Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Magnus71
Inlägg: 148
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Magnus71 »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
metchristian skrev:
Magnus71 skrev:
Inte imponerad. Snitthastighet 88km/h. Det kallar inte jag motorvägsfart.
Norska motorvägar är inte som svenska.. just Oslo Porsgrunn har jag kört många gånger... så 88 är bra genomsnitt
För att vara norska vägar ja... Inte särskilt relevant för merparten av resterande Västeuropa.

På torr väg och 80-90 km/h landar man nog ungefär på wltp-räckvidd i de flesta Teslamodeller också.
Vilket snitt får man på en svensk 110-väg om man kör 31mil med ett stopp då? Knappast så mycket högre än 88 med normal trafik, diverse vägarbeten och annat.
Om man kör 31 mil med snittfart 110km/h så måste man sedan stå helt still i 42 minuter för att få en snittfart sänkt till 88km/h.
Men nu spekulerar vi bara. Det nämns inga stopp alls.
Så för att få en snittfart på 88km/h så krävs det att lika lång tid som man kör i 110km/h, så kör man också i 66km/h
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av metchristian »

Magnus71 skrev:
HelectriC skrev:
Legato skrev:
metchristian skrev:
Magnus71 skrev:
Inte imponerad. Snitthastighet 88km/h. Det kallar inte jag motorvägsfart.
Norska motorvägar är inte som svenska.. just Oslo Porsgrunn har jag kört många gånger... så 88 är bra genomsnitt
För att vara norska vägar ja... Inte särskilt relevant för merparten av resterande Västeuropa.

På torr väg och 80-90 km/h landar man nog ungefär på wltp-räckvidd i de flesta Teslamodeller också.
Vilket snitt får man på en svensk 110-väg om man kör 31mil med ett stopp då? Knappast så mycket högre än 88 med normal trafik, diverse vägarbeten och annat.
Om man kör 31 mil med snittfart 110km/h så måste man sedan stå helt still i 42 minuter för att få en snittfart sänkt till 88km/h.
Men nu spekulerar vi bara. Det nämns inga stopp alls.
Så för att få en snittfart på 88km/h så krävs det att lika lång tid som man kör i 110km/h, så kör man också i 66km/h
Man kan får inte köra 110 hela vägen från Oslo till Porsgunn och tillbaka till Oslo... så 88 i snitt är väldigt bra vill jag påstå.. mycket 100 o 80 vägar...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Legato skrev:
metchristian skrev:
Magnus71 skrev:
Inte imponerad. Snitthastighet 88km/h. Det kallar inte jag motorvägsfart.
Norska motorvägar är inte som svenska.. just Oslo Porsgrunn har jag kört många gånger... så 88 är bra genomsnitt
För att vara norska vägar ja... Inte särskilt relevant för merparten av resterande Västeuropa.

På torr väg och 80-90 km/h landar man nog ungefär på wltp-räckvidd i de flesta Teslamodeller också.
Vilket snitt får man på en svensk 110-väg om man kör 31mil med ett stopp då? Knappast så mycket högre än 88 med normal trafik, diverse vägarbeten och annat.
Det står inget om något stopp och det är sällan särskilt mycket vägarbeten längs svenska motorvägar. Jönköping-Linköping som är den sträcka jag kört mest är inga problem att snitta 105 och köra lagligt. Är ju 120 km/h på stora delar av E4an söder om Gävle numera.
Man ser i videon att de kör till Oslo och tillbaks. När de är i Oslo så är de på en parkering för att säga några ord, dvs de har saktat in, kört av motorvägen, gått ur bilen på parkeringen etc. Jag klarar inte 420km motorväg med min Model S, så Taycan är mer än tillräckligt för mig när t.o.m. min MS funkar bra
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

metchristian skrev:
Magnus71 skrev:
HelectriC skrev:
Legato skrev:
metchristian skrev:

Norska motorvägar är inte som svenska.. just Oslo Porsgrunn har jag kört många gånger... så 88 är bra genomsnitt
För att vara norska vägar ja... Inte särskilt relevant för merparten av resterande Västeuropa.

