Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
konungen
Teslaägare
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av konungen »

Det går som tåget.... 622 dollar i after hour market
Tesla model X beställd 2019-10-30
El till spotpris, timmätning, 500kr att handla smarta prylar för och halva elpriset för elbilsladdning https://invite.tibber.com/249003e6
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Statistiknörd som man är samtidigt som man följer Tesla har gjort att man har excelark med en del data...

Här kommer några av diagrammen jag tagit fram och ytterligare några kommer i nästa inlägg.

Totala försäljningen av deras bilar ackumulerat, Roadstern ej med
Ska man vara noga så är det inte alltid Tesla har separerat siffrorna mellan Model S och Model X, framförallt inte på senare tid så där är det lite gissning på fördelningen.
Bilar.png
Teslas installerade effekt av solceller kvartal för kvartal
Solceller.png
Teslas installerade energi av batterier.
Batteri.png
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

konungen skrev:
Bröt just igenom 630. :shock:

Edit: 640...
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Här är ekonomin, först börjar vi med deras procentuella vinst i förhållande till omsätttning där den blå linjen är kvartal för kvartal och de oranga är för hela året.

Jag har inte med före 2013 av den anledningen att pga Teslas väldigt låga volym så hade de flera hundra procent förlust i förhållande till vinst och det skulle helt klart förändra y-axeln på diagrammet.
Rörelsemarginal.png
Här är Teslas totala resultat från 2010, de har mycket tidigare förlust att ta igen kan man helt säga om man kollar på att Tesla ska göra vinst över hela perioden sen de startade.
Totalt Resultat.png
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bjelkeman skrev:
konungen skrev:
Bröt just igenom 630. :shock:

Edit: 640...
Sjukt... Visserligen aftermarket men jag trodde inte detta...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Den var uppe på 650!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Det fick bra för över en månad sedan, och nu...?!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Här är ekonomin, först börjar vi med deras procentuella vinst i förhållande till omsätttning där den blå linjen är kvartal för kvartal och de oranga är för hela året.

Jag har inte med före 2013 av den anledningen att pga Teslas väldigt låga volym så hade de flera hundra procent förlust i förhållande till vinst och det skulle helt klart förändra y-axeln på diagrammet.
Rörelsemarginal.png
Här är Teslas totala resultat från 2010, de har mycket tidigare förlust att ta igen kan man helt säga om man kollar på att Tesla ska göra vinst över hela perioden sen de startade.
Totalt Resultat.png
Men vinst över hela livet betyder att de också skulle ha tjänat in alla investeringar också, dvs vill säga skapat väldigt mycket pengar under sitt liv. Tesla måste ha en del tillgångar så som fabriker, lager mm.
Räknar man in alla värden som aktieägarna tar hänsyn till är det 300 mkr som dom skapat i värde per dag de senaste 10 åren...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
Men vinst över hela livet betyder att de också skulle ha tjänat in alla investeringar också, dvs vill säga skapat väldigt mycket pengar under sitt liv. Tesla måste ha en del tillgångar så som fabriker, lager mm.
Räknar man in alla värden som aktieägarna tar hänsyn till är det 300 mkr som dom skapat i värde per dag de senaste 10 åren...
Nej, bara att de tjänat in det som är avskrivet av investeringarna.

Investerar man 1000 kr i en byggnad och den är värd 950 kr i bokföringen efter årets slut har man gått med 50 kr i förlust det året, inte 1000 kr.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Pontus skrev:
Nej, bara att de tjänat in det som är avskrivet av investeringarna.

Investerar man 1000 kr i en byggnad och den är värd 950 kr i bokföringen efter årets slut har man gått med 50 kr i förlust det året, inte 1000 kr.
Du har rätt där men är det inte så att efter typ 20 år så är värdet nere på 0 och man har totalt gjort en förlust på 1000 kr eller hur fungerar det? Att det då också skulle innebära att när man är på plus totalt sett också betalt inte alla investeringar men alla som är helt avskrivna?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Har inte så bra koll på det här med efterhandel.
Men när aktien stänger på 580 och efter efterhandeln är uppe i 648, vad kommer öppningspriset vara? Dvs vad kan man köpa aktien för när det öppnar? Antar att det officiella öppningspriset är 580? Men om man ska ha en chans att köpa måste man lägga ett bud en bit över 600?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Verdi

Inlägg av Verdi »

FredrikR skrev:
Men när aktien stänger på 580 och efter efterhandeln är uppe i 648, vad kommer öppningspriset vara? Dvs vad kan man köpa aktien för när det öppnar? Antar att det officiella öppningspriset är 580? Men om man ska ha en chans att köpa måste man lägga ett bud en bit över 600?

Aktier kan inte köpas till något officiellt pris. Du kan bara köpa aktier till ett pris som någon annan vill sälja till. Vad det priset blir brukar visa sig i callen. Sen går det därifrån. Antingen upp, ned eller mittemellan. :)

https://tradingportalen.com/hur-fungerar-callen/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

FredrikR skrev:
Det beror på vad någon är beredd att sälja för.

Förhandeln är en god indikation, men som i det här fallet med så pass kraftiga uppgångar efter stängning kommer nog de första avsluten att ske en bit under förhandelns toppnotering.

Min killgissning är att första avsluten sker på strax över $600, sen kan det barka hän åt vilket håll som helst egentligen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det är natt nu i USA, kolla istället förhandeln runt 15:00 och lägg en order om du vill köpa. Den lär ej gå för 600 om den indikerar 650. Max en tia billigare.
Annars får du sitta beredd hela tiden första timman helt enkelt.
Som jag alltid sagt, det är billigt nu.
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Tack för bra svar! Hade glömt att det finns förhandel också.

Gick ju ur helt efter cybereventet på 354, inte mitt bästa beslut, Köpte en liten post på 500 och funderar nu på om det kan vara värt en chansning att köpa på några till.
Vi får se.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

FredrikR skrev:
Tack för bra svar! Hade glömt att det finns förhandel också.

Gick ju ur helt efter cybereventet på 354, inte mitt bästa beslut, Köpte en liten post på 500 och funderar nu på om det kan vara värt en chansning att köpa på några till.
Vi får se.
Sen handlas den på Frankfurtbörsen också, och den har precis öppnat. Aktien föll något där från 648:50 till 639:- vid öppningen.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Lite OT, men finns säkert någon som tycker det här är ganska intressant, precis som jag tyckte när jag läste det.

Här nedan är en forumtråd för hur man diskuterade kring Amazon i slutet av 2012. Skepsisen kring bolaget var stor, många menade att konkurrenterna skulle köra om väldigt enkelt. "Det är bara en cloud lösning". Nu 7 år senare vet vi att Amazon inte direkt har gått i konkurs :)

Finns en hel del likheter med hur diskussionerna och argumentationen är runt Tesla:
https://www.cornerofberkshireandfairfax ... n-com-inc/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

helix skrev:
Lite OT, men finns säkert någon som tycker det här är ganska intressant, precis som jag tyckte när jag läste det.

Här nedan är en forumtråd för hur man diskuterade kring Amazon i slutet av 2012. Skepsisen kring bolaget var stor, många menade att konkurrenterna skulle köra om väldigt enkelt. "Det är bara en cloud lösning". Nu 7 år senare vet vi att Amazon inte direkt har gått i konkurs :)

Finns en hel del likheter med hur diskussionerna och argumentationen är runt Tesla:
För oss som inte har en aning om hur Amazons aktie har utvecklats och inte orkar läsa det där, kan du bara ge en kort sammanfattning? Antar att din poäng är att den har gått upp rejält under de efterföljande åren?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
helix skrev:

För oss som inte har en aning om hur Amazons aktie har utvecklats och inte orkar läsa det där, kan du bara ge en kort sammanfattning? Antar att din poäng är att den har gått upp rejält under de efterföljande åren?

Amazons kurs har tiofaldigats sen 2012.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

helix skrev:

Har länge ansett att det bara är en tidsfråga innan Tesla kommer tillhöra FAAMG-gänget när det gäller market cap.

Resan tsla gör nu påminner om nflx när de fyrdubblades för några år sedan. Netflix ser jag dock inte att de har så mkt mer potential, till skillnad från Tesla.
Jag tror definitivt 650B market cap, vilket ju ger Elon full utdelning på kompensationsprogrammet, kommer nås detta decennie.

Det betyder dock inte att det kommer vara en stadig resa uppåt. Även Tesla varnar för kommande förluster i senaste rapporten.
Skulle inte förvåna mig om de kommer redan nu i Q1.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Jerker skrev:
helix skrev:

Jag har själv inte läst igenom hela den där marathontråden såklart :) Min poäng var mer att diskussionerna kring Tesla liknar i dagsläget mycket kring det som skrevs om Amazon för 7 år sedan. Man ansåg att bolaget var övervärderat, en bubbla, många kortade aktien osv. Som du kan läsa i det första inlägget i länken så kallar man Amazon en "Fraud", osv.

Finns såklart massor med osäkerheter kring Tesla framåt och det kommer nog vara en skakig resa upp och ner, men tycker ändå det var intressant läsning då det fanns en del likheter.

Amazons aktie har tiodubblats sedan den där tråden startades.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

helix skrev:
Jerker skrev:
helix skrev:

Jag har själv inte läst igenom hela den där marathontråden såklart :) Min poäng var mer att diskussionerna kring Tesla liknar i dagsläget mycket kring det som skrevs om Amazon för 7 år sedan. Man ansåg att bolaget var övervärderat, en bubbla, många kortade aktien osv. Som du kan läsa i det första inlägget i länken så kallar man Amazon en "Fraud", osv.

Finns såklart massor med osäkerheter kring Tesla framåt och det kommer nog vara en skakig resa upp och ner, men tycker ändå det var intressant läsning då det fanns en del likheter.

Tack!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

helix skrev:
Ja, i november 2012 så hade ju aktien gått upp mer än 15% per år vilket kan ses som väldigt mycket. Det var dock inget jämfört med vad som komma skulle:
AMZN.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

En hyfsat positiv respons. Över 10% upp sedan stängningen igår.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jerker skrev:
En hyfsat positiv respons. Över 10% upp sedan stängningen igår.
Jag tycker att det är mer än hyfsat. Att aktien ligger kvar över $640 efter öppning förvånade mig. Å andra sidan är jag (nästan) obotlig Tesla optimist, så detta är ett bra steg på vägen. :mrgreen:

Om jag köpte aktier i Apple när Jobs klev på igen, istället för en dator, så hade jag fått 250x pengarna. :roll: Nu är jag lite sen på Tesla. Men, nog köpte jag aktier denna gången.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar