Model Y spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y spotting

Inlägg av taliz »

Noterbart att det verkar vara lika stora bromsar på Performance och övriga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y spotting

Inlägg av jonasl »

"Insynsskyddet" är väl minst lika mycket ett skydd så att last inte flyger runt i hela bilen vid en olycka? Vår sjusitsiga VW Touran har rullgardin från det vanliga baksätet.

Den har dessutom plats för tre isofixsstolar i bredd bak, ett av skälen till att vi valde den, och är smalare än MY. Hoppas att det är nästan lika bra plats i Teslan ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y spotting

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Sidan 189: Model Y is not equipped with towing.
Samtidigt står det på ett annat ställe: "Note: Vehicles equipped with a hitch receiver cannot be pulled from the rear tow eye. Use the tow bar or hitch receiver only to pull the vehicle to a safe location, such as onto a flatbed truck"
Jo, det är säkert så att det kommer krok senare, som med 3:an. Det jag inte fattar är varför de gör så. På X:en så kom det ju i princip från början och även i USA. Tycker det borde vara samma princip med Y.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y spotting

Inlägg av taliz »

18cm högre än Model 3.
16,7cm markfrigång vs Model 3s 14cm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model Y spotting

Inlägg av taliz »

10cm mer benutrymme bak, 5cm mer huvudutrymme, men "hip room" och "shoulder room" är samma eller tom lite mindre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av HelectriC »

Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y spotting

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Precis som S blev iskall när X kom då menar du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Precis som S blev iskall när X kom då menar du?
Nja, känns som MS attraherar andra än M3 gör, dels för att S är betydligt dyrare, men även för att S i grunden är mer praktisk än 3 är. S är ju fortfarande en bil med stort och smart bagage även efter att X kom. 3 har ju aldrig helt haft den fördelen, men nu finns en 3 som har det (dvs Y).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Model Y spotting

Inlägg av pejvic »

Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model Y spotting

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Precis som S blev iskall när X kom då menar du?
Nja, känns som MS attraherar andra än M3 gör, dels för att S är betydligt dyrare, men även för att S i grunden är mer praktisk än 3 är. S är ju fortfarande en bil med stort och smart bagage även efter att X kom. 3 har ju aldrig helt haft den fördelen, men nu finns en 3 som har det (dvs Y).
3an är fortfarande en bil med lagom stort bagage även efter att Y kom.
X har större bagage än S, precis som Y har större än 3an.
Alla har olika behov och de attraherar olika kunder helt enkelt.

Men troligen kommer Y på sikt sälja mer än 3an, det är ju därför de undersålt den hittills. X hade nog också sålt mer än S(vilket den väl iofs gör på vissa marknader) om den varit snyggare, och inte så dyr(väldigt högt förmånsvärde i Sverige tex).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y spotting

Inlägg av LarsL »

Det är ju ganska stor skillnad mellan en Model 3 och en Model Y så de slåss ju inte riktigt om samma marknad (om man bortser från ”oss” som ska ha allt från Tesla). Det blir lite samma förhållande som mellan Model X och S, det är olika biltyper.

Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Model Y spotting

Inlägg av TeslaM3 »

LarsL skrev:
Det är ju ganska stor skillnad mellan en Model 3 och en Model Y så de slåss ju inte riktigt om samma marknad (om man bortser från ”oss” som ska ha allt från Tesla). Det blir lite samma förhållande som mellan Model X och S, det är olika biltyper.

Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Tror som du att Y kommer ta en stor del av X och inte Model 3 som är en annan typ av bil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y spotting

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Det är ju ganska stor skillnad mellan en Model 3 och en Model Y så de slåss ju inte riktigt om samma marknad (om man bortser från ”oss” som ska ha allt från Tesla). Det blir lite samma förhållande som mellan Model X och S, det är olika biltyper.

Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomplicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Jag tror att det var väldigt klokt att inte Y fick falkvingedörrar som Elon ursprungligen sa.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model Y spotting

Inlägg av kallekula »

Vet flera som köpt Model 3 som normalt aldrig skulle köpt en sedan, helt enkelt för att det var enda överkomliga Tesla. De hade valt Y alla dagar i veckan.

Dessutom sker ett allmänt skifte mot SUVar. Så nog kommer Y sno kunder från 3. Men det är inget konstigt med det.
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
En X är väl 7-sitsig på riktigt? För vuxna?
Är det mycket problem med X?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y spotting

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Jag var aldrig intresserad av Model Y och lade aldrig någon beställning på bilen. Det gjorde jag dock på Model 3. För mig passar Model X bättre och falkvingedörrarna är en stor bidragande orsak till detta. De har aldrig krånglat för mig. På vilket sätt är Model X överkomplicerad? Tycker det är hur smidigt som helst att dörrarna öppnas och stängs automatiskt, att falkvingedörrarna finns för att smidigt kunna ladda i och ur barn och sätena i andra raden som är på monoposter är grymt sköna. Det jag saknar är möjligheten att få ett längre utrymme när man fäller stolarna men det finns ju på nyare Modell X men då får går man miste om monopoststolarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y spotting

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Jag var aldrig intresserad av Model Y och lade aldrig någon beställning på bilen. Det gjorde jag dock på Model 3. För mig passar Model X bättre och falkvingedörrarna är en stor bidragande orsak till detta. De har aldrig krånglat för mig. På vilket sätt är Model X överkomplicerad? Tycker det är hur smidigt som helst att dörrarna öppnas och stängs automatiskt, att falkvingedörrarna finns för att smidigt kunna ladda i och ur barn och sätena i andra raden som är på monoposter är grymt sköna. Det jag saknar är möjligheten att få ett längre utrymme när man fäller stolarna men det finns ju på nyare Modell X men då får går man miste om monopoststolarna.
Jag säger inte att alla Model X ägare har problem men det är väll inte helt utan anledning att CR i USA rekommenderar Model S och Model 3 men samtidigt flera år sagt att Model X är en av de sämsta bilarna på den amerikanska marknaden när det kommer till problem som ägarna har?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Model Y spotting

Inlägg av RagWal »

Jag tror Y får avsevärt högre förmånsvärde än 3 eftersom den är ett mer än ett litet snäpp större. Möjligen högre än S.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Precis som S blev iskall när X kom då menar du?
Nja, känns som MS attraherar andra än M3 gör, dels för att S är betydligt dyrare, men även för att S i grunden är mer praktisk än 3 är. S är ju fortfarande en bil med stort och smart bagage även efter att X kom. 3 har ju aldrig helt haft den fördelen, men nu finns en 3 som har det (dvs Y).
3an är fortfarande en bil med lagom stort bagage även efter att Y kom.
X har större bagage än S, precis som Y har större än 3an.
Alla har olika behov och de attraherar olika kunder helt enkelt.

Men troligen kommer Y på sikt sälja mer än 3an, det är ju därför de undersålt den hittills. X hade nog också sålt mer än S(vilket den väl iofs gör på vissa marknader) om den varit snyggare, och inte så dyr(väldigt högt förmånsvärde i Sverige tex).
Ja, men med väldigt liten öppning, som många andra mellanstora sedaner och därför en av anledningen till att den typen bil inte är särskilt populär i vår del av världen. Därför tror jag många köpte M3 som en stor kompromiss eftersom det inte fanns någon annan överkomlig elbil (eNiro har ju varit i stort sett omöjlig att få tag på och är väl i ärlighetens namn inte så jättekul varken exteriört eller interiört). Nu finns Y, då tror jag väldigt många hellre väljer den. Men vi får se, jag är inget orakel, bara spekulerar och drar in idéer jag hört från många runt omkring mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model Y spotting

Inlägg av HelectriC »

RagWal skrev:
Jag tror Y får avsevärt högre förmånsvärde än 3 eftersom den är ett mer än ett litet snäpp större. Möjligen högre än S.
Elbilarna jämförs väl med motsvarande fossilbil när de får förmånsvärde? Är inte XC60 då ett väldigt bra exempel när Skatteverket ska sätta priset? Jag vet inte hur dyr den är, men är väl knappast megadyr som tjänstebil?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8747
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model Y spotting

Inlägg av Pontus »

RagWal skrev:
Jag tror Y får avsevärt högre förmånsvärde än 3 eftersom den är ett mer än ett litet snäpp större. Möjligen högre än S.
Eftersom S bara är några hundralappar mer i förmånsvärdet än 3 så lär Y bli högre än S.
S är väl en bil med extremt lågt förmånsvärde som bara blivit lägre med åren.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y spotting

Inlägg av LarsL »

kallekula skrev:
Vet flera som köpt Model 3 som normalt aldrig skulle köpt en sedan, helt enkelt för att det var enda överkomliga Tesla. De hade valt Y alla dagar i veckan.

Dessutom sker ett allmänt skifte mot SUVar. Så nog kommer Y sno kunder från 3. Men det är inget konstigt med det.
Men de kommer fortsätta att köpa Model 3 för Y blir ju inte särskilt överkomlig heller. Däremot kommer jag tex som länge spanade på en Model X nu istället vända blicken emot Model Y.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y spotting

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Jag säger inte att alla Model X ägare har problem men det är väll inte helt utan anledning att CR i USA rekommenderar Model S och Model 3 men samtidigt flera år sagt att Model X är en av de sämsta bilarna på den amerikanska marknaden när det kommer till problem som ägarna har?
Vad för problem är det som X drabbas av men som inte finns på S enligt CR? Har vi sett några större problem med Model X bland forumets medlemmar?

Jag kan bara prata ur egna erfarenheter efter knappt 4 år med bilen och där har det inte varit några större bekymmer. Problemen som jag har haft är följande:

Slitage på lack vid stängning av dörrar. -> Konstruktionsfel på tidiga Model X som är åtgärdat på min och nyare bilar.

Vibrationer i framvagnen -> Orsak till detta är kraftig acceleration vid högt läge på luftfjädringen. Dels har mjukvaran anpassats så att den inte accelererar lika kraftigt längre ifall läget är satt till High eller Very High och dels verkar det som att konstruktion uppdaterats. Detta problem finns även på Model S om än inte i samma utsträckning eftersom bilen inte går att sätta lika högt som på Model X.

Frunken går inte att öppna - Vajer som gått av. Exakt samma som på Model S och delvis samma som på Model 3.

Tredje radens säte går inte att fälla. -Vajer som gått av. Gissar att exakt samma konstruktion finns på Model Y om inte både Model X och Model Y har uppdaterats från 2016.

Enda problemet som är specifikt Model X åtgärdades av Tesla för flera år sedan och är inte ett problem på bilarna idag. Jag misstänker att Model S hade fler problem på första årets bilar än vad Model X hade. Dock så producerades mycket färre Model S under dess första år jämfört med Model X och Tesla hade säkerligen ännu snabbare kommunikation med kunderna då så därför skrevs det inte så mycket om dessa problem.

Model Y ärver nu erfarenheterna från samtliga tidigare bilar och dess olika tekniska lösningar. Det introduceras dock en del ny teknik vilket kommer leda till nya problem i början. Värmepumpen är en, eldragningen är en annan. Problemen är förhoppningsvis små och lösbara precis som man löst problemen på de tidigare modellerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Model Y spotting

Inlägg av Stevvee »

Stevvee skrev:
Jonny skrev:
Ser onekligen större ut. Bådar gott då jag ska in med tre tonåringar :)
Fast titta på ex Isofix fästena istället för baksätet så är den ju inte mycket bredare.
”The second-row seat is the same width as the Model 3’s”
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y spotting

Inlägg av LarsL »

Stevvee skrev:
Stevvee skrev:
Jonny skrev:
Ser onekligen större ut. Bådar gott då jag ska in med tre tonåringar :)
Fast titta på ex Isofix fästena istället för baksätet så är den ju inte mycket bredare.
”The second-row seat is the same width as the Model 3’s”
Fast så är det ju inte... mitten sektion är ju mycket bredare.
Skriv svar