Tjosansa skrev:Låter hur mysigt som helst. Vi ska bila i Europa med vår M3 nu i sommar. Ingen aning vart vi ska än. Men det är min dröm.
Vet inte ens hur man lägger upp en sån resa. Aldrig gjort något liknande innan. Just nu är tanken mest att vi hoppar in i bilen o kör söderut

Jag har kört många gånger ned till Italien, Spanien, Kroatien, etc., drygt 10,000 mil med min X, och kanske 25-30,000 mil innan det i fossilbilar.
Min modell för planering är att ha en dags framförhållning, dvs att försöka att på kvällen ha nästa natt bokad och klar.
Det har funkat bra för oss, trots att vi är fem i familjen och därför får väsentligt färre träffar på hotell än om man är fyra eller färre.
Booking.com använder jag nästan alltid, mest av gammal vana, men jag brukar inte få fler eller bättre träffar på Hotels eller andra appar när jag har testat.
Rutten planeras förstås i ABRP, min modell är som följer:
1. planera hela dagsetappen i ABRP för att få ett hum om restid, spara skärmbild som referens.
2. lägg in nästa SuC som mål i bilen och rulla iväg
3. vid laddstopp, planera om i ABRP, jämför med referens
4. upprepa från 2 tills framme vid dagsmålet
Destinationsladdning ser jag som en bonus, jag räknar aldrig med detta, eftersom det inte alltid är som beskrivet.
Dom som är modigare än jag kanske rullar in till hotellet med 1% och räknar kallt med att kunna ladda över natten.
Jag har alltid SoC så jag med råge tar mig till nästa SuC, skulle det funka med laddning över natten så kan jag oftast hoppa över den och ta nästa istället.
/fth