Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Jag fick 33st, men nu har det slutat
Du kanske ska få 33 bilar? :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Du kanske ska få 33 bilar? :mrgreen:
Vore najs. Är inte ens säker på att jag ska ha denna, men 7d returpolicy är ju inte så tokigt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
K-G

Inlägg av K-G »

Jag har nu haft min SR+ i lite drygt en vecka och kan säga att jag så här långt är mycket nöjd. Accelerationen är riktigt bra trots att det är den "långsammaste". Bytte i helgen till sommardäck, vilken skillnad det blev när det gäller ljudet i kupén! Häftig känsla att accelerera utan en varvande motor :-)

Autopiloten är riktigt bra. Testade både Kia Niro och Hyundai Kona innan valet föll på Tesla och i de bilarna studsade man fram mellan linjerna. Teslan ligger mycket stabilt och när autopiloten väl har gått in krävs det mycket för att den ska slå ifrån. Jag har åkt på vägar där linjerna nästan inte syns alls men bilen bara kör vidare utan att klaga, mycket imponerande!

Har hört många klagomål på de automatiska vindrutetorkarna men jag upplever att det fungerar mins lika bra som den XC60 jag hade tidigare.

Detta är något annat än bara en ny bil, det är ett nytt koncept :-) Kommer kännas som stenåldern den dag man kör en fossilare igen (ska försöka undvika att uppleva det ;) ).

När det gäller själva upphämtningen så kändes det ungefär lika exklusivt som att köpa en ny mobiltelefon så om man är van att köpa nya bilar av andra märken blir man nog besviken. Jag hade läst varningarna här på forumet så jag var förberedd.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare

Inlägg av KalleL »

Remuz skrev:
Japp, det slutade för mig efter en timme också.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Marcus_h
Teslaägare

Inlägg av Marcus_h »

Curik skrev:
Marcus_h skrev:
Beställde min M3P idag! Spännande att se hur Covid-19 påverkar leveranstiden. Är otroligt förväntansfull.
Med lite tur, så får du din snart! Verkar vara väldigt många som avbeställer just nu.. (Jag beställde 2020-02-25, med estimerad leverans i Maj. Får min i veckan..)
5 (!) dagar tog det från beställning till leveransbokning. Helt otroligt, men det är väl som du säger; många avbeställningar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Rätt mycket tejprester från skyddsplast och sånt kvar på min kaross. Utlämning tog 10min ungefär i övrigt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
RB007
Teslaägare

Inlägg av RB007 »

Har nu haft min LR i två veckor.
Idag lånade min sambo bilen till jobbet, så jag tog hennes ett år gamla/nya Tiguan för att hämta döttrarna från skolan...... alltså... herregud vad det kändes som att gå tillbaka till stenåldern!
För bara några veckor sedan så var det en fröjd att köra Tiguanen.. Mjuk automat, skön komfort, relativt bra drag m.m..
Men efter idag så blev jag chockad! Jävlar vad Teslan ligger långt före på nästan alla punkter!
Den får verkligen vår ett år gamla VW att kännas som 10-15 år gammal.. Den ryckte när den växlade, ratten kändes som en gammal traktor.. och att den rullade när man släppte på gasen var nästan läskigt..
Herregud vad jag älskar vår nya M3LR!!!
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

RB007 skrev:
Idag lånade min sambo bilen till jobbet, så jag tog hennes ett år gamla/nya Tiguan för att hämta döttrarna från skolan...... alltså... herregud vad det kändes som att gå tillbaka till stenåldern!
För bara några veckor sedan så var det en fröjd att köra Tiguanen.. Mjuk automat, skön komfort, relativt bra drag m.m..
Men efter idag så blev jag chockad! Jävlar vad Teslan ligger långt före på nästan alla punkter!
Den får verkligen vår ett år gamla VW att kännas som 10-15 år gammal.. Den ryckte när den växlade, ratten kändes som en gammal traktor.. och att den rullade när man släppte på gasen var nästan läskigt..
Kärlek vid första ögonkastet helt enkelt. ;) Du är nog inte ensamen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Frugans Citroen C2 med ”robotlåda” är numera riktigt hemsk att köra. Bytte fil lite snabbt, bilf-n skulle växla o ha sig, farten sjönk direkt... Jag skrek rakt ut...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
RB007
Teslaägare

Inlägg av RB007 »

ChristerSjo skrev:
RB007 skrev:
Kärlek vid första ögonkastet helt enkelt. ;) Du är nog inte ensamen.
Det kan man verkligen säga <3
Teslan räknas numer som en familjemedlem ;)
Användarvisningsbild
RB007
Teslaägare

Inlägg av RB007 »

bonath skrev:
Frugans Citroen C2 med ”robotlåda” är numera riktigt hemsk att köra. Bytte fil lite snabbt, bilf-n skulle växla o ha sig, farten sjönk direkt... Jag skrek rakt ut... Bild
:lol: :lol: Haha
Användarvisningsbild
pcrbho
Teslaägare

Inlägg av pcrbho »

Istället för uthämtning fredag blev det onsdag - Corona i luften och imorgon rattar jag Major Tom mot framtiden - yeahaaaa 8-)
Tidigare billös, numer TM3 SR+ med vit inredning och dragkrok
Arbetar för barns rättigheter, älskar FN, Greta, och Gustafs hästkorv
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare

Inlägg av simonk »

Får också checka ut ur väntrummet. Det slumpade sig så att resan hem blev 20 mil istället för de 5 mil google maps föreslår!

Leveransupplevelsen i Trosta var helt OK. Hittade ett pyttelitet stenskott, och framlyktorna har lite väl oalignade glipor tyckte både jag och leveranspersonen. Inget som påverkar funktionen dock!

Annars var det kul att prova på autopilot (minus FSD), vilket var mycket smidigt på motorväg. Den verkar stänga av sig själv när man blinkar för omkörning och övergå till farthållare, för att sedan accelerera när man är i omkörningsfilen. Smidigt!

Sen blev jag också räddad av autopiloten/hjälpsystemen från att krocka med en filkryssare som växlade fritt på Essingeleden. Bra test för dashcam.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Referralkod: ts.la/max85535

Inlägg av mlmmax »

Hej!

Hämtade ut min nyss. Trevligt bemötande, om än på behörigt Covid-19 avstånd.

Alla paneler såg bra ut, rutan på passagerarsidan kanske behöver justeras, vi får se ev vindljud.

Bilen hade inte Premium Connectivity.
Har ringt och det skall aktiveras.

WIFI accesspunkt som lagts till (kör via tlfn ft) sparas ej, får se om det förändras. Kör update nu till 2020.4.1.

Annars jättenöjd! Utrymmet är bra, även med två barnstolar! Känns som jag hittat hem igen, lämnat Outlandet PHEVn bakom mig och in i något sportigare.

En dröm att köra! :)
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
Marcus_h
Teslaägare

Inlägg av Marcus_h »

6 dagar efter lagd beställning hämtade jag ut min P3D i Gbg. Inga större konstigheter. Endast två pyttesmå lackskador som Tesla självklart tar på sig att fixa. Supertrevligt bemötande och fick ordentligt med tid att gå igenom bilen. Blev lite besviken på att frunk-matta inte ingick.

Annars fantastiskt nöjd! Vilken bil!

Checkar ut.
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare

Inlägg av Krizze »

Hej!

Nu börjar jag få svårt att dölja otåligheten :roll:

Beställde en SR+ vit med drag i september 2019, valde lev till maj 2020 pga att det är då avtalet på min nuvarande förmånsbil går ut.

Ringde Tesla idag för att höra mig för gällande leverans då jag inte hört något ifrån dom sedan beställning.

Får som svar att jo men jag borde nog kunna få bilen i maj, men dom vet inget förrns det är några bilar på väg över med fartyg och jag fått ett VIN...

Känner ändå att dom borde ju inte vara tveksamma på om dom kan leverera i maj när beställningen är gjord i september.

Finns det något sätt att få Tesla till att boka en lev.dag redan nu tror ni eller är det bara att vänta tills att vi är i maj och hoppas på det bästa?

Som jag förstår det på verkar det ju inte vara några fartyg på väg över för tillfället heller?
Senast redigerad av Krizze, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Kommer nog inte så många bilar till EU detta kvartal gissar jag.
Man prioriterar nog Y i Nordamerika.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Möjligen någon avbokad bil kanske men dom kommer dom troligen att försöka
få levererade så snabbt som möjligt och därmed inte i Maj...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Står ju "juni" nu om man ska beställa. Mina föräldrar beställde vit SR+ m. drag i slutet av januari, fick lev i mitten av mars. Du måste ju på något sätt fått din beställning pausad i och med du valt senare leverans?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare

Inlägg av Matthiaz »

Krizze skrev:
Hej!

Beställde en SR+ vit med drag i september 2019, valde lev till maj 2020 pga att det är då avtalet på min nuvarande förmånsbil går ut.

Ringde Tesla idag för att höra mig för gällande leverans då jag inte hört något ifrån dom sedan beställning.

Får som svar att jo men jag borde nog kunna få bilen i maj, men dom vet inget förrns det är några bilar på väg över med fartyg och jag fått ett VIN...

Känner ändå att dom borde ju inte vara tveksamma på om dom kan leverera i maj när beställningen är gjord i september.

Finns det något sätt att få Tesla till att boka en lev.dag redan nu tror ni eller är det bara att vänta tills att vi är i maj och hoppas på det bästa?

Som jag förstår det på verkar det ju inte vara några fartyg på väg över för tillfället heller?
Hur lyckades du med att bestämma när du vill ha bilen så långt fram? Jag försökte det med när jag beställde i juli19. Men tesla sa då att dom inte kan lägga ett datum utan man får bilen när man får den. Så det fick bli så att jag fick anpassa mitt avslut av tidigare tjänstebil till när jag fick teslan. Blev några veckor jag blev billös...
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maj är nog omöjligt som det ser ur nu med stängningar osv, skall nog vara glad om det blir tillräckligt med bilar i juni...
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare

Inlägg av Krizze »

Jag beställde via mitt jobb som använder sig av aoutolease.

Så jag räknade ju med att dom hade koll på när jag ville byta bil eftersom min nuvarande är via dom också.

Någon vecka efter beställningen i sep ringde Tesla och frågade vilken stad jag ville ha lev till. Då passade jag på att fråga om dom inte undrade NÄR jag ville ha bilen ;) Jag meddelade maj och dom noterade det.

Sedan dess har det varit knäpptyst.

Riktigt segt att ha väntat sedan dess och sen hamna i den här situationen. Svårt att anklaga Tesla på sätt och vis också när dom inte får ha fabriken öppen :cry:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Slutet av Maj skulle iofs stämma bra med deras leverans-mönster om det hänger på
bilar som produceras nu snart (om fabriken kör igång) och åker båt ”som vanligt” :)
Fast just nu är ju ingenting som vanligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
trpform
Teslaägare

Inlägg av trpform »

Hej på er alla!

Efter fem år av läsande i bakgrunden här och otaliga timmar spenderade på Twitter och Youtube så har tiden äntligen kommit!!
Beställde en lagerbil i fredags, vit M3 LR med dubbade vinterdäck.
Bor i Östersund, som verkligen går framåt vad det gäller Tesla-ägare.
Är en helt overklig känsla... :D Äntligen ska jag få sluta drömma och sätta mig bakom ratten på en egen Model 3.

Passar på att tacka för alla för mycket matnyttig information och (oftast) trevligt klimat.
Apropå klimat, så är bilen leasad på företaget och vi förmedlar transporter med lastbilar mellan Jämtland och Mälardalen.. Så får se detta som ett litet steg för transport-branschen i rätt riktning :idea:

Hoppas på leverans i Trosta strax efter Påsk, då bilen stod i Göteborg.
Tesla Model 3, LR AWD
Vilkswagen Tiguan
Volkswagen Passat Alltrack
AUDI A4
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare

Inlägg av Twarkie »

Krizze skrev:
Hej!

Även jag har en bil på G genom Autolease med egenvald senarelagd leverans, men med 1:a juni som tidigast datum. Nog är man allt lite nervös för att det ska bli problem med leveranserna. Lyxproblem såklart :)
Skriv svar