This is a big no no, varför jag vet, därför jag gjorde samma! grävde ner 75 m 3fas sladd framför grannarnas altan. dels för att den ska ner minst 0.5meter och skyddas av tejp med text på. och en del andra lagar, så när föreningen upptäcker att du laddar din bil finns risken att du brutit mot en uppsjö av andra lagar. (min sladd är borta nu och jag är inte vän med föreningen, har köpt hus.)Oscar123 skrev:Samfällighetens garage har för liten dimension på inkommande kablar och är väl egentligen endast byggt för att ha belysning och kanske en motorvärmare i. Så min lösning, som jag lutar åt, blir att säkra upp mitt radhus med 25 ampere, ta el från huset, dra ut kabel till garaget genom att såga upp en ränna i asfaltsvägen mellan radhuset och garaget för att lägga ner kabeln där och sen installera en laddbox i garaget.
Blir ju lite jobb naturligtvis, men vad gör man inte för att få laddmöjlighet hemma. Det är nog fem år bort innan samfälligheten landar i att vi ska erbjuda laddning i garagen.
Laddning samfällighet
Moderator: Redaktion
Re: Laddning samfällighet
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Har fått godkänt av styrelsen att göra på detta vis, så det ska nog gå bra. Lägger ner den i kabelrör med 50mm dimension och ner en halvmeter.Skee skrev:This is a big no no, varför jag vet, därför jag gjorde samma! grävde ner 75 m 3fas sladd framför grannarnas altan. dels för att den ska ner minst 0.5meter och skyddas av tejp med text på. och en del andra lagar, så när föreningen upptäcker att du laddar din bil finns risken att du brutit mot en uppsjö av andra lagar. (min sladd är borta nu och jag är inte vän med föreningen, har köpt hus.)Oscar123 skrev:Samfällighetens garage har för liten dimension på inkommande kablar och är väl egentligen endast byggt för att ha belysning och kanske en motorvärmare i. Så min lösning, som jag lutar åt, blir att säkra upp mitt radhus med 25 ampere, ta el från huset, dra ut kabel till garaget genom att såga upp en ränna i asfaltsvägen mellan radhuset och garaget för att lägga ner kabeln där och sen installera en laddbox i garaget.
Blir ju lite jobb naturligtvis, men vad gör man inte för att få laddmöjlighet hemma. Det är nog fem år bort innan samfälligheten landar i att vi ska erbjuda laddning i garagen.
Skulle det bli liv senare får jag korta kabeln och sätta boxen på husgaveln istället och börja parkera där. Lär inte heller bli populärt, men inte mycket de kan göra åt det.
Det där med anläggningsbeslut verkar väldigt oroväckande... Hittade någon SvD-artikel där en samfällighet i lund behövde 100% enighet för att installera. Vill minnas att jag läste i någon annan tråd här på forumet om att det fanns ett beslut från HD att elbilsladdning kunde ses som "rimlig teknisk utveckling" (eller någon sådan term) av parkeringsplats? Någon som känner igen?loftux skrev:Viktigt!sandberg80 skrev:Tror detta strider mot ert anläggningsbeslut. Är det någon rättshaverist i samfälligheten kommer det där.inte fungera!
Läs anläggningsbeslut för samfälligheten. Många samfälligheter har funnits så länge, så man glömt bort vad som står i dem. Där jag bor hade man någon gång ändrat hur värmeförlust fjärrvärme skall fördelas för att det verkade mer rättvist. Tills någon läste och upptäckte att det stod precis tvärtom i anläggningsbeslutet.
Vit SR+ | Odubbade vinterhjul | Dragkrok.
Beställning lagd: 2020-03-13
Beräknad leverans: Mars
Leveransort: Malmö
Slutdestination: Näset
Jag vet inte?job skrev:Är vi grannar?!LightsOut skrev:Vi har fyra gemensamma garagelängor och ett 20-tal parkeringsplatser i anslutning till längorna. Inget särskilt p-tillstånd krävs dock för dessa utan de används av boende, besökare, hantverkare osv. Garagen är väldigt små och det krävs att de är helt tomma, samt visst mått av gymnastik, för att kunna parkera samt ta sig in och ut. Därför är det rätt få medlemmar (kanske ett tiotal) som faktiskt har sina bilar i garagen. Frågan har varit uppe om laddning i garagen med uttagen där, men pga brandrisk och försäkring är det i nuläget inte tillåtet. Samt att det inte finns någon elmätning för vem som förbrukar vad.
Nåväl, vi har samma läge här och efter att ha lyft frågan vid senaste årsstämman så kunde jag konstatera att jag är ganska ensam om att vilja ladda en bil under den kommande 10-årsperioden... så det blev en egen laddstation på huset. Som vi kör i hushållet så kommer vi ledigt att klara oss på att ladda 1-2 ggr per vecka, så det kommer nog att funka. Det hade ju givetvis varit bättre att alltid ha den inkopplad, men man får välja sina "fighter".

Nä, det gör jag ju inte...LightsOut skrev:Jag vet inte?Gissar att det finns rätt många liknande områden runtom i Sverige förvisso, du råkar inte bo i Skanör?

[quote="LightsOut”]Vill minnas att jag läste i någon annan tråd här på forumet om att det fanns ett beslut från HD att elbilsladdning kunde ses som "rimlig teknisk utveckling" (eller någon sådan term) av parkeringsplats? Någon som känner igen?[/quote]
Kan ha varit jag. Vi har inte prövat det, men jämfört med hur Marknadsöverdomstolen betraktade TV över fiber istället för antennkabel. Vi hade också enhälliga beslut två år i rad för vårt projekt.
Svarar gärna på frågor just för Samfällighet, men försök undvika förändringar avanläggningsbeslutet om det går. Kostar tid och pengar, och ofta går det att hantera ändå.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=8249
Kan ha varit jag. Vi har inte prövat det, men jämfört med hur Marknadsöverdomstolen betraktade TV över fiber istället för antennkabel. Vi hade också enhälliga beslut två år i rad för vårt projekt.
Svarar gärna på frågor just för Samfällighet, men försök undvika förändringar avanläggningsbeslutet om det går. Kostar tid och pengar, och ofta går det att hantera ändå.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
themax skrev:Kan ha varit jag. Vi har inte prövat det, men jämfört med hur Marknadsöverdomstolen betraktade TV över fiber istället för antennkabel. Vi hade också enhälliga beslut två år i rad för vårt projekt.
Tack, hittade NJA 1989 s. 291. Läste om Småbjörken och er variant med att byta ut motorvärmare. Klart intressant lösning! Vi har också motorvärmaruttag som skulle kunna "moderniseras". Enda kruxet för oss är att så få medlemmar faktiskt parkerar i sina garage... och för egen del har jag liten verkstad, tre motorcykelprojekt, en mtb och en lådcykel i mitt garage så blir minst sagt svårt att få in bil där

Låter vettigt att försöka undvika ändringar av anläggninsbeslutet. Frågan är hur man kan få till laddstolpar på p-platser utomhus utan att ändra anläggningsbeslut och utan risk att en medlem bestämmer sig för att bli rättshaverist och omkullvälta allt. Kommer sannolikt bomba dig med frågor när jag blir mer insatt

Sant, inte optimalt att behöva flytta bilen. Vill ju helt klart ha en skalbar lösning, hela tanken är ju att göra det lättare för fler att skaffa elbil. Frågan är hur man gör det bäst rent praktiskt så man varken får för stora kostnader initialt eller för stora kostnader för att expandera antal sen.taliz skrev:Att tvingas hålla på att flytta bilen är inte roligt. Det tröttnar man snabbt på.
Bättre att börja hyra ut några p-platser med laddning tror jag. Och redan från början ha en plan för hur man expanderar allt eftersom efterfrågan ökar.
Inga problem!LightsOut skrev:Kommer sannolikt bomba dig med frågor när jag blir mer insatt
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Vet inte om någon nämnt det men förening måste momsregistrera sig för att få sälja el. Nytt för iår tydligen
Länk?Stevvee skrev:Vet inte om någon nämnt det men förening måste momsregistrera sig för att få sälja el. Nytt för iår tydligen
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Fixar när jag får den från ekonomiska förvaltaren.John Galt skrev:Länk?Stevvee skrev:Vet inte om någon nämnt det men förening måste momsregistrera sig för att få sälja el. Nytt för iår tydligen
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Gäller det även om man kör varianten med att hyra plats/laddning för fast kostnad, med senare avräkning, som någon nämnde tidigare?
Fast kostnad skall inte vara några problem utan är när man säljer faktisk förbrukning. Kan iofs hänga ihop med IMD avläsning.LightsOut skrev:Gäller det även om man kör varianten med att hyra plats/laddning för fast kostnad, med senare avräkning, som någon nämnde tidigare?
Har man i anläggningsbeslutet inskrivet att man får tillämpa individuell mätning så är det förmodligen inga större problem att ordna det även för el i garage. Det är om alla kostnader ska fördelas på medlemmarna som schablon är enklast. Vi har möjlighet till individuell mätning men ska utreda under året om det är värt det extra arbete det medför.Stevvee skrev:Fast kostnad skall inte vara några problem utan är när man säljer faktisk förbrukning. Kan iofs hänga ihop med IMD avläsning.LightsOut skrev:Gäller det även om man kör varianten med att hyra plats/laddning för fast kostnad, med senare avräkning, som någon nämnde tidigare?
- Elbilisten
Nu kom detta upp igen. Bra om någon hela tiden driver frågan.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7486703
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7486703