Här brakar Volvon in i hindret – återkallar 700 000 bilar.
Ett allvarligt fel i autobromssystemet innebär att Volvo nu tvingas återkalla över 700 000 bilar världen över.
Bilarna måste tillbaka till verkstaden för en mjukvaruuppdatering.
Volvo cars återkallar bilar efter att allvarligt fel upptäckts i en temperatursensor i bromssystemet.
Det rapporterar Expressen.
Sensorn används på alla Volvobilar, alltså V90, S90, V60, XC60, XC90 och XC40 som byggts av Volvo efter den 21 januari 2019.
Alla berörda ägare kommer få information om hur återkallelsen går till, troligen behöver vindrutan bytas på samtliga berörda bilar.
Volvo cars återkallar bilar efter att allvarligt fel upptäckts i en temperatursensor i bromssystemet.
Det rapporterar Expressen.
Sensorn används på alla Volvobilar, alltså V90, S90, V60, XC60, XC90 och XC40 som byggts av Volvo efter den 21 januari 2019.
Alla berörda ägare kommer få information om hur återkallelsen går till, troligen behöver vindrutan bytas på samtliga berörda bilar.
Fast man kan kanske ha koll på sensorns funktion OTA.
Du är medveten om att typ sådana avläsningar går att göra utan OTA ?
Nej det var jag inte, hur funkar det?
Kanske är OTA. Inga konstigheter iallafall att skick data till tekniker som kan läsa av alla värdena i bilen. Iofs tror jag det blir data från specifika tillfället och inte live.
Så känner du att det är något tok med kärran trycker du bara att den skall skicka datan så kan du prata med teknikern samtidigt.
Fast man kan kanske ha koll på sensorns funktion OTA.
Du är medveten om att typ sådana avläsningar går att göra utan OTA ?
Nej det var jag inte, hur funkar det?
Kanske är OTA. Inga konstigheter iallafall att skick data till tekniker som kan läsa av alla värdena i bilen. Iofs tror jag det blir data från specifika tillfället och inte live.
Så känner du att det är något tok med kärran trycker du bara att den skall skicka datan så kan du prata med teknikern samtidigt.
Det var ju lite coolt. Fanns inte på min gamla PV
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fast man kan kanske ha koll på sensorns funktion OTA.
Du är medveten om att typ sådana avläsningar går att göra utan OTA ?
Nej det var jag inte, hur funkar det?
Kanske är OTA. Inga konstigheter iallafall att skick data till tekniker som kan läsa av alla värdena i bilen. Iofs tror jag det blir data från specifika tillfället och inte live.
Så känner du att det är något tok med kärran trycker du bara att den skall skicka datan så kan du prata med teknikern samtidigt.
Det du pratar om låter som någon slags "phone home"-funktion. Det är ju OTA.
Men vilka bilar har det(förutom Tesla dvs)?
Min uppfattning är att de flesta moderna bilar är "uppkopplade", men det gäller så gott som uteslutande infotainmentsystemet. Alla övriga system är isolerade.
Fast man kan kanske ha koll på sensorns funktion OTA.
Du är medveten om att typ sådana avläsningar går att göra utan OTA ?
Nej det var jag inte, hur funkar det?
Kanske är OTA. Inga konstigheter iallafall att skick data till tekniker som kan läsa av alla värdena i bilen. Iofs tror jag det blir data från specifika tillfället och inte live.
Så känner du att det är något tok med kärran trycker du bara att den skall skicka datan så kan du prata med teknikern samtidigt.
Det du pratar om låter som någon slags "phone home"-funktion. Det är ju OTA.
Men vilka bilar har det(förutom Tesla dvs)?
Min uppfattning är att de flesta moderna bilar är "uppkopplade", men det gäller så gott som uteslutande infotainmentsystemet. Alla övriga system är isolerade.
Volvo har haft det ett tag och jag har fått nyttjat funktionen några svängar. Både på motorn och sidospegel. Sen kan dom garanterat inte trigga någon uppdatering på så vis men info om bilen och dess data får dom iallafall. Djupare felsökning går nog säkert inte att göra och som sagt är jag skeptisk till att det är livedata som dom tittar på utan är väll från varje gång jag begär ut datan från bilen.
Kikade upp det och det är bilens senaste sparade data som gäller. När man skickar data själv så blir det från den tidpunkten annars är det från när man stängde av bilen. Verkstaden kan komma åt den informationen utan min vetskap om dom bra slår in Vin-nr.
Kom på nu att jag ju hade VIDA 2014D till min V60, samt en USB DICE.
Har för mig det var sista versionen av VIDA som kom för lokal installation. Sen gick de över till cloudbaserat.
Strax efter kom nya SPA etc med helt nytt infotainment och övrig elektronik.
Är väl inte helt orimligt att bilarna då designades för att skicka diagnosinfo trådlöst också.