Dumheter. Hört många som bilat i en sr+ eller model s med litet batteri. Ska gå hur bra som helst.chip skrev:Jag hade tvekat. Om resor i europa är viktigt för dig OCH om det inte svider alltför mycket i plånboken hade jag nog avbeställt sr+ och kört på lr istället.Sedde skrev:Härligt med bilsemester!! I somras körde vi ner till dubrovnik via alperna och tog sen båten över till södra italien - dock med en diesel..
Väntar på en M3 sr+ och funderar på om det skulle vara alltför omständigt att göra en europaresa även i den. Vad tror ni? Södra Italien och vissa andra delar ska man kanske undvika...
Åk med elbil istället för flyg
Moderator: Redaktion
Re: Åk med elbil istället för flyg
vi har en sr+ och kommer bila tiil kroatien i sommar. inte ett dugg orolig. vi funderar även på att ta en avstickare till rumänien. inga suc finns där men det kommer nog lösa sig det med.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Jo det kanske inte var helt välformulerat. Jag vidhåller dock att om långresor är viktigt för en, så är en long range klart att föredra.Tjosansa skrev:Dumheter. Hört många som bilat i en sr+ eller model s med litet batteri. Ska gå hur bra som helst.chip skrev:Jag hade tvekat. Om resor i europa är viktigt för dig OCH om det inte svider alltför mycket i plånboken hade jag nog avbeställt sr+ och kört på lr istället.Sedde skrev:Härligt med bilsemester!! I somras körde vi ner till dubrovnik via alperna och tog sen båten över till södra italien - dock med en diesel..
Väntar på en M3 sr+ och funderar på om det skulle vara alltför omständigt att göra en europaresa även i den. Vad tror ni? Södra Italien och vissa andra delar ska man kanske undvika...
Det är inte främst långresor som varit problemet för mig med SR+ utan de spontana lokala resorna. Jag hade en dag där vi av olika anledningar blev ”tvungna” att åka fram och tillbaka mellan Göteborg och Borås ett flertal gånger varav en bit med släp. Då hamnar jag i en situation där jag är tvungen att ladda mitt i all den här stressen och det är inte alls bra. Det fanns ju inget naturligt behov av att ta en paus som det gör på en lång resa.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Åker ner nu idag med vår Kia e-Niro till Champoluc Italien på konferensresa.
Åker förbi Berlin, Nürnberg, lake Como osv.
Ska bli intressant att köra utanför teslas laddnätverk.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Har blivit långturer Sthlm till Berlin, Haparanda, Grövelsjön och Åre hittills i vår SR+, funkar bra. I år vill barnen till Frankrike så det ska bli kul med ännu längre resa. Det blir lite oftare laddstopp än med LR kan jag tänka mig men det påverkar nog inte restiden så mycket.
Vi har bott i norra dalarna (nu i norra skåne) och har lagt 5500mil i M3LR sen i slutet av mars 2019.
Eftersom att släkt och vänner bor lite lätt utspritt har det blivit spontanresor till Luleå, Sundsvall, Italien 2ggr, Göteborg 4ggr och Skåne och nån dagsutflykt till Norge.
Har aldrig upplevt det särdeles krångligt inte ens i Frankrike. De som har sin avreseort norr om Jönköping bör nog räkna med två övernattningar för att ta sig trafiksäkert till Norra Italien (Ligurien). Från Skåne går det att ta sig med endast en övernattning men det blir rätt långa dagsetapper på cirka 12 timmar inkl laddning.
Eftersom att släkt och vänner bor lite lätt utspritt har det blivit spontanresor till Luleå, Sundsvall, Italien 2ggr, Göteborg 4ggr och Skåne och nån dagsutflykt till Norge.
Har aldrig upplevt det särdeles krångligt inte ens i Frankrike. De som har sin avreseort norr om Jönköping bör nog räkna med två övernattningar för att ta sig trafiksäkert till Norra Italien (Ligurien). Från Skåne går det att ta sig med endast en övernattning men det blir rätt långa dagsetapper på cirka 12 timmar inkl laddning.
