100 mil utan att stanna är ovanligt men inte alls omöjligt. Har man termos med kaffe och matsäck med i bilen så är det bara att stå på så länge man har snål bil och stor tank.
Med det sagt är det ju ingen större utmaning att pausa 15 min var tredje timme med elbil heller...
Jag har i och för sig haft frukost med mig i bilen, men det har varit för att starta tidigt så jag kan passera Stockholm innan trafiken börjar tätna. Annars föredrar jag att äta utanför bilen. Sen brukar jag behöva en kisspaus efter 4-5 timmar.
Det är ganska få resor jag kör 5 timmar i ett sträck. Jag bor i Uppsala och har en stuga i Tänndalen. Jag är bara där på sommaren, så det blir ingen körning i dåligt väglag. Det är en lagom etapp att ta i ett svep. Tidig frukost och framme vid lunchtid. Men med en Model 3 LR så behövs bara 15 min laddstopp i Sveg. Inte mycket att gnälla över.
Samma om jag kör till Skåne. Ett kort laddstopp i Ödeshög och kanske en lunch i Toftaholm eller Markaryd, med tillhörande laddning. Inget stort bekymmer.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Den dagen det finns elbilar som kan köras 100 mil utan stopp så kommer det säkert dyka upp folk som minsann aldrig skulle köpa förrän 150 mil är möjligt.
Den dagen det finns elbilar som kan köras 100 mil utan stopp så kommer det säkert dyka upp folk som minsann aldrig skulle köpa förrän 150 mil är möjligt.
Största problemet idag är ju att för t.ex. Model 3 LR AWD så är räckvidden 560 km (WLTP), men med t.ex. takbox och vinterväglag så är verklig räckvidd 30 mil. Det kan ju bli lite problematiskt när laddnätverket inte är så utbrett i fjällen, begränsar vilka vägar man kan ta bland annat. Senast på väg från Ramundberget stod jag i kö i 40 minuter i Sveg (endast 2 Supercharger som dessutom inte levererade maxeffekt) eftersom sträckan Ramundberget -> Gävle var för lång utan stopp. Nu blev det i stället Ramundberget -> Sveg -> Hudiksvall -> Gävle -> Stockholm, detta på grund av att laddningen i Sveg var så långsam och de långa köerna. Hade jag kunnat laddat till 100% i Ramundberget hade jag kunnat köra direkt till Hudik men fanns dåligt med laddmöjligheter i Ramundberget tyvärr.
För mig hade en WLTP räckvidd på runt 800 km varit perfekt för då hade jag kunnat åka kring 40 mil i motorvägsfart+ med cyklar på taket och dragkroken. De gånger jag kört utan takbox eller cyklar har jag dock aldrig haft problem med räckvidd.
Mer räckvidd ger ju flera valmöjligheter. Jag kör Huskvarna - Langweid am Lech ca 130 mil på en dag. Brukar tanka redan i Helsingborg och sedan någonstans i Tyskland. Brukar aldrig köra till sista droppen. Eftersom vi stannar så ofta tankar jag där jag ser kortaste kön till pumpen. Första stoppet är i Ljungbi sedan pumpen i Helsingborg och sedan blir det Rödby. I Tyskland kör jag inte mer än 2 timmar i streck. Är man på semester har man inte bråttom.
Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.
Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.
Åker till italien på somrarna. Brukar starta hemifrån med full tank och fyller tysk diesel i rostock när vi rullar av färjan och sen klarar vi oss ända till Bad reichenhall i österrike där vi brukar övernatta. Äter precis var vi vill. Tankar vid hotellet på morgonen därpå och kommer fram i venedig med ungefär halv tank. På vägen hem drar jag husvagn så då drar den lite mer....
Hur är det med lacken? Kan man välja att få den hellackad/nerlackad trots att man inte valt s-line? Hittar inget val i konfiguratorn för det.
Eller så väljer du manhattangrå proline (mycket mörk grå) och får den nerlackad utan kostnad då hjulhusen är manhattangrå som kontrast på proline. Jag gjorde det på min då jag ändå gillade färgen. Hade helst haft daytonagrå men den fanns inte i somras. Finns väl nu till s-line.
Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.
Åker till italien på somrarna. Brukar starta hemifrån med full tank och fyller tysk diesel i rostock när vi rullar av färjan och sen klarar vi oss ända till Bad reichenhall i österrike där vi brukar övernatta. Äter precis var vi vill. Tankar vid hotellet på morgonen därpå och kommer fram i venedig med ungefär halv tank. På vägen hem drar jag husvagn så då drar den lite mer....
Återigen... "Äter precis var vi vill" gör i mitt tycke ingen direkt skillnad längs Autobahn. Och ja, man äter precis var man vill även med en Tesla. Det är bara lite smidigare att ta det på samma ställe som man laddar. Med tanke på hur tätt SUCs+Ionity ligger i Tyskland så är det verkligen inget som spelar någon roll dock. Givetvis lite mer begränsande om man kör e-tron dock.
Undantaget är som sagt om man vill köra till någon specifik restaurang i någon stad, men vi brukar vara selektiva med middagsställen på resmålet snarare än luncher längs vägen.
Dykt upp en del beggade 55or på blocket.
Nypris runt 1,2. Nu ca 800. Rätt stort tapp på mindre än ett år.
Tröttnade ägarna när de plötsligt blev lika dyra att köra på långtur som en Q7?
Är man intresserad av étron känns det dock som ett klipp, särskilt jämfört med en ny 50. Nog bättre val än en ny Polestar också för den delen.
Dykt upp en del beggade 55or på blocket.
Nypris runt 1,2. Nu ca 800.
Tröttnade ägarna när de plötsligt blev lika dyra att köra på långtur som en Q7?
Ja, det känns ju högst rimligt att någon hellre tar ett värdetapp på 300-400 tusen efter ett halvår än att betala 4 kr extra per kWh för att kunna ladda med 150 kW. Bilarna verkar dock ha varit eftertraktade på andrahandsmarknaden och sålts snabbt, den billigaste jag hittat kostar ca 880 tkr (står ej vad nypris var).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ja den blåa för 799 försvann snabbt. Spannet ligger nu på 870-900, de sätts ner ju längre tiden går tills nån slår till.
Som sagt nog bra köp jmf med ny 50 eller PS2.
Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I kriget mot elbilar så är det helt klart många som hävdar att dom minsann kör så, och nej, jag tror inte heller på den skiten rent generellt, men å andra sidan så finns det ett fåtal som trots det ändå kör så (och det dyker ibland upp i olycksstatistiken om man säger så)
De är ett utdöende släkte alltså så inget man behöver planera för i framtiden...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Det stod uttryckligen i annonsen på den blåa för 799 som försvann snabbt.
Här är en för knappt 1,1 som nu ligger ute för 879 https://www.blocket.se/vi/87339143.htm inte lika bra, men går säkert att pruta ner en bit till.
Som man brukar säga, de som ligger på blocket ligger där för att de inte blivit sålda. Dvs priset måste ner.
Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.
Åker till italien på somrarna. Brukar starta hemifrån med full tank och fyller tysk diesel i rostock när vi rullar av färjan och sen klarar vi oss ända till Bad reichenhall i österrike där vi brukar övernatta. Äter precis var vi vill. Tankar vid hotellet på morgonen därpå och kommer fram i venedig med ungefär halv tank. På vägen hem drar jag husvagn så då drar den lite mer....
Tur att du inte har en Volvo iaf! Hade en Volvo XC60 T8 mellan min Model S och Model 3. Den drog ungefär 1,2 l/milen i snitt på road trip i Europa. Med 50 liters tank betydde det att man fick tanka lika ofta som Teslan behövde ladda, med skillnaden att det var bra mycket dyrare.
Jo, jag bojkottar Volvos upplägg när det gäller deras hybrider och prissättning. De ser bra ut på pappret vad gäller prestanda, men granskar man hur deras drivlina är uppbyggd så inser man att det bara är ett snabbt hafsverk, iaf enligt mig... Några exempel:
-Ingen fyrhjulsdrift vid ren eldrift
-Tokstressad liten fyrcylindrig motor i alleles för stora bilar i kombination med för liten elmotor.
Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Det stod uttryckligen i annonsen på den blåa för 799 som försvann snabbt.
Här är en för knappt 1,1 som nu ligger ute för 879 https://www.blocket.se/vi/87339143.htm inte lika bra, men går säkert att pruta ner en bit till.
