/2 år med Tesla. Och då fick jag vänta ca 10 min. (Det var i stockholm vid Infra-City)
På plats i Åre har många hotell/lägenheter motorvärmsuttag som det går utmärkt att ladda bilen på. Man kör vanligtvis inte så mycket väl på plats så de 1.4-1.6 mil per timme man får vid vanligt 220v-uttag räcker gott när bilen får stå över natten.
Är man i behov av snabbare laddning har SkiStar en rad snabbladdare vid parkeringarna till skidanläggningarna, bland annat vid Björnen.
Åkt till såväl Sälen som Branäs och Vemdalen/Björnriket också. Samtliga har varit helt problemfria. Så där finns inget att oroa sig för.
Har fått vänta en gång för att ladda på SC under mina 5 1/2 år med Tesla. Och då fick jag vänta ca 10 min. (Det var i stockholm vid Infra-City)
På plats i Åre har många hotell/lägenheter motorvärmsuttag som det går utmärkt att ladda bilen på. Man kör vanligtvis inte så mycket väl på plats så de 1.4-1.6 mil per timme man får vid vanligt 220v-uttag räcker gott när bilen får stå över natten.
Är man i behov av snabbare laddning har SkiStar en rad snabbladdare vid parkeringarna till skidanläggningarna, bland annat vid Björnen.
Åkt till såväl Sälen som Branäs och Vemdalen/Björnriket också. Samtliga har varit helt problemfria. Så där finns inget att oroa sig för.
Hur set ditt körmönster ut med Passaten idag?
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Tack! Bra och intressant input!Daniel skrev:Precis kört Stockholm - Åre och tillbaka nu under nyårshelgen. MS LR. Inga köer att ladda varken på väg upp eller på väg ned, och generellt är det aldrig kö på Superchargers.
Till vardags kör jag max. 2-3 mil per dag. Helger och semestrar längre sträckor men sällan över 50-60 mil enkel väg. Totalt kör vi ca. 2000 mil per år. Behöver i princip bara en lite större bil då vi åker på fjällsemester.current skrev:Hur set ditt körmönster ut med Passaten idag?
Kan även tillägga att MS lastar bagage för två vuxna och två barn, inklusive skidutrustning för alla fyra (skidor, pjäxor, skidställ, mat, generell packning) för en veckas semestrande, utan att ha märkbart skymd sikt bak, och utan takbox...den sväljer bagage som ett större hungrigt djur.
Skidorna får visserligen ligga i bagaget, i mitten mellan sätena mot mittkonsolen fram. Men det funkar utmärkt och stör inte alls!
Skidorna får visserligen ligga i bagaget, i mitten mellan sätena mot mittkonsolen fram. Men det funkar utmärkt och stör inte alls!
Kika på Polestar 2 kan vara det du söker 

Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Den hade jag "glömt"...tror jag då hellre satsar på Tesla med tanke på laddinfrastrukturen...När kommer Polestar 2 börja levereras?cosmos skrev:Kika på Polestar 2 kan vara det du söker
Vår hund har reserverat platsen i mitten så inga skidor därDaniel skrev:Kan även tillägga att MS lastar bagage för två vuxna och två barn, inklusive skidutrustning för alla fyra (skidor, pjäxor, skidställ, mat, generell packning) för en veckas semestrande, utan att ha märkbart skymd sikt bak, och utan takbox...den sväljer bagage som ett större hungrigt djur.

Det får nog bli takbox eller en bakbox.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Jag bytte också från en Passat till en Model 3. Ingen hund, men vi är fyra i familjen.Johan12 skrev:Hej!
Hur tänker ni?
Tack på förhand!
Johan
1. Inga större problem tycker jag. Var i Orsa Grönklitt nu över nyår. Ingen kö på SuC i Gävle bro vare sig på vägen dit eller hem. På plats i Grönklitt kunde vi ladda upp gratis med receptionens 11 kW-laddbox.
2. Nej, välj inget annat än Tesla anser jag. De ”snabbladdare” som Fortum och andra har på vissa ställen är ju oftast bara en st på varje ställe, samt att de sällan ger utlovad hastighet.
3. I vår Model 3 med takbox fick vi in följande packning nu över nyår: 8 par skidor, 8 par pjäxor, 4 par skridskor, 4 hjälmar, fyrverkerilåda, skidkläder och lakan/handdukar för fyra pers, kylväska, fullt med flaskor, övrigt ”bra-att-ha”, laddsladdar och förlängningskabel. Det enda som behövde vara inne i bilen var en mindre/mellanstor väska, på mittenplatsen bak.
Så beroende på hur mycket utrustning ni har så borde det gå tycker jag.
Fråga runt här på forumet så får du säkert provköra någons Model 3 i närheten där du bor, så kan du bilda dig en egen uppfattning.
Lycka till!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Många semestrar då?Johan12 skrev:Till vardags kör jag max. 2-3 mil per dag. Helger och semestrar längre sträckor men sällan över 50-60 mil enkel väg. Totalt kör vi ca. 2000 mil per år. Behöver i princip bara en lite större bil då vi åker på fjällsemester.current skrev:Hur set ditt körmönster ut med Passaten idag?

2,5 mil per vardag = 650 mil
10 mil per helg (gissar bara) = 450 mil
Ger 900 mil till semestern = 9 semestrar per a 100 mil

Tror man kör mer till vardags än vad man tror.
Vad det gäller elbilsprestanda så är väl model 3 ett givet val men ni bör nog provsitta och köra lite för att se om platsen i baksätet är okej i storlek. Jag körde förra sommaren med 3 vuxna, en 16 åring och en 3 åring i bilbarnstol nästan 500 mil på 10 dagar och vissa dagar över 100 mil. Det gick bra men lite trångt var det ju där bak och packningen var väl lite på gränsen också men mest beroende på att vi hade några hårda resväskor med oss.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fast 220V och minusgrader är väl ingen bra kombo, går inte allt till uppvärmning av batterierna då så att de inte blir kvar något till laddningen?Daniel skrev:På plats i Åre har många hotell/lägenheter motorvärmsuttag som det går utmärkt att ladda bilen på. Man kör vanligtvis inte så mycket väl på plats så de 1.4-1.6 mil per timme man får vid vanligt 220v-uttag räcker gott när bilen får stå över natten.
Jo, kan det göra, men om du pluggar in direkt, när batteriet är varmt efter körning. Så funkar det toppen.Magre skrev:Fast 220V och minusgrader är väl ingen bra kombo, går inte allt till uppvärmning av batterierna då så att de inte blir kvar något till laddningen?Daniel skrev:På plats i Åre har många hotell/lägenheter motorvärmsuttag som det går utmärkt att ladda bilen på. Man kör vanligtvis inte så mycket väl på plats så de 1.4-1.6 mil per timme man får vid vanligt 220v-uttag räcker gott när bilen får stå över natten.
Model Y LR.
Model S70D
- Teslaspolen
- Teslaägare
Och det är dessutom bara ett tag. Laddningen kommer igång efter att batteriet tinats tillräckligt.frippe skrev:Jo, kan det göra, men om du pluggar in direkt, när batteriet är varmt efter körning. Så funkar det toppen.Magre skrev:Fast 220V och minusgrader är väl ingen bra kombo, går inte allt till uppvärmning av batterierna då så att de inte blir kvar något till laddningen?Daniel skrev:På plats i Åre har många hotell/lägenheter motorvärmsuttag som det går utmärkt att ladda bilen på. Man kör vanligtvis inte så mycket väl på plats så de 1.4-1.6 mil per timme man får vid vanligt 220v-uttag räcker gott när bilen får stå över natten.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Om det går att leva utan drag känns det som att S är det givna valet. Jag körde Stockholm-Sälen, 4 vuxna med utrustning. Det var -25 och kombinationen Vasaloppet/Sportlovshelg och det gick hur fint som helst. Laddade ett kort stopp i Gävle och valde bort Mora av givna skäl och laddade i Leksand på CHaDeMo under matstopp. Hade det inte varit massa skidnördar i Mora så hade det inte varit någon sport alls.
Hade en 75D då som har kortare räckvidd än MS SR som brukar finnas till bra pris på hemsidan.
Jag brukar räkna med att komma fram med ca 40% i batteriet så kan man bibehålla det även på 220 5A under vistelsen.
Så kan då låna grannens bil med krok ibland så är det värt att fundera på.
Hade en 75D då som har kortare räckvidd än MS SR som brukar finnas till bra pris på hemsidan.
Jag brukar räkna med att komma fram med ca 40% i batteriet så kan man bibehålla det även på 220 5A under vistelsen.
Så kan då låna grannens bil med krok ibland så är det värt att fundera på.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Låter bra!slugger75 skrev:Jag bytte också från en Passat till en Model 3. Ingen hund, men vi är fyra i familjen.Johan12 skrev:Hej!
Hur tänker ni?
Tack på förhand!
Johan
1. Inga större problem tycker jag. Var i Orsa Grönklitt nu över nyår. Ingen kö på SuC i Gävle bro vare sig på vägen dit eller hem. På plats i Grönklitt kunde vi ladda upp gratis med receptionens 11 kW-laddbox.
2. Nej, välj inget annat än Tesla anser jag. De ”snabbladdare” som Fortum och andra har på vissa ställen är ju oftast bara en st på varje ställe, samt att de sällan ger utlovad hastighet.
3. I vår Model 3 med takbox fick vi in följande packning nu över nyår: 8 par skidor, 8 par pjäxor, 4 par skridskor, 4 hjälmar, fyrverkerilåda, skidkläder och lakan/handdukar för fyra pers, kylväska, fullt med flaskor, övrigt ”bra-att-ha”, laddsladdar och förlängningskabel. Det enda som behövde vara inne i bilen var en mindre/mellanstor väska, på mittenplatsen bak.
Så beroende på hur mycket utrustning ni har så borde det gå tycker jag.
Fråga runt här på forumet så får du säkert provköra någons Model 3 i närheten där du bor, så kan du bilda dig en egen uppfattning.
Lycka till!

Provkörde M3 idag. Fantastiskt rolig att köra. De få gånger vi åker hela familjen med bagage så får vi lösa det helt enkelt. Nu är det bara färgen vi måste bestämma...
”Är man i behov av snabbare laddning har SkiStar en rad snabbladdare vid parkeringarna till skidanläggningarna, bland annat vid Björnen. ”frippe skrev:Jo, kan det göra, men om du pluggar in direkt, när batteriet är varmt efter körning. Så funkar det toppen.Magre skrev:Fast 220V och minusgrader är väl ingen bra kombo, går inte allt till uppvärmning av batterierna då så att de inte blir kvar något till laddningen?Daniel skrev:På plats i Åre har många hotell/lägenheter motorvärmsuttag som det går utmärkt att ladda bilen på. Man kör vanligtvis inte så mycket väl på plats så de 1.4-1.6 mil per timme man får vid vanligt 220v-uttag räcker gott när bilen får stå över natten.
I Åre dalen finns bara en DC snabbladdare, vid Holiday Club.
Skistar har satt upp Typ2 stolpar vid rödkullen parkeringen. Annars kört. Vid stugorna förbjuder hyresavtalet att ladda på MV. Jag bodde vid nybyggd stuga i Björnen. MV gick skå igång 30min per tillslag. Så vart lite springande ut för att få elektroner med risk för smäll på fingrarna från Skitar. Tur man inte kör så mycket under fjällsemester.
MYLR-24