På torr väg och 80-90 km/h landar man nog ungefär på wltp-räckvidd i de flesta Teslamodeller också.
Vilket snitt får man på en svensk 110-väg om man kör 31mil med ett stopp då? Knappast så mycket högre än 88 med normal trafik, diverse vägarbeten och annat.
Om man kör 31 mil med snittfart 110km/h så måste man sedan stå helt still i 42 minuter för att få en snittfart sänkt till 88km/h.
Men nu spekulerar vi bara. Det nämns inga stopp alls.
Så för att få en snittfart på 88km/h så krävs det att lika lång tid som man kör i 110km/h, så kör man också i 66km/h
Man kan får inte köra 110 hela vägen från Oslo till Porsgunn och tillbaka till Oslo... så 88 i snitt är väldigt bra vill jag påstå.. mycket 100 o 80 vägar...
Tror inte någon motsäger sig att det är en hög snittfart på den sträckan (förutsatt att man håller hastighetsgränserna).

Däremot är det som sagt inte relevant för motorvägskörning i allmänhet i Västeuropa.

Två helt olika saker :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Dom gjorde ju ett test med Taycan i Tyskland och körde så mycket 150km/h som det bara gick, men det var ju flera som inte tyckte det var bra heller, så jag antar att Taycan är helt hopplöst dålig helt enkelt :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Dom gjorde ju ett test med Taycan i Tyskland och körde så mycket 150km/h som det bara gick, men det var ju flera som inte tyckte det var bra heller, så jag antar att Taycan är helt hopplöst dålig helt enkelt :lol:
Ja alla vi som inte tycker Taycan erbjuder bra pris/prestanda är ju såklart en och samma person under massor av alias :roll:

DET testet var i allra högsta grad imponerande. EPA-räckvidden däremot är riktigt usel.

Detta test i 88 km/h är för mig varken imponerande eller dåligt. Personligen kör jag sällan/aldrig så långsamt på långresa.

För mig är det räckvidd i 120-150 som är intressantast. Kör man långsamt så vill jag ändå pausa oftare än man behöver så där spelar det ingen större roll.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Dom gjorde ju ett test med Taycan i Tyskland och körde så mycket 150km/h som det bara gick, men det var ju flera som inte tyckte det var bra heller, så jag antar att Taycan är helt hopplöst dålig helt enkelt :lol:
Ja alla vi som inte tycker Taycan erbjuder bra pris/prestanda är ju såklart en och samma person under massor av alias :roll:

DET testet var i allra högsta grad imponerande. EPA-räckvidden däremot är riktigt usel.

Detta test i 88 km/h är för mig varken imponerande eller dåligt. Personligen kör jag sällan/aldrig så långsamt på långresa.

För mig är det räckvidd i 120-150 som är intressantast. Kör man långsamt så vill jag ändå pausa oftare än man behöver så där spelar det ingen större roll.

Helectric bor väl i Norge. Då ser körningen ut sådär. Finns inga långa motorvägar... Så för norska förhållanden är det ett bra test.

På långresa har jag alldeles för mycket packning med i bilen. Så Taycan blir aldrig nåt för oss även om jag hade haft pengarna.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Hok »

Man kan jämföra det med att köra från Stockholm till Norrköping. Det är ganska exakt lika långt. Enligt Google Maps så hamnar snittfarten från Wennergren Center till Norrköping på 93 km/h.
Så det beror mycket på vilken sträcka motorväg man åker vilken snittfart man får.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Dom gjorde ju ett test med Taycan i Tyskland och körde så mycket 150km/h som det bara gick, men det var ju flera som inte tyckte det var bra heller, så jag antar att Taycan är helt hopplöst dålig helt enkelt :lol:
Ja alla vi som inte tycker Taycan erbjuder bra pris/prestanda är ju såklart en och samma person under massor av alias :roll:

DET testet var i allra högsta grad imponerande. EPA-räckvidden däremot är riktigt usel.

Detta test i 88 km/h är för mig varken imponerande eller dåligt. Personligen kör jag sällan/aldrig så långsamt på långresa.

För mig är det räckvidd i 120-150 som är intressantast. Kör man långsamt så vill jag ändå pausa oftare än man behöver så där spelar det ingen större roll.

Helectric bor väl i Norge. Då ser körningen ut sådär. Finns inga långa motorvägar... Så för norska förhållanden är det ett bra test.

På långresa har jag alldeles för mycket packning med i bilen. Så Taycan blir aldrig nåt för oss även om jag hade haft pengarna.
Ja, som jag nu konstaterat tre ggr så är det säkerligen relevant och representativt för norska motorvägar. Dock inte representativt för svenska, eller särskilt många andra i Västeuropa heller imo.

Mmm packningen är väl egentligen ett större bekymmer.

Det känns som Taycan främst är en svindyr men välbyggd och rolig busbil. Som förstabil känns det som den mest kommer rulla hos väldigt välbärgade par utan barn eller ensamstående.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Hok skrev:
Man kan jämföra det med att köra från Stockholm till Norrköping. Det är ganska exakt lika långt. Enligt Google Maps så hamnar snittfarten från Wennergren Center till Norrköping på 93 km/h.
Så det beror mycket på vilken sträcka motorväg man åker vilken snittfart man får.
Ja det är klart att du får en låg snittfart om du ska från norra sidan av Stockholm till södra och sedan hela vägen förbi Södertälje. Tar du istället Södertälje till Linköping som också är ungefär samma sträcka så blir farten avsevärt högre.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Hertsh »

Bjørn Nyland kom 579 km i en Model S Raven när han snittade 90 km/h. Det gjordes dock på sommaren. Ta bort 20% för lägre temperatur och du är på 463 km.

Det är liiite mer än 420.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Hertsh skrev:
Bjørn Nyland kom 579 km i en Model S Raven när han snittade 90 km/h. Det gjordes dock på sommaren. Ta bort 20% för lägre temperatur och du är på 463 km.

Det är liiite mer än 420.
20% gör väl knappast temperaturen? Och särskilt inte på långresa.
Förvärmer man och vägen är torr och vädret bra så gör det väl inte många % alls.

Men nånstans mellan 10-20% längre borde vara rimligt med tanke på mer tillgängligt batteri i S LR.
Å andra sidan är Porschen mindre och har lägre luftmotstånd, samt växellådan kanske kan ge någon/några % .
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Hok »

Legato skrev:
Hok skrev:
Man kan jämföra det med att köra från Stockholm till Norrköping. Det är ganska exakt lika långt. Enligt Google Maps så hamnar snittfarten från Wennergren Center till Norrköping på 93 km/h.
Så det beror mycket på vilken sträcka motorväg man åker vilken snittfart man får.
Ja det är klart att du får en låg snittfart om du ska från norra sidan av Stockholm till södra och sedan hela vägen förbi Södertälje. Tar du istället Södertälje till Linköping som också är ungefär samma sträcka så blir farten avsevärt högre.
Det var för att försöka förklara för svenskar ungefär hur motorvägen mellan Oslo och Porsgrunn ser ut. Börjar man i centrala delarna av Oslo så är det också mycket motorväg med låg fart man åker i början.
Eller i deras fall innan och efter vändningen i Oslo.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Dom gjorde ju ett test med Taycan i Tyskland och körde så mycket 150km/h som det bara gick, men det var ju flera som inte tyckte det var bra heller, så jag antar att Taycan är helt hopplöst dålig helt enkelt :lol:
Ja alla vi som inte tycker Taycan erbjuder bra pris/prestanda är ju såklart en och samma person under massor av alias :roll:

DET testet var i allra högsta grad imponerande. EPA-räckvidden däremot är riktigt usel.

Detta test i 88 km/h är för mig varken imponerande eller dåligt. Personligen kör jag sällan/aldrig så långsamt på långresa.

För mig är det räckvidd i 120-150 som är intressantast. Kör man långsamt så vill jag ändå pausa oftare än man behöver så där spelar det ingen större roll.

Helectric bor väl i Norge. Då ser körningen ut sådär. Finns inga långa motorvägar... Så för norska förhållanden är det ett bra test.

På långresa har jag alldeles för mycket packning med i bilen. Så Taycan blir aldrig nåt för oss även om jag hade haft pengarna.
Ja, som jag nu konstaterat tre ggr så är det säkerligen relevant och representativt för norska motorvägar. Dock inte representativt för svenska, eller särskilt många andra i Västeuropa heller imo.

Mmm packningen är väl egentligen ett större bekymmer.

Det känns som Taycan främst är en svindyr men välbyggd och rolig busbil. Som förstabil känns det som den mest kommer rulla hos väldigt välbärgade par utan barn eller ensamstående.
som resten av Porsches sortiment då? Dyr eller opraktisk eller båda delar. Men det betyder ju inte att de inte säljer ändå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
som resten av Porsches sortiment då? Dyr eller opraktisk eller båda delar. Men det betyder ju inte att de inte säljer ändå.

Icke-sportbilarna. Dvs Panamera, Cayenne och Macan är inte mer opraktiska än nåt annat. De är en aning dyrare varianter av Audi A7, Q7 och Q5 skulle jag säga. Eller Arteon, Touareg och Tiguan om man så vill. :D T ex så kostar en Macan S nästan på kronan lika mycket som en Audi SQ5. De har nästan samma maxeffekt och allt. Dock går Porschen på bensin och Audin på diesel.

Sportbilarna är sportbilar och som sådana väldigt praktiska för sitt ändamål. :) De är ju snarast prisvärda sett till vad man får om man jämför med Ferrari, Lambo osv.

Taycan är en lite olycklig hybrid mellan Panamera och 911.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
som resten av Porsches sortiment då? Dyr eller opraktisk eller båda delar. Men det betyder ju inte att de inte säljer ändå.

Icke-sportbilarna. Dvs Panamera, Cayenne och Macan är inte mer opraktiska än nåt annat. De är en aning dyrare varianter av Audi A7, Q7 och Q5 skulle jag säga. Eller Arteon, Touareg och Tiguan om man så vill. :D T ex så kostar en Macan S nästan på kronan lika mycket som en Audi SQ5. De har nästan samma maxeffekt och allt. Dock går Porschen på bensin och Audin på diesel.

Sportbilarna är sportbilar och som sådana väldigt praktiska för sitt ändamål. :) De är ju snarast prisvärda sett till vad man får om man jämför med Ferrari, Lambo osv.

Taycan är en lite olycklig hybrid mellan Panamera och 911.
Enig.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
som resten av Porsches sortiment då? Dyr eller opraktisk eller båda delar. Men det betyder ju inte att de inte säljer ändå.

Icke-sportbilarna. Dvs Panamera, Cayenne och Macan är inte mer opraktiska än nåt annat. De är en aning dyrare varianter av Audi A7, Q7 och Q5 skulle jag säga. Eller Arteon, Touareg och Tiguan om man så vill. :D T ex så kostar en Macan S nästan på kronan lika mycket som en Audi SQ5. De har nästan samma maxeffekt och allt. Dock går Porschen på bensin och Audin på diesel.

Sportbilarna är sportbilar och som sådana väldigt praktiska för sitt ändamål. :) De är ju snarast prisvärda sett till vad man får om man jämför med Ferrari, Lambo osv.

Taycan är en lite olycklig hybrid mellan Panamera och 911.
så tycker du, men vi får se vad marknaden tycker. Jag tror inte Porsche får problem med att få ut bilarna till kunder. Är en riktigt trevlig bil, som jag tror många som tröttnat på Tesla kommer få upp ögonen för. Inte alla, men det är nog inte målet heller!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Dom gjorde ju ett test med Taycan i Tyskland och körde så mycket 150km/h som det bara gick, men det var ju flera som inte tyckte det var bra heller, så jag antar att Taycan är helt hopplöst dålig helt enkelt :lol:
Ja alla vi som inte tycker Taycan erbjuder bra pris/prestanda är ju såklart en och samma person under massor av alias :roll:

DET testet var i allra högsta grad imponerande. EPA-räckvidden däremot är riktigt usel.

Detta test i 88 km/h är för mig varken imponerande eller dåligt. Personligen kör jag sällan/aldrig så långsamt på långresa.

För mig är det räckvidd i 120-150 som är intressantast. Kör man långsamt så vill jag ändå pausa oftare än man behöver så där spelar det ingen större roll.

Helectric bor väl i Norge. Då ser körningen ut sådär. Finns inga långa motorvägar... Så för norska förhållanden är det ett bra test.

På långresa har jag alldeles för mycket packning med i bilen. Så Taycan blir aldrig nåt för oss även om jag hade haft pengarna.
Ja, som jag nu konstaterat tre ggr så är det säkerligen relevant och representativt för norska motorvägar. Dock inte representativt för svenska, eller särskilt många andra i Västeuropa heller imo.

Mmm packningen är väl egentligen ett större bekymmer.

Det känns som Taycan främst är en svindyr men välbyggd och rolig busbil. Som förstabil känns det som den mest kommer rulla hos väldigt välbärgade par utan barn eller ensamstående.
som resten av Porsches sortiment då? Dyr eller opraktisk eller båda delar. Men det betyder ju inte att de inte säljer ändå.
Nja just det opraktiska har den gemensamt med vissa modeller, inte med andra (som Verdi skrev ovan).

Den stora skillnaden mot fossiljämförelsen är att Porsche på elbilssidan har en massa svagheter som iaf inte jag anser dem ha på fossilbilssidan.

Jag tycker Taycan är väldigt mycket sämre än Model 3 på flera helt centrala områden (effektivitet, autonomi och laddnätverk tex). Detta trots att Taycan är otroligt mycket dyrare. (Sen är givetvis Taycan bättre på vissa områden också).

Gör jag motsvarande jämförelse i fossilvärlden, tex en Boxster S vs en Mazda Miata så tycker jag Boxster S är bättre eller lika bra på allt som är viktigt.

Jag har inga problem att betala mycket pengar för en riktigt bra produkt och körde jag fossilbil så skulle Porsche definitivt vara ett alternativ. Taycan tycker jag har alldeles för mycket svagheter för att vara intressant med det skyhöga priset.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
som resten av Porsches sortiment då? Dyr eller opraktisk eller båda delar. Men det betyder ju inte att de inte säljer ändå.

Icke-sportbilarna. Dvs Panamera, Cayenne och Macan är inte mer opraktiska än nåt annat. De är en aning dyrare varianter av Audi A7, Q7 och Q5 skulle jag säga. Eller Arteon, Touareg och Tiguan om man så vill. :D T ex så kostar en Macan S nästan på kronan lika mycket som en Audi SQ5. De har nästan samma maxeffekt och allt. Dock går Porschen på bensin och Audin på diesel.

Sportbilarna är sportbilar och som sådana väldigt praktiska för sitt ändamål. :) De är ju snarast prisvärda sett till vad man får om man jämför med Ferrari, Lambo osv.

Taycan är en lite olycklig hybrid mellan Panamera och 911.
så tycker du, men vi får se vad marknaden tycker. Jag tror inte Porsche får problem med att få ut bilarna till kunder. Är en riktigt trevlig bil, som jag tror många som tröttnat på Tesla kommer få upp ögonen för. Inte alla, men det är nog inte målet heller!

