Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Är inte ARKs bear case tillräckligt bullish? Det förutsätter mer än 50% produktionsökning per år. Bull caset tycks omöjligt. Bear case klarar nog Tesla med endast en fabrik till utöver Giga Berlin innan 2024. Att ett bilföretag med Teslas volymer växer 50% per år konstant är något som aldrig har hänt tidigare. Lyckas Tesla med det så är det en oerhörd prestation. Men Tesla har ju också lyckats öka produktionen med mer än 50% tidigare under 2018 när man ökade produktionen med 145% så kanske det är möjligt ändå?

Frågan är också om det ens kommer finnas råvaror tillgängliga för ARKs bull case? Den mängd nickel, grafit mm som produceras i världen räcker nog inte för att det ska vara möjligt med så många elbilar. Gruvdrift kan inte expandera så snabbt.

Med 50% konstant produktionsökning når Tesla 14 miljoner bilar 2028. Det är bullish nog för mig iaf. Sedan finns det väl annat i ARKs bear case som kan bli bättre som Tesla Energy och autonomi.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Jan-Erik Sebestyen skrev:
Larofo skrev:
Yes Sir, självklart är det elbilar vi snackar om. :D
Här är 2 av deras scenarion för 2024.
Finns en hel del intressant att läsa här.
https://ark-invest.com/research/tesla-price-target

Bear Case Bull Case
Cars Sold (millions) 3.2 7.1
Average Selling Price (ASP) $52,000 $36,000
Kul att du också läst analysen. Vad tror du, kommer Tesla kunna nå 3,2 miljoner bilar 2024?

Intressant tycker jag är hur kostnaden faller per bil ju fler de lyckas tillverka.

Jag lutar åt bull hållet, med 5-7 miljoner bilar per år. Men då måste som flera påpekat Tesla öka takten med fabriksbyggandet. Nästa lär bli USA om vi nu ska tro Donald Trump.

Jag tror vi får se flera starter fabriksbyggande under 2020-2021. Ska de nå bull scenariot lär det också bli nödvändigt med en Tesla "city" bil till lägre pris än 3/Y.
Klart man följer Cathie Wood och ARK!
I like her alot! :D
Som redan nämnts 3,2 miljoner bilar 2024 kräver mer än 50%
produktionsökning varje år.
En helt galen ökning egentligen. Men Tesla är ett härligt galet företag.
ARK tror ju att Tesla ska accelerera fabriksbyggandet rejält och jag hoppas det blir så.
Allt hänger på batteritillgången.
Snacka om att man kommer sitta klistrad framför skärmen på batteridagen.
Och INTE ha sålt av sina aktier dagen innan.
Q1 siffrorna blir kanske lite darriga, men man vågar knappt sälja den här aktien.

Ja Wright's law kommer nog gälla Tesla med.
"Specifically, it states that for every cumulative doubling of units produced, costs will fall by a constant percentage. Since it began taking shape in the early 1900’s, the auto industry has enjoyed an 85% learning curve – which has translated into a 15% cost decline with every cumulative doubling of units produced."
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Är inte ARKs bear case tillräckligt bullish? Det förutsätter mer än 50% produktionsökning per år. Bull caset tycks omöjligt. Bear case klarar nog Tesla med endast en fabrik till utöver Giga Berlin innan 2024. Att ett bilföretag med Teslas volymer växer 50% per år konstant är något som aldrig har hänt tidigare. Lyckas Tesla med det så är det en oerhörd prestation. Men Tesla har ju också lyckats öka produktionen med mer än 50% tidigare under 2018 när man ökade produktionen med 145% så kanske det är möjligt ändå?

Frågan är också om det ens kommer finnas råvaror tillgängliga för ARKs bull case? Den mängd nickel, grafit mm som produceras i världen räcker nog inte för att det ska vara möjligt med så många elbilar. Gruvdrift kan inte expandera så snabbt.

Med 50% konstant produktionsökning når Tesla 14 miljoner bilar 2028. Det är bullish nog för mig iaf. Sedan finns det väl annat i ARKs bear case som kan bli bättre som Tesla Energy och autonomi.
Fast i slutändan är det ju intäkter och vinst som räknas, inte antal bilar.

Tesla växer fantastiskt snabbt i antal bilar, men tyvärr har ju även ASPn rasat vilket gör att omsättningen inte alls växer i samma takt.

Personligen tror jag inte man kommer klara att öka omsättningen 50% årligen så länge som till 2024, men vi får se. Gör de det är det såklart fantastiskt bra (och det är väl ungefär den nivån som krävs för att växa in i dagens värdering...).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vad klarar de tre fabrikerna vi vet om idag?
Freemont 800 k
Kina 1000 k
Berlin 800 k
Kanske 200 k CT i Giga 1?
Men det är bara 2800 k bilar.
Sätter man ner spaden sent 2021 för en ny fabrik i USA lär den inte producera mycket 2024 redan eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jan-Erik Sebestyen

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Larofo skrev:
Jan-Erik Sebestyen skrev:
Larofo skrev:
Yes Sir, självklart är det elbilar vi snackar om. :D
Här är 2 av deras scenarion för 2024.
Finns en hel del intressant att läsa här.
https://ark-invest.com/research/tesla-price-target

Bear Case Bull Case
Cars Sold (millions) 3.2 7.1
Average Selling Price (ASP) $52,000 $36,000
Kul att du också läst analysen. Vad tror du, kommer Tesla kunna nå 3,2 miljoner bilar 2024?

Intressant tycker jag är hur kostnaden faller per bil ju fler de lyckas tillverka.

Jag lutar åt bull hållet, med 5-7 miljoner bilar per år. Men då måste som flera påpekat Tesla öka takten med fabriksbyggandet. Nästa lär bli USA om vi nu ska tro Donald Trump.

Jag tror vi får se flera starter fabriksbyggande under 2020-2021. Ska de nå bull scenariot lär det också bli nödvändigt med en Tesla "city" bil till lägre pris än 3/Y.
Klart man följer Cathie Wood och ARK!
I like her alot! :D
Som redan nämnts 3,2 miljoner bilar 2024 kräver mer än 50%
produktionsökning varje år.
En helt galen ökning egentligen. Men Tesla är ett härligt galet företag.
ARK tror ju att Tesla ska accelerera fabriksbyggandet rejält och jag hoppas det blir så.
Allt hänger på batteritillgången.
Snacka om att man kommer sitta klistrad framför skärmen på batteridagen.
Och INTE ha sålt av sina aktier dagen innan.
Q1 siffrorna blir kanske lite darriga, men man vågar knappt sälja den här aktien.

Ja Wright's law kommer nog gälla Tesla med.
"Specifically, it states that for every cumulative doubling of units produced, costs will fall by a constant percentage. Since it began taking shape in the early 1900’s, the auto industry has enjoyed an 85% learning curve – which has translated into a 15% cost decline with every cumulative doubling of units produced."
Tesla resa hit har inte varit enkel, egentligen var det omöjligt att komma ända hit. Nu gäller det att våga öka, och Elon är ju känd som risktagare.

Batterier är en utmaning, att orka bygga flera fabriker är en annan. Men nu har de framgångsrikt byggt en och därmed hunnit bygga upp ett duktigt team. Och batterierna verkar de ha något spännande att berätta om, som du säger.

Om vi ska få en snabb omställning till elbilar är det nödvändigt att Tesla klarar minst 3,2 mille bilar 2024. Annars kommer vi att få leva i dieseloset i årtionden framåt.

Jag tror inte Tesla klarar få robottaxi till 2024 (som var ett scenario i ARK analysen), någon som tror något annat?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hur som helst är det ju helt rätt av Tesla att accelerera så mycket de bara orkar nu medan de andra sover. Det försprång de kommer ha 2024 eller 2028 kommer vara svårt att hämta in för de andra.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
Sätter man ner spaden sent 2021 för en ny fabrik i USA lär den inte producera mycket 2024 redan eller?
Det tog Volvo 3år att bygga fabriken i Charleston från första spadtaget till snurrande produktion.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Det jag undrar nu är, kommer någon flyga drönare över Giga Berlin varje vecka
och lägga upp filmen på Youtube. :-)

En annan intressant fråga är, kommer Toyota och VW bygga 3 miljoner elbilar 2024?
Jag tror VW kommer klara sig rätt bra framöver efter att ha lyssnat lite på
deras VD, men bäst chans att få ut 3 miljoner elbilar 2024, det tror jag Tesla har.
Magre

Inlägg av Magre »

Pontus skrev:
Vad klarar de tre fabrikerna vi vet om idag?
Freemont 800 k
Kina 1000 k
Berlin 800 k
Kanske 200 k CT i Giga 1?
Men det är bara 2800 k bilar.
Varför har man då enbart "comfortably deliver 500,000" som guidning 2020?
Om efterfrågan är så stor varför går inte fabrikerna i Giga 1 + Freemont + Kina för fullt = 2.000.000 bilar?
Är det batterier som saknas eller varför är ökning 2020 blygsamma +100k bilar mot 2019?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Har inte Tesla ganska bra balans på produktion och efterfrågan just nu? Är leveranstiderna längre än till nästa kvartalslut? Det är ju en av deras fördelar att man faktiskt kan leverera enligt efterfrågan på 2-3 månader. Snabbare än så om man tar en lagerbil. Många andra har ju betydligt längre väntetider än så.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fremont (Giga San Francisco) har väl bara kapacitet för 500 000 bilar. Det var ju vad Toyota mäktade med. Om det ska ökas till 1000 000 krävs nog ordentliga ombyggnationer och frågan är om det är värt det. Det är förmodligen bättre att lägga tillverkning i Giga Nevada tex.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Man kanske kan tillägga att extersom Tesla jobbar med få tillval/byggspecar så kan de ju bygga ihop en batch och skicka iväg utan färdiga kundordrar.

Här tror jag tyskarnas ”speca bilen som du vill” med plottrigt många tillval biter de i svansen. Vilket hämmar både produktion och leveranstider. Där Teslas vägval blir en form av ”smooth production” som går ganska lätt att förutse mixen på beroende på tidigare försäljningsstatistik.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Any colour as long as it is black har ju funkat förr
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Leo skrev:
Man kanske kan tillägga att extersom Tesla jobbar med få tillval/byggspecar så kan de ju bygga ihop en batch och skicka iväg utan färdiga kundordrar.

Här tror jag tyskarnas ”speca bilen som du vill” med plottrigt många tillval biter de i svansen. Vilket hämmar både produktion och leveranstider. Där Teslas vägval blir en form av ”smooth production” som går ganska lätt att förutse mixen på beroende på tidigare försäljningsstatistik.
Det är det traditionella sättet att köpa bil i USA. Man köper förkonfigurerade bilar för snabb leverans. Alla tillverkare gör så i USA, även europeiska. Det nya är att Tesla introducerat det i europa.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:

Tillvalen är även en gigantisk intäktskälla. Är ju inte så farligt långa väntetider på fossiler så varför skulle inte motsvarande fungera för elbilar?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Leo skrev:

Tillvalen är även en gigantisk intäktskälla. Är ju inte så farligt långa väntetider på fossiler så varför skulle inte motsvarande fungera för elbilar?
En bil beställd i US enligt exakt spec men byggd i Europa har farligt lång väntetid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

I USA säljer ju fabriken till dealerships som har bilar stående för omgående leverans. Detta försöker Tesla komma ifrån.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
I USA säljer ju fabriken till dealerships som har bilar stående för omgående leverans. Detta försöker Tesla komma ifrån.
Det är vad jag menar när jag säger att Tesla verkar ha balans i efterfråga/produktion. Inga stora lager men heller inte heller långa väntetider.

Europeiska bilmärken med många individuella val säljs också som lagerbilar i USA men, efter vad jag förstått, är det då handlaren som beställer efter en spec som dom tror kunden som kommer in genom dörren själv skulle valt eller åtminstone accepterar. Annars blir det lång väntetid.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kinabörserna har fallit stort vid öppningen efter stängningen under det (pga coronautbrottet förlängda) kinesiska nyåret. Vi får nog se en rekyl även på de amerikanska börserna och säkert även på TSLA.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Leo skrev:

En bil beställd i US enligt exakt spec men byggd i Europa har farligt lång väntetid.

I så fall beror det på att amerikaner köper bilar på ett annat sätt. De vill köpa bilen och åka iväg med den direkt. I Europa har vi inga problem med att vänta 3-6 månader på en beställd bil.

Beställer du en ny BMW X5 t ex så har du exakt samma. Första ska du vänta på att få din slot i fabriken, vilket ju är det som tar längst tid ofta, och sen ska den byggas (går fort) och till sist transporteras till dig. X5 byggs nämligen i Spartanburg, South Carolina, USA.

Vet inte hur det ser ut hos de japanska tillverkarna men jag antar att man kan speca även de bilarna och sen få vänta på sin tur i fabriken? Kollar jag på en jordglob så ser det jobbigare ut att skeppa hit bilar från Japan än över Atlanten. :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Med få versioner är det lätt att ha ”rätt specade” bilar i lager. Med många tillval/versioner går det i princip inte. Då bygger det på kundorder och snabba processer/flöden för att hålla nere leveranstiderna =krångligare/dyrare process.

T-forden hade ju liksom en poäng när den sades bara finnas i svart.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Kinabörserna har fallit stort vid öppningen efter stängningen under det (pga coronautbrottet förlängda) kinesiska nyåret. Vi får nog se en rekyl även på de amerikanska börserna och säkert även på TSLA.
Hm... Den går tvärtom upp på förmarknaden...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
Kinabörsen har väl hållit stängt i två veckors tid. Så rekylen nedåt är kanske naturlig. Övriga börser har sakta anpassat sig.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Börsvärdet just nu när jag kollade. Symboliken som omgärdar den här börskursen är ödesmättad!

666.66
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

669,00 dollar nu, i förhandeln!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar