Det finns ingen magisk underleverantörsmarknad i Kina som kan leverera till 30% lägre pris med bibehållen kvalitet.
Om så hade varit hade alla tillverkare redan köpt allt från dem.
Tesla är världens största elbilstillverkare. Finns ju en tumregel vad gäller tillverkning, för varje gång man fördubblar volymer sjunker styckpriset med ca 25%.
Om nu en kinesisk underleverantör A, säjer 300.000 invertrar till Tesla i kina.
Då kan underleverantör A sälja den 25% billigare än en europeisk invertertillverkare som gör 150.000 invertrar per år.
Så bara för att Europeiska biltillverkare inte köper så mycket från kina idag, kan det snabbt ändras.
Hur stora är då Tesla?
2019 sålde man ca 367.000 elbilar.
Som referens sålde VW 80.000.
Volkswagen increased its passenger plug-in electric car sales in 2019 by about 60%, from around 50,000 to over 80,000.
Tesla modell 3 såldes mer än 4ggr så många bilar som Nissan Leaf under 2019.
https://cleantechnica.com/files/2020/01 ... chnica.png
Lite intressant är att Elon är prestigelös, att modell 3 får 100% kinesiska underleverantörer ser han inte som ett problem, vilket alla andra biltillverkare tycker att det är.
Vem vet, med Trump i styret så kanske Tesla lägger ner i USA och satsar det mesta krutet i kina, där man stöttar Tesla istället för att motarbeta, som man gör i USA.
Volvo säljer ju redan kinatillverkade bilar i Sverige.
Trots att den populära XC60 redan tillverkas i Sverige har man nu börjat importera Kina-byggda modeller till Europa via tåg.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ill-europa