Köp av elbil

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

teknikis

Köp av elbil

Inlägg av teknikis »

Står i valet mellan Tesla X och Audi E-tron. Frågan är om Teslan känns för "plastig" eller vad säger ni som har en X ?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Köp av elbil

Inlägg av Zalman3 »

teknikis skrev:
Står i valet mellan Tesla X och Audi E-tron. Frågan är om Teslan känns för "plastig" eller vad säger ni som har en X ?
Vad är viktigast för dig när du köper bil?

Provkör båda bilarna så du kan bilda dig en egen uppfattning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Läs gärna om Ionitys prissättning. Om du ofta åker långt är Tesla ett bra alternativ. Men åker du mycket lokalt som jag gör är detta inte lika viktigt.
Användarvisningsbild
mellan3och20
Teslaägare

Inlägg av mellan3och20 »

Nej, mx är inte plastig.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare

Inlägg av tomla »

Laddningsnätverket kan vara viktigt för dig.
Teslas laddningsnätverk är väl utbyggd (om du bor i rätt del av sverige) och det är bara tesla bilar som kan ladda där.
Samtliga andra biltillverkare måste slåss om dom få platser som finns.
Även om jag laddar sällan på SuC så skulle jag aldrig vilja stå i kö med ett par bilar framför dig med vardera 45 minuters laddning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Teslan väljer du om du har intresse för tekniken, med skärmen och operativsystemet är den modernare i kontrollerna, navigering osv. Du får de häftiga dörrarna och allt sådant.

E-Tron är mer konventionell premiumbil.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Bytte till min andra X i höstas. Provade Etron och iPace inför det. Visserligen mindre bilar men storleken kunde ha funkat. Dock inget habegär alls. Tyckte förarmiljön i båda bilarna var uttröttande plottriga.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Du kanske inte skall förvänta dig annat svar på ett Tesla-forum, men för mig skulle detta inte ens vara en fråga.

Jag har en X själv, och har suttit i e-tron, EQC, och i-pace några gånger (dock inte kört).
Inga av dessa väcker något habegär öht, det känns verkligen som det är minst en generation mellan dessa och min Tesla.

SuC-nätverket är sen för mig helt avgörande, jag har mycket svårt att se att jag öht skulle överväga något annan märke under de närmsta 3-5 åren.
Är snabbladdning under resa viktigt för dig så anser jag att du inte bör välja något annat än Tesla i dagsläget.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Välj den bil som du vänder dig om och tittar lite extra på varje gång du har parkerat den, det väger tyngre än en värdelös serviceorganisation eller kass laddnätverk.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det är väldigt enkelt.

1. Prova båda
2. Känn efter.
3. Köp den du vill ha.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Bygger på Verdis lista:
Vad är det du behöver?
Vad ska du ha bilen till?
Hur mkt bilsemester vs köra hemma gör ni nu?
Behöver du dragkrok?
Hur viktig är "premium-känsla"?
När ni kör långt. Hur långa dagsetapper gör ni då?
Osv

Om du börjar med att definiera kravspecen på bilen så kanske det är lättare att komma fram till vilken du faktiskt borde köpa. Det kanske är en Audi Q7 diesel eller en Renault Zoe som är det rätta för dig/er.

Du kanske redan gjort detta och kvar är TMX vs etron och då återstår bara Verdis lista/trestegslösning
Användarvisningsbild
Lillys
Teslaägare

Inlägg av Lillys »

Jag tycker kvaliteten på min nya X (uthämtad för en månad sedan) är över förväntan. Mina 3 senaste bilar har varit Porsche Cayenne och innan dess BMW så anser väl ändå att jag är lite petig. Men jag tycker inte X är plastig och det är inget knak, slammer eller annat oljud den känns verkligen solid. Enda nackdelen är att det är lite högt vägljud över 120 km/h. Men ångrar inte en sekund att jag valde min X framför en ny Cayenne eller en e-tron. Som någon skrev tidigare så tycker jag e-tron är lite tråkiga och dessutom kan de inte matcha X vad gäller räckvidd och prestanda.

Lycka till!
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag har också en ny MX:

Mindre bra:
* Liten lackskada på bilen vid lev.
* Drygt att ta på/av dragkrok.
* "Full self drivning" är inte värt pengarna f.n. Och jag är inte optimistisk. Köp utan detta.
* Halvdan isolering mot vägljud
* Högt förmånsvärde

Bra:
* Tesla åtgärdar garantifel på ett bra sätt.
* Autopilot
* Otrolig körglädje och premiumkänsla i övrigt
* Teknik
* Super chargers (gratis!)

Jag blir lycklig varje gång jag går till bilen och kör i väg.
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare

Inlägg av Hjortis »

Skulle köpa en X igen alla dagar i veckan!
Provkört Audin också men det är en mer konventionell bil, Teslan utvecklas hela tiden vilket gör att man får ny funktionalitet. Audin är möjligtvis något tystare och bättre passning i karossen, men inget som jag stör mig på.

Laddnätverket är Teslas största fördel, att kunna ta sig runt i Europa utan att tänka på var man ska ladda är helt underbart, se till att köpa när de har lagerbilar då det ibland har en drive, vilket jag gjorde så tankar du el gratis på SUC under den tid du äger bilen, jämför detta med ionity och deras nu något labila prispolitik.

En annan sak är att de etablerade fossilmärkena gärna vill serva din elbil regelbundet, för att tjäna pengar såklart, Jag lägger gärna dessa pengar på extra amortering eller nåt annat roligt.

Mitt krav var att dra husvagn på nästa 2 ton, vilket jag gjorde i somras ett par hundra mil, och mycket bättre dragbil än min gamla A6 Biturbo på 650nm.

Enligt mig finns ingen konkurrent till X med de krav jag har på min bil idag.

/Hjortis
Skriv svar