Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Nej så funkar inte logiken. Att ge rabatter och prutmån handlar om att få folk på kroken, och som Legato säger vinstmaximera. Man sätter ofta en tidsgräns så folk tänker "wow vilken rabatt jag fick, nu måste jag slå till". Att "täcka omkostnaderna" har inget med det att göra.
Det har i många branscher, särskilt B2B, blivit helt extremt där rabatter på 70-80-90% är standard.

Fasta priser är bättre för konsumenter. Det blir transparent och gör det lättare att jämföra vilket gynnar konkurrens. Ökad konkurrens ger i sin tur lägre priser.
Ja, vinstmaximering är precis det jag beskrev. De lurar massorna att 5% är jättebra och sen får jag 15-20%

Det finna inte en chans att fasta priser skulle ge alla de bästa priserna som förekommer idag. Det skulle bli mellanmjölk till alla.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Nej så funkar inte logiken. Att ge rabatter och prutmån handlar om att få folk på kroken, och som Legato säger vinstmaximera. Man sätter ofta en tidsgräns så folk tänker "wow vilken rabatt jag fick, nu måste jag slå till". Att "täcka omkostnaderna" har inget med det att göra.
Det har i många branscher, särskilt B2B, blivit helt extremt där rabatter på 70-80-90% är standard.

Fasta priser är bättre för konsumenter. Det blir transparent och gör det lättare att jämföra vilket gynnar konkurrens. Ökad konkurrens ger i sin tur lägre priser.
Ja, vinstmaximering är precis det jag beskrev. De lurar massorna att 5% är jättebra och sen får jag 15-20%

Det finna inte en chans att fasta priser skulle ge alla de bästa priserna som förekommer idag. Det skulle bli mellanmjölk till alla.
Du beskriver ju inte ett särskilt bra system där du dessutom anser dig vara värd att sko dig på andra. Nej tack.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Du beskriver ju inte ett särskilt bra system där du dessutom anser dig vara värd att sko dig på andra. Nej tack.
Jag anser att man får ta ansvar för sig själv och bädda sin egna säng, vill man inte bli bra på att pruta betalar man mer helt enkelt. Jag ser inte varför jag skulle vilja betala mer bara för att andra då kan betala mindre, de får ta ansvar för sig själva.

Just Audi som tråden handlar om har jag fått riktigt bra deals på, allt från RS varianter till bas A3or.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
Ja det räcker att gå in genom dörren för att få 10%, resten är förhandling.

Blir det fasta priser i branschen så lär det inte bli på en nivå motsvarande 10%, så i slutändan så är det vi konsumenter som kommer förlora på det.
Fast det är ju i slutändan kunderna som bestämmer vilka bilar de köper. Blir de fasta priserna för höga hos en tillverkare så går kunderna till konkurrenten, finns alltid något märke som vill sälja bilar och i så fall korrigerar de fasta priserna nedåt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Du lurar bara dig själv om du tror du tjänar på det för att du får 15-20% rabatt. Det betyder bara att du nöjer dig med det, andra kanske kräver och får ännu större rabatt. Dvs det är du som blir lurad.
Hade priserna varit fasta hade du, och alla andra, fått ännu lägre pris.
Mellanmjölk råkar förövrigt vara väldigt billigt med låga marginaler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

HelectriC skrev:
dd88 skrev:

Blir det fasta priser i branschen så lär det inte bli på en nivå motsvarande 10%, så i slutändan så är det vi konsumenter som kommer förlora på det.
Fast det är ju i slutändan kunderna som bestämmer vilka bilar de köper. Blir de fasta priserna för höga hos en tillverkare så går kunderna till konkurrenten, finns alltid något märke som vill sälja bilar och i så fall korrigerar de fasta priserna nedåt.
Kan bara prata för egen del men tar jag in offert så är det bilen jag vill ha, så oavsett om jag får 0 eller 20% så blir det affär, handlar snarare om att få ner priset så mycket det bara går.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:

Kan bara prata för egen del men tar jag in offert så är det bilen jag vill ha, så oavsett om jag får 0 eller 20% så blir det affär, handlar snarare om att få ner priset så mycket det bara går.
Fast ska du ha tjänstebil och det finns ett tak för vad den får kosta, så blir det nog svårt om priset är 20% över det taket.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Du lurar bara dig själv om du tror du tjänar på det för att du får 15-20% rabatt. Det betyder bara att du nöjer dig med det, andra kanske kräver och får ännu större rabatt. Dvs det är du som blir lurad.
Varför skulle fasta priser automatiskt betyda låga priser?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Det beror givetvis på efterfrågan och konkurrenssituationen.
Är efterfrågan god och konkurrens saknas finns det ingen anledning att pressa priserna nedåt.
Med samma logik finns det då heller ingen anledning att ge rabatter, det handlar då bara om att vinstmaximera och lura kunder att de får en bra deal.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Skulle inte påstå att de blir lägre generellt, man givet samma genomsnittliga nivå så blir det ju bara de som är duktigast samt orkar lägga mest tid och energi på att förhandla som får ett bra pris. De som inte gör det får ett dåligt pris.

Båda parter förlorar dock på tiden som läggs på detta helt onödiga moment.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Fasta priser: då behöver man inte lika många försäljare. Kan sälja direkt via internet. Behöver inga flådiga bilhallar med marmorgolv och "exklusiv" inredning. Man slipper dyr reklam, svårförklarliga tillbehörsvalkombinationer vars enda syfte är att driva upp pris etc etc etc.

Allt sammantaget lägre pris OCH ökad vinst för företaget.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Ja då var det klart vad som ska ersätta min MS 75D, igår beställde en e-tron 55. Svart proline med optikpaket, drag, nedlackad runt om, svart innertak, spegelpaket, sportstolar, tonade rutor m.m. Ej fått leveranserna ännu. Var länge inne på en EQC men tror jag gjort rätt. Nu blir man i händerna på Ionity :roll:
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
macky

Inlägg av macky »

Första turen till fjällen avklarad. Fullpackad bil 4 personer och takbox. Kört från Stockholm till Tännäs (Funäsdalen). Bra väder lite motvind på E18 mot Enköping men mojnade andra halvan och vägarna bar i stort torra utom sista 10-15 milen där det var spårigt/isigt. Startade med +5 i temp och slutade på -15. Börjar med att säga att bilen är en fröjd att köra på dåliga tjälskadade vägar också, fjädringen sväljer det mesta. Min plan var att ta några extrastopp på vägen då jag inte kört sträckan tidigare. Började med dalakraft i Insjön efter 25 mil och SoC på ca 15%. Snittförbrukning 2.9 kWh/mil. Laddaren gav 85 kW linjärt till 90% och 50-60kW sista procenten till 100. Total laddtid under timmen. Sen var planen att fylla på i Noppikoski (100kW) för att ha lite marginal. Denna gav ca 90kW och stod där i ca 10 min. Detta hade räckt med god marginal men valde ändå att stanna och handla på ICA i Sveg och använde laddaren där i 10 min. Anlände till Tännäs med 33% SoC och en förbrukning på andra stinten på 28.5. Total klättring ca 600 meter från Sthlm. Väl i stugan pluggade jag in på 230v men när jag kollade runt knuten hittade jag 3-fas på väggen. Som en liten present :D.

Min reflektion om takbox är att den ger ganska kraftig ökning i 100 och uppåt. Luftmotståndet tar ut sin rätt. I 80 märks den mycket mindre. Snittfart till Insjön var 88 mestadels 110 och 100-väg. Resten av sträckan ca 80 i snitt med förvånansvärt mycket 100-sträckor beaktat kvalitet på väg.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har idag lämnat in min e-tron eftersom den elektriska laddluckan spökar. Som lånebil fick jag en Q5 40 TDI. Det fanns inget elektriskt alternativ tillgängligt. Säkert ingen dålig bil, men alltså allvarligt, hur orkar folk att köra omkring med en sådan sak? Det händer ju absolut ingenting när man trycker på gasen, eller jo det gör det, men det tar flera sekunder. Och sen skuttar bilen fram med ett ryck. Och det låter nåt så in i bänken. Jag tror man behöver köra fossilbil nån gång ibland för att inte tappa kontakten med verkligheten. Man inser att man är jäkligt bortskämd alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare

Inlägg av DavidS »

Hade planerat att testa vår etron 50 från Borås till Vemdalen 9/2 men valde att avstå då bilens navigator beräknade att sträckan skulle ta 21 timmar (!!) inkl laddning. (Tar typ 7,5 med fossilbil)
Riktigt så illa såg det inte ut på a better route planner, men fortfarande närmare 2 timmar längre resa än med T M3 LR. Etron hade krävt 4 stopp på 50kw-station, någon i o f s 100, på stationer med 1 till 2 laddare. Litet fegt, men hustrun tvärvägrade att riskera att hamna i laddkö på station med en laddpunkt. En inte helt orimlig händelse i sportlovstider. Nåja - det rullade på fint med Teslan trots regn och blåst men hade gärna njutit av etronens upphöjda lugn och komfort.
Vid nästa bilbyte får det bli en 55, med 50 har jag dryga 20-21 mil per laddning - med min körning - under vintertid vilket är litet snålt för den här typen av resa.

För övrigt föredömligt med laddmöjligheter i området, varför tillvaron här är klart behaglig med elbil. Många M3:or på plats. Har sett en etron, men då 55:a.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, navigatorn i e-tron är verkligen ett underverk av tysk ingenjörskonst (NOT!). Tack och lov så är den i alla fall duktig på att beräkna kvarvarande SoC vid ankomst, vilket gör att man kan planera laddstoppen själv. Men det den föreslår är inget annat än pinsamt.
Det skulle ju komma en ny navigator nu i februari som skulle vara bättre på allt, typ. Jag får höra med min verkstad om de vet nånting.
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
Första turen till fjällen avklarad. Fullpackad bil 4 personer och takbox. Kört från Stockholm till Tännäs (Funäsdalen). Bra väder lite motvind på E18 mot Enköping men mojnade andra halvan och vägarna bar i stort torra utom sista 10-15 milen där det var spårigt/isigt. Startade med +5 i temp och slutade på -15. Börjar med att säga att bilen är en fröjd att köra på dåliga tjälskadade vägar också, fjädringen sväljer det mesta. Min plan var att ta några extrastopp på vägen då jag inte kört sträckan tidigare. Började med dalakraft i Insjön efter 25 mil och SoC på ca 15%. Snittförbrukning 2.9 kWh/mil. Laddaren gav 85 kW linjärt till 90% och 50-60kW sista procenten till 100. Total laddtid under timmen. Sen var planen att fylla på i Noppikoski (100kW) för att ha lite marginal. Denna gav ca 90kW och stod där i ca 10 min. Detta hade räckt med god marginal men valde ändå att stanna och handla på ICA i Sveg och använde laddaren där i 10 min. Anlände till Tännäs med 33% SoC och en förbrukning på andra stinten på 28.5. Total klättring ca 600 meter från Sthlm. Väl i stugan pluggade jag in på 230v men när jag kollade runt knuten hittade jag 3-fas på väggen. Som en liten present :D.

Min reflektion om takbox är att den ger ganska kraftig ökning i 100 och uppåt. Luftmotståndet tar ut sin rätt. I 80 märks den mycket mindre. Snittfart till Insjön var 88 mestadels 110 och 100-väg. Resten av sträckan ca 80 i snitt med förvånansvärt mycket 100-sträckor beaktat kvalitet på väg.
Intressant. Helt ok förbrukning med tanke på temperatur, takbox och hastighet.
Pertan

Inlägg av Pertan »

Fick idag veta att min etron 50 blir levererad vecka 14 :D
macky

Inlägg av macky »

cosmos skrev:
Ja då var det klart vad som ska ersätta min MS 75D, igår beställde en e-tron 55. Svart proline med optikpaket, drag, nedlackad runt om, svart innertak, spegelpaket, sportstolar, tonade rutor m.m. Ej fått leveranserna ännu. Var länge inne på en EQC men tror jag gjort rätt. Nu blir man i händerna på Ionity :roll:
Grattis till bilköpet. Håller med om att det är lite trist med Ionity men iaf ett år med helt ok priser och egentligen är resterande abonnemangskostnad en skitsumma jmf bilpriset.
macky

Inlägg av macky »

Nilp skrev:
macky skrev:

Intressant. Helt ok förbrukning med tanke på temperatur, takbox och hastighet.
Ja, var helt ok. Som att köra motsvarande sträcka utan box men med kraftigt regn typ. Verkar bli sämre väglag på söndag på hemvägen, så får se hur det rullar på då. Sen är man ju utsatt för upptagna laddare häruppe, bara en på varje ställe. Gäller att undvika trafiktopparna.
GladGutt
elbilist

Inlägg av GladGutt »

Hejsan, har haft min E-tron sedan juli19 och är riktigt nöjd. Har aldrig haft nåt räckviddsproblem även om räckvidden som angavs vid beställning var längre än den som lovades vid leverans vilket i sin tur var längre än det bilen själv anger efter full laddning... Men sedan mitten av december har den i bilen angivna räckvidden efter laddning ökat med runt 50km vilket gör att den nu är rätt nära det som utlovas av Audi. Sedan blir det ju aldrig i närheten av några 38 mil på motorväg. Snarare max 26.
Jag landar mest hemma med easee och Audis smart charging. Klart det hade varit trevligt om bilen kunde ta emot hela effekten som easee kan ge (16-22kWh) men eftersom vi laddat nattetid är det inte hela världen.
Sorry för den långa introduktionen - nu till en fråga. Har förstås laddat ett flertal gånger på publika snabbladdare (många rfidkort blir det...) men för första gången skulle jag nyss ladda vid vanlig långsam stolpe (Tele2 Arena). Jag kopplade in sladden men bilen kände aldrig av stolpen. Tänkte att det kanske krävdes aktivering med rfid. Men icke. Något konfunderad gav jag upp.
Några dagar senare gjorde jag ett nytt försök ute på stan med samma resultat. Gav upp igen.
Och så idag parkerade jag på Arlanda och tänkte passa på att ladda medans jag är ute och reser. Samma sak igen. Bilen känner inte igen stolpen.
Helst säkert handhavandefel. Någon som kan ge tips?
Tack på förhand
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

GladGutt skrev:
Hejsan, har haft min E-tron sedan juli19 och är riktigt nöjd. Har aldrig haft nåt räckviddsproblem även om räckvidden som angavs vid beställning var längre än den som lovades vid leverans vilket i sin tur var längre än det bilen själv anger efter full laddning... Men sedan mitten av december har den i bilen angivna räckvidden efter laddning ökat med runt 50km vilket gör att den nu är rätt nära det som utlovas av Audi. Sedan blir det ju aldrig i närheten av några 38 mil på motorväg. Snarare max 26.
Jag landar mest hemma med easee och Audis smart charging. Klart det hade varit trevligt om bilen kunde ta emot hela effekten som easee kan ge (16-22kWh) men eftersom vi laddat nattetid är det inte hela världen.
Sorry för den långa introduktionen - nu till en fråga. Har förstås laddat ett flertal gånger på publika snabbladdare (många rfidkort blir det...) men för första gången skulle jag nyss ladda vid vanlig långsam stolpe (Tele2 Arena). Jag kopplade in sladden men bilen kände aldrig av stolpen. Tänkte att det kanske krävdes aktivering med rfid. Men icke. Något konfunderad gav jag upp.
Några dagar senare gjorde jag ett nytt försök ute på stan med samma resultat. Gav upp igen.
Och så idag parkerade jag på Arlanda och tänkte passa på att ladda medans jag är ute och reser. Samma sak igen. Bilen känner inte igen stolpen.
Helst säkert handhavandefel. Någon som kan ge tips?
Tack på förhand
Vet inte hur det är med Audi, men jag hade tidigare Renault Zoe och den kände ibland inte av vissa stolpar och det ska vara pga Renault hade lite egna idéer om handskakningsprocessen i typ2interfacet. Funkade oftast, men som sagt, vissa stolpar gick aldrig att ladda på.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har aldrig varit med om att bilen inte känner av stolpen. Vilken kabel har du använt?
GladGutt
elbilist

Inlägg av GladGutt »

Den kabel som följde med.
Kan ju så klart vara fel på den...?
Har inte använt den hemma då jag använder en fast kabel till easee. Ska kolla det bör jag kommer hem. Det borde enkelt avgöra om det är kabeln eller mig det är fel på ;-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har ett par gånger varit med om att laddkabeln inte har varit intryckt ordentligt i bilens ladduttag. Men då blir det så att ladduttaget blinkar först vitt och sen gult eller till och med rött. Man ser tydligt att bilen försöker få kontakt, men inte lyckas. Trycker man till lite hårdare så går det. Det var inget sånt du har råkat ut för?
Skriv svar