Keramisk lackbehandling, Opticoat eller Gtechniq?
Moderator: Redaktion
Keramisk lackbehandling, Opticoat eller Gtechniq?
Ska göra en keramisk lackbehandling i Stockholmsområdet och tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av Gtechniq Crystal Serum och/eller Opticoat Pro. Jag har förstått att det viktigaste är utföraren, men då jag har två väldigt välrenommerade här i trakterna, STHMLM Rekond (Gtechniq) och Rosenbergs Inpol (Opticoat), faller avgörandet på produkten. Förstår det som att Opticoat endast finns här i sthlm men Gtechniq finns ju på lite olika platser. Har kollat på andra bilforum och hittar ingen klar vinnare, så jag vänder mig nu, ännu en gång, till världens bästa bilforum i hopp om visshet.
Re: Keramisk lackbehandling, Opticoat eller Gtechniq?
Nöjd med min Opticoat. Första gången jag gjort behandling så svårt att bedöma 

Extremt nöjd med Opticoat/Rosenbergs men denna gång ska jag faktiskt lägga på Gtechniq själv. Är ju dock lite "enklare" än det proffsen använder.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja jag har förstått att många är riktigt nöjda, rosenbergs verkar vara riktigt bra att ha att göra med också.pinussen skrev:Nöjd med min Opticoat. Första gången jag gjort behandling så svårt att bedöma
Ok men då är du nog betydligt mer insatt än vad jag är. Vilken behandling hade du kört, opticoat pro+ för 14 000.- eller gtechniq crystal serum exo för 10250.-? Ganska dyra båda två men min första Tesla så är ju lite analLegato skrev:Extremt nöjd med Opticoat/Rosenbergs men denna gång ska jag faktiskt lägga på Gtechniq själv. Är ju dock lite "enklare" än det proffsen använder.

Preparatmässigt så tror jag båda är toppklass. Har för lite koll på Sthlm Rekond för att ha en åsikt, vet bara att Johan med son är extremt noggranna och duktiga.chip skrev:Ok men då är du nog betydligt mer insatt än vad jag är. Vilken behandling hade du kört, opticoat pro+ för 14 000.- eller gtechniq crystal serum exo för 10250.-? Ganska dyra båda två men min första Tesla så är ju lite analLegato skrev:Extremt nöjd med Opticoat/Rosenbergs men denna gång ska jag faktiskt lägga på Gtechniq själv. Är ju dock lite "enklare" än det proffsen använder.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja jag har förstått att Rosenbergs är riktigt bra. Sthlm rekond är rätt nya vad jag förstår det som, men utifrån vad jag hört att de också ska vara noggranna och duktiga. Pga prisskillnaden lutar det nog ändå åt dem faktiskt.Legato skrev:Preparatmässigt så tror jag båda är toppklass. Har för lite koll på Sthlm Rekond för att ha en åsikt, vet bara att Johan med son är extremt noggranna och duktiga.chip skrev:Ok men då är du nog betydligt mer insatt än vad jag är. Vilken behandling hade du kört, opticoat pro+ för 14 000.- eller gtechniq crystal serum exo för 10250.-? Ganska dyra båda två men min första Tesla så är ju lite analLegato skrev:Extremt nöjd med Opticoat/Rosenbergs men denna gång ska jag faktiskt lägga på Gtechniq själv. Är ju dock lite "enklare" än det proffsen använder.
Stort tack för input!
Den verkar ju vara riktigt prisvärd också!pinussen skrev:Jag körde Opticoat pro, dvs den för 9000.
Japp. Köpte till tvätthinken också så man kan bättra på opticoaten längre fram. Johan fixade stänkskydd också samt lite folie på några utsatta ställen. Dessutom fixade han min repade spoiler och trasiga skylthållaren en månad senare. Finfin service.chip skrev:Den verkar ju vara riktigt prisvärd också!pinussen skrev:Jag körde Opticoat pro, dvs den för 9000.
Om du nu bor i Sthlm så tycker jag du ska fundera på att kasta in Wellkept i mixen. Jag hade deras coating på min förra bil och var väldigt nöjd. Har ni själv applicerat Gtechniq Crystal serum på min nya och är nöjd med det med. Men som sagt prova Wellkept tror inte du inte kommer bli besviken, om du inte vill görat själv alltså.chip skrev:Ok men då är du nog betydligt mer insatt än vad jag är. Vilken behandling hade du kört, opticoat pro+ för 14 000.- eller gtechniq crystal serum exo för 10250.-? Ganska dyra båda två men min första Tesla så är ju lite analLegato skrev:Extremt nöjd med Opticoat/Rosenbergs men denna gång ska jag faktiskt lägga på Gtechniq själv. Är ju dock lite "enklare" än det proffsen använder.

Nyfiken på appliceringen av Crystal. Var det så enkelt som reklamen gör gällande eller stötte du på något försvårande som man bör tänka på?Mattys skrev:Om du nu bor i Sthlm så tycker jag du ska fundera på att kasta in Wellkept i mixen. Jag hade deras coating på min förra bil och var väldigt nöjd. Har ni själv applicerat Gtechniq Crystal serum på min nya och är nöjd med det med. Men som sagt prova Wellkept tror inte du inte kommer bli besviken, om du inte vill görat själv alltså.chip skrev:Ok men då är du nog betydligt mer insatt än vad jag är. Vilken behandling hade du kört, opticoat pro+ för 14 000.- eller gtechniq crystal serum exo för 10250.-? Ganska dyra båda två men min första Tesla så är ju lite analLegato skrev:Extremt nöjd med Opticoat/Rosenbergs men denna gång ska jag faktiskt lägga på Gtechniq själv. Är ju dock lite "enklare" än det proffsen använder.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nej löjligt enkelt faktiskt inga som helst problem varken med "high spots" eller svårighet att jämna ut den. Nu stressade jag dessutom genom detta 2tim efter jag hämtat bilen då den var nypolerad och i en förmodligen lite för fuktig tvätthall. Så det finns väl en viss risk att jag inte har den utlovade 3-5års skyddet men so far so good. Kommer ev göra om det i sommar och polera bilen ordentligt först.Legato skrev:Nyfiken på appliceringen av Crystal. Var det så enkelt som reklamen gör gällande eller stötte du på något försvårande som man bör tänka på?
Ok tack, ska kolla in Wellkept.Mattys skrev:Om du nu bor i Sthlm så tycker jag du ska fundera på att kasta in Wellkept i mixen. Jag hade deras coating på min förra bil och var väldigt nöjd. Har ni själv applicerat Gtechniq Crystal serum på min nya och är nöjd med det med. Men som sagt prova Wellkept tror inte du inte kommer bli besviken, om du inte vill görat själv alltså.chip skrev:Ok men då är du nog betydligt mer insatt än vad jag är. Vilken behandling hade du kört, opticoat pro+ för 14 000.- eller gtechniq crystal serum exo för 10250.-? Ganska dyra båda två men min första Tesla så är ju lite analLegato skrev:Extremt nöjd med Opticoat/Rosenbergs men denna gång ska jag faktiskt lägga på Gtechniq själv. Är ju dock lite "enklare" än det proffsen använder.
Den jag menade heter Crystal Serum Ultra Exo, och den finns inte att köpa som privatperson. Man undrar om den verkligen skiljer sig så mkt från Crystal Serum Light, vilken jag antar du kört på. Finns ju risk att man spenderar lite i onödan.
pinussen skrev:Japp. Köpte till tvätthinken också så man kan bättra på opticoaten längre fram. Johan fixade stänkskydd också samt lite folie på några utsatta ställen. Dessutom fixade han min repade spoiler och trasiga skylthållaren en månad senare. Finfin service.chip skrev:Den verkar ju vara riktigt prisvärd också!pinussen skrev:Jag körde Opticoat pro, dvs den för 9000.
Ja servicen är ju en viktig del av det hela så hhmm... nu blev det svårt
Kul att höra! För mig är problemet att jag inte har garage... Så det drar ut lite på tiden. Ska även sätta Gtechiqs "Halo" på. PPFen på vår X samt på hela 3an.Mattys skrev:Nej löjligt enkelt faktiskt inga som helst problem varken med "high spots" eller svårighet att jämna ut den. Nu stressade jag dessutom genom detta 2tim efter jag hämtat bilen då den var nypolerad och i en förmodligen lite för fuktig tvätthall. Så det finns väl en viss risk att jag inte har den utlovade 3-5års skyddet men so far so good. Kommer ev göra om det i sommar och polera bilen ordentligt först.Legato skrev:Nyfiken på appliceringen av Crystal. Var det så enkelt som reklamen gör gällande eller stötte du på något försvårande som man bör tänka på?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
För er som är intresserade av lackbehandling kom jag fram till att Wellkept verkar erbjuda en enklare typ av behandling (ProCeramic, 24 mån) som säkert är schysst, men för det ändå relativt höga priset, 4-5000.-, passar nog denna behandling de som har tjänstebil bättre då man på förhand vet att bilinnehavet är begränsat till 36 mån.
Sthlm rekond och Gtechniq Crystal Serum Ultra Exo för 10 000.- verkar i mitt tycke det bästa alternativet. Denna behandling har den hårdaste ytan 10H och har en garanti på 9 år. Inga "mellanbehandlingar" krävs för denna garanti utan endast att bilen visas upp i samband med en tvätt. Kan göras på plats för 295 kr.
Rosenbergs verkar riktigt grymma så det är nog ett jättebra val också, men utifrån Sthlm rekonds omdömen och rekommendationer tror jag inte är sämre, men det återstår att se. Kan uppdatera senare med lite bilder om någon är intresserad av slutresultatet.
Sthlm rekond och Gtechniq Crystal Serum Ultra Exo för 10 000.- verkar i mitt tycke det bästa alternativet. Denna behandling har den hårdaste ytan 10H och har en garanti på 9 år. Inga "mellanbehandlingar" krävs för denna garanti utan endast att bilen visas upp i samband med en tvätt. Kan göras på plats för 295 kr.
Rosenbergs verkar riktigt grymma så det är nog ett jättebra val också, men utifrån Sthlm rekonds omdömen och rekommendationer tror jag inte är sämre, men det återstår att se. Kan uppdatera senare med lite bilder om någon är intresserad av slutresultatet.
Hade kört på Crystal serum vet många väldigt erkända rekondare som kör med dem och att det är en ny firma borde det inte vara för avskräckande då Gtech. har krav på vem som får erbbjuda deras bästa produkter.
Galet dock vad priset börjar dra iväg på dessa jobb

Speedy skrev:Hade kört på Crystal serum vet många väldigt erkända rekondare som kör med dem och att det är en ny firma borde det inte vara för avskräckande då Gtech. har krav på vem som får erbbjuda deras bästa produkter.

Har aldrig gjort en lackbehandling tidigare, men tänker att bilen kommer se trevligare ut när jag har den, vara mer lättvättad och att jag får tillbaka lite av investeringen när jag byter ut mot ny bil om 3-4 år. Vad tror du?
Jag har tänkt mig keramiskt lackskydd på bara dörrar, stolpar och bakdel eftersom det ska sitta stenskottsfolie på resten av bilen, och det enligt iaf Wrapzone inte bör appliceras något lackskydd ovanpå sådan folie.
Vet någon om det är någon av firmorna som nämnts här, eller annan firma i Stockholm, som gladeligen (och till ett hyfsat reducerat pris jämfört med hela bilen) utför sådana jobb? Innan jag börjar maila runt till dem tänker jag.
Vet någon om det är någon av firmorna som nämnts här, eller annan firma i Stockholm, som gladeligen (och till ett hyfsat reducerat pris jämfört med hela bilen) utför sådana jobb? Innan jag börjar maila runt till dem tänker jag.
Model 3 SR+ vit, drag.
Personligen litar jag mer på Gtechniq än Wrapzone i fråganKalleL skrev:Jag har tänkt mig keramiskt lackskydd på bara dörrar, stolpar och bakdel eftersom det ska sitta stenskottsfolie på resten av bilen, och det enligt iaf Wrapzone inte bör appliceras något lackskydd ovanpå sådan folie.

Men som svar på din fråga så är det väl självklart att de även gör en del av bilen. Det är ju bara en prisfråga (lär ju garanterat bli reducerat, bara en fråga om hur mycket), så det är väl bara att kolla med dem.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Precis vad jag läst också. Däremot wrap på lackbehandling lite knepigare, inte för att jag förstår vad poängen med det skulle vara.Legato skrev:Personligen litar jag mer på Gtechniq än Wrapzone i fråganKalleL skrev:Jag har tänkt mig keramiskt lackskydd på bara dörrar, stolpar och bakdel eftersom det ska sitta stenskottsfolie på resten av bilen, och det enligt iaf Wrapzone inte bör appliceras något lackskydd ovanpå sådan folie.
Vet någon om det är någon av firmorna som nämnts här, eller annan firma i Stockholm, som gladeligen (och till ett hyfsat reducerat pris jämfört med hela bilen) utför sådana jobb? Innan jag börjar maila runt till dem tänker jag.De har testat Halo på extremt många olika typer av folie och är uppenbarligen nöjda med resultatet.
Men som svar på din fråga så är det väl självklart att de även gör en del av bilen. Det är ju bara en prisfråga (lär ju garanterat bli reducerat, bara en fråga om hur mycket), så det är väl bara att kolla med dem.
Haha jo det är sant, finns ju många "kända" i UK som väl ligger på helt galna priser men ändå har fullbokat åratal framåtchip skrev:
Haha jo det är ju mycket pengar, men ändå ett ok pris jämfört med många andra. När jag kollat på Gtechniq firmor i usa ligger priset på 1300-1900 $.
Har aldrig gjort en lackbehandling tidigare, men tänker att bilen kommer se trevligare ut när jag har den, vara mer lättvättad och att jag får tillbaka lite av investeringen när jag byter ut mot ny bil om 3-4 år. Vad tror du?

Absolut blir bilen både mer lättskött och fin. Tänk bara på att följa se tvättråd som de ger för att förbättra hållbarheten än mer. Gå dock inte crazy och köp alla olika medel de kan vilja packa på dig men schampo och tvättvante bör man investera i.
En välhållen bil bör ju absolut rimligen ge bättre avkastning vid försäljning och att investera i behandling visar ju på visst intresse för bilen.
OK tack för tipsen!Speedy skrev:Haha jo det är sant, finns ju många "kända" i UK som väl ligger på helt galna priser men ändå har fullbokat åratal framåtchip skrev:
Haha jo det är ju mycket pengar, men ändå ett ok pris jämfört med många andra. När jag kollat på Gtechniq firmor i usa ligger priset på 1300-1900 $.
Har aldrig gjort en lackbehandling tidigare, men tänker att bilen kommer se trevligare ut när jag har den, vara mer lättvättad och att jag får tillbaka lite av investeringen när jag byter ut mot ny bil om 3-4 år. Vad tror du?![]()
Absolut blir bilen både mer lättskött och fin. Tänk bara på att följa se tvättråd som de ger för att förbättra hållbarheten än mer. Gå dock inte crazy och köp alla olika medel de kan vilja packa på dig men schampo och tvättvante bör man investera i.
En välhållen bil bör ju absolut rimligen ge bättre avkastning vid försäljning och att investera i behandling visar ju på visst intresse för bilen.
Killarna på Sthlm rekond kändes inte så säljiga men nämnde något om ett billigt tvättpaket. Får se vad det är för något sen då.
Anledningen till att Wrapzone avrådde från keramiskt lackskydd ovanpå Hexis-folie var inte att ytan skulle bli sämre utan att det eventuellt kunde bli problem den dagen folien ska bort.Legato skrev:Personligen litar jag mer på Gtechniq än Wrapzone i fråganKalleL skrev:Jag har tänkt mig keramiskt lackskydd på bara dörrar, stolpar och bakdel eftersom det ska sitta stenskottsfolie på resten av bilen, och det enligt iaf Wrapzone inte bör appliceras något lackskydd ovanpå sådan folie.
Vet någon om det är någon av firmorna som nämnts här, eller annan firma i Stockholm, som gladeligen (och till ett hyfsat reducerat pris jämfört med hela bilen) utför sådana jobb? Innan jag börjar maila runt till dem tänker jag.De har testat Halo på extremt många olika typer av folie och är uppenbarligen nöjda med resultatet.
Model 3 SR+ vit, drag.