Det är en olycklig hybrid får mig. För andra är den säkert klockren. Jag vet precis vilka som ska köpa den. Personer som är 55+ som har utflugna barn och god ekonomi. De kanske har sålt sitt familjeföretag eller liknande... Finns många sådana trots allt. Kanske även att yngre par utan barn som har det gott ställt köper. Men det är nog inte lika vanligt.


Jag hade gärna haft den och pendlat till jobbet i men det är en lyx som är svår att försvara. Jag är alldeles för fattig för att ha en så utsökt smak att jag inte nöjer mig med annat än det allra bästa. ;) För det är väl dit du är på väg?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

det är nog ganska många som haft Tesla en stund som inte håller med om att en Tesla är det allra bästa. Låt oss nu bara se vad som händer. Jag tror Porsche kommer sälja de bilar de har som mål att sälja ovsett vad du eller jag tycker. Den är inte för alla, men det är inte en Panamera, 911 eller Macan heller på samma sätt som Model 3 eller Model S inte heller är för alla.

för övrigt så är jag inte 55+, har inte utflugna barn, men är ändå intresserad av Taycan :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
det är nog ganska många som haft Tesla en stund som inte håller med om att en Tesla är det allra bästa. Låt oss nu bara se vad som händer. Jag tror Porsche kommer sälja de bilar de har som mål att sälja ovsett vad du eller jag tycker. Den är inte för alla, men det är inte en Panamera, 911 eller Macan heller på samma sätt som Model 3 eller Model S inte heller är för alla.

för övrigt så är jag inte 55+, har inte utflugna barn, men är ändå intresserad av Taycan :D
Förstår inte varför du blir så defensiv. Jag skrev ju att det finns gott om köpare. För mig är Model S det allra bästa som jag ser det. Jag prioriterar utrymme, räckvidd, snabbladdarnätverk, kostnad och lite annat. Har man mer pengar, mindre behov av utrymme och inte tänker köra ner till Medelhavet på sommaren så är säkert en Taycan en kanonkärra. Alla är vi olika. :)

Du köper väl dessutom för att sälja med vinst efter ett kortare tag och inte för att bruka i flera år? Stor skillnad...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
det är nog ganska många som haft Tesla en stund som inte håller med om att en Tesla är det allra bästa. Låt oss nu bara se vad som händer. Jag tror Porsche kommer sälja de bilar de har som mål att sälja ovsett vad du eller jag tycker. Den är inte för alla, men det är inte en Panamera, 911 eller Macan heller på samma sätt som Model 3 eller Model S inte heller är för alla.

för övrigt så är jag inte 55+, har inte utflugna barn, men är ändå intresserad av Taycan :D
Förstår inte varför du blir så defensiv. Jag skrev ju att det finns gott om köpare. För mig är Model S det allra bästa som jag ser det. Jag prioriterar utrymme, räckvidd, snabbladdarnätverk, kostnad och lite annat. Har man mer pengar, mindre behov av utrymme och inte tänker köra ner till Medelhavet på sommaren så är säkert en Taycan en kanonkärra. Alla är vi olika. :)

Du köper väl dessutom för att sälja med vinst efter ett kortare tag och inte för att bruka i flera år? Stor skillnad...
inte alls defensiv, men det är nog problemet med att skriva utan att se den som uttalar sig om något. Jag är helt chill :D
Inte alla bilar som jag köper för att sälja vidare. Taycan tror jag inte det går att göra vinst på tex eftersom det finns så extremt många alternativ med färger, utrustning etc, så det blir svårt att träffa någon annans smak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Tyckte nedan inklistrade recension var ganska intressant. Skrivet på rennlist.com av en amerikanske Porschefantast som provkört.

"So I test drove a Taycan Turbo (not Turbo S) today at any local Porsche dealership. Black w/red interior w/standard 20" wheels, sport chrono pkg. About 30 mins with a mix of city traffic, some good tight winding roads to try out handling, and a bit of time on freeway.

