Kan huven frysa?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Kan huven frysa?

Inlägg av HerrNilsson »

Kom till jobbet imorse (-6 grader) och skulle ta fram laddkabeln ur frunken.
Klickar på öppna frunk men den poppar inte upp.

När jag står vid bilen hör jag hur mekanismen låter som vanligt men den släpper aldrig upp huven så man kan öppna den.

Bilen tror att huven är öppen men den är väldigt stängd, även om jag trycker igen den så att säga. Fryst eller nåt som är trasigt tro?
IMG_7107.jpg
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av chevnanne »

HerrNilsson skrev:
Kom till jobbet imorse (-6 grader) och skulle ta fram laddkabeln ur frunken.
Klickar på öppna frunk men den poppar inte upp.

När jag står vid bilen hör jag hur mekanismen låter som vanligt men den släpper aldrig upp huven så man kan öppna den.

Bilen tror att huven är öppen men den är väldigt stängd, även om jag trycker igen den så att säga. Fryst eller nåt som är trasigt tro?
IMG_7107.jpg
Det är väl ganska troligt att den har gjort det, allt annat fryser ju fast.
Rutor(har smörjt alla lister), dörrhandtag, dörrar och bagage har fryst fast för mig.
Det är bara att starta värmen så släpper det i dörrar och rutor, bagaget fick jag ta i med lite mer kraft för att få upp.
Lite svårare med frunken då det inte blir nån direkt värme i.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av Xeik »

Visst kan det kanske vara att den fryst fast. Men det kan ju också vara att låsmekanismen har pajjat. Att den "öppnar", men själva låsningen har släppt/fastnat.
Att värma upp bilen hjälper föga. Finns ingen värme i frunken.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av Surfaren »

Öppnar den sig alls, någon cm, eller rör den sig inte alls? På min Model S fick jag den förstnämnda varianten. Låsmekanismen var trasig vilket Tesla då fixade på garanti. Jag kunde få upp huven genom att dra i den samtidigt som jag tryckte på öppningsknappen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av slugger75 »

Hur gick det? Jag har samma problem. På resa nu och får inte upp drinken där jag har laddkablarna. Suck.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av Snap02 »

Varför lägger ni kabeln fram? Laddluckan sitter bak på bilen.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av HerrNilsson »

Sorry, glömde klarmarkera denna :)

Vi provade även att en kollega tryckte ner huven medan jag låste upp den från appen men ingen skillnad. Huven var verkligen fast och rörde sig inget, varken neråt eller uppåt.

Vid lunch hade temperaturen krupit upp kring nollan och bilen användes för att åka och käka lunch. Tillbaka på jobbet och provade igen och då poppade huven upp. Finns två försänkningar i karossen som huvens gummiklossar går ner i, där var det is-rester. Så troligtvis att vatten ansamlats i dom försänkningarna och effektivt frusit fast huven i karossen.
Säkert högre temp plus att jag körde runt med bilen så allt rörde på sig så var allt funkis sen igen.

Hoppas det är samma för dig slugger75 annars får du återgå till drinken :D
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av Bjelke »

Perfekt autokorrekt en fredagkväll :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av LarsL »

Snap02 skrev:
Varför lägger ni kabeln fram? Laddluckan sitter bak på bilen.
Det är mycket enklare att ha laddkabeln i funken än bland packningen i bakluckan. Efter min resor med Leafen har jag lärt mig hur hopplöst det är att komma fram till laddaren och komma på att kabeln ligger längst ner under allt.

Bra att det var frysning! Ska komma ihåg att smörja in och silikona frontluckan också.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av slugger75 »

Snap02 skrev:
Varför lägger ni kabeln fram? Laddluckan sitter bak på bilen.
Har haft sladdarna bak i sju månader. Igår kväll tänkte jag lägga sånt jag använder sällan i frunken, så jag stoppade in alla sladdar, skyffel, cykelhållare i frunken. Och det första som händer idag på resa är att jag inte kommer in där. Ja ja, jag fick stå lite längre vid Supercharger, och istället skippa destinationsladdningen. Hemma sen laddar jag med Teslas laddbox. Får åka till SC på måndag.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kan huven frysa?

Inlägg av taliz »

Snap02 skrev:
Varför lägger ni kabeln fram? Laddluckan sitter bak på bilen.
Bakluckan är ju jämt smutsig på vintern.
Funken är trevligare att hantera, knapp för att öppna i widgeten också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av chevnanne »

taliz skrev:
Snap02 skrev:
Varför lägger ni kabeln fram? Laddluckan sitter bak på bilen.
Bakluckan är ju jämt smutsig på vintern.
Funken är trevligare att hantera, knapp för att öppna i widgeten också.
Det går lika bra att öppna bakluckan i appen med. ;-)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av slugger75 »

Efter den här incidenten blir det nog till att lämna frunken tom. Tur att jag nyss fyllt på spolarvätska iaf.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av Snap02 »

Det låter som en del alltid åker med bagage o skitig bil? Funkar alldeles utmärkt med kabeln i bakluckan.
Då slipper man strul om trunken fram fryser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kan huven frysa?

Inlägg av taliz »

chevnanne skrev:
taliz skrev:
Snap02 skrev:
Varför lägger ni kabeln fram? Laddluckan sitter bak på bilen.
Bakluckan är ju jämt smutsig på vintern.
Funken är trevligare att hantera, knapp för att öppna i widgeten också.
Det går lika bra att öppna bakluckan i appen med. ;-)
Jo fast det är ändå svårt att inte ta i ngt smutsigt då för att lyfta upp den. Frunken däremot är inte smutsig när man lyfter den.
Min har inte strulat dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av Snap02 »

:lol: är din bil alltid skitig taliz?
Hört talas om biltvätt ?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av Svenssons »

Snap02 skrev:
:lol: är din bil alltid skitig taliz?
Hört talas om biltvätt ?
Med snö på vägen så blir ju bilen och backkameran skitig efter 2 km, Man kan ju omöjligt tvätta bilen varannan km.

Som tur för mig så har det endast varit två dagar med snö i dessa trakter (slutet av november). Temperaturen ligger ju på 5-10 plusgrader här. Oturligt nog är dock bilen på verkstaden sedan flera veckor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av LarsL »

Hörde om hur konstruktionen i låset är gjort och tror att det finns några fixar man kan göra (gäller Model 3). Det andra steget är som en krok som ska fånga framluckan om första steget råkar gå upp. Den här kroken gör att öppningsmotorn måste dra ner huven lite för att lösgöra kroken. Så om du fastnar med huven i halv öppet läge kan det vara bra att trycka ner den lite grann samtidigt som man trycker på öppna knappen i appen. Det förutsätter ju att motorn kör och att vajern är hel. Motorn hörs ganska tydligt så hörs inte den så måste bilen in på service. Det bör gå att pilla upp låset med en pinne (av något slag). Kroken ska då puttas åt vänstersida om man är framför bilen.

För att undvika att detta händer så är det bra om man smörjer upp låset och listerna. Använd W40, samma som till dörrhandtagen, till låsmekanismen. Till lister och gummi puffar använder jag silikonfett.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av Daf »

Om det är liknande fel som på min X är det inget att göra. Tina upp bilen, dra i trådar etc verkningslöst. Något var trasigt och gav oöppningsbar frunk vid två tillfällen med ett års mellanrum. Första gången gjorde Tesla en fix men först andra gången hittade de det egentliga felet. En kasse julmat åt skogen. Mycket ovanligt fel enl Tesla men måste lösas på Service Center.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av LarsL »

Daf skrev:
Om det är liknande fel som på min X är det inget att göra. Tina upp bilen, dra i trådar etc verkningslöst. Något var trasigt och gav oöppningsbar frunk vid två tillfällen med ett års mellanrum. Första gången gjorde Tesla en fix men först andra gången hittade de det egentliga felet. En kasse julmat åt skogen. Mycket ovanligt fel enl Tesla men måste lösas på Service Center.
Tror inte det är samma fel som nu uppstår ganska brett på Model 3. Dels sker det på fler bilar... och sedan verkar det som att huven öppnar till första hacket. Om den gör det så finns dessa fixar som jag skrev om ovan. Den bästa fixen är så klart att smörja ordentligt.
Naturligtvis kan motor och länkar gå sönder och då hjälper det inte att trycka på knappar.

Detta är Model 3 delen av forumet så jag utgår från att diskussionen handlar om den.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Kan huven frysa?

Inlägg av slugger75 »

I mitt fall går det inte att lösa utan att åka in till servicecentret i alla fall.

Ang. diskussionen om kablarna ska ligga i trunk eller frunk: It’s a free world bro. Gör som du vill. Men jag vet nu att för egen del kommer jag aldrig mer lägga något av värde eller något jag kan behöva på resan i frunken. Tyvärr.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar