Vatten in i bakluckan - löst?
Moderator: Redaktion
Vatten in i bakluckan - löst?
Hej,
Väntar på min Model 3. Sett en hel del videos på vatten som rinner längs bakrutan och ner i trunken när man öppnar bakluckan.
1. Har ni det problemet?
2. Årsmodell?
3. Ryktet säger att det ska finnas en fix till det på bilar utlevererade efter oktober-19. En högre/djupare gummilist. Någon som fått leverans relativt nyligen och kan bekräfta/dementera?
Väntar på min Model 3. Sett en hel del videos på vatten som rinner längs bakrutan och ner i trunken när man öppnar bakluckan.
1. Har ni det problemet?
2. Årsmodell?
3. Ryktet säger att det ska finnas en fix till det på bilar utlevererade efter oktober-19. En högre/djupare gummilist. Någon som fått leverans relativt nyligen och kan bekräfta/dementera?
Re: Vatten in i bakluckan - löst?
Tog leverans 6:e December, modelår 2020. Listen är höjd, det rinner inte ner något vatten i bagageutrymmet.Alx skrev:Hej,
1. Har ni det problemet?
2. Årsmodell?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Någon som kan ta foto på nya listen?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Det är inget problem om man inte specifikt riggar det för bästa social-media-effekt: 1. Bilen har lackbehanding så att massor med vatten pärlar sig, och 2. ställer bilen i exakt rätt vinkel så att vattnet inte rinner av, och 3. öppnar bagageluckan hastigt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Nja jag håller inte med. Min bil är från mars (2019) och det har hänt mig både med snö och regn. Min är förvisso lackbehandlad men jag anväder inte trunken så ofta men ändå har det hänt ett par gånger.tor-ake skrev:Det är inget problem om man inte specifikt riggar det för bästa social-media-effekt: 1. Bilen har lackbehanding så att massor med vatten pärlar sig, och 2. ställer bilen i exakt rätt vinkel så att vattnet inte rinner av, och 3. öppnar bagageluckan hastigt.
Dock är detta inget som gör mig missnöjd med bilen. Jag har lärt mig att det är så den funkar nu.
Alltid funderat lite runt det här, har läst och sett det finns list att köpa för att fästa på rutan så det inte ska rinna in vatten, men har inte råkat ut för det om jag inte verkligen har försökt. Tycket det hamnar på rutan och sen rinner det runtom luckan då listen stack upp tänkte jag.Tellus skrev:Någon som kan ta foto på nya listen?
Min bil är producerad i oktober 2019.
M3 LR AWD Midnight Silver
Som skrivits tidigare, fixen kom redan innan leveranserna kom till Sverige. De som har problem nu slänger antingen upp luckan eller har lackbehandling. På en standard Model 3 är det inga problem (jag bor in Göteborg, här regnar konstant!).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tack för alla svar. Då håller jag tummarna för att det är en ickefråga även på min bil när den nu dyker upp... 

Jag har problem, men misstänker att det faktiskt läcker in någon stans längs kusten när den är stängd.
Dock har jag en plastmatta där vattnet pärlar sig, tror inte det får mycket chans att torka upp. Men har alltid en liten pöl med några cl vatten på samma ställe efter det regnat.
Ska torka upp och öppna superförsiktigt några dagar för att reda ut vad det är. Har inte varit i kontakt med tesla ännu.
P.S jag använder min baklucka varje gång jag kör bilen. Och har lackbehandlad bil, kan mycket väl vara att det rinner någon droppe varje gång. Som sedan ansamlad på min matta.
Edit, var lite extremfall idag när jag tog bilden. Brukar inte alls vara så mycket, men har plöjt lite motorväg i regn idag.
Dock har jag en plastmatta där vattnet pärlar sig, tror inte det får mycket chans att torka upp. Men har alltid en liten pöl med några cl vatten på samma ställe efter det regnat.
Ska torka upp och öppna superförsiktigt några dagar för att reda ut vad det är. Har inte varit i kontakt med tesla ännu.
P.S jag använder min baklucka varje gång jag kör bilen. Och har lackbehandlad bil, kan mycket väl vara att det rinner någon droppe varje gång. Som sedan ansamlad på min matta.
Edit, var lite extremfall idag när jag tog bilden. Brukar inte alls vara så mycket, men har plöjt lite motorväg i regn idag.
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Ingen annan som köpt list för att motverka detta problem?
Det är inget stort problem men lite störigt är det och jag hjälper ju säkert vattnet genom att vaxa bilen så det pärlar sig på bakluckan och behandlar rutorna så det ska rinna av snabbare (så man mer eller mindre slipper använda vindrutetorkare på landsväg eller högre fart).
Tycker man borde kunna haft en mjuk list som trycktes ner under luckan när den stängdes men stack upp lite när den var öppen, då hade man sluppit se den utifrån när luckan var stängd.
Det är inget stort problem men lite störigt är det och jag hjälper ju säkert vattnet genom att vaxa bilen så det pärlar sig på bakluckan och behandlar rutorna så det ska rinna av snabbare (så man mer eller mindre slipper använda vindrutetorkare på landsväg eller högre fart).
Tycker man borde kunna haft en mjuk list som trycktes ner under luckan när den stängdes men stack upp lite när den var öppen, då hade man sluppit se den utifrån när luckan var stängd.
Så du menar att alltihop bara är en konspiration och att andra tillverkare sätter en list på rutan som egentligen inte behövs? Har du någon teori om varför listen behövs på andra bilar i så fall?tor-ake skrev:Det är inget problem om man inte specifikt riggar det för bästa social-media-effekt: 1. Bilen har lackbehanding så att massor med vatten pärlar sig, och 2. ställer bilen i exakt rätt vinkel så att vattnet inte rinner av, och 3. öppnar bagageluckan hastigt.
Snygg halmgubbe där
Nej, jag menar bara exakt vad jag säger. Vad andra tillverkare gör eller inte gör har jag ännu inte sagt något om.
Om man vill få det att rinna in i bakluckan när man öppnar så går det. Men det går att göra även på andra bilar. Min fru hade en Mercedes CLK, på vilken det också gick att hälla in vatten i bagaget om man verkligen ville. Har dock inte sett några sociala mediaposter om det?

Nej, jag menar bara exakt vad jag säger. Vad andra tillverkare gör eller inte gör har jag ännu inte sagt något om.
Om man vill få det att rinna in i bakluckan när man öppnar så går det. Men det går att göra även på andra bilar. Min fru hade en Mercedes CLK, på vilken det också gick att hälla in vatten i bagaget om man verkligen ville. Har dock inte sett några sociala mediaposter om det?
Klassiskt. En MB clk har också problemet. Därmed är det inget problem att tesla har samma konstruktion. Kanske finns inte ens problemet egentligen. Bara konspiration.
Det må vara ett fenomen men kanske inte ett problem?
Upplever du att det är ett faktiskt problem?
Tillräckligt för att kunna tänka mig lägga några hundra på en list som inte syns så mycket om det kan bespara mig ett gäng droppar på mitt bagage då och då.tor-ake skrev:Det må vara ett fenomen men kanske inte ett problem?
Utrymme för förbättring som det brukar heta.
Sådär beter definitivt inte min sig. Om jag öppnar min lucka sådär som du gör i videon och det har regnat mer än ett lätt regn så rinner det rakt in i bagaget. Jag tycker det är riktigt störigt faktiskt, numera öppnar jag sjukt långsamt med förhoppningen att undvika det, men svårt att undvika helt upplever jag.
Du kanske har den gamla listen, tesla ändrade på den för att fånga regnvattnet.kenny skrev:Sådär beter definitivt inte min sig. Om jag öppnar min lucka sådär som du gör i videon och det har regnat mer än ett lätt regn så rinner det rakt in i bagaget. Jag tycker det är riktigt störigt faktiskt, numera öppnar jag sjukt långsamt med förhoppningen att undvika det, men svårt att undvika helt upplever jag.
Polestar 2 awd -21
Fast i klippet stannar ju vattnet på rutan och luckan, helt annorlunda om man har behandling av något slag på båda.
Detta händer med vatten på min bil...
Detta händer med vatten på min bil...

Hej!
Ingen annan som har problem med mycket vatten i bagageutrymmet?
Kanske är lätt att missa, om man inte har en gummimatta. Min bil är gjord mars 2019 och togs ut i april.
Juli 2019.
Vattenläckan upptäcks. Justering av gummilist som täcker elen vid ett av gångjärnen.
September 2019.
Tesla byter ut gummilist runt hålet på bilen, som åtgärd och justerar passformen på bakluckan.
Mars 2020.
Vattenläcka igen. Vatten innuti bakluckan och något hål bakom ena baklampan tätas samt försegling på själva luckan görs.
Tesla skyller på designen att det kommer in vatten när bakluckan är öppen(!)
Maj 2020.
