Orsaken till AP Fantominbromsningar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Wahll »

Hej,
Har funderat lite på varför det uppstår fantominbromsningar i vid vissa avfarter på motorvägen. Min gissning var att det har med kartdata att göra eftersom Tesla inte fått bort problemet trots många nya releaser sedan upptäckten.
För att kontrollera detta kollade jag på https://www.openstreetmap.org/way/147779368 hur kartdatat såg ut.
Mycket riktigt kunde jag konstatera att just den avfarten som orsaker en kraftig fantominbromsning var skyltat med 60km/h ända ut till "anslutningpunkten" i motorvägsbanan medans referensavfarten var skyltat med samma hastighet som motorvägen (100).
Nu gör ju en stjärna ingen natthimmel så det vore intressant om det är fler som har avfarter som brukar ge fantom inbromsningar och ville kolla hur dessa är utmarkerade på open streetmap.
Korrekt_avfart_hastighet.jpg
felaktig_avfart_hastighet.jpg
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
kontakten2

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av kontakten2 »

Intressant. Jag killgissar att detta endast är relaterat till ap2?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av frippe »

kontakten2 skrev:
Intressant. Jag killgissar att detta endast är relaterat till ap2?
Nja, vi har ap1 och har också fantombromsningar när vi kör på AP på vissa ställen. Har också haft mina funderingar på kartdatan, att den är tokig på vissa punkter.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av helix »

Detta problemet uppstår endast om man kör med Navigate on Autopilot aktiverat. Kör man bara med vanliga Autopiloten så fantombromsar den inte vid avfarterna vid motorvägskörning.

Att den gör spökbromsen med NoA kan säkert ha med hastighetsbegränsningen på avfarten att göra då den hela tiden är förberedd på att eventuellt ta en avfart automatiskt. Spökbromsen uppstår nog för att bilen tar det säkra för det osäkra och får en "false positive" givet hur det Neurala Nätverket är tränat. Blir säkert bättre i någon uppdatering snart även om jag håller med om att det varit så här i flera uppdateringar nu utan att bli bättre.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

frippe skrev:
kontakten2 skrev:
Intressant. Jag killgissar att detta endast är relaterat till ap2?
Nja, vi har ap1 och har också fantombromsningar när vi kör på AP på vissa ställen. Har också haft mina funderingar på kartdatan, att den är tokig på vissa punkter.
Jag har inte upplevt en fantominbromsning på säkert 1,5 år.
(Förutom när jag provkörde en Model 3 som var helt värdelös med AP)
Model Y P
Model S P
Model S P
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Surfaren »

Jag vet inte var Openstreetmap hämtat sin data, men kolla gärna i https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket och se om det är likadant uppmärkt där. (Skriv in "hastighetsgräns" i rutan till höger där det står "Välj vad vill du se i kartan".)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Wahll »

Nicke Nyfiken skrev:
frippe skrev:
kontakten2 skrev:
Intressant. Jag killgissar att detta endast är relaterat till ap2?
Nja, vi har ap1 och har också fantombromsningar när vi kör på AP på vissa ställen. Har också haft mina funderingar på kartdatan, att den är tokig på vissa punkter.
Jag har inte upplevt en fantominbromsning på säkert 1,5 år.
(Förutom när jag provkörde en Model 3 som var helt värdelös med AP)
Körde en Tesla låne Model S idag. toknitade på ovan nämnda plats...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av loftux »

Låter som om att den lägre hastigheten på avfarten går in på huvudvägen skulle kunna vara orsaken. Kollade lite hastigt på OpenStreetMap på några avfarter längs E18, en del ser ut så, andra har inte ens någon hastighet markerad på avfarten. Men för att verifiera detta måste man ut och köra och pricka av var det händer/inte händer.

Vad man eventuellt kan göra är att dela avfarten i 2 delar, och sätta den lägre hastigheten först en bit in på avfarten.
Tveksam om nyttan dock. Vi vet inte att hastighet hämtas från OpenStreetMap, Tesla har kanske andra källor. Sen verkar det som om om det görs ta tid innan det når bilen. Min systers gatuadress saknades i Tesla, och i OpenStreetMap, men finns i Google, Hitta mfl. Lade till den för över en månad sedan i OpenStreetMap, kan fortfarande inte hitta gatuadressen i bilen.
Så först skulle vara väldigt många avfarter som behöver fixas, send skall de nå bilen (vilken inte verkar gå fort).

Så min slutsats blir att detta måste lösas i självkörningskoden hursomhelst. Om bilen inte planerar att svänga av skall den inte bromsa på detta sätt. Om det nu är på markeringarna från OpenStreetMap den går på, så rör det sig ju bara om 10-30 meter (gissning) överlappning, det borde man kunna programmera att bortse ifrån om hastigheten fortsätter vara samma efter överlappning.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Wahll »

Surfaren skrev:
Jag vet inte var Openstreetmap hämtat sin data, men kolla gärna i https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket och se om det är likadant uppmärkt där. (Skriv in "hastighetsgräns" i rutan till höger där det står "Välj vad vill du se i kartan".)
Tack för tipset. Här ser det ut som om hastigheten är rätt markerad.

Återstår att titta på Google då som används i bilen...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Wahll skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
frippe skrev:
kontakten2 skrev:
Intressant. Jag killgissar att detta endast är relaterat till ap2?
Nja, vi har ap1 och har också fantombromsningar när vi kör på AP på vissa ställen. Har också haft mina funderingar på kartdatan, att den är tokig på vissa punkter.
Jag har inte upplevt en fantominbromsning på säkert 1,5 år.
(Förutom när jag provkörde en Model 3 som var helt värdelös med AP)
Körde en Tesla låne Model S idag. toknitade på ovan nämnda plats...
Med AP1?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Generalbogge »

När era bilar fantombromsar (med AP aktiverat), ser ni då att hastigheten på displayen också har sänkts?
Jag har sedan senaste uppdateringen en avfart där hastigheten sänks till 80 i kanske hundra meter, innan den återgår till det normala.
Med tidigare versioner, så kunde bilen spökbromsa, men då var det inte så ofta vid avfarter, utan mer på diverse random ställen.

Sedan har mina försök att uppdatera kartdata i OpenStreetMap inte gett någon effekt på AP:s hastighetsgränser i bilen. Ändrade en väg 2017, som fortfarande har fel hastighetsgräns i bilen. Så det verkar inte som att dessa har något samband. Man skulle gärna vilja veta var Tesla får sitt data ifrån, och väldigt gärna få vara med och bidra till att den datan är korrekt och uppdaterad.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av frippe »

Nicke Nyfiken skrev:
frippe skrev:
kontakten2 skrev:
Intressant. Jag killgissar att detta endast är relaterat till ap2?
Nja, vi har ap1 och har också fantombromsningar när vi kör på AP på vissa ställen. Har också haft mina funderingar på kartdatan, att den är tokig på vissa punkter.
Jag har inte upplevt en fantominbromsning på säkert 1,5 år.
(Förutom när jag provkörde en Model 3 som var helt värdelös med AP)
Finns en motorvägsavfart på infarten till Växjö där det alltid blir fantombromsning om man kör på AP1, men gör det inte om man kör på enbart farthållaren.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av MrStarhouse »

Jag tror också att det definitivt kan ligga något i detta.

En intressant sak jag dock noterat är att den bara gör fantombromsningar vid vissa avfarter (alltid samma) när jag använder "Navigate on Autopilot". inte när jag bara har "vanlig" Autopilot på. Kan ju vara att den använder kartdata på olika sätt för dessa två mode.

Bara en tanke.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av TiborBlomhall »

Openstreetmap är just OPEN så det går väl att gå in och manuellt ändra på kartdatat? openstreetmap.org?
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Wahll »

Med AP1?
Vet ej, 7000 mil på mätaren, borde väl har AP 2.5
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av MrStarhouse »

TiborBlomhall skrev:
Openstreetmap är just OPEN så det går väl att gå in och manuellt ändra på kartdatat? openstreetmap.org?
Det gör det, men det slår väl inte igenom förrän bilen laddar ner ny kartdatabas nästa gång.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Wahll »

Generalbogge skrev:
När era bilar fantombromsar (med AP aktiverat), ser ni då att hastigheten på displayen också har sänkts?
Jag har sedan senaste uppdateringen en avfart där hastigheten sänks till 80 i kanske hundra meter, innan den återgår till det normala.
Med tidigare versioner, så kunde bilen spökbromsa, men då var det inte så ofta vid avfarter, utan mer på diverse random ställen.

Sedan har mina försök att uppdatera kartdata i OpenStreetMap inte gett någon effekt på AP:s hastighetsgränser i bilen. Ändrade en väg 2017, som fortfarande har fel hastighetsgräns i bilen. Så det verkar inte som att dessa har något samband. Man skulle gärna vilja veta var Tesla får sitt data ifrån, och väldigt gärna få vara med och bidra till att den datan är korrekt och uppdaterad.
OpenStreetMap används inte av Tesla i bilen utan bara av fjärrparkering i appen. Detta var bara ett enkelt sätt att visualisera misstankarna.
Dock visar ju exv trafikverkets data inte upp det felet (på den angivna platsen)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av TiborBlomhall »

Är du säker på det? Jag tror att iaf indirekt används openstreetmap kartor även för navigatorn.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av jonas »

Min bil fantombromsar men vill även svänga in på avfarten och ångrar sig. Kör jag mer än 10km/h fortare sänker den hastigheten till just 10 över, ex 120 skyltat sänker till 130. Jag har på autopiloten sagt att jag skall hålla exakt 0km/h över laglig hastighet. På motorväg går dock detta att överskrida. Jag hart M3 med FSD.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av MrStarhouse »

TiborBlomhall skrev:
Är du säker på det? Jag tror att iaf indirekt används openstreetmap kartor även för navigatorn.
Jag har också för mig att jag läst nånstans att dom börjat använda OpenStreetMap som kartldatabas. Var väl Google från allra första början.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av TiborBlomhall »

MrStarhouse skrev:
TiborBlomhall skrev:
Är du säker på det? Jag tror att iaf indirekt används openstreetmap kartor även för navigatorn.
Jag har också för mig att jag läst nånstans att dom börjat använda OpenStreetMap som kartldatabas. Var väl Google från allra första början.
Tesla använde Navigon till navigering fram till 2018 då de bytte till Valhalla som använder i sin tur OpenStreetMap.

https://teslaclubsweden.se/forbattra-navigatorn/
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av helix »

Det finns inget enkelt svar på var kartdata kommer från. Det är troligtvis så att det kommer från olika datakällor och bara för OpenStreetMap data används för vägar är det kanske en annan datakälla för hastighetsdata osv. Bara Tesla vet :D

Vad jag har förstått så använder Tesla ramverket Valhalla som "routing engine". Detta är installerat i Teslas egna cloud-lösning som accessas i realtid:
https://github.com/valhalla

När det gäller kartdata som är nerladdat i bilen så använder man MapBox. MapBox i sin tur hämtar kartdata från olika datakällor världen över där OpenStreetMap är en av dessa. Här kan man se vilka datakällor MapBox använder:
https://www.mapbox.com/about/maps/#data-sources
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Wahll »

MrStarhouse skrev:
TiborBlomhall skrev:
Är du säker på det? Jag tror att iaf indirekt används openstreetmap kartor även för navigatorn.
Jag har också för mig att jag läst nånstans att dom börjat använda OpenStreetMap som kartldatabas. Var väl Google från allra första början.
Okej det är ju väldigt incessant för det är bara i OpenStreetMaps som hastigheten skiljer på den här specifika platsen. I Waze och trafiverkets db är det samma hastighet som på motorvägen.

Men jag har också kollat på avfarten till falkenberg SuC där jag vill minnas jag fick felet en gång när jag åkte förbi, men där stämmer det (Och numera brukar jag inte få ryck där, ingen ändrings historik i OSM.org som tyder på ändring heller)
Kan ju vara av intresse att börja redigera lite kartor för att se om det händer något.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av Wahll »

En annan teori skulle kunna vara att den "ser" hastigheten på bron ovanför, även om det känns långsökt.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Orsaken till AP Fantominbromsningar

Inlägg av RagWal »

Wahll skrev:
En annan teori skulle kunna vara att den "ser" hastigheten på bron ovanför, även om det känns långsökt.
Du menar att den inte spökbromsar vid broar om man kör på AP (inte NoA)!?
Skriv svar