Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
Beställde min vita SR+ med svart inredning och utan dragkrok den 8 oktober (leverans till Mölndal). Igår blev jag äntligen kontaktad av delivery:
"Du har nu fått ett VIN-nummer och leveransen är beräknad i början av Mars, så länge det inte blir förseningar i transporten".
Kan dock fortfarande inte se VIN i källkoden.
"Du har nu fått ett VIN-nummer och leveransen är beräknad i början av Mars, så länge det inte blir förseningar i transporten".
Kan dock fortfarande inte se VIN i källkoden.
Ni som haft Tesla ett tag, har ni varit nära att köra in i något när ni startar från parkering pga av att bilen är så stark och gaspedalen så känslig och oförlåtande mot små misstag. Mig händer det tex inte sällan att jag har växeln i D istället för R (typ trött, stressad eller allmänt okoncentrerad) på min Passat GTE, men då hinner man ju lätt känna det och bromsa. Har aldrig krockat på 30år, men kommer min kommande M3 LR snart blir en skrothög?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Inte haft några sådana problem. Börja med att ha bilen i Chill mode så accellerar den inte så kraftigt. Tror att det är precis som på vilken ny bil som helst, man måste känna in den. Alla bilmodeller är olika och känslan i gas och broms varierar. Du kommer snabbt bli ett med bilen!SkipperO skrev:Ni som haft Tesla ett tag, har ni varit nära att köra in i något när ni startar från parkering pga av att bilen är så stark och gaspedalen så känslig och oförlåtande mot små misstag. Mig händer det tex inte sällan att jag har växeln i D istället för R (typ trött, stressad eller allmänt okoncentrerad) på min Passat GTE, men då hinner man ju lätt känna det och bromsa. Har aldrig krockat på 30år, men kommer min kommande M3 LR snart blir en skrothög?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- OfarligTesla
- Teslaägare
Inga problem tycker jag, föredrar dock att ha ”creep” igång i den. Blir lättare med precisionen i trånga utrymmen när man kan reglera endast med bromsen, speciellt när marken inte är helt platt där.SkipperO skrev:Ni som haft Tesla ett tag, har ni varit nära att köra in i något när ni startar från parkering pga av att bilen är så stark och gaspedalen så känslig och oförlåtande mot små misstag. Mig händer det tex inte sällan att jag har växeln i D istället för R (typ trött, stressad eller allmänt okoncentrerad) på min Passat GTE, men då hinner man ju lätt känna det och bromsa. Har aldrig krockat på 30år, men kommer min kommande M3 LR snart blir en skrothög?
-
Och nu på morgonen hade VIN dykt upp! Nu kanske Deliverys besked ändå stämmer
Man seglar fort mellan hopp och förtvivlan här..

Äntligen fick jag mitt VIN kom förmodligen över natten:)
Det blev en SR+ helt plain. Beställdes den 7e Jan.
SR+ White Pearl
Någon som har koll på om vin nummerna från de 3 båtarna redan gått ut?
Inte fått vin ännu så börjar tappa hoppet nu. Beställde 3 dec
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Inget vet exakt. Kan mycket väl hända att du får tilldelning snart. Någon hoppar av eller att det passar bättre leverera bilen till dig beroende på transport. Men kanske bra ställa in sig på kommande båtar.mysen skrev:Någon som har koll på om vin nummerna från de 3 båtarna redan gått ut?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Ge inte upp! Det kommer snart!mysen skrev:Någon som har koll på om vin nummerna från de 3 båtarna redan gått ut?
Läget är som följer.
Om du inte fått VIN så får du mest troligt ingen leverans via Glovis Cosmos eller Glovis Challenge. (ETA ZEE 8/2 resp. 15/2).
Du kommer som det verkar då få VIN inom vilken dag som helst, eftersom tredje båten, Grand Mark, börjar närma sig Panama.
Fransmännen som lagt order, har t.ex. börjat erhålla VIN i förrgår och igår, från den båten.
Antar att det beror på att tesla SWE släpar lite efter, eller kanske har andra rutiner helt enkelt.
Själv har jag luskat ut att min bil är på Challenge och det är bara att avvakta även för min del.
Beställt 15/10 -19, Model 3 SR+, White Pearl
Beställt vår första elbil 19/1 vit LR AWD, svart inredning, 18 Aero, drag.
VIN tilldelat 8/2. Leverans i början på mars hade varit perfekt
VIN tilldelat 8/2. Leverans i början på mars hade varit perfekt

-
Min bil är på Challenge men jag fick VIN för en vecka sen. SR+ grå metallic beställd 21/12-19Sedde skrev:OfarligTesla skrev:VIN kommer när båten närmar sig EU, de som fick VIN här senast var nog från Cosmos.Sedde skrev:Är det den båten som har nästa batch med bilar? Såg att den ska docka natten till 9/2. Innebär det då inga fler VIN innan den börjar lastas av?MatsJ skrev:Cosmos försöker tränga sig in i engelska kanalen nu. Man kan ju hoppas att bilen är med på den...
Ser att Challenge börjar närma sig och beräknas vara framme den 16 feb. Om man får en matchning på den, innebär det då VIN någon gång runt 13-14 februari?
SR+ grå metallic beställd 21/12-19, VIN 3/2 Glovis Challenger ETA Belgien 16/2
-
Jag gick in på SC i Malmö och frågade, så de slog upp det med hjälp av RN.Mp73 skrev:Hur vet ni i vilken båt eran bil finns?
SR+ grå metallic beställd 21/12-19, VIN 3/2 Glovis Challenger ETA Belgien 16/2
Då kanske även mitt VIN snart dyker upp då jag beställde 22/12 SR+, Malmö.MagnusMange skrev:Min bil är på Challenge men jag fick VIN för en vecka sen. SR+ grå metallic beställd 21/12-19
M3P grå 2022 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
Tycker inte det är något problem. Hade en passat GTE innan med. Gillar verkligen att man kan växla mellan R och D även att man rullar under typ 8km/h. Väldigt smidigt att manövrera runt om man behöver göra flera fram-back manövrar i rad.SkipperO skrev:Ni som haft Tesla ett tag, har ni varit nära att köra in i något när ni startar från parkering pga av att bilen är så stark och gaspedalen så känslig och oförlåtande mot små misstag. Mig händer det tex inte sällan att jag har växeln i D istället för R (typ trött, stressad eller allmänt okoncentrerad) på min Passat GTE, men då hinner man ju lätt känna det och bromsa. Har aldrig krockat på 30år, men kommer min kommande M3 LR snart blir en skrothög?
Finns ju en inställning i menyerna att bilen inte kan ge full gas om något är framför bilen. Är ju även rätt tydligt om man har backen i då man får upp en stor backkamera över hela skärmen.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Tack för info! Då är det nog som admin skrev ovan, att det är Grand Mark vi som utan VIN får hoppas på.MagnusMange skrev:Min bil är på Challenge men jag fick VIN för en vecka sen. SR+ grå metallic beställd 21/12-19Sedde skrev:OfarligTesla skrev:VIN kommer när båten närmar sig EU, de som fick VIN här senast var nog från Cosmos.Sedde skrev:Är det den båten som har nästa batch med bilar? Såg att den ska docka natten till 9/2. Innebär det då inga fler VIN innan den börjar lastas av?MatsJ skrev:Cosmos försöker tränga sig in i engelska kanalen nu. Man kan ju hoppas att bilen är med på den...
Ser att Challenge börjar närma sig och beräknas vara framme den 16 feb. Om man får en matchning på den, innebär det då VIN någon gång runt 13-14 februari?
En annan fråga: funderar på att lägga till dragkrok, innebär det att jag hamnar längre bak i kön då? Enligt säljaren i Täby behåller jag min köplats, men vet inte om jag vågar lite på det till 100%. Har dragkrok på min andra bil så egentligen inget jättestort behov, men det är ju relativt billigt och man vet ju aldrig om behovet kan uppstå längre fram. Utifrån de svar jag får här känns det som att många har bättre koll än vissa Tesla-anställda..
Ja, dragkrok är inte dumt...Sedde skrev:En annan fråga: funderar på att lägga till dragkrok, innebär det att jag hamnar längre bak i kön då? Enligt säljaren i Täby behåller jag min köplats, men vet inte om jag vågar lite på det till 100%. Har dragkrok på min andra bil så egentligen inget jättestort behov, men det är ju relativt billigt och man vet ju aldrig om behovet kan uppstå längre fram. Utifrån de svar jag får här känns det som att många har bättre koll än vissa Tesla-anställda..
Det innebär att du helt byter konfig, och då blir det en helt annan bil.
Du kommer att tappa ditt VIN, någon annan får den.
Och du får ju då tilldelning baserat på vad som finns tillgängligt. Har du tur så finns en bil med din konfig på någon av båtarna...
Men som det stod i ett av mailen från tesla:
~"Byter man konfig så får man räkna med att det "kanske" kan leda till längre leveranstid".
admin skrev:Ja, dragkrok är inte dumt...Sedde skrev:En annan fråga: funderar på att lägga till dragkrok, innebär det att jag hamnar längre bak i kön då? Enligt säljaren i Täby behåller jag min köplats, men vet inte om jag vågar lite på det till 100%. Har dragkrok på min andra bil så egentligen inget jättestort behov, men det är ju relativt billigt och man vet ju aldrig om behovet kan uppstå längre fram. Utifrån de svar jag får här känns det som att många har bättre koll än vissa Tesla-anställda..
Och du får ju då tilldelning baserat på vad som finns tillgängligt. Har du tur så finns en bil med din konfig på någon av båtarna...
~"Byter man konfig så får man räkna med att det "kanske" kan leda till längre leveranstid".
Jo precis, men iom att jag inte har VIN ännu så gick det enligt säljaren att göra så utan att hamna längre bak i kön. Men vet helt ärligt inte om jag vågar chansa på det..
Ja, har du inget VIN så är det såklart mindre risk.Sedde skrev:admin skrev:Ja, dragkrok är inte dumt...Sedde skrev:En annan fråga: funderar på att lägga till dragkrok, innebär det att jag hamnar längre bak i kön då? Enligt säljaren i Täby behåller jag min köplats, men vet inte om jag vågar lite på det till 100%. Har dragkrok på min andra bil så egentligen inget jättestort behov, men det är ju relativt billigt och man vet ju aldrig om behovet kan uppstå längre fram. Utifrån de svar jag får här känns det som att många har bättre koll än vissa Tesla-anställda..
Jo precis, men iom att jag inte har VIN ännu så gick det enligt säljaren att göra så utan att hamna längre bak i kön. Men vet helt ärligt inte om jag vågar chansa på det..
Och bara 1st bil i "lager" https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... edirect=no
admin skrev:Ge inte upp! Det kommer snart!
Mitt hopp börjar sina som fan. Beställde SR+ 29/11, inget VIN. Har kontaktat Malmö / delivery 2ggr som inte kunnat/velat ge mig någon info alls, och det har legat en lagerbil i malmö uppe med exakt samma spec som jag beställt...rtgrt skrev:Äntligen fick jag mitt VIN kom förmodligen över natten:)
SR+, Blå, 18'' Aero, Dragkrok 2020-03-17
Verkar ju vara några SR+ på väg in nu innan Q1 slutet. Ni får hoppas att den finns där.gnuX skrev:admin skrev:Ge inte upp! Det kommer snart!Mitt hopp börjar sina som fan. Beställde SR+ 29/11, inget VIN. Har kontaktat Malmö / delivery 2ggr som inte kunnat/velat ge mig någon info alls, och det har legat en lagerbil i malmö uppe med exakt samma spec som jag beställt...rtgrt skrev:Äntligen fick jag mitt VIN kom förmodligen över natten:)
Jag gick och väntade hela förra sommaren på min... var lite tradigt.
Hur blir det annars om man inte får någon match nu, kommer det båtar kontinuerligt även i början av Q2 eller blir det i slutet av kvartalet? Hörde något om att de jobbar kvartalsvis.LarsL skrev:Verkar ju vara några SR+ på väg in nu innan Q1 slutet. Ni får hoppas att den finns där.gnuX skrev:admin skrev:Ge inte upp! Det kommer snart!Mitt hopp börjar sina som fan. Beställde SR+ 29/11, inget VIN. Har kontaktat Malmö / delivery 2ggr som inte kunnat/velat ge mig någon info alls, och det har legat en lagerbil i malmö uppe med exakt samma spec som jag beställt...rtgrt skrev:Äntligen fick jag mitt VIN kom förmodligen över natten:)
Jag gick och väntade hela förra sommaren på min... var lite tradigt.
Beställt vit M3 LR med drag 7 jan, pga strul med Autoplan så fick de inte iväg beställning till Tesla förrän 30 jan. I veckan dök en lagerbil upp med samma spec, lyckades koppla min order mot den och enligt uppgift kommer bilen till Sthlm v8 med prel. leverans v9. Inget bokat än dock. Allt har hittills funkat riktigt smidigt med Tesla (men inte autoplan...), snabba svar både på mail och telefon.
Enligt policy ska vinterdäck beställas separat via Autoplan, men de funka inte å tydligen har Autoplan nya direktiv om att Tesla inte monterar några andra däck än sina egna (vilket dock motsades av euromaster...) nåväl, slutade med ett par dubbade nokian 18”, kostade bara 3500 kr mer än förslaget från euromaster.
Mitt nya RN och VIN syns inte heller på mitt tesla-konto (där ligger istället ursprungliga RN å väntar på handpenning...), men det ordnar de vid leverans.
Enligt policy ska vinterdäck beställas separat via Autoplan, men de funka inte å tydligen har Autoplan nya direktiv om att Tesla inte monterar några andra däck än sina egna (vilket dock motsades av euromaster...) nåväl, slutade med ett par dubbade nokian 18”, kostade bara 3500 kr mer än förslaget från euromaster.
Mitt nya RN och VIN syns inte heller på mitt tesla-konto (där ligger istället ursprungliga RN å väntar på handpenning...), men det ordnar de vid leverans.
Vad är autoplans nya direktiv? Ska man köpa vinterdäck direkt från tesla nu?Skrellet skrev:Enligt policy ska vinterdäck beställas separat via Autoplan, men de funka inte å tydligen har Autoplan nya direktiv om att Tesla inte monterar några andra däck än sina egna (vilket dock motsades av euromaster...) nåväl, slutade med ett par dubbade nokian 18”, kostade bara 3500 kr mer än förslaget från euromaster.
Det är ju i och för sig bra om man kan få bilen med vinterdäck på (om den nu faktiskt dyker upp medan det fortfarande kan bli vinter), men tar man teslas vinterdäck så räknas det väl som extrautrustning vilket höjer förmånsvärdet?