Påpekar att det absolut inte händer när bakluckan är öppen och vatten droppar ner. Problemet sker när jag inte ens använder bilen och den står parkerad.
En hel vattenpöl denna gången.
Läcktestning bekräftar ytterliggare läcka. Bakluckan justeras så den ska ligga tätare mot gummilistan (den stora) på bilen.
Har haft inne bilen en massa gånger på garantireparation och har bokat en till, eftersom det fortfarande läcker.
Jag bryr mig inte alls om det läcker in när jag har bakluckan öppen och det regnar, men när den är stängd är det en helt annan sak. Risk för mögel och skit i framtiden om det hela tiden läcker in vatten när det regnar.
Ingen annan som har problem med mycket vatten i bagageutrymmet?
Kanske är lätt att missa, om man inte har en gummimatta. Min bil är gjord mars 2019 och togs ut i april.
Juli 2019.
Vattenläckan upptäcks. Justering av gummilist som täcker elen vid ett av gångjärnen.
September 2019.
Tesla byter ut gummilist runt hålet på bilen, som åtgärd och justerar passformen på bakluckan.
Mars 2020.
Vattenläcka igen. Vatten innuti bakluckan och något hål bakom ena baklampan tätas samt försegling på själva luckan görs.
Tesla skyller på designen att det kommer in vatten när bakluckan är öppen(!)
Maj 2020.
Påpekar att det absolut inte händer när bakluckan är öppen och vatten droppar ner. Problemet sker när jag inte ens använder bilen och den står parkerad.
En hel vattenpöl denna gången.
Läcktestning bekräftar ytterliggare läcka. Bakluckan justeras så den ska ligga tätare mot gummilistan (den stora) på bilen.
Har haft inne bilen en massa gånger på garantireparation och har bokat en till, eftersom det fortfarande läcker.
Jag bryr mig inte alls om det läcker in när jag har bakluckan öppen och det regnar, men när den är stängd är det en helt annan sak. Risk för mögel och skit i framtiden om det hela tiden läcker in vatten när det regnar.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Efter tre misslyckade reparationsförsök har man rätt att häva köpet har jag för mig.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Jo, men det är inte billigt 0,5% per 100mil plus 0,5% månad . På en så dyr bil blir det lite pengar och sedan kanske är man nöjd med bilen i övrigt och vill behålla denTellus skrev:Efter tre misslyckade reparationsförsök har man rätt att häva köpet har jag för mig.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vart kommer dom siffrorna ifrån? Är det något som Tesla kör med? Eller kommer det från någon annan dom eller ARN?nek0 skrev:Jo, men det är inte billigt 0,5% per 100mil plus 0,5% månad . På en så dyr bil blir det lite pengar och sedan kanske är man nöjd med bilen i övrigt och vill behålla denTellus skrev:Efter tre misslyckade reparationsförsök har man rätt att häva köpet har jag för mig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Egen erfarenhetBjelke skrev:Vart kommer dom siffrorna ifrån? Är det något som Tesla kör med? Eller kommer det från någon annan dom eller ARN?nek0 skrev:Jo, men det är inte billigt 0,5% per 100mil plus 0,5% månad . På en så dyr bil blir det lite pengar och sedan kanske är man nöjd med bilen i övrigt och vill behålla denTellus skrev:Efter tre misslyckade reparationsförsök har man rätt att häva köpet har jag för mig.

Har gjort det 3 gånger.
Vad jag har sett är det väldigt generösa tillverkninsgstoleranser, diffar flera millimeter på hur olika karossbitar passar mot varandra. Kan vara så att själva luckan är minus 3 millimeter, och karossen är minus 3 millimeter åt andra hållet, så det inte finns någon chans att få luckan tät mot listen hur mycket man än justerar.
För att justera in slutväxlar finns det en färgad pasta man anbringar på kugghjulen, så man kan se var kuggarna är i kontakt med varandra och inte, man skulle ju vilja prova med något sånt?
Alltså... Teslas verkstäder är ju de som primärt äger problemet, men lite "oförstörande" provning kan man ju göra själv som bilägare, för att bilda sig en bättre uppfattning av vad som försiggår.
För att justera in slutväxlar finns det en färgad pasta man anbringar på kugghjulen, så man kan se var kuggarna är i kontakt med varandra och inte, man skulle ju vilja prova med något sånt?
Alltså... Teslas verkstäder är ju de som primärt äger problemet, men lite "oförstörande" provning kan man ju göra själv som bilägare, för att bilda sig en bättre uppfattning av vad som försiggår.