Olycksstatistiken

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Har din Tesla drabbats under det första året av någon skada som blivit försäkringsärende?

Ja
28
18%
Nej
126
82%
 
Antal röster: 154

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Olycksstatistiken

Inlägg av TiborBlomhall »

Angående rapporterna från Danmark om att elbilar toppar skadestatistiken:
viewtopic.php?f=27&t=19937

Kan det verkligen vara så som artikeln påstår?
Elbilar och i synnerhet Tesla, är inblandade i fler olyckor än andra bilar, visar skaderapporter från danska försäkringsbolag. Topdanmark uppger att elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än andra biltyper. För Tesla är siffran 50 procent. Hälften av alla nya elbilar drabbas av skada under det första året.
Låt oss göra vår egen undersökning:
Har din Tesla drabbats under sitt första år av någon skada som blivit försäkringsärende?

OBS! Endast under det första året!
OBS! Frågan gäller försäkringsärende! Sånt som gjort att du eller Tesla kontaktat försäkringsbolaget. Det är försäkringsärenden artiklarna handlar om.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Svenssons »

Ja, jag hade ett försäkringsärende första året. Det var en knuff med ett rådjur. Olyckan hade sannolikt skett oavsett biltyp eller säkerhetssystem. Möjligen kan IR ha detekterat dem tidigare då det var sent på kvällen men inga problem med sikt. Under de tre åren efter det har det inte varit några försäkringsärenden men tyvärr står Teslan på verkstad igen pga skador från djur...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av kallekula »

Teslor är ju stora bilar och artikeln handlade väl mest om plåtskador (parkering osv) som jag förstod det? Om man jämför med andra stora bilar och SUV:ar. Hur ser det ut då?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av e5m1r »

Jag lyckades backa in i väggen pga att ”pip” från tesla inte är konstant när man ska stanna.
En vecka var bilen gammal då resulterade i ny baklucka
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av EnTraktor »

Kan vara bra att förtydliga att olycka och skada är 2 olika saker.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av dstr »

Ja, men inte som vållande. (grannen backade på bilen - elbil eller inte känns inte relevant)


Svensson kör 12-1300 mil/år. Hur långt rullar en Tesla i genomsnitt? 3200 i snitt på 5 år för mig.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av renes »

För att svara behöver man haft bilen mer än ett år?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av renes »

Kom just på att jag hade ett litet stenskott på framrutan som limmades när bilen var 6 månader. Det är ju ett försäkringsärende, så jag svarade ja.

Edit: eftersom de bilägare som haft en skada under första året kan svara även om bilen inte är ett år gammal, medan de som inte haft en skada måste vänta med att svara, så kommer du få en bias i svaren som lutar mot fler bilar i gruppen skador än i gruppen utan skador.

Om du därtill håller räkning med en ökad frekvens av nya bilar, dvs försäljningen ökar med tiden, så tilltar denna bias ytterligare. Om det är så man räknat i Danmark, så kan enbart den snabba tillväxten i försäljning av elbilar förklara en del av skillnaden. Om man däremot inte räknar några skador överhuvudtaget tills första året passerat, så är det korrektare.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Svenssons »

Jag i princip fördubblade antalet mil jag kör per år från tiden när jag körde avgasbil till nu när jag har elbil. En stor orsak till detta är att jag nu tar bilen istället för flyg/tåg på många resor.

När rådjuret sprang in i min bil var bilen 2 månader och jag hade då kört ca 430 mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av renes »

Svenssons skrev:
Jag i princip fördubblade antalet mil jag kör per år från tiden när jag körde avgasbil till nu när jag har elbil. En stor orsak till detta är att jag nu tar bilen istället för flyg/tåg på många resor.

När rådjuret sprang in i min bil var bilen 2 månader och jag hade då kört ca 430 mil.
Det skulle ju vara mycket vettigare att se antal försäkringsärenden per körd mil isf per tidsenhet. Kan nog skilja en hel del.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av jans »

Man kan väl tänka sig ett antal felkällor:

Elbilar, speciellt Tesla körs mer än genomsnittet.
Teslaägare är mer måna om sina bilar, noterar och åtgärdar små parkeringsskador osv.
Kostnaden för småreparationer på ex kaross är så mycket högre på tex Tesla att de blir försäkringsärenden i högre grad än snittet.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Jerker »

jans skrev:
Man kan väl tänka sig ett antal felkällor:

Elbilar, speciellt Tesla körs mer än genomsnittet.
Teslaägare är mer måna om sina bilar, noterar och åtgärdar små parkeringsskador osv.
Kostnaden för småreparationer på ex kaross är så mycket högre på tex Tesla att de blir försäkringsärenden i högre grad än snittet.
Vad jag har läst av andra kommentarer till detta så kompenserar man för antalet körda km i den här typen av statistik.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av mati »

Min Model S fick en parkeringsskada när sambon försökte backa ut ur garaget. Det kan helt klart härledas till att bilen är så bred. Trots att mitt garage är en stor ladugård där nästan vilken bil som helst skulle få plats. Men verkstan lyckades hålla kostnaden strax under självrisken, det blev alltså inget försäkringsärende av detta. Jag röstade alltså nej, men det är lite missvisande eftersom självrisken var så jäkla hög. I vanliga fall hade det nog blivit ett försäkringsärende.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Bjelke »

Jag borde få klicka två ggr på nej-knappen :mrgreen: :lol:
Min äldsta är 1,5 år och ingen skada och den andra är från Juni-2019 så inte riktigt ett år men ingen skada där heller :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Vulgarsonic »

Ja, flera glasskador
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Wahll »

Sprucken vindruta av stenskott inget konstigt med det men en del av statistiken.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Wahll »

Jag har försökt hitta original rapporten. Någon som sett den?
Det brukar inte vara svårt att hitta exv folksams statistik även för privat personer.

Kan det vara så, för den konspiratoriskt lagde, att detta FÖRSÄKRINGSbolag tar fram en "Rapport" som visar på högre "olysksrisk" fast igentligen menar "försäkringsärenden" för att kunna höja premien?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av ironjack »

Nej, inte på någon av de tre bilar jag haft (två Model S och en Model 3). Har ändå kört sammanlagt över 20.000 mil med dem sedan 2014.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av 12man »

ingen "rapport" utan rundringning

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken

"En rundringning som den danska tidningen Politiken har gjort bland Danmarks största försäkringsbolag ger en samstämmig bild. Elbilsägare anmäler oftare skador än ägare till andra fordon."
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Bod »

Jag backade in i en gipsvägg i Täby centrumgaraget. Bakfönstret var helt igenimmat och sensorerna hade snö på sig.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av 12man »

lite lessamt .. TT skriver en liten grej om en artikel som politiken.dk skrivit och hela djefla nedläggningshotade tidningsbranschen i sverige kör den med 0 tankeverksamhet och får enkla klick
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Daf »

Jo, jag blev påkörd bakifrån....av en taxi!

Nej, allvarligt - källuppgifter? Hela storyn är ju precis som om chefen för BMWs nedläggningshotade dieselmotoravdelning skulle ha skrivit den. Med känga åt acceleration och allt.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Teslalink »

Ja, jag blev prejad av en polsk lastbilsförare i Österrike i somras. Knappast något som kan belastas elbilar eller Tesla på något sätt.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Gretsch »

Jag hade en ruta som inte gick upp men det gick på garantin så jag vet inte om jag kan kalla det för försäkringsärende.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Olycksstatistiken

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gretsch skrev:
Jag hade en ruta som inte gick upp men det gick på garantin så jag vet inte om jag kan kalla det för försäkringsärende.
Gick det på garantin så var det definitiv inget försäkringsärende.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar