Sveg Supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Andrewas
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 aug 2014 22:30

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Andrewas »

Noen som har posisjonen til laderen i Sveg?
Andrewas
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 aug 2014 22:30

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Andrewas »

Fant den, ut i bilen og sjekke navi. Der var den: Vallarvägen ved siden av OKQ8. ...Og på supercharge.info - den hadde jeg ikke fått med meg. Flaut...
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av point1 »

Ni som laddat där, brukar det vara någon kö?
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Spfere »

point1 skrev:
Ni som laddat där, brukar det vara någon kö?
Har nu aldrig laddat där, men av erfarenhet att åka förbi så borde det nog gå ganska bra runt att ladda där om du inte gör det på fjällbytardagar, då lär det få väntas. (men så ser det nog ut på alla laddstationer på de dagarna.)

Annars ser jag stationen i appen, och för det mesta brukar den vara ledig ser det ut som.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av point1 »

Spfere skrev:
point1 skrev:
Ni som laddat där, brukar det vara någon kö?
Har nu aldrig laddat där, men av erfarenhet att åka förbi så borde det nog gå ganska bra runt att ladda där om du inte gör det på fjällbytardagar, då lär det få väntas. (men så ser det nog ut på alla laddstationer på de dagarna.)

Annars ser jag stationen i appen, och för det mesta brukar den vara ledig ser det ut som.
Ska just dit på en torsdag, aldrig haft ngt problem med andra laddare på fjällbytardagar, men tänkte att Sveg kunde kanske vara problem då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Spfere »

point1 skrev:
Spfere skrev:
point1 skrev:
Ni som laddat där, brukar det vara någon kö?
Har nu aldrig laddat där, men av erfarenhet att åka förbi så borde det nog gå ganska bra runt att ladda där om du inte gör det på fjällbytardagar, då lär det få väntas. (men så ser det nog ut på alla laddstationer på de dagarna.)

Annars ser jag stationen i appen, och för det mesta brukar den vara ledig ser det ut som.
Ska just dit på en torsdag, aldrig haft ngt problem med andra laddare på fjällbytardagar, men tänkte att Sveg kunde kanske vara problem då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Varje gång jag tiddade idag (ca 5 ggr) så var Sveg laddaren inte vid användning, men tror det är lågsesong i fjällen just nu, inga lov, däremot var Krokom's laddaren 1/8.

vilken vecka är det som du ska åka?
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av macksie »

Laddat där två gånger. Tur och retur Funäsdalen under nyårshelgen.
Den ena gången fick vi plats 2/2 med mycket liten marginal, det körde in en till bil som ställde sig och köade. Dock fick den inte vänta mer än 10 minuter.
När vi åkte tillbaka var den tom när vi kom, men vi stod bara ensam fem minuter.

Så, ja, det kan nog vara kö, men för mig är det värt chansningen iallafall, alternativet går över Mora och mycket sämre vägar.

ps. Det finns en "publik" 50kW laddare utanför ICA också.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Viper »

Ska göra Örebro-Åre, sportlov v8.

Ska man våga sig på sträckan via Mora-Sveg?

Förra gången åkte vi via Gävle-Sundsvall dock påsklov.

Funderar ju mest på hur det blir vid Sveg såklart, med bara 2 platser.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Alfred »

Kört samma sträck innan Sveg SuC. Finns okej med alternativa 50kw-laddare som backup, så tror inte att du behöver vara orolig för att bli strandad i evigheter om du har förberett med laddkort för dessa.

Mest troligt slipper du köa för SuC och då är det ju numera hur enkelt som helst.

Fast egentligen borde ni ju åka till Trysil. Det är både närmare och bättre än Åre! ;)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Verdi

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Verdi »

Alfred skrev:
Kört samma sträck innan Sveg SuC. Finns okej med alternativa 50kw-laddare som backup, så tror inte att du behöver vara orolig för att bli strandad i evigheter om du har förberett med laddkort för dessa.

Mest troligt slipper du köa för SuC och då är det ju numera hur enkelt som helst.

Fast egentligen borde ni ju åka till Trysil. Det är både närmare och bättre än Åre! ;)

Ajabaja. Det finns två saker man inte får nämna här. Kärnkraft och Trysil. :lol:
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Alfred »

Verdi skrev:
Alfred skrev:
Kört samma sträck innan Sveg SuC. Finns okej med alternativa 50kw-laddare som backup, så tror inte att du behöver vara orolig för att bli strandad i evigheter om du har förberett med laddkort för dessa.

Mest troligt slipper du köa för SuC och då är det ju numera hur enkelt som helst.

Fast egentligen borde ni ju åka till Trysil. Det är både närmare och bättre än Åre! ;)

Ajabaja. Det finns två saker man inte får nämna här. Kärnkraft och Trysil. :lol:
Tack för omtanke. Kan du hjälpa mig och säga något avledande, typ att bränsleceller är det smartaste långsiktigt eller att BMW i3 med REX är bästa varianten om folk blir för arga på mig för påståendet om Trysil? ;)

Stark åsikt om att man får ladda hur mycket man vill på SuC även om man bor granne med en brukar ju också kunna trigga folk. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Bjelke »

Alfred skrev:
Verdi skrev:
Alfred skrev:
Kört samma sträck innan Sveg SuC. Finns okej med alternativa 50kw-laddare som backup, så tror inte att du behöver vara orolig för att bli strandad i evigheter om du har förberett med laddkort för dessa.

Mest troligt slipper du köa för SuC och då är det ju numera hur enkelt som helst.

Fast egentligen borde ni ju åka till Trysil. Det är både närmare och bättre än Åre! ;)

Ajabaja. Det finns två saker man inte får nämna här. Kärnkraft och Trysil. :lol:
Tack för omtanke. Kan du hjälpa mig och säga något avledande, typ att bränsleceller är det smartaste långsiktigt eller att BMW i3 med REX är bästa varianten om folk blir för arga på mig för påståendet om Trysil? ;)

Stark åsikt om att man får ladda hur mycket man vill på SuC även om man bor granne med en brukar ju också kunna trigga folk. :)
Jag tycker att Tesla borde montera upp en rejäl solcellsanläggning till SuC i Borlänge och lagra energin som vätgas och via en bränslecell ge extra skjuts åt anläggningen och kan då
samtidigt erbjuda tankning för vätgasbilarna, helt gratis såklart! och på nätterna kan dom producera vätgas när kärnkraften går för fullt... det vore bäst för alla... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5568
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Gustafsson »

Visst, överbliven kärnkraft utnyttjas allt för dåligt idag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 03 mar 2019 21:54

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Petrolhead »

Kollade på teslas hemsida.. inför resan till Vemdalen imorgon, och där står det att det finns 8 superchargers i Sveg. Någon som kan bekräfta det?
Finns något ställe på nätet där man kan se tillgängliga laddare som i bilen?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Teslared »

Förra veckan fanns det bara 2!
Användarvisningsbild
djsteffo
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jul 2017 20:40

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av djsteffo »

Hmmm... med bara 2 laddare så kan det med andra ord bli spännande för oss som funderar på att chansa att ta Teslan till Funäsdalen vecka 10. Tänker att vi kanske behöver bli stående att ladda ett tag med en S60D!?

Någon som har koll på om det finns något laddalternativ för att toppa upp lite mellan Sveg och Funäsdalen, typ Långå eller liknande?
Tesla Model S, BLÅ såklart!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av [JM] »

djsteffo skrev:
Hmmm... med bara 2 laddare så kan det med andra ord bli spännande för oss som funderar på att chansa att ta Teslan till Funäsdalen vecka 10. Tänker att vi kanske behöver bli stående att ladda ett tag med en S60D!?

Någon som har koll på om det finns något laddalternativ för att toppa upp lite mellan Sveg och Funäsdalen, typ Långå eller liknande?
De flesta alternativen syns väl bra i ABRP?!
Eller uppladdning.nu
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Jocce »

Petrolhead skrev:
Kollade på teslas hemsida.. inför resan till Vemdalen imorgon, och där står det att det finns 8 superchargers i Sveg. Någon som kan bekräfta det?
Finns något ställe på nätet där man kan se tillgängliga laddare som i bilen?

Vad säger navigatorn i bilen? (Orkar inte gå ner i kolla just nu)

Vore jäkligt bra med 8 ST nu när det är sportlov och jag ska åka upp till Klövsjö imorgon...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 03 mar 2019 21:54

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Petrolhead »

I bilen står det 2 laddare 100 kw, var precis ut o kollade. Antar att det bara står fel på teslas hemsida.

Får se till att vara ute i god tid imorgon.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av MarkusL »

Är 2st som delar på 100kw.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5568
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Gustafsson »

Finns inte den tidigare 50kW laddare kvar också ? Den ger ju trots allt >20 mil på en timme.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av olarsson »

Finns en 50kw på ICA mittemot.
Undvik om möjligt Sveg, kön kan bli låååång med bara två stolpar...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av clecab »

Det finns en 50kw gratis ccs i Vemdalen. Det är 15km omväg mm en det kan det vara värt än att vänta i sveg.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Tech
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 jan 2020 08:40
Ort: Kolmården

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Tech »

Hmm... Min laddning i Sveg imorse dyker inte upp i min laddhistorik. Däremot gör min lunchladdning i Borlänge det. Någon som råkat ut för samma? Är det gratis i Sveg än så länge?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av fth »

Tech skrev:
Hmm... Min laddning i Sveg imorse dyker inte upp i min laddhistorik. Däremot gör min lunchladdning i Borlänge det. Någon som råkat ut för samma? Är det gratis i Sveg än så länge?
Det kanske t.o.m. är så att Sveg är en ”vanlig” gratis och öppen CCS som inte ens identifierar bilarna?

Den är ju tydligen väldigt temporär till sin karaktär, dom kanske inte ens har kopplat upp den till SuC-nätverket?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar