Inte använda BT till röstsamtal utan endast som nyckel
Moderator: Redaktion
Inte använda BT till röstsamtal utan endast som nyckel
Hur gör jag om jag enbart vill använda telefonen som en nyckel, inte att fråga via Teslas bluetooth. Anledningen är ju att ingen vill prata med en när man använder systemet i bilen, dvs dålig kvalitet. Sen om jag kör med airpods så kommer Tesla att stjäla min bluetooth hela tiden, typ när man öppnar dörren osv. Väldigt irriterande.
Re: Inte använda BT till röstsamtal utan endast som nyckel
Koppla inte upp med bluetooth. Själva upplåsningen går på någon parallell teknik så bilen känner igen mobilens bluetoothsignal utan att den kopplar upp sig.
Så enklast är nog bara ta bort länkningen till bilen i telefonen.
Så enklast är nog bara ta bort länkningen till bilen i telefonen.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Rätta mig om jag har fel men uppläsningen går över Bluetooth. Vet inte riktigt vilken "parallell teknik" skulle klara av samma uppgift.
WiFi - nej.
NFC - ja, men räckvidden är några enstaka cm.
WiFi - nej.
NFC - ja, men räckvidden är några enstaka cm.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Men det stämmer att det funkar att låsa upp bilen utan att man parkopplat den i mediacentret. Det är två olika saker.
Vad har du för telefon?
Ingen har klagat på kvaliteten för mig åtminstone.
Har en iPhone XR.
Ingen har klagat på kvaliteten för mig åtminstone.
Har en iPhone XR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Den parallella tekniken är också Blåtand. Min fobi går också på blåtand utan att vara parkopplad för telefoni, ljud eller kontakter.
Har jag parkopplat min telefon så kan jag dock på telefon styra vilka funktioner som skall fungera för parkopplingen. Jag kan välja mellan samtal, ljud, åtkomst till kontakter och hantera åtkomst (gissar detta gäller meddelande med tanke på ikonen).
Har jag parkopplat min telefon så kan jag dock på telefon styra vilka funktioner som skall fungera för parkopplingen. Jag kan välja mellan samtal, ljud, åtkomst till kontakter och hantera åtkomst (gissar detta gäller meddelande med tanke på ikonen).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Aldrig någon som klagat över ljudet över telefon i min TM3 SR+.
Jag har en Androidlur, det har funkat klockrent..
Jag har en Androidlur, det har funkat klockrent..
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
- Teslaspolen
- Teslaägare
Har du Android kan du välja vilka funktioner som ska vara aktiverade via blåtand.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Jodå, det finns de som klagar över ljudet. Jag tvingas höja rösten rejält om den jag pratar med ska höra vad jag säger när jag kör. När jag står still är det däremot inga problem.
Jerker skrev:Jodå, det finns de som klagar över ljudet. Jag tvingas höja rösten rejält om den jag pratar med ska höra vad jag säger när jag kör. När jag står still är det däremot inga problem.
Nej, då hörs det över hela parkeringen...

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Ja, det är risken!bonath skrev:Jerker skrev:Jodå, det finns de som klagar över ljudet. Jag tvingas höja rösten rejält om den jag pratar med ska höra vad jag säger när jag kör. När jag står still är det däremot inga problem.
Nej, då hörs det över hela parkeringen...