Privatleasing Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DrKatjing
Teslaägare

Privatleasing Tesla

Inlägg av DrKatjing »

Tänkte starta en tråd för de som tänkt privatleasa sin Tesla och vill utbyta erfarenheter.

Har själv precis hämtat ut min M3 Long range vit med dragkrok och vinterdäck via privatleasing. Säljarna var märkbart själva inte vana vid konceptet och påpekade även detta till mig som kund. Dock gick det förhållandevis smidigt ändå att få loss bilen.

En varning! Månadskostnaden som ges av Dnb i offerten när man ansöker om privatleasing stämmer inte de första 6 månaderna. Det blir påslag ca 1500 kr per månad tills Dnb plockar hem statliga bidraget på 60000 kr. Märkligt att detta inte förtydligas i samband med ansökan, eller vad tycker ni?

Fler erfarenheter /synpunkter?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Privatleasing Tesla

Inlägg av Jerker »

DrKatjing skrev:
En varning! Månadskostnaden som ges av Dnb i offerten när man ansöker om privatleasing stämmer inte de första 6 månaderna. Det blir påslag ca 1500 kr per månad tills Dnb plockar hem statliga bidraget på 60000 kr. Märkligt att detta inte förtydligas i samband med ansökan, eller vad tycker ni?
Jag privatleasar och jag får ett avdrag varje månad på fakturan för miljöbonusen. 60000 delat med det antal månader som leasingen löper på. I mitt fall 1500:-. Jag har haft detta från första fakturan.
Renen75

Inlägg av Renen75 »

Bra tråd!
Tittar själv på en M3 SR+ med detta upplägg.
Bra att veta att DnB inte räknar av bonusen från start. Det framgår ju inte alls på hemsidan, https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3? ... RWD%20Plus
Extra märkligt då DnB t.ex. räknar av bonusen från start på den Outlander vi leasar idag. Så det går att göra helt klart.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Renen75 skrev:
Bra tråd!
Tittar själv på en M3 SR+ med detta upplägg.
Bra att veta att DnB inte räknar av bonusen från start. Det framgår ju inte alls på hemsidan, https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3? ... RWD%20Plus
Extra märkligt då DnB t.ex. räknar av bonusen från start på den Outlander vi leasar idag. Så det går att göra helt klart.
Läs mitt inlägg ovan.
Användarvisningsbild
DrKatjing
Teslaägare

Inlägg av DrKatjing »

Ditt upplägg känns ju som det rimliga. Dags att kontakta Dnb med andra ord... :evil:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

DrKatjing skrev:
Ditt upplägg känns ju som det rimliga. Dags att kontakta Dnb med andra ord... :evil:
Jag tog ut min bil i oktober. De kanske har ändrat villkoren sedan dess.
Användarvisningsbild
DrKatjing
Teslaägare

Inlägg av DrKatjing »

Men betydligt sämre villkor isåfall. Och att det inte framgår i offerten är ju snudd på lurendrejeri.
Användarvisningsbild
Frodan
Teslaägare

Inlägg av Frodan »

Men vänta nu.. Villkoren är väl den samma oavsett när miljöbonusen "betalas" ut på privatleasingen? Summan är den samma oavsett om man får den från dag 1 eller för de sista 30 månaderna. Skillnaden blir i månadsbeloppet månad 1-6 & 7-36.. Delas bonusen upp på de sista 30 månaderna så blir ju avdraget isf 2000 per månad.
Renen75

Inlägg av Renen75 »

Frodan skrev:
Men vänta nu.. Villkoren är väl den samma oavsett när miljöbonusen "betalas" ut på privatleasingen? Summan är den samma oavsett om man får den från dag 1 eller för de sista 30 månaderna. Skillnaden blir i månadsbeloppet månad 1-6 & 7-36.. Delas bonusen upp på de sista 30 månaderna så blir ju avdraget isf 2000 per månad.
Stämmer.
Det man kan argumentera mot är att upplägget skall vara tydligt mot kunden innan avtal ingås.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Vad händer med de 15000kr man får betala med kreditkort vid beställning.
”Försvinner” de bara i det stora kostnadshålet, eller hur räknas det in?
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
SugSnigel

Inlägg av SugSnigel »

Är detta leasing med begränsade mil eller mer som en finansiell leasing? Alltså typ ett lån? Hur mycket får ni betala per månad för en M3 LR med lite lull lull? Bra tråd!
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

SugSnigel skrev:
Är detta leasing med begränsade mil eller mer som en finansiell leasing? Alltså typ ett lån? Hur mycket får ni betala per månad för en M3 LR med lite lull lull? Bra tråd!
Detta är en tråd om privatleasing och det är alltid begränsade mil.
Användarvisningsbild
DrKatjing
Teslaägare

Inlägg av DrKatjing »

I nuläget sänks min kostnad med 1500 kr efter 6 månader, inte 2000 kr som nämnt ovan, vilket innebär att leasingen överlag plötsligt blivit dyrare isåfall.

Mig veterligen försvinner de 15000 kr vid bokning av bilen i det "svarta kostnadshålet". Hade förhoppningen att få det beloppet avdraget på leasingkostnaden men icke. Rätta mig gärna någon om jag har fel här då jag som sagt precis plockat ut bilen.

Som bisak ingår ingenting annat i leasingen såsom försäkring och eventuell service framöver för de som inte vet.
Renen75

Inlägg av Renen75 »

heldiggrisen skrev:
Det är nere på 1000kr nu. De pengarna ”dras av" från totalpriset.
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare

Inlägg av hakon18 »

Renen75 skrev:
heldiggrisen skrev:
Det är nere på 1000kr nu. De pengarna ”dras av" från totalpriset.
Enligt Teslas webbsida:
Om du leasar din bil och det är fullt finansierat av en tredje part kommer beställningsavgiften återbetalas efter leverans
SugSnigel

Inlägg av SugSnigel »

Jerker skrev:
SugSnigel skrev:
Vet att det är en tråd om privatleasing men inte att det alltid är begränsade mil då. Så tack för informationen trots att svaret var lite spydigt :)
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

SugSnigel skrev:
Jerker skrev:
SugSnigel skrev:
Vet att det är en tråd om privatleasing men inte att det alltid är begränsade mil då. Så tack för informationen trots att svaret var lite spydigt :)
Jag känner inte till att det finns privatleasing utan begränsade mil. Det är liksom konceptet. Du har ett bestämt miltal och restvärdet är bestämt och det ska gå jämt ut och du behöver aldrig betala något när du lämnar tillbaka bilen, alltså inga överraskningar. (Såvida du inte utsatt bilen för "onormalt slitage".)

Det var inte min mening att vara spydig, jag ville bara förtydliga.
Skriv svar