Laddning samfällighet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foto
Teslaägare

Laddning samfällighet

Inlägg av Foto »

Jag bor i en samfällighet där vi äger husen, men garagen tillhör samfälligheten. Vi har ett uttag för laddning i garaget och en separat elmätare där vi läser av hur mycket kW vi använder för laddning. Nu har det kommit upp att det eventuellt skulle vara förbjudet för samfälligheten att sälja el till medlemmar och att vi då inte ska kunna ladda bilen i garaget. Någon som vet vad som gäller?
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare

Re: Laddning samfällighet

Inlägg av Folke »

Felaktigt påstående. Det finns laddstolpar överallt i Sverige som kostar.

Det var tydligen så här för många år sen. Men inte längre. Någon diesel-löveeer som talat?

Om du vill ha mer fakta och källor till det får du googla :)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Foto skrev:
Jag bor i en samfällighet där vi äger husen, men garagen tillhör samfälligheten. Vi har ett uttag för laddning i garaget och en separat elmätare där vi läser av hur mycket kW vi använder för laddning. Nu har det kommit upp att det eventuellt skulle vara förbjudet för samfälligheten att sälja el till medlemmar och att vi då inte ska kunna ladda bilen i garaget. Någon som vet vad som gäller?
Det är lite snårigt när det gäller samfälligheter, men läs på här: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastighe ... ingsplats/

Det finns ett nummer där dit man kan ringa och ställa frågor.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Foto
Teslaägare

Inlägg av Foto »

slugger75 skrev:
Foto skrev:
Det är lite snårigt när det gäller samfälligheter, men läs på här: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastighe ... ingsplats/

Detta gäller mest laddstolpar, inte laddning i garage.
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Inlägg av Mr_Ewing »

Föreningen som är granne med vårt hus löste det på ett enkelt sätt.
De tar en fast avgift på elstolpen per månad, men läser av elen vid årets slut.
Om man förbrukat mindre el än vad man betalat för får man en återbäring som dras på månadsavgiften på lägenheten.
På så vis kommer man runt de snåriga reglerna.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
Foto
Teslaägare

Inlägg av Foto »

Tack för svar!
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Foto skrev:
slugger75 skrev:
Foto skrev:

Detta gäller mest laddstolpar, inte laddning i garage.

Det finns många föreningar med väldigt lite ström inne i garagen. Klarar knappt av att två motorvärmare går samtidigt.

Sedan är en del anläggningsbeslut ett stort hinder, men det största hindret är gamla fossil bilister som gör allt för att sätta käppar i hjulet.
Det som talar för elbilar är att det är riksdagsbeslut taget att Sverige ska bli fossilfritt.
Så tids nog kommer nog reglerna göras enklare för att det ska kunna förverkligas. Sedan var kommer du kunna köpa en nytillverkad fossilbil om 3-5 år?
Jag (krigar) med min samfällighet, där har styrelsen utrett frågan i typ 3 år o inte gjort ett skit. Vi lär få se många förlängningskablar i radhus dom kommande åren.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Det stämmer att samfälligheten inte får sälja el, men staten skulle lösa detta för flera år sedan. Dock tror jag inte det hänt något.
Vi löste det hos oss med att hyra med fast pris i 2 grupper (Liten och stor).
Sen har vi justerat priserna i efterhand lite, så det stämmer någorlunda med verkligheten.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Doktor Sol
Teslaägare

Inlägg av Doktor Sol »

Det verkar ju helt orimligt! Vi använder elanläggningen i vårt samfällda garage (vår bilplats) för att ladda vår bil genom en korrekt installerad laddbox, där även elmätare ingår. Vi läser av förbrukningen årligen och betalar samfälligheten för de utlägg samfälligheten haft för elkostnaden, dvs hela löpande elkostnaden inklusive elhandelspris, överföringsavgift, skatt och moms. Det är precis så vår samfällighet gör även med vattenförbrukningen, dvs betalar för det vi förbrukar. Har svårt att se att det skulle vara förbjudet. Samfälligheten betalar ju även för annat, som sophämtning, snöröjning osv som vi sen betalar vår del av genom samfällighetsavgiften. Behöver man däremot tex höja säkringsabonnemanget måste man ju ta en diskussion i samfälligheten hur den högre årsavgiften ska betalas. Den stora frågan är väl snarare huruvida övriga samfälligheten vill tillåta att den samfällda anläggningen används till elbilsladdning överhuvud taget, med hänvisning till att det inte står i anläggningsbeslutet. I de fallen kan ovan nämnda sida från lantmäteriet vara användbar. Min tolkning av den är att samfälligheten själv definierar huruvida elbilsladdning tillåts.

Kontentan är helt enkelt att man måste ha samfälligheten med sig. Så länge man själv betalar installation och ökad förbrukning så att grannarna inte drabbas ekonomiskt borde ju ingen vettigt funtad person ha någon invändning, eftersom ingen påverkas överhuvudtaget om du laddar din bil och betalar vad det kostar. Om det tex redan finns motorvärmaruttag på respektive plats behövs ju heller inget större ingrepp på den gemensamma anläggningen. Problemet dyker istället upp om ett par år när alla grannarna vill ladda, och man behöver uppgradera hela anläggningen, men det blir ju en senare fråga.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Problemet är att många fossilbilister är helt emot elbilar o har noll förståelse. Dom som ska köpa ett radhus tex ställer många gånger frågan om det är möjligt att ladda där, om svaret är nej så är risken stor att dom väljer en förening med en mer (flexibel) styrelse o på sikt kommer priset på radhusen där man inte kan ha en elbil påverkas.

Så fort det är en majoritet för elbilar så är det enkelt att ändra stadgar o ta ett beslut för den kostnad/investering det kostar.
Idag oavsett om elbilismen står för alla kostnader så kan det vara svårt beroende på hur anläggningsbeslutet ser ut, samt hur mycket befintlig strömstyrka det finns i garagen. Dessutom i våran förening har vi tex ett garage med 12 platser som skulle funka bra, sedan har ett garage med 40 platser o där skulle aldrig strömmen räcka till.

Varje garageplats är placerad i närheten av det radhus som (äger) den o bara att byta platser funkar inte, om inte ägarna gör egna låne avtal mellan varandra.

Vad som behövs är regler från regeringen som tvingar föreningar att ta kostnad o kanske att staten hjälper till om man ska kunna få folk att kunna köpa o använda elbil.

Det kommer bli bättre med tiden när det inte finns något annat att väljas på när man ska köpa ny bil, men det är minst 5-7 år dit.

Nej jag tror vi kommer få se många förlängningssladdar från radhusen där folk tar sin egen ström. Optimalt?
Knappast.

Tror mig jag har kämpat för detta med sammankopplade boxar så allt ska funka, kostnaden ska tas rakt av elbilsägaren så ingen annan i föreningen ska drabbas av det, precis som lantmäteriet skriver.
Det enda som kommer bita är att radhusens pris kommer påverkas om det inte går att ha en elbil i föreningen.
Oscar123

Inlägg av Oscar123 »

Jag bor också i samfällighet, i radhus. Jag har beställt en M3 och behöver kunna ladda i garage eller parkera på min tomt. Parkerar jag på tomten behöver jag köra en liten bit på samfällighetens väg och vet redan att det kommer att bli ett otroligt gnäll om att bilar inte ska framföras på vägarna på området annat än i undantagsfall. Säkert kommer någon att försöka anmäla att jag inte har bygglov för P-platsen också.

Samfällighetens garage har för liten dimension på inkommande kablar och är väl egentligen endast byggt för att ha belysning och kanske en motorvärmare i. Så min lösning, som jag lutar åt, blir att säkra upp mitt radhus med 25 ampere, ta el från huset, dra ut kabel till garaget genom att såga upp en ränna i asfaltsvägen mellan radhuset och garaget för att lägga ner kabeln där och sen installera en laddbox i garaget.

Blir ju lite jobb naturligtvis, men vad gör man inte för att få laddmöjlighet hemma. Det är nog fem år bort innan samfälligheten landar i att vi ska erbjuda laddning i garagen.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Jag bor i villa med frånluftsvärmepump och laddare.

Räcker med 20A för min del.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Oscar123 skrev:
Jag bor också i samfällighet, i radhus. Jag har beställt en M3 och behöver kunna ladda i garage eller parkera på min tomt. Parkerar jag på tomten behöver jag köra en liten bit på samfällighetens väg och vet redan att det kommer att bli ett otroligt gnäll om att bilar inte ska framföras på vägarna på området annat än i undantagsfall. Säkert kommer någon att försöka anmäla att jag inte har bygglov för P-platsen också.

Samfällighetens garage har för liten dimension på inkommande kablar och är väl egentligen endast byggt för att ha belysning och kanske en motorvärmare i. Så min lösning, som jag lutar åt, blir att säkra upp mitt radhus med 25 ampere, ta el från huset, dra ut kabel till garaget genom att såga upp en ränna i asfaltsvägen mellan radhuset och garaget för att lägga ner kabeln där och sen installera en laddbox i garaget.

Blir ju lite jobb naturligtvis, men vad gör man inte för att få laddmöjlighet hemma. Det är nog fem år bort innan samfälligheten landar i att vi ska erbjuda laddning i garagen.
Varför 25A?
Oscar123

Inlägg av Oscar123 »

nek0 skrev:
Oscar123 skrev:

Varför 25A?
Inser att det kanske räcker med 20A, vilket hade varit bra eftersom det verkar som att jag redan har 20A. Har väldigt begränsad kunskap inom detta så tar gärna råd. Annars är det direktverkande el här och inte något som drar mycket annars.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Storleken på huvudsäkringen beror på väldigt många oständigheter.

Vi har 25A uppvärmd yta cirka 200 kvm. Kör Luft/Vatten som uppvärmning. Men vi har "hushållsel" på 15-20 kWh per år enbart pga av 3-4 datorer som står och snurrar. Spabad ständigt uppvärmnt till 38 grader. Belysning etc.

När jag laddar vår M3 ger jag den 13A, då blir huvudsäkringarna lite varman normalt sett men vid minusgrader och uppvärmning av spabadet sker, slår på torktumlraen och spisen och kanske ugnen då blir de heta.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Onödigt att säkra upp om du inte behöver...
Uppsäkring äter upp en del av besparingen.

Kostar några tusenlappar extra om året.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Jag har satt upp en wc vid mitt hus. Lite knöligt med parkeringen men det går, blir det inget i garaget så gör jag om på framsidan. Oavsett hela längan på 12 hus har 64 amp in. Om många skaffar elbil o boxarna inte är sammankopplade så kommer säkringen gå.

Så det optimala är att styrelsen tar upp huvet ur sandlådan o tänker till.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

Jag kör 14 mil om dagen laddar med 3 kW och har 16 amp säkringar
Användarvisningsbild
Doktor Sol
Teslaägare

Inlägg av Doktor Sol »

Förvånande klent kablage krävs nog för de flesta. Belysning och motorvärmare borde borga för att tillräcklig laddmöjlighet finns. 10 A enfas (ett vanligt vägguttag) ger ca 2 kW laddeffekt (obs kontinuerligt under lång tid!). Då får man ca 1 mils körning per timme laddning med M3, räknat på 2 kWh/mil i förbrukning. 10 timmar i garaget ger då din M3 10 nya mil per natt. Frågan är alltså hur mycket man kör i förhållande till hur länge bilen står i garaget. Med en riktig laddbox kan man alltid senare höja laddeffekten om man får till att höja säkringen/anläggningen bakom laddboxen. Kanske lättare att sälja in konceptet till föreningen om man bara byter ut/kompletterar sitt motorvärmaruttag med ett lite bättre uttag med fler funktioner, inkl avläsning av förbrukning...
Skall sägas att vi nog är lyckligt lottade då vår samfällighetsförening är mycket liten i sammanhanget (8 hus), med välvilligt inställda grannar och en egen huvudsäkring 16A till garagen.
Model 3 LR AWD
LightsOut

Inlägg av LightsOut »

Ny medlem här. Medan jag väntar på min TM3 så har jag börjat dra i laddningslösning för vår samfällighet. Jag har tänkt kliva in i styrelsen för att kunna få fart på det. Bor i ett rätt typiskt 70-talsområde med radhus och kedjehus i ett mindre samhälle. Vi har fyra gemensamma garagelängor och ett 20-tal parkeringsplatser i anslutning till längorna. Inget särskilt p-tillstånd krävs dock för dessa utan de används av boende, besökare, hantverkare osv. Garagen är väldigt små och det krävs att de är helt tomma, samt visst mått av gymnastik, för att kunna parkera samt ta sig in och ut. Därför är det rätt få medlemmar (kanske ett tiotal) som faktiskt har sina bilar i garagen. Frågan har varit uppe om laddning i garagen med uttagen där, men pga brandrisk och försäkring är det i nuläget inte tillåtet. Samt att det inte finns någon elmätning för vem som förbrukar vad.

Det är gratis parkering på gatan utanför och mellan längorna, så där står många boende.

Någon som känner igen liknande situation och har några bra exempel på lösning?

Spontant tänker jag att man skulle kunna börja med 2-4 p-platser som är reserverade för laddning (med stolpar med 3-fas 11kW så man inte behöver stå för många timmar) och en policy om att flytta bilen när den är färdigladdad. Man skulle kunna hyra tillgång till dessa (fast avgift enl. diskussionen i denna tråden) och köra någon form av identifiering - så att bara medlemmar med som hyr tillgång kan ladda där. Till det hade det även varit bra med möjlighet att ladda i garagen. Det skulle kunna vara med lägre effekt då man kan lämna bilen stående där, för att inte behöva göra alltför stora ingrepp i eldragningen inne i garagen. Behövs då också att de som vill ladda i garaget får "hyra tillgång" till det samt mätning av förbrukning. Det knepiga blir att övertyga folk att vi ska reservera p-platser samt att bekosta uppgraderingarna av elen och installation av stolpar...

Om någon har erfarenheter av liknande, tips om andra lösningar eller tips om länkar (har kollat på lantmäteriet-sidan) får ni gärna hojta till!
Vit SR+ | Odubbade vinterhjul | Dragkrok.

Beställning lagd: 2020-03-13
Beräknad leverans: Mars
Leveransort: Malmö
Slutdestination: Näset
sandberg80

Inlägg av sandberg80 »

LightsOut skrev:
Ny medlem här. Medan jag väntar på min TM3 så har jag börjat dra i laddningslösning för vår samfällighet. Jag har tänkt kliva in i styrelsen för att kunna få fart på det. Bor i ett rätt typiskt 70-talsområde med radhus och kedjehus i ett mindre samhälle. Vi har fyra gemensamma garagelängor och ett 20-tal parkeringsplatser i anslutning till längorna. Inget särskilt p-tillstånd krävs dock för dessa utan de används av boende, besökare, hantverkare osv. Garagen är väldigt små och det krävs att de är helt tomma, samt visst mått av gymnastik, för att kunna parkera samt ta sig in och ut. Därför är det rätt få medlemmar (kanske ett tiotal) som faktiskt har sina bilar i garagen. Frågan har varit uppe om laddning i garagen med uttagen där, men pga brandrisk och försäkring är det i nuläget inte tillåtet. Samt att det inte finns någon elmätning för vem som förbrukar vad.

Det är gratis parkering på gatan utanför och mellan längorna, så där står många boende.

Någon som känner igen liknande situation och har några bra exempel på lösning?

Spontant tänker jag att man skulle kunna börja med 2-4 p-platser som är reserverade för laddning (med stolpar med 3-fas 11kW så man inte behöver stå för många timmar) och en policy om att flytta bilen när den är färdigladdad. Man skulle kunna hyra tillgång till dessa (fast avgift enl. diskussionen i denna tråden) och köra någon form av identifiering - så att bara medlemmar med som hyr tillgång kan ladda där. Till det hade det även varit bra med möjlighet att ladda i garagen. Det skulle kunna vara med lägre effekt då man kan lämna bilen stående där, för att inte behöva göra alltför stora ingrepp i eldragningen inne i garagen. Behövs då också att de som vill ladda i garaget får "hyra tillgång" till det samt mätning av förbrukning. Det knepiga blir att övertyga folk att vi ska reservera p-platser samt att bekosta uppgraderingarna av elen och installation av stolpar...

Om någon har erfarenheter av liknande, tips om andra lösningar eller tips om länkar (har kollat på lantmäteriet-sidan) får ni gärna hojta till!
Tror detta strider mot ert anläggningsbeslut. Är det någon rättshaverist i samfälligheten kommer det där.inte fungera!
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

sandberg80 skrev:
Tror detta strider mot ert anläggningsbeslut. Är det någon rättshaverist i samfälligheten kommer det där.inte fungera!
Viktigt!
Läs anläggningsbeslut för samfälligheten. Många samfälligheter har funnits så länge, så man glömt bort vad som står i dem. Där jag bor hade man någon gång ändrat hur värmeförlust fjärrvärme skall fördelas för att det verkade mer rättvist. Tills någon läste och upptäckte att det stod precis tvärtom i anläggningsbeslutet.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
sandberg80

Inlägg av sandberg80 »

loftux skrev:
sandberg80 skrev:
Viktigt!
Läs anläggningsbeslut för samfälligheten. Många samfälligheter har funnits så länge, så man glömt bort vad som står i dem. Där jag bor hade man någon gång ändrat hur värmeförlust fjärrvärme skall fördelas för att det verkade mer rättvist. Tills någon läste och upptäckte att det stod precis tvärtom i anläggningsbeslutet.
Exakt. Vi försökte asfaltera i samfälligheten, men då kom Rättshaveristen med stort R och satte stopp. Då STOD det inte ens i anläggningsbeslutet att det skulle vara grusväg, utan enligt något j-a praxisbeslut så räknades det som så stor åverkan att det inte kunde godkännas.

"Fulladdar" man i ett motorvärmaruttag känns nog som den lättaste lösningen. Dra ner till 6A i bilen och fylla upp så mycket som är rimligt. Du värmer ju "motorn" med det så det borde nästan strida minst. Att sätta upp laddstolpe verkar ju vara big no no
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Laddning samfällighet

Inlägg av taliz »

LightsOut skrev:
Spontant tänker jag att man skulle kunna börja med 2-4 p-platser som är reserverade för laddning (med stolpar med 3-fas 11kW så man inte behöver stå för många timmar) och en policy om att flytta bilen när den är färdigladdad.
Att tvingas hålla på att flytta bilen är inte roligt. Det tröttnar man snabbt på.
Bättre att börja hyra ut några p-platser med laddning tror jag. Och redan från början ha en plan för hur man expanderar allt eftersom efterfrågan ökar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
job

Inlägg av job »

LightsOut skrev:
Vi har fyra gemensamma garagelängor och ett 20-tal parkeringsplatser i anslutning till längorna. Inget särskilt p-tillstånd krävs dock för dessa utan de används av boende, besökare, hantverkare osv. Garagen är väldigt små och det krävs att de är helt tomma, samt visst mått av gymnastik, för att kunna parkera samt ta sig in och ut. Därför är det rätt få medlemmar (kanske ett tiotal) som faktiskt har sina bilar i garagen. Frågan har varit uppe om laddning i garagen med uttagen där, men pga brandrisk och försäkring är det i nuläget inte tillåtet. Samt att det inte finns någon elmätning för vem som förbrukar vad.
Är vi grannar?!

Nåväl, vi har samma läge här och efter att ha lyft frågan vid senaste årsstämman så kunde jag konstatera att jag är ganska ensam om att vilja ladda en bil under den kommande 10-årsperioden... så det blev en egen laddstation på huset. Som vi kör i hushållet så kommer vi ledigt att klara oss på att ladda 1-2 ggr per vecka, så det kommer nog att funka. Det hade ju givetvis varit bättre att alltid ha den inkopplad, men man får välja sina "fighter".
Skriv svar