De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektrolyt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektrolyt

Inlägg av Zalman3 »

De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektrolyt.

Bland Nobelpristagarens innovationer finns batteriet med en elektrolyt av dopat glas som laddas snabbt och har en stor lagringskapacitet.
Nu tror Hydro-Québec att de kan leverera John Goodenoughs glasbatteri om två år.

Goodenough har tidigare uppgett att deras koncept levererar en energilagringskapacitet som är tre gånger högre än ett jämförbart litiumjonbatteri.
Och enligt Braga laddas batteriet på minuter snarare än timmar. Hydro-Québec hoppas att företaget inom två år ska ha tekniken redo för en eller flera kommersiella partners.
https://www.nyteknik.se/energi/de-ska-b ... yt-6989063
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektroly

Inlägg av Larofo »

Det här är intressant. Det är trots allt inte vilken dussinlirare som helst vi
pratar om här, utan Goodenough. Han har ett tämligen bra track record när
det gäller nya batterier. :D
Det blir väldigt, väldigt jobbigt för fossildyrkarna om sådana här batterier kommer ut
på marknaden.
Jag har under en tid funderat på vad Tesla anser om Goodenoughs och Bragas arbete
med fast elektrolyt. Man tycker ju att Tesla borde ha väldigt bra koll.
Kommer det pratas nått om detta på batteridagen från Teslas sida?
Det borde ju komma frågor om det från "publiken".
Är Maxwells teknik ett första steg för Tesla innan riktiga solid state batterier.
Hur som helst, sjukt spännande är det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektroly

Inlägg av Jerker »

Om detta blir en kommersiell verklighet så kommer det istället att krävas en enorm uppgradering av laddstationerna/elnätet som man ska kunna dra nytta av batteriets prestanda. Enda sättet att klara av det är väl att ha stora energilager vid laddstationerna.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektroly

Inlägg av dd88 »

Man klarar sig länge på ”good enough” i väntan på att infrastrukturen ska byggas ut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektroly

Inlägg av nek0 »

Larofo skrev:
Det här är intressant. Det är trots allt inte vilken dussinlirare som helst vi
pratar om här, utan Goodenough. Han har ett tämligen bra track record när
det gäller nya batterier. :D
Det blir väldigt, väldigt jobbigt för fossildyrkarna om sådana här batterier kommer ut
på marknaden.

Jag har under en tid funderat på vad Tesla anser om Goodenoughs och Bragas arbete
med fast elektrolyt. Man tycker ju att Tesla borde ha väldigt bra koll.
Kommer det pratas nått om detta på batteridagen från Teslas sida?
Det borde ju komma frågor om det från "publiken".
Är Maxwells teknik ett första steg för Tesla innan riktiga solid state batterier.
Hur som helst, sjukt spännande är det.
Det blir nog ännu värre för de som har elbilar med sämre batterier
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektroly

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektrolyt.

Bland Nobelpristagarens innovationer finns batteriet med en elektrolyt av dopat glas som laddas snabbt och har en stor lagringskapacitet.
Nu tror Hydro-Québec att de kan leverera John Goodenoughs glasbatteri om två år.

Goodenough har tidigare uppgett att deras koncept levererar en energilagringskapacitet som är tre gånger högre än ett jämförbart litiumjonbatteri.
Och enligt Braga laddas batteriet på minuter snarare än timmar. Hydro-Québec hoppas att företaget inom två år ska ha tekniken redo för en eller flera kommersiella partners.
https://www.nyteknik.se/energi/de-ska-b ... yt-6989063
Den typen av ordval ger mig en känsla av oseriösitet (finns det ett sånt ord? :lol: )...
Litiumbatterier laddar normalt sett ungefär lika snabbt allihop, en cell kan laddas till fullt på
ca en timme till en timme och en kvart, oavsett om det sitter 100 eller 10000 celler tillsammans, och
oavsett om dom är seriekopplade, parallellkopplade, korskopplade, tvärkopplade, cirkelkopplade
eller vad fan som helst liksom...
Men visst, resten verkar skapligt seriöst iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kontakten2

Re: De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektroly

Inlägg av kontakten2 »

Bara efternamnet säger att det kommer bli en succé
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: De ska bygga Nobelpristagarens batteri med glaselektroly

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Om detta blir en kommersiell verklighet så kommer det istället att krävas en enorm uppgradering av laddstationerna/elnätet som man ska kunna dra nytta av batteriets prestanda. Enda sättet att klara av det är väl att ha stora energilager vid laddstationerna.
Du kan ju dra nytta av prestandan genom andra saker än att maxa ändlägena. Ett batteri som har 3ggr energitätheten och kan laddas extremt fort skulle ju per definition kunna hanteras på dagens laddeffekter utan kylning tex. 1/3 av storleken möjliggör att bygga elbil av typ vilken plattform som helst osv. En passat GTE skulle ju få in 40kWh tex.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar