Detta är sjukt, 500 ökning för exakt samma bil. Tur att jag fick min tjänstebil igår som är 2019 årsmodel, hoppas förmånsvärdet beräknas rätt.BEV[e-Rage] skrev:Nu har Skatteverket lagt upp bilförmånsvärdena för 2020 på
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
En M3 LR AWD går upp nästan 500:- per månad.
Förmånsvärde T3 2021
Moderator: Redaktion
Re: Förmånsvärde T3 2021
Eftersom det är byggår som gäller är det ju rätt svårt att få en redan levererad bil till att vara byggd i framtiden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
Dessutom, en M3P AWD tillverkad 2020 får visst sänkt förmånsvärde, 1645:- lägre per månad, jämfört med samma variant tillverkad 2019.Freelance skrev:Detta är sjukt, 500 ökning för exakt samma bil. Tur att jag fick min tjänstebil igår som är 2019 årsmodel, hoppas förmånsvärdet beräknas rätt.BEV[e-Rage] skrev:Nu har Skatteverket lagt upp bilförmånsvärdena för 2020 på
Jag tycker det är rimligt. LR AWD låg för lågt och P för högt.BEV[e-Rage] skrev:Dessutom, en M3P AWD tillverkad 2020 får visst sänkt förmånsvärde, 1645:- lägre per månad, jämfört med samma variant tillverkad 2019.Freelance skrev:Detta är sjukt, 500 ökning för exakt samma bil. Tur att jag fick min tjänstebil igår som är 2019 årsmodel, hoppas förmånsvärdet beräknas rätt.BEV[e-Rage] skrev:Nu har Skatteverket lagt upp bilförmånsvärdena för 2020 på
Base Performance är för övrigt borttagen. Kanske ersatt av boost-uppgraderingen?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, PS2 får oförändrat förmånsvärde. Lite skumt är det faktiskt.Remuz skrev:Polestar har alltså lägre än M3?
Polestar 2, 2019:
Beräknat förmånsvärde 2020
3 753 kr/månad
45 046 kr/år
Polestar 2, 2020:
3 753 kr/månad
45 046 kr/år
2020 skiljer det "bara" 2679:-/mån i förmånsvärde mellan LR AWD och P. För 2019 skiljde det 4856:-/mån. Skillnaden är i stort sett halverad.
Nu börjar det bli intressant.
Nu börjar det bli intressant.

SR+ 2019,
3 017 kr/månad
36 205 kr/år
SR+ 2020,
3 159 kr/månad
37 915 kr/år
3 017 kr/månad
36 205 kr/år
SR+ 2020,
3 159 kr/månad
37 915 kr/år
Efter att ha läst allt tjöt om tillverkningsår och årsmodell i tidigare inlägg, om jag ännu inte fått mitt VIN och därmed får min bil i januari till mars, kommer jag få det nya högre förmånsvärdet eller kommer jag kunna få det gamla förmånsvärdet om bilen är tillverkad 2019?
______
M3 long range med krok.
M3 long range med krok.
Det är tillverkningsår som avgör förmånsvärdet, så är den tillverkad i år får du 2019 års förmånsvärde, oavsett när du tar leverans.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Pratade med Tesla idag och de vet inte själva vad som gäller. Tillverkningsår eller modellår från VIN.bylund skrev:Det är tillverkningsår som avgör förmånsvärdet, så är den tillverkad i år får du 2019 års förmånsvärde, oavsett när du tar leverans.
De hade tydligen diskuterat detta internt igår, han skulle försöka få fram ett svar och återkomma.
ermase skrev:Pratade med Tesla idag och de vet inte själva vad som gäller. Tillverkningsår eller modellår från VIN.bylund skrev:Det är tillverkningsår som avgör förmånsvärdet, så är den tillverkad i år får du 2019 års förmånsvärde, oavsett när du tar leverans.
De hade tydligen diskuterat detta internt igår, han skulle försöka få fram ett svar och återkomma.
Tesla bestämmer inte det. Det står uttryckligen tillverkningsår på transportstyrelsen.
Ja precis stämmer i beräkningen av förmånsvärdet står inte modellår utan "Tillverkningsår". Perfekt då ska det inte vara någon tveksamhet fick dessutom svar nu och Tesla bekräftar att det är tillverkningsår som gäller.Verdi skrev:ermase skrev:Pratade med Tesla idag och de vet inte själva vad som gäller. Tillverkningsår eller modellår från VIN.bylund skrev:Det är tillverkningsår som avgör förmånsvärdet, så är den tillverkad i år får du 2019 års förmånsvärde, oavsett när du tar leverans.
Tesla bestämmer inte det. Det står uttryckligen tillverkningsår på transportstyrelsen.
-
Kan man räkna med ca 3 månader från tillverkning till leverans?ermase skrev:Ja precis stämmer i beräkningen av förmånsvärdet står inte modellår utan "Tillverkningsår". Perfekt då ska det inte vara någon tveksamhet fick dessutom svar nu och Tesla bekräftar att det är tillverkningsår som gäller.Verdi skrev:ermase skrev:Pratade med Tesla idag och de vet inte själva vad som gäller. Tillverkningsår eller modellår från VIN.bylund skrev:Det är tillverkningsår som avgör förmånsvärdet, så är den tillverkad i år får du 2019 års förmånsvärde, oavsett när du tar leverans.
Dvs, kommer bilar levererade under Q1 2020 fortfarande ha tillverkningsår 2019?
Jag skummat igenom tråden, så ursäkta om någon redan gjort denna observation: det många verkar ha missat är att det f n finns en nedsättning av förmånsvärdet för elbilar, laddhybilar och gasbilar med 40% (men med max 10.000 kr). D v s ca: 830 kr/mån för de flesta. Denna nedsättning gäller t o m inkomstår 2020, såvida inte regeringen tar beslut om att den ska förlängas.Dastysk skrev:Funderar på T3 LR som tjänstebil. Ca 3900 i förmånsvärde. Men vad jag förstår gäller detta bara under 2020. Vad kommer hända sedan? Vad vet man och vad tror man? Jag är dåligt påläst. I min värdering av en T3 har jag ju räknat med ett lågt förmånsvärde under 3år.
Om regeringen inte tar något nytt beslut, så kommer alltså de som kör en Tesla som förmånsbil att få ett höjt förmånsvärde med 830 kr/mån fr o m 2021. Oavsett tillverkningsår. Men det är inte helt osannolikt att regeringen beslutar om en förlängning, men i så fall är det inte orimligt att gissa att storleken nedsättningen samtidigt kommer att sänkas, det har nämligen hänt tidigare då nedsättningen tills för några år sedan var 16.000 kr/år (max).
Det förmånsgrundande priset för en viss årsmodell ligger fast, men beräkningen och faktorer som stadslåneränta och storlek på nedsättningar kan förändras, så det förmånsvärde som drabbar föraren ligger nästan aldrig fast från år till år. Men förutom nedsättningen som kanske försvinner, så brukar förändringarna av förmånsvärdet under en treårsperiod vara små.
M3 LR AWD EAP 2021