Som man brukar säga, de som ligger på blocket ligger där för att de inte blivit sålda. Dvs priset måste ner.
Konstigt att det inte blir sålda med tanke på den långa väntetiden när man beställer en ny. Efterfrågan verkar ju finnas tänker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Naturligtvis stannar man ett par gånger om man klämmer 120mil på en dag genom tyskland i en fossilbil. Men man bestämmer ju var och när själv.
Nja... Du får ju åtminstone tanka en gång på de där 120 milen. Om man ska generalisera så är det ju dessutom rätt mycket sak samma var man stannar så länge man gör det längs Autobahn och inte tar avstickare. Det är ju i allmänhet ungefär lika sunkiga vägkrogar/mackar oavsett var man stannar.
Åker till italien på somrarna. Brukar starta hemifrån med full tank och fyller tysk diesel i rostock när vi rullar av färjan och sen klarar vi oss ända till Bad reichenhall i österrike där vi brukar övernatta. Äter precis var vi vill. Tankar vid hotellet på morgonen därpå och kommer fram i venedig med ungefär halv tank. På vägen hem drar jag husvagn så då drar den lite mer....
Tur att du inte har en Volvo iaf! Hade en Volvo XC60 T8 mellan min Model S och Model 3. Den drog ungefär 1,2 l/milen i snitt på road trip i Europa. Med 50 liters tank betydde det att man fick tanka lika ofta som Teslan behövde ladda, med skillnaden att det var bra mycket dyrare.
Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Det stod uttryckligen i annonsen på den blåa för 799 som försvann snabbt.
Här är en för knappt 1,1 som nu ligger ute för 879 https://www.blocket.se/vi/87339143.htm inte lika bra, men går säkert att pruta ner en bit till.
Som man brukar säga, de som ligger på blocket ligger där för att de inte blivit sålda. Dvs priset måste ner.
Listpris 1.1 är ju en sak. Det hade min nästan också men fick 7% rabatt utan problem. Så dra av en 100” så ser du vad den kostar ny. Sen lite oklart med bonuspremien på 60”. Om den redan är plockad av första finansbolaget får ju inte den nya leasingtagaren del av den antar jag. Jag väntar fortfarande på att mitt finansbolag ska få pengarna vilket leder till lägre månadskostnad framgent.
Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Är det inte snart dax att vi skapar ett eget forum för e-tron ägare? Jag kommer ha en egen i sommar, och ångrar inte en sekund att jag kommer lämna Tesla träsket. Det är många tesla fanboys som är inne på denna tråd om e-tron och skriver ner Audin i stort och smått. Mati, blir du inte trött på att ständigt försvara ditt bilval? Jag hade garanterat blivit det.
Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Är det inte snart dax att vi skapar ett eget forum för e-tron ägare? Jag kommer ha en egen i sommar, och ångrar inte en sekund att jag kommer lämna Tesla träsket. Det är många tesla fanboys som är inne på denna tråd om e-tron och skriver ner Audin i stort och smått. Mati, blir du inte trött på att ständigt försvara ditt bilval? Jag hade garanterat blivit det.
Varför ska man ens försvara sin bilval?
Jag skiter i vad andra tycker om min bil. Jag är nöjd och den dagen jag inte längre är nöjd byter jag. Tänker inte låta andra bestämma när och vad jag ska köpa. Sverige är fritt land och var och en kan välja själva vad de ska köra tycker jag.
Var nånstans ser du att de har kostat 1,2 mille som ny? Du får trycka in bra mycket lull-lull för att komma upp i det priset. Det har jag inte lyckats med kan jag säga, ändå så har min bil ganka mycket utrustning. De flesta jag ser på blocket är nya bilar och de ligger runt 900k.
Det stod uttryckligen i annonsen på den blåa för 799 som försvann snabbt.
Här är en för knappt 1,1 som nu ligger ute för 879 https://www.blocket.se/vi/87339143.htm inte lika bra, men går säkert att pruta ner en bit till.
Som man brukar säga, de som ligger på blocket ligger där för att de inte blivit sålda. Dvs priset måste ner.
Konstigt att det inte blir sålda med tanke på den långa väntetiden när man beställer en ny. Efterfrågan verkar ju finnas tänker jag.