For context, I currently own and daily drive an Audi e-Tron and have owned the following cars in the past several years that I've driven a lot: Panamera Turbo S (last gen, not the new hybrid), Cayenne Turbo (last gen), Audi RS7, BMW 650i Gran Coupe (X-Drive), 981 Boxster Spyder, 991.1 GT3 PDK, 991.2 GT3 Touring manual, etc. Have also recently test driven the new Panamera Turbo and Turbo S (e-hybrid). Anyway...

Taycan Turbo is plenty fast. I could not imagine wanting a Turbo S, as it was neck-snappingly fast even when not launched or pushed that hard. Much, much faster than my e-Tron SUV (to be expected). Honestly, I don't think I could use that kind of acceleration in regular driving.

Taycan Turbo still feels heavy, in a "this feels like a weighty, substantial car" kind of way when driving. That is, despite its handing abilities, it just feels heavy when steered, not effortless to change direction like a 911 or Boxster, not even close. Compared to my former Panamera Turbo S, Caynee Turo, and even the new Panamera Turbo, it feels noticeably heavier when driving than those do. And I don't like that feeling. The only car I recall driving that felt as heavy was the new Panamera Turbo S e-Hybrid, which makes sense, because it weighs a bit more than that. Which brings me too...

It feels small inside. Despite the car being within 2-3 inches in length of a Panamera, the Taycan feels small—remarkably small—inside. It's quite low to get into an out of, especially the back seat (more on that later). Once inside, it's quite comfortable, but intimate, more like a 911 front driver and passenger seat area, not at all like a Panamera front seat driver and passenger area. I'm talking about headroom and width. The large tall center stack increases this sense of intimacy and smallness. So does the small-diameter steering wheel that's the same as that in a new 911. As a driver's car, I suppose it's quite comfortable for this smallness. As a car to drive others around in, even a front seat passenger, it feels much more intimate than a Panamera does, and far, far less roomy (and luxurious, by extension) than a Panamera (new or old), Audi RS7, or BMW 6-series Gran Coupe. Compared to the e-tron or Cayene, it's positively claustrophobic.

My point about the smallness is that despite feeling very heavy, it's simultaneously small inside. On a larger car like a Panamera or RS7, the weight (which is actually far less than a Taycan) feels more reasonable with the larger size.

The back seat, once you get into it, is reasonably comfrotable, But the entry and exit for any reasonable adult person (I'm only 5'8") is not comfortable because of the low sloping roofline. You really have to duck to get into the back seat. The actual interior seating room, including foot room, knee room and headroom, feel similar to that in an Audi RS5 Sportback, possibly a little less. Which isn't very good at all. The center console for rear seat passengers is a real let down vs. that in the backseat of a new Panamera, which has a larger screen that's easier to reach and which also does Nav, etc., not just climate controls. The fold down center armrest just has cup holders on top when folder down, not even a compartment inside or pop-out cup holders. So if you're using it as an armrest, you're resting your arm on the 2 cupholders in it. Disappointing. No way could I put one or two adults in back without making them feel cramped.

Outward visibility from the rear seats is also poor because of the low sloping roofline. You have to duck to get a good view out. Annoying.

The big glass roof does help open up the interior somewhat, but the frame around it is much lower, such that in the backseat, my head would hit it to the side. Disappointing.

The trunk is TINY. Like smaller than a BMW 3-series trunk. How could Porsche design a car that looks from the outside like a sportback / hatch and that only has a tiny regular trunk??? Why??? My BMW 650i Gran Coupe had a regular trunk, but it was much larger and more usable do to a larger opening when it was opened, too.

Handling: Ride was firm but comfortable around town in normal mode. In sport mode, also seemed very reasonable. I didn't even try Sport Plus because it wasn't necessary to be any more hyper. When pushed on some decent curvy roads, the car cornered very flat and felt stuck to the road quite good. The tires protested with a fair amount of noise when pushed at 7-8 tenths. Very capable, but it didn't feel like something I'd want to do. That is, I cannot imagine wanting to take this car onto a track vs. any Porsche sports car, even a base Boxster or Cayman. It just feels too heavy. And I'd rather row the gears with a manual transmission (or even PDK paddle shifters) and rev the engine in an ICE sports car, even if my lap time is less than push around a 5500-lb $180K electric sedan on a track. And for the money, I could buy a new GT3.

Noise: I don't like the artificial sports sound that comes with the sports chrono pkg and which can be turned on or off. There is a sound always at low speeds that fades above 20mph or so, unless the sound is turned on, in which case it just gets louder and richer sounding. Novel at first, but unnecessary.

Gears: Unless driving aggressively in sport mode, Taycan is single gear (2nd) on the rear axle. When launched or driven aggressively in sport mode, rear axle starts in lower gear and shifts noticeably between 50-60mph or so. I actually LIKED the way that upshift felt when it happened.Startled me at first since you don't expect it in an electric car. Interestingly, it downshifted too under aggressive driving on a curvy road, and the sport noise even made what sounded like simulated auto-blip downshift noise when it did. Unexpected. But Fun.

Brakes: Well, it's a Porsche. It braked like a Porsche. Which is to say: very well. Not artificial pedal feel like in other electric cars. Excellent.

Infotainment: Coming from an Audi e-Tron, which has Audi's latest and greatest: Disappointing, though somewhat similar. Porsche's menus just aren't as graphically attractive looking or intuitive's as Audi's, even though they share a lot of the same DNA. I didn't listen to the stereo (was just Bose).

Guage cluster: clear, bright, easy to read, no glare problem. But I still prefer the traditional physical center tach and binnacle on other Porsches.

Conclusion: Well, Taycan isn't for me. It did not live up to my expectations. I thought it would basically be like an electric Porsche RS7, or perhaps sized somewhere in between an RS5 and RS7, which Porsche performance and cool factor. Turns out it feels smaller inside in every way than an RS5, and much, much smaller and less practical than a Panamera. It feels heavier than a new Panamera Turbo (it is a lot heavier, actually). You sacrifice all the weight and range issues of having an electric car while also losing virtually all praticality. Yet it isn't anywhere near as fun as any real Porsche sports car either. What's the point?

I'd rather have an electric Cayman or 911 iff the point is to have electric car fun and thrill without practicality. And I'd rather have an electric Macan, Cayenne, or Panamera if the point is to have electric performance and environmental cred with actual practicality."


källa: https://rennlist.com/forums/taycan-and- ... drive.html
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SolnaGnagarn »

HelectriC skrev:
det är nog ganska många som haft Tesla en stund som inte håller med om att en Tesla är det allra bästa. Låt oss nu bara se vad som händer. Jag tror Porsche kommer sälja de bilar de har som mål att sälja ovsett vad du eller jag tycker. Den är inte för alla, men det är inte en Panamera, 911 eller Macan heller på samma sätt som Model 3 eller Model S inte heller är för alla.

för övrigt så är jag inte 55+, har inte utflugna barn, men är ändå intresserad av Taycan :D
Jag är med dig. Får min Taycan 4S i juni. Kommer behålla vår MS75D som ”åkis”
Jag har alltid älskat Porsche och har haft flera stycken. Har även älskat Tesla sen jag köpte min första X. Här är det drivlinan som har kompenserat för den tveksamma kvaliteten. I Taycan får man det bästa av två världar. Eljoxet kombinerat med Porsches kvalitet och körglädje.
Kan tillägga att vi har tre barn på 16, 14 och 6 år. Det kanske blir lite trångt men det får det vara värt, för dom.... Jag sitter ju bakom ratten Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Tacycan 4S med stora batteriet kommer ca 180km om man kör nästintill 200km/h konstant på torrt underlag (dock en del vind). Det tycker jag är ganska bra faktiskt. Vet inte hur långt man kommer i en Tesla (någon modell) i 200. Förbrukning låg tydligen på 48kWh/100km.

Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar