Offert laddbox
Moderator: Redaktion
-
Offert laddbox
Hej tagit in offert. Garo 22kw med Wi-Fi med Uttag med jfb typ a vid central och eneegimätare för lastbalansering mot hus. Ca 15-18m från central ska den sitta. Ut genom en vägg och i carport. 22000:- är detta vettigt ? Garos modell med Wi-Fi kostar en hel känns de som
Re: Offert laddbox
Det ska vara jfb typ B till laddboxar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
Är det hemma i eget hus eller i brf?
Kan tycka att uttag om 22kw är lite väl tilltaget om det är hemmaladdning som avses.
Du kanske har en tesla med dubbelladdare som kan utnyttja 22kw. Men om inte hade jag valt ett uttag med lägre effekt. Och därmed billigare.
Räkna på normal körsträcka och vilken laddtid du har på dig. Då har du ett utgångsläge för vad du kan behöva.
Tror få harbehov av hemmaladdning som ger 80% ibatteriet på under åtta timmar.
Kan tycka att uttag om 22kw är lite väl tilltaget om det är hemmaladdning som avses.
Du kanske har en tesla med dubbelladdare som kan utnyttja 22kw. Men om inte hade jag valt ett uttag med lägre effekt. Och därmed billigare.
Räkna på normal körsträcka och vilken laddtid du har på dig. Då har du ett utgångsläge för vad du kan behöva.
Tror få harbehov av hemmaladdning som ger 80% ibatteriet på under åtta timmar.
Model Y LR.
Model S70D
-
Villa. Mmm vet men svårt å finna box specad för 11kw sen att köpa en 3,7 är ju inte så framtids säkert. Håller med de blir dyrt då
-
Så visst ja klarar mig med 3,7 men ja e nog dumsnål som inte installerar vax som klarar 11kw som e framtidssäker och om ja skulle behöva ladda snabbare ibland men blir helt klart dyrt med garo motför en del andra
Jag betalade lite mer än hälften av det för en Easee, en laddsladd med "tesla-knapp" och installation i min Carport. Så är du inte fast vid att köra på en Garo så finns det pengar att spara.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Jag betalade enligt nedan för materialet(OBS ex moms priser): Det som saknas mot det du ska beställa är kraft-kabel samt ModBus kabel för kommunikation mellan energimätarna och även WiFI-modulen som jag avstod från.Classemoeller skrev:Hej tagit in offert. Garo 22kw med Wi-Fi med Uttag med jfb typ a vid central och eneegimätare för lastbalansering mot hus. Ca 15-18m från central ska den sitta. Ut genom en vägg och i carport. 22000:- är detta vettigt ? Garos modell med Wi-Fi kostar en hel känns de som
M3 SR+
-
Ok vad blev priset ink moms med arbete då? Ja garo verkar va lite dyrare plus energimätare för lastbalansering kabel till dennixj installation e 4000:- bara det inkl.moms
Har 16A huvudsökring i huset nu plus bergvärme pump
Med 16A huvudräkning kan du Max få ut 11kw. Det krävs 32A för att kunna leverera ut 22kw i uttaget.Classemoeller skrev:Ok vad blev priset ink moms med arbete då? Ja garo verkar va lite dyrare plus energimätare för lastbalansering kabel till dennixj installation e 4000:- bara det inkl.moms
Model Y LR.
Model S70D
-
- elbilist
Att säkra upp mitt hus i Malmö från 16 till 35A kostar ungefär 8000kr i året i ökade elnätskostnader. Då har jag inte räknat på vad själva jobbet med att säkra upp huset kostar.frippe skrev:Med 16A huvudräkning kan du Max få ut 11kw. Det krävs 32A för att kunna leverera ut 22kw i uttaget.Classemoeller skrev:Ok vad blev priset ink moms med arbete då? Ja garo verkar va lite dyrare plus energimätare för lastbalansering kabel till dennixj installation e 4000:- bara det inkl.moms
Är det verkligen värd det?
Även ett 100 kWh batteri laddas jo fullt "över natten" på 11kW, och om du begränsar strömmen till 10A så får du fortfarande ut 20-30 mil över natten.
edit: Ska jag killgissa så tror jag inte storleken på batteripaketen i bilarna kommer att bli så mycket större än max 150kWh (hur effektiva bilarna blir kommer att förbättras), och då kan man alltid ladda fullt på 13-14 timmar, även om 50 år med 3fas 16A.
Oavsett hur stora batteripacken är eller hur många elbilar som finns i familjen så behöver man aldrig ladda mer än vad man förbrukat och kommer att använda dagen efter. 11 kW under 10 timmar ger 110 kWh eller 55 mil per dag. Hur ofta kör man mer än 55 mil per dag utan att ladda längs vägen? Är det två i familjen blir det ändå ca 27 mil per person.heldiggrisen skrev:Att säkra upp mitt hus i Malmö från 16 till 35A kostar ungefär 8000kr i året i ökade elnätskostnader. Då har jag inte räknat på vad själva jobbet med att säkra upp huset kostar.frippe skrev:Med 16A huvudräkning kan du Max få ut 11kw. Det krävs 32A för att kunna leverera ut 22kw i uttaget.Classemoeller skrev:Ok vad blev priset ink moms med arbete då? Ja garo verkar va lite dyrare plus energimätare för lastbalansering kabel till dennixj installation e 4000:- bara det inkl.moms
Är det verkligen värd det?
Även ett 100 kWh batteri laddas jo fullt "över natten" på 11kW, och om du begränsar strömmen till 10A så får du fortfarande ut 20-30 mil över natten.
edit: Ska jag killgissa så tror jag inte storleken på batteripaketen i bilarna kommer att bli så mycket större än max 150kWh (hur effektiva bilarna blir kommer att förbättras), och då kan man alltid ladda fullt på 13-14 timmar, även om 50 år med 3fas 16A.
Nej, det är inte värt att säkra upp huset till 35 A, 20 A kanske men det är inga större kostnader anser jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skippa garo dom är bara dyra, köp Telsa WC, Easee eller Juicebox istället.
Har du bara Tesla som bil kör på WC annars hade jag valt någon av de 2 andra.
Behåll 16A huvudsäkring och ställ ner boxen på 10A och ladda på natten med förslagsvis Tibber så blir det billigt att ladda.
Behöver du ladda mer än med ca 7kW köp lastbalanserare istället för att gå upp i säkring.
Att gå från 16A till 20A för mig kostar runt 3000:- året till Vattenfall vilka jag gärna inte ger några extra pengar då dom redan tar 10x mer betalt för elöverföring kontra vad elen kostar.
En lastbalanserare kostar runt 2000:- så den är betald på 8månader kontra gå upp i säkring.
Har du bara Tesla som bil kör på WC annars hade jag valt någon av de 2 andra.
Behåll 16A huvudsäkring och ställ ner boxen på 10A och ladda på natten med förslagsvis Tibber så blir det billigt att ladda.
Behöver du ladda mer än med ca 7kW köp lastbalanserare istället för att gå upp i säkring.
Att gå från 16A till 20A för mig kostar runt 3000:- året till Vattenfall vilka jag gärna inte ger några extra pengar då dom redan tar 10x mer betalt för elöverföring kontra vad elen kostar.
En lastbalanserare kostar runt 2000:- så den är betald på 8månader kontra gå upp i säkring.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Ni som har lite koll här..
Jag bor i ett radhus/bostadsrätt och vill sätta upp en wc.
Vilket är helt ok för föreningen.
Jag behöver inte ladda max utan bara säkrare och lite snabbare än schuko.. ringde en elektriker firma här i malmö för en offert.
Han tittade i min undercentral (bifogad bild) och enligt honom går det inte montera någon laddbox hos mig.
Då jag endast har 16A in i mitt hus.. sen klappa han ihop och åkte.
Jag är inte helt borta när det kommer till el men detta lät märkligt?
Vad anser ni här? Rekommendation på någon firma i Malmö som monterat Tesla wc som ni använt?
Jag behöver inte ladda max utan bara säkrare och lite snabbare än schuko.. ringde en elektriker firma här i malmö för en offert.
Han tittade i min undercentral (bifogad bild) och enligt honom går det inte montera någon laddbox hos mig.
Vad anser ni här? Rekommendation på någon firma i Malmö som monterat Tesla wc som ni använt?
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
-
- elbilist
Tesla rekommenderar två i Malmö-området:Redtooth skrev:Ni som har lite koll här..
https://www.tesla.com/sv_SE/support/find-electrician
(O)Kvalificerat svammel!Redtooth skrev:Ni som har lite koll här..
Klart du kan sätta in en WC även om du har "bara" har 16A. Antingen tar du en med lastbalansering och låter den begränsa, eller gör du det själv genom att inte dra på hög effekt när du tvättar/lagar mat/etc. Alla boxar (tror jag iaf) går att ställa max-ampere på, ner till typ 6A om man så vill.
Jag har haft laddbox i snart 3 år, inställd på samma som min huvudsäkring, sen har jag ställt bilen på vad som passar för kvällen. Inga problem här inte.
evilirish skrev:(O)Kvalificerat svammel!Redtooth skrev:Ni som har lite koll här..
Klart du kan sätta in en WC även om du har "bara" har 16A. Antingen tar du en med lastbalansering och låter den begränsa, eller gör du det själv genom att inte dra på hög effekt när du tvättar/lagar mat/etc. Alla boxar (tror jag iaf) går att ställa max-ampere på, ner till typ 6A om man så vill.
Jag har haft laddbox i snart 3 år, inställd på samma som min huvudsäkring, sen har jag ställt bilen på vad som passar för kvällen. Inga problem här inte.
Tack! Jag tänkte schemalägga laddning att starta sent på kvällen när det inte går några andra höga effekter.
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Skaffa en annan elektriker.
Informera elektrikern om att det går att ställa ner laddströmmmen på en Tesla WallCharger. Wallchargern har man ju för att det är bekvämt och lite säkrare, plus att man får bidrag för installationen.
Du har inte tagit kort på hela skåpet men du ska ha plats Jordfelbrytare TypB och säkringar. Jag tror att Jordfelsbrytaren tar 4 platser och säkringarna 3 så det borde funka i ditt skåp.
Informera elektrikern om att det går att ställa ner laddströmmmen på en Tesla WallCharger. Wallchargern har man ju för att det är bekvämt och lite säkrare, plus att man får bidrag för installationen.
Du har inte tagit kort på hela skåpet men du ska ha plats Jordfelbrytare TypB och säkringar. Jag tror att Jordfelsbrytaren tar 4 platser och säkringarna 3 så det borde funka i ditt skåp.
Ja, jag skall ringa firmorna som Tesla hade på sin sida.LarsL skrev:Skaffa en annan elektriker.
Jag hade missat detta innan.
Det finns gott om plats i skåpet finns 6 platser på övre raden och 6 på andra
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Platsen i skåpen spelar ju ingen roll, finns det ingen plats så sätter man upp ett nytt skåp eller köper ett nytt större men det brukar bli dyrare att dra om allt.Redtooth skrev:Ja, jag skall ringa firmorna som Tesla hade på sin sida.LarsL skrev:Skaffa en annan elektriker.
Jag hade missat detta innan.
Det finns gott om plats i skåpet finns 6 platser på övre raden och 6 på andra
Din elektriker har 0 koll ingen jag skulle anlita inte.
Ställ ner din WC på tex 13A och sedan ställ din bil på runt 10-12A så är du helt safe om du dessutom laddar på kvällen/natten.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
-
Hej bra info. Men är det aktuellt blir det uppsäkrs till 20 som ja skrev och inte 32 och ej 22kw. Högst 11kw.
Ja de går bra befintlig 16A men när det är kallt i södra Norrland kör värme pump för fullt plus elpatron kan gå in med Max 9kw på det och sen tvättmaskin osv då löser man en propp enstaka fall per år
Men lastbalansering bör ju det funka fint med 16. Ska kolla på easee
Garo e ju proffsprylar som elektriker gillar så är det p det kostar. 2000för Wi-Fi och 2000 för energi mätaren
Ja de går bra befintlig 16A men när det är kallt i södra Norrland kör värme pump för fullt plus elpatron kan gå in med Max 9kw på det och sen tvättmaskin osv då löser man en propp enstaka fall per år
Men lastbalansering bör ju det funka fint med 16. Ska kolla på easee
Garo e ju proffsprylar som elektriker gillar så är det p det kostar. 2000för Wi-Fi och 2000 för energi mätaren
Istället för säkra upp kan man börja med en effektvakt, finns nog stöd i flera laddboxar för det.
Själv har vi ChargeAmps 11kW + deras effektvakt Ampguard, då får boxen vad som blir över i resten av huset. Krävs endast wifi för övervakning av förbrukning, så ingen modbus kabel.
Själv har vi ChargeAmps 11kW + deras effektvakt Ampguard, då får boxen vad som blir över i resten av huset. Krävs endast wifi för övervakning av förbrukning, så ingen modbus kabel.
-
Tänkte på Easee. Försöker lösa mig till det där med DC felström övervakning som garo har. Är det ett måste. ?
Annars kör ja gärna på den genom tibber då
Kör med en jordfelsbrytare av typ B. Behövs inget i laddboxen då.Classemoeller skrev:Tänkte på Easee. Försöker lösa mig till det där med DC felström övervakning som garo har. Är det ett måste. ?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
Easee har inbyggd JFB typ B, behövs inget extra.Svenssons skrev:Kör med en jordfelsbrytare av typ B. Behövs inget i laddboxen då.Classemoeller skrev:Tänkte på Easee. Försöker lösa mig till det där med DC felström övervakning som garo har. Är det ett måste. ?
Du får rabatt via den här länken som medlem i TCS, tror också det finns extrarabatt att få med värvningskod om du hittar någon som har, tror det finns några sådana i länken under.
viewtopic.php?f=38&t=18417
Lycka till