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Braak supercharger utanför Hamburg har trevligt fikastop. Kan även rekommendera att ladda vid antingen Potsdam och Spreewald (bra resarauranger). Lite lotteri med vad som finns vid varje supercharger men vi googlar bara och laddar längre där det är trevligare matstop.Tars skrev:Åker ner nu idag med vår Kia e-Niro till Champoluc Italien på konferensresa.
- NiklasTesla
- Teslaägare
Det kommer gå fint (kommer bara ta lite längre tid än LR).Sedde skrev:Härligt med bilsemester!! I somras körde vi ner till dubrovnik via alperna och tog sen båten över till södra italien - dock med en diesel..
- NiklasTesla
- Teslaägare
Hehe vi toppade bara där då vi läste recension (google) om att den är Europas sämsta supercharger. Sedan blev det lite längre supertrevligt stopp i Beaune (promand in till gamla stadskärnan med Baguette, glass samt cafe au lait vilket kan rekommenders).M3apan skrev:fth skrev:
Favorit i repris, min bild från fransk modell av Tesla-lounge: /fth
haha kan det vara Val-de-Meuse?? Det sitter faktiskt en (handskriven?) lapp på dörren från en restaurang som hämtar upp om man ringer dom... Vågade inte testa i somras, men i år så...
En till ljusglimt , Mâcon, fantastisk mat till rimlig peng, vackert och fina lekytor, allt man kan begära.fth skrev:EnTraktor skrev:Ja, många franska SuC ligger öde eller vid hotell som är mer eller mindre öde. Val-de-Meuse är en förolämpning mot Teslaägarna. Men det finns några ljusglimtar i mörkret som man lär sig efter några resor eller om man läser på, t.ex. Aire du Poulet de Bresse, Nimes, Bayonne, Senlis, Aire de Cambarette och delvis Metz. Men det kräver som sagt att man läser på och planerar själv d.v.s. inget ABRP kommer hjälpa till med. Därför prioriterar jag egen planering hellre än dataprogram.fth skrev:SuC i Frankrike är ju tyvärr en öken, inget som ABRP kan råda bot på, där får man planera in extra stopp om man vill äta öhtEnTraktor skrev:Jag föredrar att sköta min planering själv än att överlåta det på ett datorprogram, så kan man ta hänsyn till belastning på laddstationer, restauranger, trafik, hotell, aktiviteter, shopping, butiker, väder, mm. Men alla är vi olika. Första gången jag lät ABRP planera min rutt över Frankrike slutade det med att jag inte fick nån lunch på 9 timmar och skakade dödshungrig vid ratten.![]()
Finns för övrigt några ganska dåligt placerade SuC i Spanien oxå.
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Restaurangen i Macon har jättebra mat, men det har varit stängt vid 2 av 3 tillfällen när jag varit där. Så dom borde jobba på tillgängligheten.jans skrev:En till ljusglimt , Mâcon, fantastisk mat till rimlig peng, vackert och fina lekytor, allt man kan begära.fth skrev:EnTraktor skrev:Ja, många franska SuC ligger öde eller vid hotell som är mer eller mindre öde. Val-de-Meuse är en förolämpning mot Teslaägarna. Men det finns några ljusglimtar i mörkret som man lär sig efter några resor eller om man läser på, t.ex. Aire du Poulet de Bresse, Nimes, Bayonne, Senlis, Aire de Cambarette och delvis Metz. Men det kräver som sagt att man läser på och planerar själv d.v.s. inget ABRP kommer hjälpa till med. Därför prioriterar jag egen planering hellre än dataprogram.fth skrev:SuC i Frankrike är ju tyvärr en öken, inget som ABRP kan råda bot på, där får man planera in extra stopp om man vill äta öhtEnTraktor skrev:Jag föredrar att sköta min planering själv än att överlåta det på ett datorprogram, så kan man ta hänsyn till belastning på laddstationer, restauranger, trafik, hotell, aktiviteter, shopping, butiker, väder, mm. Men alla är vi olika. Första gången jag lät ABRP planera min rutt över Frankrike slutade det med att jag inte fick nån lunch på 9 timmar och skakade dödshungrig vid ratten.![]()
Finns för övrigt några ganska dåligt placerade SuC i Spanien oxå.
För övrigt har jag aldrig sett nån bil ladda där, så jag blev ganska förvånad när dom ökat antalet laddare från 10 till 20 ganska nyligen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Ok skönt att höra. Det är ju lite motstridiga bud vad folk säger, men här på forumet verkar de flesta överens om att SR+ ändå duger för längre resor också, om än med lite fler stopp.NiklasTesla skrev:Det kommer gå fint (kommer bara ta lite längre tid än LR).Sedde skrev:Härligt med bilsemester!! I somras körde vi ner till dubrovnik via alperna och tog sen båten över till södra italien - dock med en diesel..
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Som vanligt vill jag rekommendera ABRP, lägg in din bilmodell och rutt så får du en realistisk bild av kör- och laddtider.Sedde skrev:Ok skönt att höra. Det är ju lite motstridiga bud vad folk säger, men här på forumet verkar de flesta överens om att SR+ ändå duger för längre resor också, om än med lite fler stopp.NiklasTesla skrev:Det kommer gå fint (kommer bara ta lite längre tid än LR).Sedde skrev:Härligt med bilsemester!! I somras körde vi ner till dubrovnik via alperna och tog sen båten över till södra italien - dock med en diesel..
Testa gärna att byta till LR också i parametrarna så ser du hur stor skillnad det är.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vi har en model s 70, går utmärkt att köra till Italien med den, så varför skulle inte en sr+ inte fungera? Den har betydligt kortare laddtider än vår 70a.Sedde skrev:Ok skönt att höra. Det är ju lite motstridiga bud vad folk säger, men här på forumet verkar de flesta överens om att SR+ ändå duger för längre resor också, om än med lite fler stopp.NiklasTesla skrev:Det kommer gå fint (kommer bara ta lite längre tid än LR).Sedde skrev:Härligt med bilsemester!! I somras körde vi ner till dubrovnik via alperna och tog sen båten över till södra italien - dock med en diesel..
Model Y LR.
Model S70D
Just det, att jag inte tänkt på ABRP. Och tack för svar - ändå skönt att höra en människa och inte bara en dator som säger att det gårfrippe skrev:Vi har en model s 70, går utmärkt att köra till Italien med den, så varför skulle inte en sr+ inte fungera? Den har betydligt kortare laddtider än vår 70a.Sedde skrev:Ok skönt att höra. Det är ju lite motstridiga bud vad folk säger, men här på forumet verkar de flesta överens om att SR+ ändå duger för längre resor också, om än med lite fler stopp.NiklasTesla skrev:Det kommer gå fint (kommer bara ta lite längre tid än LR).Sedde skrev:Härligt med bilsemester!! I somras körde vi ner till dubrovnik via alperna och tog sen båten över till södra italien - dock med en diesel..

- ChristerSjo
- Teslaägare
För att återknyta till en av TS konstaterande. Att köra till t.ex. norra spanien (600 mil ToR för mig) och med en antagen total kostnad på t.ex. 40 kr/mil (beror mycket på antagande om värdeminskning etc) ger det 24 000 kr. Dvs det är billigare att flyga än att åka bil om man inte får in 5-10 personer i bilen.NiklasTesla skrev:Köpt privat och lyckats få ner våra månadskostnader rejält genom att byta från en Skoda diesel från 2014 och flygbiljetter till bilsemester med Model 3 istället (inte bara bra för miljön Med andra ord).
Men väl medveten om detta kommar jag och min fru åka just till norra Spanien två veckor i maj och det är OK med kostnaden för det blir ett litet äventyr i sig då vi aldrig bilat i Europa.

Upplevelser att svårt att sätta pengar på.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Pga av extremt dåligt väder och urkass laddhastighet var vi tvungna att ta och byta bil.
Vi förlorade en halvdag och är glad att man har föräldrar som ställer upp.
Nästa gång ska jag ha en tesla jag åker med.
850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Rena rånet!!!!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Visste du inte det? De ändrade ju priser 31/1, har varit ett stort diskussionsämne här och i andra medier.Tars skrev:850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
-
40 kr per mil , dåtar du i enormt.ChristerSjo skrev:För att återknyta till en av TS konstaterande. Att köra till t.ex. norra spanien (600 mil ToR för mig) och med en antagen total kostnad på t.ex. 40 kr/mil (beror mycket på antagande om värdeminskning etc) ger det 24 000 kr. Dvs det är billigare att flyga än att åka bil om man inte får in 5-10 personer i bilen.NiklasTesla skrev:Köpt privat och lyckats få ner våra månadskostnader rejält genom att byta från en Skoda diesel från 2014 och flygbiljetter till bilsemester med Model 3 istället (inte bara bra för miljön Med andra ord).
Men väl medveten om detta kommar jag och min fru åka just till norra Spanien två veckor i maj och det är OK med kostnaden för det blir ett litet äventyr i sig då vi aldrig bilat i Europa.
Upplevelser att svårt att sätta pengar på.
Räkna ned en extra värdeminsknig på runt 5-10 kr extra för varje extra mil du kör.
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
-
- elbilist
850kr är en liten överdrift.Jerker skrev:Visste du inte det? De ändrade ju priser 31/1, har varit ett stort diskussionsämne här och i andra medier.Tars skrev:850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Verkade vara den enda möjligheten som gäst ett tag i Ionitys app.
Priset är för nuvarande 8,70 per kWh, max 850 kr.
Fortfarande hutlöst dyrt.
Tittar man på Tesla björns 100mil race så skiljer det 20 minuter totalt mellan en LR och en SR+ när båda har uppdateringen för snabbare laddhastighet.Sedde skrev:Ok skönt att höra. Det är ju lite motstridiga bud vad folk säger, men här på forumet verkar de flesta överens om att SR+ ändå duger för längre resor också, om än med lite fler stopp.NiklasTesla skrev:Det kommer gå fint (kommer bara ta lite längre tid än LR).Sedde skrev:Härligt med bilsemester!! I somras körde vi ner till dubrovnik via alperna och tog sen båten över till södra italien - dock med en diesel..
Om jag minns rätt klarade en LR av 100mil på 10h 10min och SR+ samma sträcka på 10h 30min.
I gen jätteskillnad direkt, fördelen för LR är ju när man åker på vägar som har sämre infrastruktur men finns det Tesla laddare längs vägen är vinsten minimal med LR.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Och finns det inte lika tätt är vinsten enorm med LR...
Tesla Y LR -22 EAP
Vad var det för bil? E-Niro?Tars skrev:Pga av extremt dåligt väder och urkass laddhastighet var vi tvungna att ta och byta bil.
Rena rånet!!!!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Låter dock som att han valt en sträcka som minimerar skillnaden. När jag tittar på att åka från Uppsala till Tänndalen med M3LR på abetterrouteplanner så kräver det ett laddstopp och total restid (inkl. stopp) på 5:18. Med M3SR+ krävs tre laddstopp och 5:50 i total restid, enligt abetterrouteplanner.LasseTM skrev:Tittar man på Tesla björns 100mil race så skiljer det 20 minuter totalt mellan en LR och en SR+ när båda har uppdateringen för snabbare laddhastighet.
Om jag minns rätt klarade en LR av 100mil på 10h 10min och SR+ samma sträcka på 10h 30min.
I gen jätteskillnad direkt, fördelen för LR är ju när man åker på vägar som har sämre infrastruktur men finns det Tesla laddare längs vägen är vinsten minimal med LR.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.