Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
frippe skrev:
Remuz skrev:
Är det någon som vet vad testerna kräver? Jag tänker mest att jag och många med mig troligen kan ställa sig i ett tält på söder och masstesta folk, men det kanske är svindyra tester eller avancerad analys..? Det är ju inte direkt så att det är meningsfullt att gå till jobbet när hela Europa är nedstängt.
Det är nog inte själva testandet som är flaskhalsen, snarare att alla tester ska analyseras. Så risken är att du får gott om tester men stora väntetider på labben.
Måste man vara ett geni för att göra analysen? Det jag menar är att det finns arbetsföra människor som har väldigt lite att göra just nu och flera av oss är inte rädda för att ta i. Jag ser också en poäng i ett veta vilka som haft och inte då det betyder att de som haft det kan återgå till jobb utan skyddsåtgärder (förutsatt att vetenskapen är säkra på att man blir immun)
För det första går det att göra samma analys som jag gjort alltså en kedja av smittade från ett bekräftat fall. Då kan man vara rätt säker på att det är den smittan man har när man blir sjuk.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Remuz skrev:
frippe skrev:
Remuz skrev:
Är det någon som vet vad testerna kräver? Jag tänker mest att jag och många med mig troligen kan ställa sig i ett tält på söder och masstesta folk, men det kanske är svindyra tester eller avancerad analys..? Det är ju inte direkt så att det är meningsfullt att gå till jobbet när hela Europa är nedstängt.
Det är nog inte själva testandet som är flaskhalsen, snarare att alla tester ska analyseras. Så risken är att du får gott om tester men stora väntetider på labben.
Måste man vara ett geni för att göra analysen? Det jag menar är att det finns arbetsföra människor som har väldigt lite att göra just nu och flera av oss är inte rädda för att ta i. Jag ser också en poäng i ett veta vilka som haft och inte då det betyder att de som haft det kan återgå till jobb utan skyddsåtgärder (förutsatt att vetenskapen är säkra på att man blir immun)
För det första går det att göra samma analys som jag gjort alltså en kedja av smittade från ett bekräftat fall. Då kan man vara rätt säker på att det är den smittan man har när man blir sjuk.

Men du vet alltså inte att du har Covid 19? Kan lika gärna vara en av alla säsongsförkylningar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Men du vet alltså inte att du har Covid 19? Kan lika gärna vara en av alla säsongsförkylningar?
Om jag har en klar smittkedja till en person som är testad så är det för mig ganska klart. Jag behöver inte slösa på sjukvårdsresurser för att testa mig. Skulle jag eller någon annan vilja ha facit senare så kan vi ju analysera antikroppar. Förslagsvis får man då betala för det själv.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Rekommendation att alla gymnasium och uppåt bedriver utbildning enbart på distans.

Alltid något, men för lite.

Min teori: Så fort lagen om att säkra barnomsorg för de med samhällskritiska arbeten är på plats kommer grundskolor och förskolor också att stängas. Det handlar nog om dagar.
Fick samma känsla när jag lyssnade på presskonferensen.

Någon som har teorier om varför man skulle stänga alla skolor direkt och inte börja med de mest drabbade regionerna? Jag antar att det riskerar att skicka fel signaler till områden som håller öppet men situationen är ju väldigt olika i Stockholm och Luleå.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Denna var bra, visar helheten...

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

bonath skrev:

Väldigt pedagogiskt och förklarar tydligt varför vi inte ska "Titta på Italien!"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Muhlegg skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Rekommendation att alla gymnasium och uppåt bedriver utbildning enbart på distans.

Alltid något, men för lite.

Min teori: Så fort lagen om att säkra barnomsorg för de med samhällskritiska arbeten är på plats kommer grundskolor och förskolor också att stängas. Det handlar nog om dagar.
Fick samma känsla när jag lyssnade på presskonferensen.

Någon som har teorier om varför man skulle stänga alla skolor direkt och inte börja med de mest drabbade regionerna? Jag antar att det riskerar att skicka fel signaler till områden som håller öppet men situationen är ju väldigt olika i Stockholm och Luleå.
Tycker också det är konstigt att dra hela landet över samma kam. Det finns nog betydliga skillnader mellan många län och landskap.
Men regeringen och större delen av media finns i Stockholm, så alla ska göra lika som huvudstaden.

Det hade nog varit effektivare att göra lokala/regionala beslut beaktat utvecklingen per region än vad som passar bäst för Stockholm just nu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Muhlegg skrev:
bonath skrev:

Väldigt pedagogiskt och förklarar tydligt varför vi inte ska "Titta på Italien!"
Ifall man inte vill klicka på länken, här är videon:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

TiborBlomhall skrev:
Muhlegg skrev:
bonath skrev:

Ifall man inte vill klicka på länken, här är videon:

Jag försökte men det gick inte i FB... :oops: :oops: :oops:
Ser att du använt youtube-länken, snaaart ska även jag kunna klara ut detta. 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Sådär fattar väl alla att det är. Det som debatteras är väl trögheten i systemet där 2v potentiell inkubationstid gör det svårt att veta när flaskan nästan är full då det är latens i systemet. Man måste därför bygga matematiska modeller på det och hoppas att man träffar hyfsat rätt. I Italien blev det sent, vad det verkar
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Remuz skrev:
Sådär fattar väl alla att det är. Det som debatteras är väl trögheten i systemet där 2v potentiell inkubationstid gör det svårt att veta när flaskan nästan är full då det är latens i systemet. Man måste därför bygga matematiska modeller på det och hoppas att man träffar hyfsat rätt. I Italien blev det sent, vad det verkar
Alla fattar tyvärr inte det. De som ropade karantän och stäng ner samhället efter första dödsfallet fattade nog inte det.
Användarvisningsbild
pcrbho
Teslaägare

Inlägg av pcrbho »

Jag förslår att vi döper om ”Tesla Club Sweden” till ”Corona Club Sweden”.....eller inte. Mer Tesla och mindre pandemi - det finns det andra platser för :-)
Tidigare billös, numer TM3 SR+ med vit inredning och dragkrok
Arbetar för barns rättigheter, älskar FN, Greta, och Gustafs hästkorv
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Än har vi virus-tråden under kontroll, den har inte spridit sig till alla diskussionstrådar än.
Vi håller på och smittspårar men tycker det är för tidigt för drastiska karantän-åtgärder än. ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

pcrbho skrev:
Jag förslår att vi döper om ”Tesla Club Sweden” till ”Corona Club Sweden”.....eller inte. Mer Tesla och mindre pandemi - det finns det andra platser för :-)
Förutom att tråden ligger under "Företaget Tesla" och inte "Övrigt" så är det väl inga konstigheter med denna tråd, även om den inte handlar så mycket om danska gränspassagerestriktioner längre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Muhlegg skrev:
bonath skrev:

Väldigt förenklat och på flera sätt felaktigt.

1.) Teorin är att vi skulle bromsa spridningen för mycket. Med det antal smittade vi har och den tillväxttakt som gäller är det såklart helt orimligt.

2.) Han glömmer att flaskan växer med tiden. Ju mer tid som fortgår desto större chans har sjukvården att utöka antalet intensivvårds-platser. (Dock inte lika akut problem i UK som i Sverige...).

3.) Han glömmer säsongseffekten. Det är troligt att vi får hjälp av naturen att minska flödet ner i flaskan om vi lyckas bromsa spridningen nu.

Tyvärr blir det ju också extremt svårt att räkna på det numera genom att vi sumpat testandet. Den enda riktigt tillförlitliga data vi har framöver är tillväxten i antal döda.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

pcrbho skrev:
Är det det som CCS står för på alla laddare?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

bylund skrev:
pcrbho skrev:
Förutom att tråden ligger under "Företaget Tesla" och inte "Övrigt" så är det väl inga konstigheter med denna tråd, även om den inte handlar så mycket om danska gränspassagerestriktioner längre.
Vips så var den flyttad!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Det är dock lite roande att det bland alla er som försvarar Sveriges strategi verkar finnas två läger som tycker helt olika:

1.) Alla är redan smittade, uppbromsning är meningslöst.
2.) Så få är smittade att det är för tidigt att agera kraftfullt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Ska bli spännande att se Aftermath
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Det är dock lite roande att det bland alla er som försvarar Sveriges strategi verkar finnas två läger som tycker helt olika:

Själv har inte den blekaste aning om vad som är rätt eller fel. Vet dock att alla inte är smittade och tror inte att alla kommer att smittas i år. Att tvätta händer, och hålla sig från folk när man har sjukdomssymptom (feber, hosta, nysningar m.m.) är väl alla överens om. Frågan för de som styr (och alla här) är väl hur kraftfullt som vi ska agera?

Ska vi stänga alla gränser? Hjälper det eller ska vi agera kraftfullare? Stänga all kollektivtrafik?`Stänga alla skolor och fritids? Förbjuda alla möten där det kan vara fler än 10 personer? 5 personer? 1 person? Stänga börsen?

Att ta det lugnt betyder inte att man förringar allvaret.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

Själv har inte den blekaste aning om vad som är rätt eller fel. Vet dock att alla inte är smittade och tror inte att alla kommer att smittas i år. Att tvätta händer, och hålla sig från folk när man har sjukdomssymptom (feber, hosta, nysningar m.m.) är väl alla överens om. Frågan för de som styr (och alla här) är väl hur kraftfullt som vi ska agera?

Ska vi stänga alla gränser? Hjälper det eller ska vi agera kraftfullare? Stänga all kollektivtrafik?`Stänga alla skolor och fritids? Förbjuda alla möten där det kan vara fler än 10 personer? 5 personer? 1 person? Stänga börsen?

Att ta det lugnt betyder inte att man förringar allvaret.
Påstår inte att det är lätta beslut, men att stänga högskolor och gymnasier (samt även högstadie) tycker jag man borde gjort tidigare. Med 1-6 håller jag med om att det är en stor problematik med att barnen ändå måste tas hand om av någon. Den problematiken har man inte med högskola/gymansie (samt i viss mån högstadie). Frågan ställdes också på presskonferensen varför man inte stänger högstadie och känslan var som sagt att det mest är för att de först vill klubba igenom en ny lag.

Än mer självklart är att man borde studerat de första drabbade länderna (Kina och Sydkorea främst) och lärt sig vad som fungerade där. Att helt ignorera detta och agera precis tvärtemot "best practice" är i mitt tycke väldigt oansvarigt och ett högt spel med människoliv. Att spela det spelet i vårt land som uppenbarligen har en av de sämsta kapaciteterna i intensivvården är ännu värre.

Jag hoppas nu att man lyssnar till läkarförbundet och faktiskt snabbt ökar kapaciteten i intensivvården för vad som komma skall. Skulle tyvärr inte förvåna mig om det också går trögt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Legato skrev:

Om vi ska vara likadana åt andra hållet så anser alla ni att den är fel att det bästa vore om vi isolerade oss en och en i 18 månader. Då har viruset förhoppningsvis försvunnit eller vi har ett vaccin.

Men så gör inte jag, för även om vi inte är överens om lösningen, tror jag få är så svarta eller vita utan vi är alla av olika gråa nyanser.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Det bästa är väll att sätta de som ingår i riskgruppen i hermetisk karantän till befolkning har uppnåt imunnitet eller ett vaccin har tagits fram. Det skulle minska dödligheten med över 90% uppskattningsvis. Men problemet är att riskgruppen kan få sitta länge i hermetisk karantän. De som inte ingår i riskgruppen behöver i de flesta fall inte sjukhusvård.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Legato skrev:

Om vi ska vara likadana åt andra hållet så anser alla ni att den är fel att det bästa vore om vi isolerade oss en och en i 18 månader. Då har viruset förhoppningsvis försvunnit eller vi har ett vaccin.

Men så gör inte jag, för även om vi inte är överens om lösningen, tror jag få är så svarta eller vita utan vi är alla av olika gråa nyanser.
Sa egentligen att jag inte skulle bemöta det du skriver igen eftersom du varenda gång bara hittar på.

Har inte sett någon annan än dig prata om några 18 månader. Tycker du verkligen det är meningsfullt att hela tiden diskutera utifrån dina egna påhitt?

Jag har upprepade gånger sagt att det handlar om att bromsa upp förloppet och ett antal gånger förklarat varför. Att hålla en skola stängd en dag skulle vara bättre än att inte stänga någon alls.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
Än mer självklart är att man borde studerat de första drabbade länderna (Kina och Sydkorea främst) och lärt sig vad som fungerade där. Att helt ignorera detta och agera precis tvärtemot "best practice" är i mitt tycke väldigt oansvarigt och ett högt spel med människoliv. Att spela det spelet i vårt land som uppenbarligen har en av de sämsta kapaciteterna i intensivvården är ännu värre.
Det är tyvärr inte så enkelt då vi har olika sociala liv och levnadssätt. I Kina är det väll inte ovanligt att generationer (Mor/farförädrar, barn, barn-barn och kanske till och med barn-barns barn) lever tätt ihop. Det absolut bästa vore om inte kineserna hade käkat fladdermöss om man får vara lite humoristiks i hystering och tragedin som just nu råder.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar