Radion

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Radion

Inlägg av Martinen »

Nu måste jag gnälla en gång till för jag blir lite lack på radion.
Med förhoppning att ångra på Tesla läser detta och ser till att vidarebefordra detta till nån som kan göra nått åt det i kommande uppdatering.

1. Det är inte ovanligt att denhelt tappar bort vilken kansl som jag lyssnade på när jag parkerade bilen. Det är ofta som jag bara får brus när jag hoppar in i bilen trots att den funkade när jag hoppade ut.

2. Om jag lyssnar på radio och det kommer ett trafikmeddelande, så vill man kanske lyssna på detta. Men det kan ju också hända att jag inte vill lyssna åå det. Om jag inte har radioappen uppe på skärmen så får jag inte någon möjlighet att trycks bort trafikmeddelandet. Det borde vara enkelt att denna popup kom ovanför aktuellt fönster.

3.om jag inte lyssnar på radio så får jag inga trafikmeddelande alls. I lina tidigare bilar så fick jag trafikmeddelande oavsett vad jag lyssnade på. Jag kunde till och med välja att få det även när jag hade stängt av ljudet helt.

Allt detta är förmodligen jättelätt att fixa med kommande uppdatering och jag hoppa är verkligen att dom ser till att Fixa dessa självklara funktioner snart.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Radion

Inlägg av danni »

Hmmmm. Jag har inte ens tänkt på att jag inte hört något trafikmeddelande sen jag fick Teslan. Det är ju rätt illa. Och även att det inte finns något smidigt sätt att avbryta på. Feltänkt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Hmmmm. Jag har inte ens tänkt på att jag inte hört något trafikmeddelande sen jag fick Teslan. Det är ju rätt illa. Och även att det inte finns något smidigt sätt att avbryta på. Feltänkt.
Man kan avbryta, men endast i radioappen. Denna har man såklart inte uppe hela tiden.

Jag är alltså jävligt nöjd med min bil och trots allt så är det den bästa bil jag haft. Det finns dock en väldans massa småsaker som blir lite irriterande.
Detta är en av dom.
När dom varit upptagna med att tillverka världens Bästa bil så har dom missat sånna här självklara detaljer.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Det är alla sådanna här saker som gör att det liksom skaver lite att köra Tesla.
Ja drivlinan är den bästa som finns. Men resten då? Alla de små detaljerna måste ockå hålla världsklass.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

matbl skrev:
Det är alla sådanna här saker som gör att det liksom skaver lite att köra Tesla.
Ja drivlinan är den bästa som finns. Men resten då? Alla de små detaljerna måste ockå hålla världsklass.
Det som egentligen retar mig är att det med största sannolikhet är en liten skitsak att fixa till. Borde inte vara en svår sak att fixa till.

Man skulle blivit testare, så att man sen kan rapportera direkt till utvecklarna. Då hade jag spammat dom med bra ideer och funktioner hela tiden. Alltid genomtänkt och planerat. På några månader så hade allt varit perfekt!!! :D

Hör ni det Tesla? ;)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Martinen skrev:
Man skulle blivit testare, så att man sen kan rapportera direkt till utvecklarna. Då hade jag spammat dom med bra ideer och funktioner hela tiden. Alltid genomtänkt och planerat. På några månader så hade allt varit perfekt!!! :D

Hör ni det Tesla? ;)
Nej, du vill nog bli produktägare/kravställare då. Testare brukar testa att saker funkar enligt spec, men det är inte dom som skriver specen. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Surfaren skrev:
Martinen skrev:

Hör ni det Tesla? ;)
Nej, du vill nog bli produktägare/kravställare då. Testare brukar testa att saker funkar enligt spec, men det är inte dom som skriver specen. ;)
Jo så är det kanske , men jag är redan produktägare (äger en P85D) ;) , och kravställare (se diverse krav i andra inlägg) 8-)
Problemet är bara att ingen som kan göra nått åt det lyssnar på mig :cry:
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Martinen skrev:
Problemet är bara att ingen som kan göra nått åt det lyssnar på mig :cry:
Det där känner jag igen mig i.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Känner till och håller med. Kan även lägga till att radiomottagningen är rätt kass och ofta när jag hoppar in i bilen är radion i AM läge.
Men det känns som att man inte får klaga på världens bäst bil trots att man betalat runt en miljon. Jag kan lista många fler småsaker men som nämnts tidigare på forumet (Helljuset) .

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Vi får hoppas att dom löst de siesta småfel med 7,1 som förtar rullas ut på torsdag.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Toja skrev:
Vi får hoppas att dom löst de siesta småfel med 7,1 som förtar rullas ut på torsdag.

7.0 kommer väl först :D.
Men hoppas att dom löser mycket av detta.
Om inte så tycker jag att vi gemensamt skapar en lista med saker som vi saknar.
Sen går vi in sammtidigt allihop och fyller i feedback-formuläret på hemsidan.
Får dom från många samtidigt, så kanske det kommer fram till rätt personer.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Väcker en gammal tråd till liv...

Jag lyssnar i princip aldrig på radio i bilen, men däremot att det bryter in för trafikmeddelande (oavsett vilken källa jag lyssnar på) verkar Tesla fortfarande inte ha implementerat? Eller har jag missat någon inställning i 8.0? Saknar det från föregående bil då det är praktiskt att få trafikmeddelanden när man är ute och kör. Google traffic live kan man ju inte heller lita på... Den är rätt kass måste jag säga! Tråkigt att man har världens största navi-skärm i bilen och så är kart-appen typ världens sämsta :evil:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

helix skrev:

Jag lyssnar i princip aldrig på radio i bilen, men däremot att det bryter in för trafikmeddelande (oavsett vilken källa jag lyssnar på) verkar Tesla fortfarande inte ha implementerat? Eller har jag missat någon inställning i 8.0? Saknar det från föregående bil då det är praktiskt att få trafikmeddelanden när man är ute och kör. Google traffic live kan man ju inte heller lita på... Den är rätt kass måste jag säga! Tråkigt att man har världens största navi-skärm i bilen och så är kart-appen typ världens sämsta :evil:
Ja, det här är dumt och synd. Och det skulle vara så lätt att göra det så bra. Jag tycker inte den skulle bryta för trafikmeddelanden. Bättre vore om den istället spelade in alla trafikmeddelanden och la i en särskild inbox på skärmen (med nån markering om det finns såna man inte redan sett). Sen kunde man när man vill spela upp valfritt trafikmeddelande. Och det borde bilen göra även när man inte kör, dvs om jag sätter mig i bilen ska jag kunna se att det kom ett trafikmeddelande för tio minuter sen, så jag kan spela upp det innan jag kör iväg.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

danni skrev:
helix skrev:

Ja, det här är dumt och synd. Och det skulle vara så lätt att göra det så bra. Jag tycker inte den skulle bryta för trafikmeddelanden. Bättre vore om den istället spelade in alla trafikmeddelanden och la i en särskild inbox på skärmen (med nån markering om det finns såna man inte redan sett). Sen kunde man när man vill spela upp valfritt trafikmeddelande. Och det borde bilen göra även när man inte kör, dvs om jag sätter mig i bilen ska jag kunna se att det kom ett trafikmeddelande för tio minuter sen, så jag kan spela upp det innan jag kör iväg.
Nja, låter onödigt komplicerat att spela in meddelanden. TA är sådan info som är färskvara så varför skulle man vilja sitta och lyssna igenom gamla meddelanden? Bättre då att få en dialogruta på skärmen eller i instrumentklustret som påkallar uppmärksamhet att det just nu sänds ett TA i området där man befinner sig med RDS-signal. Ett klick gör att man väljer att ta del av informationen. Alternativt att man i inställningar kan konfigurera om/hur man vill att den ska bryta in och få högre prio än källan man för stunden lyssnar på. Historisk data (men fortfarande aktuell) skulle plottas ut på kartan istället.

Vore också fint om data från Waze kunde aggregeras in och visas som en del av RTTI. Google äger ju ändå Waze så det borde inte vara några problem. Då skulle man få bättre data om trafikarbeten, tillfälliga faror osv osv. Just nu känns det som trafikinfo är mest plottrig och man kan inte se trafikarbeten , avspärrningar osv på ett tydligt sett. Mest bara en massa plockepin liknande linjer kors och tvärs som mest gör en förvirrad och inte är bra beslutsunderlag för att ev. ta en annan väg.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Det behöver nog inte ens spelas in. Trafikmeddelanden finns ju i skriven form. Vilken vanlig sketen lös navigator som helst kan ta emot trafikmeddelanden från valfri radiokanal och presentera dem i textform. Det kan t.o.m. min 10 år gamla Navigon, och det gör även sambons Mazda. Trafikmeddelandena ploppar upp som ikon, och när man pekar på dem så får man en liten textruta med info över vad som har hänt. Förmodligen extremt enkelt att implementera.

EDIT: Helix kom före
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

Jag tror i och för sig att skrivna och röstbaserade trafikmeddelanden är olika saker. Den första hämtas (väl?) från någon slags server/databas, med den andra sänds live så att säga.

Det görs även försök nu med att exempelvis ambulanser ska kunna sända trafikinformation på kort-distans för att kunna meddela trafikanter framför dem på vägen att ge plats. Tydligen är det ett reellt problem att folk inte uppmärksammar utryckningsfordon som kommer bakifrån.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

helix skrev:
Nja, låter onödigt komplicerat att spela in meddelanden. TA är sådan info som är färskvara så varför skulle man vilja sitta och lyssna igenom gamla meddelanden? Bättre då att få en dialogruta på skärmen eller i instrumentklustret som påkallar uppmärksamhet att det just nu sänds ett TA i området där man befinner sig med RDS-signal. Ett klick gör att man väljer att ta del av informationen. Alternativt att man i inställningar kan konfigurera om/hur man vill att den ska bryta in och få högre prio än källan man för stunden lyssnar på. Historisk data (men fortfarande aktuell) skulle plottas ut på kartan istället.

Vore också fint om data från Waze kunde aggregeras in och visas som en del av RTTI. Google äger ju ändå Waze så det borde inte vara några problem. Då skulle man få bättre data om trafikarbeten, tillfälliga faror osv osv. Just nu känns det som trafikinfo är mest plottrig och man kan inte se trafikarbeten , avspärrningar osv på ett tydligt sett. Mest bara en massa plockepin liknande linjer kors och tvärs som mest gör en förvirrad och inte är bra beslutsunderlag för att ev. ta en annan väg.
Du behöver självklart aldrig lyssna på gårdagens meddelanden. Men det som sändes tio minuter före du satte dig i bilen, kanske till och med en timme före du satte dig i bilen, kan absolut vara intressant att lyssna på. Min förra bil hade en sån funktion vilket jag uppskattade (fast det fungerade aldrig i praktiken, vilket jag inte uppskattade lika mycket).
mati skrev:
Det behöver nog inte ens spelas in. Trafikmeddelanden finns ju i skriven form. Vilken vanlig sketen lös navigator som helst kan ta emot trafikmeddelanden från valfri radiokanal och presentera dem i textform. Det kan t.o.m. min 10 år gamla Navigon, och det gör även sambons Mazda. Trafikmeddelandena ploppar upp som ikon, och när man pekar på dem så får man en liten textruta med info över vad som har hänt. Förmodligen extremt enkelt att implementera.

EDIT: Helix kom före
Det som kommer i skriven form är det som går ut över RDS. Det är inte nödvändigtvis samma som det man läser upp i de där meddelandena över radio som bryter in.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Det som kommer i skriven form är det som går ut över RDS. Det är inte nödvändigtvis samma som det man läser upp i de där meddelandena över radio som bryter in.
Det är säkert så. Men i och med att den informationen finns i digital form skulle det gå att integrera den i navigatorn utöver Waze. Just Waze har jag hittills inte upplevt som särskilt pålitligt. Det ritas allt för ofta röda streck på vägarna utan att det är en enda bil i närheten. Det är lite lustigt ibland, jag bor ju verkligen på vischan och det finns inte många bilar här, men enligt kartan borde jag stå i långa bilköer ganska ofta. Även på ställen där det aldrig någonsin har varit någon kö. Det kan ju vara så att någon har bromast för en älg och så tolkas det som tät trafik.
Det skulle iaf vara bra om man kunde använda sig av fler informationskällor för trafikinformation än bara Waze.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Att det är röda streck och ser ut som kö ute på vischan fast att det inte är det har en förklaring. Eftersom google samlar in data från mobiltelefoner och gps-positionerar dem så är det svårt att avgöra om telefonen faktiskt färdas i en bil, eller om det är en telefon som någon promenerar med väldigt nära vägen i fråga. De vägarna på vishan som är röda kan alltså vara personer som är ute och rastar hunden, stannar och plockar upp när hunden gjort nummer 2 och då tror google att det är långsam trafik där om personen i fråga kanske nästan går i väggrenen eller en väldigt närliggande gångbana :)

Det finns algoritmer som troligtvis identifierar gångtrafikanter som just gångtrafikanter och därmed inte tar med dessa i beräkningen, men datainsamlingen är inte vattentätt idag.

Tycker därför ofta user generated content (ex waze) brukar vara ganska påligtligt. Inte alltid som sagt, men ofta. Systemen blir bättre och bättre och det är såklart klockrent att Tesla har ett öppet gränssnitt och har google. Vore nice om de implementerade en uppdaterad version bara, men det kommer säkert inom sinom tid 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jo, jag vet att de röda strecken har sin förklaring i att Google tolkar informationen fel, typ gångtrafikanter, cyklister osv. Men vad hjälper det? Det vet ju tyvärr inte bilen, som i dessa fallen tror att det inte går att köra där. Det kan bli lite roliga situationer när navigatorn föreslår en jätteomväg mitt i skogen. Jag vet att man kan ställa upp tiden så att den inte beräknar om rutten i onödan, men det är ju bara symtomåtgärder.
Om man hade kunnat hämta in information från olika källor så hade det kanske varit lättare att göra en rimlighetsanalys. Om alla källor säger samma sak så är sannolikheten stor att det faktiskt är kö.
Användarvisningsbild
RoSeg
Teslaägare

Inlägg av RoSeg »

Sedan några veckor har trafikmeddelanden slutat fungera som tidigare.
TP fungerar inte alls om jag har SR P1 eller SR P2 inställt.
Tidigare har ett trafikmeddelande avbrutit oavsett.
Min fråga är om andra har noterat liknande och att detta möjligen hänger ihop med (inte så lyckad) tidigare mjukvaruuppdatering.
Se den bifogade filen
trafikmeddelande-171025.jpg
RoSeg (Tesla S90D)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Radio? Jag lyssnar också nästan enbart på P1 men det sker inte över radio...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RoSeg
Teslaägare

Inlägg av RoSeg »

I mitt fall fungerade alltså trafikmeddelanden endast om jag hade SRP4 FM-radio inställt.
Dessutom noterade jag att DAB radion inte hittade några stationer alls.
Felet visade sig vara en kontakt som inte var ordentligt monterad.
Nu fungerar det som det skall:
DAB radion fungerar respektive Trafikmeddelanden avbryter övrigt lyssnande.
RoSeg (Tesla S90D)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har aldrig någonsin fått trafikmeddelanden i mina Teslor. Tror inte den funktionen är aktiv om man inte är inne i radiomodulen, t.ex. om man lyssnar på Spotify istället.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

danni skrev:
Jag har aldrig någonsin fått trafikmeddelanden i mina Teslor. Tror inte den funktionen är aktiv om man inte är inne i radiomodulen, t.ex. om man lyssnar på Spotify istället.
Jag får en textruta när jag lyssnar på Spotify att det sänds ett trafikmeddelande, men måste aktivt koppla över till radion för att höra detta.
Men hur ofta sitter man o stirrar på skärmen för att se detta meddelande?
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Skriv svar