Best cars to own

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Best cars to own

Inlägg av lator »

hooked skrev:

I stort håller jag med dig, fast med en stor skillnad du helt missar. Vilket också i min bok är det som är pudelns kärna.

Jag har också läst runt på många bilforum under åren. Det som skiljer detta forumet från övriga märkesforum är att personer som aldrig ägt en Tesla har massor med åsikter. De tror sig känna bilen och dess egenskaper genom att läsa på internet. Många i denna gruppen är dessutom helt ointresserad av att köpa en Tesla, vilket gör det hela ännu mer polariserat. Så fort någon är för positiv till Tesla så går denna grupp i taket och skitsnacket och pajkastningen är i full gång. Detta ser du sällan på andra forum som exempelvis Autopower. Det är inte många medlemmar eller personer som aldrig ägt en BMW som hänger där dag ut och dag in och tycker till om bilar de aldrig ägt.

Åsikter där Teslaägare framför sina negativa åsikter blir sällan så polariserat. Det är först när det eldas på av de som ej har erfarenhet själva av Tesla som det spårar ur.

Detta är åtminstone min åsikt efter att ha läst på detta forum nu ett tag och denna tråden är ytterligare ett exempel i mängden.
Om man som jag har följt detta forum länge så märker man några saker.

1: Numera så har vi väldigt många Teslaägare och de flesta inläggen postas av sådana.
2: Av de som hänger här och inte äger en Tesla så finns det fortfarande många elbilsägare som säkert kommer att äga en Tesla i framtiden.
3: Några (t.ex jag) lever fortfarande med drömmen att en dag ha råd att köpa en Tesla och några av oss har en gedigen erfarenhet av märket (ca 2500 mil i mitt fall)
4: Tonen på detta forum har hårdnat med åren och detta antar jag beror på att mängden medlemmar har ökat och åsikterna spretar mer och mer.
5: Just nu har vi en situation i världen som gör att de flesta är mer stressade och spända än vanligt och då är det lätt att skriva aggressiva inlägg.
6: Denna typen av trådar som börjar med att någon vill påpeka att det finns undersökningar som har en viss bias och kanske inte ska tas på så stort allvar tas på största allvar av vissa... (se tidigare punkter). Läs gärna inlägg i lugn och ro och fundera över innehållet några sekunder innan motattacken.

Nu tänker jag återgå till att fira Påsk, i min totala ensamhet... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Best cars to own

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Jag fattar inte varför alla blir så kränkta när inte Tesla vinner. Alla har vi olika prioriteringar och budgetar. Det som är rätt för en är inte rätt för en annan.

Ta ett vanligt jäkla biltest där utrymmen, komfort, körglädje, ekonomi osv vägs in. Då kan den bil som kommer sist ända passa en person bäst. Man kanske inte behöver utrymmen? Då kan man bortse från det deltestet. Man kanske vill lägga mer pengar på sin bil och då försvinner ekonomironden som viktig parameter medan för en annan så ekonomin avgörande...

Man ska läsa biltester och undersökningar med sina egna prioriteringar i bakhuvudet. De är inget facit.
Tror inte någon blir ”kränkt”.
Listor som denna är ett resultat av hur undersökningen gjordes och inget annat.
För att poängtera det postade jag en länk ovan som visar ett helt annat resultat.

Sen kan man som sagt undra vad det har för relevans i detta forum. Man får antagligen samma respons på forum för Volvo, BMW, Mercedes, Porsche etc som heller inte hamnade i topp i denna ”undersökning”.

Det enda det skapar är meningslöst tjafs.
Du går ju taket varje gång Model 3 inte vinner. ;)

Och nej, men får inte samma respons på andra bilforum. Jag har typ 10 års erfarenhet av Autopower och visst gillar man BMW där men om någon skriver att de köpt en Audi eftersom de tycker den är bättre än motsvarande BMW så rycker folk på axlarna. Någon kanske ifrågasätter hur man kan vilja köra en så framtung bil men inte mycket mer än så. Ibland enas man om att Mercedes eller Volvo har en bättre lösning på något också och ingen tycker det är nåt konstigt. Och kommer det fram en konstruktionsmiss så blir folk arga på BMW för det. Inte på den som berättar om det som här, där det hela tiden finns nån slags "Tesla måste skyddas till varje pris"-mentalitet. Den där lilla sektbubblan finns helt enkelt inte på Autopower. Inte på samma sätt iaf.

Ibland går jag in och läser där fortfarande. Det som utmärker BMW-gemenskapen numera skulle jag säga är det eviga "det var bättre förr"-snacket. Ju äldre och "renare" modell desto mer hurrarop. Rak sexa utan överladdning, bakhjulsdrift och manuell låda ska det vara. Gärna en klassiker från 70/80-talen. Att BMW sålt ut sin själ genom att massproducera 2-liters dieslar med xDrive och automatlåda är ett återkommande klagomål bland de mer rättrogna entusiasterna. Att det numera finns framhjulsdrivna BMW är inte mindre än ett helgerån och bevis på att BMW tappat förståndet.

Jag antar att det ser likadant ut hos åtminstone Mercedes. Audi har väl egentligen inga entusiaster? Hos Porsche handlar det mest om sportbilarna och olika events. Cayenne och Panamera ses som fula ankungar bland de riktiga entusiasterna. Det är som hos BMW fast ännu mer ortodoxt. Luftkylning, boxersexa, svansmotor...

På Jagrullar.se (volvo-forumet) är det väldigt avslappnat av det jag läst. De är väl så många att de måste hålla högt i tak.
+1
Klokt skrivet Verdi
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Best cars to own

Inlägg av TiborBlomhall »

Auto Motor & Sport försökte en gång rigga en omröstning om elbilar - det slutade i fiasko :mrgreen:

https://teslaclubsweden.se/tesla-vann-o ... ch-tredje/
Verdi

Re: Best cars to own

Inlägg av Verdi »

hooked skrev:

I stort håller jag med dig, fast med en stor skillnad du helt missar. Vilket jag också tror är pudelns kärna.

Jag har också läst runt på många bilforum under åren. Det som skiljer detta forumet från övriga märkesforum är att personer som aldrig ägt en Tesla har massor med åsikter. De tror sig känna bilen och dess egenskaper genom att läsa på internet. Många i denna gruppen är dessutom helt ointresserad av att köpa en Tesla, vilket gör det hela ännu mer polariserat. Så fort någon är för positiv till Tesla så går denna grupp i taket och skitsnacket och pajkastningen är i full gång. Detta ser du sällan på andra forum som exempelvis Autopower. Det är inte många medlemmar eller personer som aldrig ägt en BMW som hänger där dag ut och dag in och tycker till om bilar de aldrig ägt.

Åsikter där Teslaägare framför sina negativa åsikter blir sällan så polariserat. Det är först när det eldas på av de som ej har erfarenhet själva av Tesla som det spårar ur.

Detta är åtminstone min åsikt efter att ha läst på detta forum nu ett tag och denna tråden är ytterligare ett exempel i mängden.

Dels det. Men en ännu större skillnad är den ideologiska faktorn. BMW eller Mercedes handlar mer om tycke och smak. Tesla står för något helt nytt. Något väsensskilt från det andra som finns. Det skapar starka känslor både för och mot Tesla.

ps. Tibor. Volvo, Mercedes, BMW, Ford, Renault, Mazda, Toyota, Jeep, Porsche, Saab osv osv fångas inte av felstavningskontrollen här. Det gör däremot Tesla. :D Dags att uppdatera ordlistan? (om det nu går? :?: )
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Best cars to own

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
ps. Tibor. Volvo, Mercedes, BMW, Ford, Renault, Mazda, Toyota, Jeep, Porsche, Saab osv osv fångas inte av felstavningskontrollen här. Det gör däremot Tesla. :D Dags att uppdatera ordlistan? (om det nu går? :?: )
Menar du webbläsarens stavningskontroll? Denna hemsida har väl ingen ordlista?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Best cars to own

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
ps. Tibor. Volvo, Mercedes, BMW, Ford, Renault, Mazda, Toyota, Jeep, Porsche, Saab osv osv fångas inte av felstavningskontrollen här. Det gör däremot Tesla. :D Dags att uppdatera ordlistan? (om det nu går? :?: )
Menar du webbläsarens stavningskontroll? Denna hemsida har väl ingen ordlista?

Så kanske det är. :oops:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Best cars to own

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
ps. Tibor. Volvo, Mercedes, BMW, Ford, Renault, Mazda, Toyota, Jeep, Porsche, Saab osv osv fångas inte av felstavningskontrollen här. Det gör däremot Tesla. :D Dags att uppdatera ordlistan? (om det nu går? :?: )
Menar du webbläsarens stavningskontroll? Denna hemsida har väl ingen ordlista?

Så kanske det är. :oops:
Tror inte att Tibor kan hjälpa dig med det... Beroende på webbläsare så kanske du skulle kunna högerklicka på rättstavade ord och välja att lägga till i ordlistan. Går att göra på felstavade ord också men inte till så mycket hjälp...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Best cars to own

Inlägg av nek0 »

David D skrev:
Jag håller med dig. Det känns otroligt poänglöst att posta ett inlägg om en omröstning om bilar på en engelsk site som inte har något alls med Tesla att göra på ett märkesspecifikt bilforum och sen ägna halva tråden med att tjafsa med Teslaägare. Tråden passar bättre hos Vi bilägare. Det är klart att man kan tycka olika, men är man Skodafantast måste det finnas bättre forum än ett som jag uppfattar som i första hand för Teslaentusiaster och i andra hand för elbilsentusiaster.
Jo du David D.
Var ser du Skodafantasten? Har någon skrivit något om Skoda. Inte jag i alla fall.
Har du ens läst hela tråden?
Såg du aldrig att jag undrade hur en viss bil kan vara bästa elbil?
"av nek0 » 10 apr 2020 19:31
Den här rankningen är ännu värre
Best new cars by class
Best city car Kia Picanto
Best supermini Kia Rio
Best compact family car Toyota Corolla
Best premium compact family car Lexus CT
Best family car Skoda Superb
Best small SUV Kia Niro
Best mid-size SUV Peugeot 3008
Best large SUV Kia Sorento
Best premium small SUV Volvo XC40
Best premium mid-size SUV Volvo XC60
Best compact executive car Lexus IS
Best executive car BMW 5 Series
Best sports car Mazda MX-5
Best plug-in hybrid car Kia Niro
Best non plug-in hybrid car Lexus RX
Best electric car MG ZS EV
Hur kan MG ZS EV vara bästa elbil?
https://www.autoexpress.co.uk/best-cars ... s/page/0/1"
Tråden ligger under Allmänt-Övrigt och om du går och läser under övrigt så kommer du se att det skrivs om allt mellan himmel och jord där.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Best cars to own

Inlägg av nek0 »

hooked skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Jag fattar inte varför alla blir så kränkta när inte Tesla vinner. Alla har vi olika prioriteringar och budgetar. Det som är rätt för en är inte rätt för en annan.

Ta ett vanligt jäkla biltest där utrymmen, komfort, körglädje, ekonomi osv vägs in. Då kan den bil som kommer sist ända passa en person bäst. Man kanske inte behöver utrymmen? Då kan man bortse från det deltestet. Man kanske vill lägga mer pengar på sin bil och då försvinner ekonomironden som viktig parameter medan för en annan så ekonomin avgörande...

Man ska läsa biltester och undersökningar med sina egna prioriteringar i bakhuvudet. De är inget facit.
Tror inte någon blir ”kränkt”.
Listor som denna är ett resultat av hur undersökningen gjordes och inget annat.
För att poängtera det postade jag en länk ovan som visar ett helt annat resultat.

Sen kan man som sagt undra vad det har för relevans i detta forum. Man får antagligen samma respons på forum för Volvo, BMW, Mercedes, Porsche etc som heller inte hamnade i topp i denna ”undersökning”.

Det enda det skapar är meningslöst tjafs.
Du går ju taket varje gång Model 3 inte vinner. ;)

Och nej, men får inte samma respons på andra bilforum. Jag har typ 10 års erfarenhet av Autopower och visst gillar man BMW där men om någon skriver att de köpt en Audi eftersom de tycker den är bättre än motsvarande BMW så rycker folk på axlarna. Någon kanske ifrågasätter hur man kan vilja köra en så framtung bil men inte mycket mer än så. Ibland enas man om att Mercedes eller Volvo har en bättre lösning på något också och ingen tycker det är nåt konstigt. Och kommer det fram en konstruktionsmiss så blir folk arga på BMW för det. Inte på den som berättar om det som här, där det hela tiden finns nån slags "Tesla måste skyddas till varje pris"-mentalitet. Den där lilla sektbubblan finns helt enkelt inte på Autopower. Inte på samma sätt iaf.

Ibland går jag in och läser där fortfarande. Det som utmärker BMW-gemenskapen numera skulle jag säga är det eviga "det var bättre förr"-snacket. Ju äldre och "renare" modell desto mer hurrarop. Rak sexa utan överladdning, bakhjulsdrift och manuell låda ska det vara. Gärna en klassiker från 70/80-talen. Att BMW sålt ut sin själ genom att massproducera 2-liters dieslar med xDrive och automatlåda är ett återkommande klagomål bland de mer rättrogna entusiasterna. Att det numera finns framhjulsdrivna BMW är inte mindre än ett helgerån och bevis på att BMW tappat förståndet.

Jag antar att det ser likadant ut hos åtminstone Mercedes. Audi har väl egentligen inga entusiaster? Hos Porsche handlar det mest om sportbilarna och olika events. Cayenne och Panamera ses som fula ankungar bland de riktiga entusiasterna. Det är som hos BMW fast ännu mer ortodoxt. Luftkylning, boxersexa, svansmotor...

På Jagrullar.se (volvo-forumet) är det väldigt avslappnat av det jag läst. De är väl så många att de måste hålla högt i tak.
I stort håller jag med dig, fast med en stor skillnad du helt missar. Vilket jag också tror är pudelns kärna.

Jag har också läst runt på många bilforum under åren. Det som skiljer detta forumet från övriga märkesforum är att personer som aldrig ägt en Tesla har massor med åsikter. De tror sig känna bilen och dess egenskaper genom att läsa på internet. Många i denna gruppen är dessutom helt ointresserad av att köpa en Tesla, vilket gör det hela ännu mer polariserat. Så fort någon är för positiv till Tesla så går denna grupp i taket och skitsnacket och pajkastningen är i full gång. Detta ser du sällan på andra forum som exempelvis Autopower. Det är inte många medlemmar eller personer som aldrig ägt en BMW som hänger där dag ut och dag in och tycker till om bilar de aldrig ägt.

Åsikter där Teslaägare framför sina negativa åsikter blir sällan så polariserat. Det är först när det eldas på av de som ej har erfarenhet själva av Tesla som det spårar ur.

Detta är åtminstone min åsikt efter att ha läst på detta forum nu ett tag och denna tråden är ytterligare ett exempel i mängden.
Om bara Tesla ägare ska få skriva här blir det inte mycket skrivet på forumet.
Hur många är det som äger en Tesla här på forumet?
Ingen av oss har eller kommer äga Elon Musk men vi skriver om honom eller hur?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Best cars to own

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu orkar jag inte städa bort fler personpåhopp från den här tråden så jag låser den ett tag.
/Moderatorn
Skriv svar