Koeningsegg Gemera

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?

Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?
Han säger att det inte finns laddning. Men det är ju lögn för han vet ju att han kan köra sin Tesla över hela Europa utan problem.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?

Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?
Han säger att det inte finns laddning. Men det är ju lögn för han vet ju att han kan köra sin Tesla över hela Europa utan problem.
Nu säljs väl de flesta Koenigsegg inte i Europa dock. Mellanöstern och delvis USA/Kina är nog större marknader för K.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?

Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?
Han säger att det inte finns laddning. Men det är ju lögn för han vet ju att han kan köra sin Tesla över hela Europa utan problem.
Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.

Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av ellerstrom »

Henrik Torphammar skrev:
Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.

Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Håller med. Tycker bilen är riktigt cool! Undrar hur mycket CO2 (och annat) den kommer släppa ut vs andra supersportbilar? Känns som den ligger bra till där tack vare elmotorerna.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av Larofo »

Henrik Torphammar skrev:
Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.

Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Håller med fullständigt! Christian von Koenigsegg är lite av en nationalklenod i mitt tycke.
Så fantastiskt duktig och innovativ. Han har skapat många jobb i Ängelholm dessutom.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av Niklas Z »

Henrik Torphammar skrev:
Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.

Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Håller med. Dessutom körs troligen en Koenigsegg inte särskilt långa sträckor. Att då tynga ner bilen med ett betydligt tyngre batteri ger knappast några stora miljöfördelar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av LarsL »

Det är ju inte bilens förbrukning som är intressant. Den här typen av bilar är ju alltid ett totalt slöseri med resurser, rent praktiskt. Vad denna bil är är ju en glorifiering av bilar och då är det synd att de väljer att göra en hybrid när de skulle kunnat gjort den helt elektrisk.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av taliz »

Koenigsegg lever ju på att särskilja sig från andra.
En ren elbil hade ännu inte gått att bygga med den kombinationen av prestanda, utrymme och räckvidd.
En ren elbil hade kunnat bli liknande Rimac concept 2 och Tesla roadster.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Koenigsegg lever ju på att särskilja sig från andra.
En ren elbil hade ännu inte gått att bygga med den kombinationen av prestanda, utrymme och räckvidd.
En ren elbil hade kunnat bli liknande Rimac concept 2 och Tesla roadster.
Det finns ju fortfarande en möjlighet att Koeningsegg kan leverera en sådan elbil inom något år. De serietillverkar ju inget och kan ta ordentligt betalt för sina bilar, så det är närmast att jämföra med conceptbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Va? Ingen dragkrok? Annars hade jag ju köpt den på direkten, men utan krok.. nej det går tyvärr inte. ;) :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av Marsa »

Henrik Torphammar skrev:

Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Nä, den har bara två ISOfix platser bak...

Men väl 8 mugghållare :)
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av Svenssons »

Har den USB-C?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av mati »

Självstängande laddlucka?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Självstängande laddlucka?
Allt verkar ju vara elektrifierat så... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av kallekula »

mati skrev:
Va? Ingen dragkrok? Annars hade jag ju köpt den på direkten, men utan krok.. nej det går tyvärr inte. ;) :lol:
Va? Du köper väl enbart bilar utan krok? ;)
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Koenigsegg lever ju på att särskilja sig från andra.
En ren elbil hade ännu inte gått att bygga med den kombinationen av prestanda, utrymme och räckvidd.
En ren elbil hade kunnat bli liknande Rimac concept 2 och Tesla roadster.
Det finns ju fortfarande en möjlighet att Koeningsegg kan leverera en sådan elbil inom något år. De serietillverkar ju inget och kan ta ordentligt betalt för sina bilar, så det är närmast att jämföra med conceptbilar.
Koeningsegg säljer väl i princip hela sin produktion av en modell innan dom bygger första exemplaret. Det är ju praktiskt då man ju kan fråga dom tilltänkta kunderna vad dom vill ha.

Vill dom ha en elbil har dom väl redan en Tesla?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Koeningsegg Gemera

Inlägg av mati »

kallekula skrev:
mati skrev:
Va? Ingen dragkrok? Annars hade jag ju köpt den på direkten, men utan krok.. nej det går tyvärr inte. ;) :lol:
Va? Du köper väl enbart bilar utan krok? ;)
Nej, fel. Jag köper bilar med krok, men frågan är om de levereras med krok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar