Han säger att det inte finns laddning. Men det är ju lögn för han vet ju att han kan köra sin Tesla över hela Europa utan problem.Fredrik j skrev:Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?LarsL skrev:Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?
Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Koeningsegg Gemera
Moderator: Redaktion
Re: Koeningsegg Gemera
Re: Koeningsegg Gemera
Nu säljs väl de flesta Koenigsegg inte i Europa dock. Mellanöstern och delvis USA/Kina är nog större marknader för K.LarsL skrev:Han säger att det inte finns laddning. Men det är ju lögn för han vet ju att han kan köra sin Tesla över hela Europa utan problem.Fredrik j skrev:Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?LarsL skrev:Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?
Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Koeningsegg Gemera
Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.LarsL skrev:Han säger att det inte finns laddning. Men det är ju lögn för han vet ju att han kan köra sin Tesla över hela Europa utan problem.Fredrik j skrev:Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?LarsL skrev:Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?
Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Koeningsegg Gemera
Håller med. Tycker bilen är riktigt cool! Undrar hur mycket CO2 (och annat) den kommer släppa ut vs andra supersportbilar? Känns som den ligger bra till där tack vare elmotorerna.Henrik Torphammar skrev:Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.
Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Koeningsegg Gemera
Håller med fullständigt! Christian von Koenigsegg är lite av en nationalklenod i mitt tycke.Henrik Torphammar skrev:Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.
Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Så fantastiskt duktig och innovativ. Han har skapat många jobb i Ängelholm dessutom.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Koeningsegg Gemera
Håller med. Dessutom körs troligen en Koenigsegg inte särskilt långa sträckor. Att då tynga ner bilen med ett betydligt tyngre batteri ger knappast några stora miljöfördelar.Henrik Torphammar skrev:Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.
Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Koeningsegg Gemera
Det är ju inte bilens förbrukning som är intressant. Den här typen av bilar är ju alltid ett totalt slöseri med resurser, rent praktiskt. Vad denna bil är är ju en glorifiering av bilar och då är det synd att de väljer att göra en hybrid när de skulle kunnat gjort den helt elektrisk.
Re: Koeningsegg Gemera
Koenigsegg lever ju på att särskilja sig från andra.
En ren elbil hade ännu inte gått att bygga med den kombinationen av prestanda, utrymme och räckvidd.
En ren elbil hade kunnat bli liknande Rimac concept 2 och Tesla roadster.
En ren elbil hade ännu inte gått att bygga med den kombinationen av prestanda, utrymme och räckvidd.
En ren elbil hade kunnat bli liknande Rimac concept 2 och Tesla roadster.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Koeningsegg Gemera
Det finns ju fortfarande en möjlighet att Koeningsegg kan leverera en sådan elbil inom något år. De serietillverkar ju inget och kan ta ordentligt betalt för sina bilar, så det är närmast att jämföra med conceptbilar.taliz skrev:Koenigsegg lever ju på att särskilja sig från andra.
En ren elbil hade ännu inte gått att bygga med den kombinationen av prestanda, utrymme och räckvidd.
En ren elbil hade kunnat bli liknande Rimac concept 2 och Tesla roadster.
Re: Koeningsegg Gemera
Va? Ingen dragkrok? Annars hade jag ju köpt den på direkten, men utan krok.. nej det går tyvärr inte.Henrik Torphammar skrev:Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Koeningsegg Gemera
Nä, den har bara två ISOfix platser bak...Henrik Torphammar skrev:
Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Men väl 8 mugghållare
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Av
Re: Koeningsegg Gemera
Har den USB-C?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Koeningsegg Gemera
Självstängande laddlucka?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Koeningsegg Gemera
Allt verkar ju vara elektrifierat så...mati skrev:Självstängande laddlucka?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Koeningsegg Gemera
Va? Du köper väl enbart bilar utan krok?mati skrev:Va? Ingen dragkrok? Annars hade jag ju köpt den på direkten, men utan krok.. nej det går tyvärr inte.
Re: Koeningsegg Gemera
Koeningsegg säljer väl i princip hela sin produktion av en modell innan dom bygger första exemplaret. Det är ju praktiskt då man ju kan fråga dom tilltänkta kunderna vad dom vill ha.LarsL skrev:Det finns ju fortfarande en möjlighet att Koeningsegg kan leverera en sådan elbil inom något år. De serietillverkar ju inget och kan ta ordentligt betalt för sina bilar, så det är närmast att jämföra med conceptbilar.taliz skrev:Koenigsegg lever ju på att särskilja sig från andra.
En ren elbil hade ännu inte gått att bygga med den kombinationen av prestanda, utrymme och räckvidd.
En ren elbil hade kunnat bli liknande Rimac concept 2 och Tesla roadster.
Vill dom ha en elbil har dom väl redan en Tesla?
Re: Koeningsegg Gemera
Nej, fel. Jag köper bilar med krok, men frågan är om de levereras med krok.kallekula skrev:Va? Du köper väl enbart bilar utan krok?mati skrev:Va? Ingen dragkrok? Annars hade jag ju köpt den på direkten, men utan krok.. nej det går tyvärr inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14