Släpp i värmeslinga bakruta
Moderator: Redaktion
Släpp i värmeslinga bakruta
Fått en skada i värmeslingan bak; går inte att känna utanpå eller inuti utan verkar vara ett släpp i värmeslingan.
Sökte på forumet men hittade ingen tråd om det - men har för mig att det är fler som haft problemet?
Sökte på forumet men hittade ingen tråd om det - men har för mig att det är fler som haft problemet?
M3 2024, LR Ultra red - okrossat tak
Model 3, svart LR AWD, 18", AP+FSD. Special "krossat tak edition"
Re: Släpp i värmeslinga bakruta
Regga ett ärende?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ser ju ut som du har en spricka i glaset. Eller?Weirdoz skrev:Fått en skada i värmeslingan bak; går inte att känna utanpå eller inuti utan verkar vara ett släpp i värmeslingan.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Yep, gjorttaliz skrev:Regga ett ärende?
Hm, sant. Inget som känns utanpå eller innan för så inget stenskott, om spricka så måste glaset fått sig en smäll. En skada skulle också förklara att det inte kom smygande lite och lite (har visserligen inte tvättat så ofta i kladd-vädret)renes skrev:Ser ju ut som du har en spricka i glaset. Eller?
Weirdoz skrev:Fått en skada i värmeslingan bak; går inte att känna utanpå eller inuti utan verkar vara ett släpp i värmeslingan.
Min ruta har spruckit pga värmeslingan. Har en servicetid i Malmö om några veckor där de förmodligen byter rutan på garanti.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skoda hade problem med värmeslingan på sin Octavia. De fick byta massor med bakrutor innan man kom på att värmen var för stark. På min systers bil exploderade bakruta av sig själv. Kanske är det samma på din bil att slingan är för varm?Weirdoz skrev:Yep, gjorttaliz skrev:Regga ett ärende?
Hm, sant. Inget som känns utanpå eller innan för så inget stenskott, om spricka så måste glaset fått sig en smäll. En skada skulle också förklara att det inte kom smygande lite och lite (har visserligen inte tvättat så ofta i kladd-vädret)renes skrev:Ser ju ut som du har en spricka i glaset. Eller?
Så kan det vara; med den här vintern (i södra sverige iaf) har slingan dock knappt aldrig varit på
Posta gärna efter, vad de sa om garanti/orsak etczyax skrev:Min ruta har spruckit pga värmeslingan. Har en servicetid i Malmö om några veckor där de förmodligen byter rutan på garanti.
Jo hon körde ca 250m innan det exploderadeWeirdoz skrev:Så kan det vara; med den här vintern (i södra sverige iaf) har slingan dock knappt aldrig varit på
jag tycker att den service-bokare jag ringde till på Tesla var lite smålöjlig faktiskt när de inte ville ringa den glasfirma jag hade varit inne hos och konstaterat att det var värmeslingorna som hade åstadkommit sprickan. Därför får jag nu åka över 20 mil enkel resa för att denne sade att om det är garantiärende så måste Tesla själva titta på det. Det hade väl varit ok om man haft någon mil dit, men nu måste jag först åka 20 mil, få lånebil, lämna min bil över helgen eftersom rutan ska torka innan jag får tillbaka bilen. Glasfirman här hade kunnat göra samma sak några hundra meter från mitt hem.Weirdoz skrev:Posta gärna efter, vad de sa om garanti/orsak etczyax skrev:Min ruta har spruckit pga värmeslingan. Har en servicetid i Malmö om några veckor där de förmodligen byter rutan på garanti.
Och ja, jag ska rapportera om vad de säger.
Här är min spricka, syns hyfsat tydligt ändå att det är värmeslingan som skapat sprickan
EDIT: Jag menar också att de har problem med sin service-verkstad och borde kunnat undvika min tid där genom att ringa till min lokala glasfirma för verifikation.
Jag noterade vid ett tillfälle när jag hade värmeslingan på att det såg ut att skapa hyfsade spänningar i rutan, eftersom allt sikt bakåt blev förvrängd... Orolig för att det skulle spricka jag med, man klarat mig hittills (peppar peppar).
Röd MYLR med drag.
Jag har också spricka på bakrutan. SR+ uttagen 28 juni. Började med en spricka utmed en inkapslad bubbla intill en värmeslinga. Nu är det en ca 60-70 cm lång spricka över hela bakrutan. Skickade serviceärende via appen och bifogade bild då sprickan fortfarande var liten, ca 2 cm. Uppdaterade för någon vecka senare med att sprickan var ca 50 cm lång. Bifogade ingen bild då jag redan hade en bokad tid för åtgärd. Jag har varit ytterst sparsam (kanske 5 gånger totalt) med att förvärma bilen (19 grader) inför körning och väljer aldrig fönstervärme under körning. Verkar vara ett vanligt problem med trasiga bakrutor. I alla fall om man tittar i Facebook-gruppen för Model 3.
Ulrica, spricka i värmeslingan eller i bakrutan?
Jag gjorde den mindre roliga upptäcken idag av en spricka i bakrutan, hittar ingenting som tyder på våld/smäll/träff av något stenskott utifrån heller.
Känns som om sprickan är på insidan =/
Vette tusan vartifrån den kommer, ingenting på någon sentry mode upptagning och jobbar på kamerorna hemma men hittar ingenting där heller ser det ut som.
Jag gjorde den mindre roliga upptäcken idag av en spricka i bakrutan, hittar ingenting som tyder på våld/smäll/träff av något stenskott utifrån heller.
Vette tusan vartifrån den kommer, ingenting på någon sentry mode upptagning och jobbar på kamerorna hemma men hittar ingenting där heller ser det ut som.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Var förbi SC och lät Tesla titta på sprickan/skadan - supertrevliga, kände lite på ytan och sa direkt att de beställer reservdel och byter bakrutan.
Nog spänningar som är boven isf. Min "lilla" spricka kom också helt plötsligt men precis vid värmeslingan.Bejje skrev:Ulrica, spricka i värmeslingan eller i bakrutan?
Jag har redan bytt tak-glaset iom att min levererades med en stor tryck-skada i taket (krossat-tak edition, very special

Jag har inte sett någon brott i värmeslingan där luftbubblan upptäcktes. Iofs använde jag inget förstoringsglas. Det är definitivt inget som orsakats av yttre våld. Jag har tid 11 mars på Tesla SC i Upplands-Väsby.Bejje skrev:Ulrica, spricka i värmeslingan eller i bakrutan?
- Vikingkr0n0s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Jonas86585
Upptäckte i morse att rutan spruckit hela vägen bak, ser också en "luftbubbla".Ulrica R skrev:Jag har inte sett någon brott i värmeslingan där luftbubblan upptäcktes. Iofs använde jag inget förstoringsglas. Det är definitivt inget som orsakats av yttre våld. Jag har tid 11 mars på Tesla SC i Upplands-Väsby.Bejje skrev:Ulrica, spricka i värmeslingan eller i bakrutan?
Detta måste gå på garantin?
Blå/Svart Model Y LR 2024
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Bubblan ser precis ut som min; samma ställe - dvs i linje med värmeslingan.
När Tesla kikade på det så var det ingen fråga om det skulle gå på garanti eller ej.
När Tesla kikade på det så var det ingen fråga om det skulle gå på garanti eller ej.
- Vikingkr0n0s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Jonas86585
Skönt och höra!Weirdoz skrev:Bubblan ser precis ut som min; samma ställe - dvs i linje med värmeslingan.
Blå/Svart Model Y LR 2024
TeslaBjörn visade i ett av sina YouTube klipp upp ett liknande fel. Han fick det utbytt på garanti vill jag minnas.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Har fått samma på min nu 
Har tonat rutan för dyra pengar också

Har tonat rutan för dyra pengar också

M3 LR AWD Highland, vit -2024
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Jag fick tillbaka min bil idag efter några dagar i Malmö. Fixat på garantin.