Tror inte det, annars är du inte ensam.mati skrev:Hur kom han på idén att MY skulle ha stöd för vehicle to grid? Han är ju väldigt besviken att det inte finns och hoppas på framtiden. Har det ens spekulerats i de banorna? Vad jag förstår så har de alltid varit tydliga med att det inte är aktuellt eftersom batterierna inte är designade för ett sådant användningsområde. Eller har jag missat nånting?
Munro Live Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Munro Live Model Y
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Munro Live Model Y
Det är inte samma sak. Frågan är hur många gånger man har ryckt ut med en bensindunk och hjälpt en bil med soppartorsk. I mitt fall noll gånger. Men det betyder inte att idén är dålig. Det kan helt klart finnas situationer där det skulle vara praktiskt att kunna göra så.taliz skrev:Du är väl för ung för att någonsin ha hjälpt någon med startkablar antar jag?vigge50 skrev:Och hur stor är chansen att du skulle köra någonstans gör att ladda upp någon annans bil under en halvtimme? Visst, det är snällt gjort men jag tror det är väldigt få som skulle sticka iväg bara för att ge el till någon annan.taliz skrev:Munro lever ju på att förslå förbättringar, dvs de kommer med idéerna själva.mati skrev:Hur kom han på idén att MY skulle ha stöd för vehicle to grid? Han är ju väldigt besviken att det inte finns och hoppas på framtiden. Har det ens spekulerats i de banorna? Vad jag förstår så har de alltid varit tydliga med att det inte är aktuellt eftersom batterierna inte är designade för ett sådant användningsområde. Eller har jag missat nånting?
Hursomhelst, idén runt "buddy charge" lät ju rätt trevlig.
Låt säga att varje tesla kunde ge 11kw under nån halvtimme eller nått, så man tar sig några mil.
Sen skulle de kunna bygga in support för det i mjukvaran så att man kan "larma" att man behöver hjälp, och andra teslor i närheten kan se det...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Munro Live Model Y
Ja detta såg väl ut att vara helt normala kabel stammar.taliz skrev:Verkar inte som det blev någon revolution på kabelfronten då.
Men visst var de så att man backade på denna stora förändring för ett tag sedan. Man insåg väl att utvecklingtiden skulle blir för stor.. Dessutom tror jag de plötsligt blir svårare med alla underleverantörer som måste anpassa sig till de arkitekturen, sådant tar tid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Munro Live Model Y
Som jag förstått ska det handla om ett kaskadnät. Tesla har väl inga underleverantörer för sin systemuppbyggnad? Vilken typ av underleverantör handlar det om?chaffis75 skrev:Ja detta såg väl ut att vara helt normala kabel stammar.taliz skrev:Verkar inte som det blev någon revolution på kabelfronten då.
Men visst var de så att man backade på denna stora förändring för ett tag sedan. Man insåg väl att utvecklingtiden skulle blir för stor.. Dessutom tror jag de plötsligt blir svårare med alla underleverantörer som måste anpassa sig till de arkitekturen, sådant tar tid.
Re: Munro Live Model Y
Det är betydligt mer jämförbart med startkablar än bensindunk IMO. Det är inte många som kör runt med en bensindunk nämligen.mati skrev:Det är inte samma sak. Frågan är hur många gånger man har ryckt ut med en bensindunk och hjälpt en bil med soppartorsk. I mitt fall noll gånger. Men det betyder inte att idén är dålig. Det kan helt klart finnas situationer där det skulle vara praktiskt att kunna göra så.taliz skrev:Du är väl för ung för att någonsin ha hjälpt någon med startkablar antar jag?vigge50 skrev:Och hur stor är chansen att du skulle köra någonstans gör att ladda upp någon annans bil under en halvtimme? Visst, det är snällt gjort men jag tror det är väldigt få som skulle sticka iväg bara för att ge el till någon annan.taliz skrev:Munro lever ju på att förslå förbättringar, dvs de kommer med idéerna själva.mati skrev:Hur kom han på idén att MY skulle ha stöd för vehicle to grid? Han är ju väldigt besviken att det inte finns och hoppas på framtiden. Har det ens spekulerats i de banorna? Vad jag förstår så har de alltid varit tydliga med att det inte är aktuellt eftersom batterierna inte är designade för ett sådant användningsområde. Eller har jag missat nånting?
Hursomhelst, idén runt "buddy charge" lät ju rätt trevlig.
Låt säga att varje tesla kunde ge 11kw under nån halvtimme eller nått, så man tar sig några mil.
Sen skulle de kunna bygga in support för det i mjukvaran så att man kan "larma" att man behöver hjälp, och andra teslor i närheten kan se det...
Däremot kör i stort sett alla som kör elbil runt med laddningskablage. Sen skulle det behövas nån form av adapter, men det behöver inte nödvändigtvis vara särskilt dyrt eller klumpigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Munro Live Model Y
Finns ju massor av delar och sensorer I en bil som de flesta pratar någon av de vanliga protokollen i en bil, tex can, lin eller flexray. Jag antar att även till tesla köper många smådelar från andra leverantörer, speciellt de billiga och enkla delarna. Däremot vet jag att de ofta bygger många delar själv men kan tänka mig de väljer de delar som är lite mer viktiga och som de kan göra bättre än någon annan.Fredrik j skrev:Som jag förstått ska det handla om ett kaskadnät. Tesla har väl inga underleverantörer för sin systemuppbyggnad? Vilken typ av underleverantör handlar det om?chaffis75 skrev:Ja detta såg väl ut att vara helt normala kabel stammar.taliz skrev:Verkar inte som det blev någon revolution på kabelfronten då.
Men visst var de så att man backade på denna stora förändring för ett tag sedan. Man insåg väl att utvecklingtiden skulle blir för stor.. Dessutom tror jag de plötsligt blir svårare med alla underleverantörer som måste anpassa sig till de arkitekturen, sådant tar tid.
Sen har jag dålig koll på varför kabel stammarna blir så stora, can kommunikation kräver ju bara 4 ledare, jord spänning can+ och can-.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Munro Live Model Y
Här finns det info om detta. De pratar om detta i videon nedan från 35:07:mati skrev:Den betydligt mindre hypade Sono Sion kan just detta. Men de var tvungna att sätta ditt ett omvänt typ2-uttag eftersom typ2-standarden inte har stöd för matning "åt fel håll".
Re: Munro Live Model Y
Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Munro Live Model Y
Är det för känslan att huset drivs på egenproducerad el då?mati skrev:Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Munro Live Model Y
Jag tror inte Tesla kommer med V2G med nuvarande batterier.mati skrev:Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
Men med nya "one million mile" batterier så är det fullt möjligt.
Och en Powerwall kanske får en livslängd på 20 år istället för 10 år.
För det blir många laddcykler, 20 år blir i teorin 7300 dagliga laddcykler.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Munro Live Model Y
Finns stora skäl till att ha batteri backup.Svenssons skrev:Är det för känslan att huset drivs på egenproducerad el då?mati skrev:Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
Pratade med en bonde som har många elavbrott.
Varje avbrott kostar stora pengar.
Hans mjölkrobot mjölkar 24/7 och för varje avbrott minskar produktionen.
Även fast han har ett traktordrivet elverk, tar det minst en timme att stänga av all icke kritisk utrustning och koppla upp eldriften.
Sen när strömmen kommer tillbaka, tar det ca en timme att återställa allt.
Plus omaket att dessa driftstörningar kan vara mitt i natten.
Så för att få nattsömn vore batteri backup kanon!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Munro Live Model Y
Ja, såklart.Svenssons skrev:Är det för känslan att huset drivs på egenproducerad el då?mati skrev:Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Munro Live Model Y
Men en bonde klarar sig nog inte på en Tesla. Det är kanske dock ett plus för vissa som då kan köpa 10 Teslor som del av verksamhetenZalman3 skrev:Finns stora skäl till att ha batteri backup.Svenssons skrev:Är det för känslan att huset drivs på egenproducerad el då?mati skrev:Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
Pratade med en bonde som har många elavbrott.
Varje avbrott kostar stora pengar.
Hans mjölkrobot mjölkar 24/7 och för varje avbrott minskar produktionen.
Även fast han har ett traktordrivet elverk, tar det minst en timme att stänga av all icke kritisk utrustning och koppla upp eldriften.
Sen när strömmen kommer tillbaka, tar det ca en timme att återställa allt.
Plus omaket att dessa driftstörningar kan vara mitt i natten.
Så för att få nattsömn vore batteri backup kanon!
Sedan måste någon motionera bilarna regelbundet också men det kanske löser sig när full FSD är fungerande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Munro Live Model Y
Det är två olika saker. För att få regelbunden ström till huset ongrid krävs en växelriktare och för att få ström off-grid krävs en annan växelriktare. Det är inte tillåtet att köra på samma växelriktare.Zalman3 skrev:Finns stora skäl till att ha batteri backup.Svenssons skrev:Är det för känslan att huset drivs på egenproducerad el då?mati skrev:Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
Pratade med en bonde som har många elavbrott.
Varje avbrott kostar stora pengar.
Hans mjölkrobot mjölkar 24/7 och för varje avbrott minskar produktionen.
Även fast han har ett traktordrivet elverk, tar det minst en timme att stänga av all icke kritisk utrustning och koppla upp eldriften.
Sen när strömmen kommer tillbaka, tar det ca en timme att återställa allt.
Plus omaket att dessa driftstörningar kan vara mitt i natten.
Så för att få nattsömn vore batteri backup kanon!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Munro Live Model Y
Varför?Det är två olika saker. För att få regelbunden ström till huset ongrid krävs en växelriktare och för att få ström off-grid krävs en annan växelriktare. Det är inte tillåtet att köra på samma växelriktare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Munro Live Model Y
Växelriktare som kopplas mot nät måste slå av strömmen direkt när det blir strömavbrott så att nätet inte blir strömförande för de som ska jobba med nätet.Zalman3 skrev:Varför?Det är två olika saker. För att få regelbunden ström till huset ongrid krävs en växelriktare och för att få ström off-grid krävs en annan växelriktare. Det är inte tillåtet att köra på samma växelriktare.
http://bengtsvillablogg.info/forums/top ... omavbrott/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Munro Live Model Y
Fall 1
Om man har solceller.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet
Fall 2
Om man har solceller och ett batteri i huset.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet och batteri
Fall 3
Om man har solceller och batteri i huset. Vid strömavbrott.
1. Solceller
2. Inverter
3. Nätet kopplas ifrån. Men solcellerna fortsätter att ladda batteriet.
4. En extra inverter tar ström från batteriet och driver huset.
Fronius har växelriktare med stöd för batteri.
Om man har solceller.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet
Fall 2
Om man har solceller och ett batteri i huset.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet och batteri
Fall 3
Om man har solceller och batteri i huset. Vid strömavbrott.
1. Solceller
2. Inverter
3. Nätet kopplas ifrån. Men solcellerna fortsätter att ladda batteriet.
4. En extra inverter tar ström från batteriet och driver huset.
Fronius har växelriktare med stöd för batteri.
https://solceller.effecta.se/produkter/ ... brid-5-0-sFRONIUS SYMO HYBRID 5.0 S
Fronius Symo Hybrid är en batteriförberedd växelriktare för solel med batterilagring. Fronius Symo Hybrid blir hjärtat och hjärnan i 24-timmarssystemet som levererar energi till hushållet även efter solens nedgång. Fronius Symo Hybrid är en växelriktare som ger dig en batteriladdare, batteriinverter, hybridinverter samt kontroll och övervakningsfunktion i en och samma produkt. När solcellerna levererar energi övervakar hela tiden Fronius Symo Hybrid de olika behoven, först och främst täcks husets el-förbrukning, sedan laddas batteriet och sist laddas överskott ut på nätet när produktionen är större än föbrukningen och batteriet redan är fulladdat. Smart, enkelt och automatiskt. Väl efter solens nedgång kan man skörda av energin som finns lagrad i batteriet när man förbrukar i hushållet.
Fronius är en av de ledande tillverkarna av inverters även kallat växelriktare. Fronius Symo är deras serie inverters för solcellssystem i mer eller mindre alla storlekar. Fronius Symo finns i storlekarna 3-20kW, flera växelriktare kan användas i samma installation för att ge en perfekt anpassning till solcellsmodulernas storlek och effekt.
OBS! Batteri ingår ej med invertern utan köps separat! En Fronius Symo Hybrid går utmärkt att använda för dig som vill kunna köpa ett batteri i ett senare skede och under tiden använda växelriktaren som en vanlig växelriktare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Munro Live Model Y
Har du kollat priset på den? Sedan lär den behöva bytas ut efter kanske 10 år.Zalman3 skrev:Fall 1
Om man har solceller.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet
Fall 2
Om man har solceller och ett batteri i huset.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet och batteri
Fall 3
Om man har solceller och batteri i huset. Vid strömavbrott.
1. Solceller
2. Inverter
3. Nätet kopplas ifrån. Men solcellerna fortsätter att ladda batteriet.
4. En extra inverter tar ström från batteriet och driver huset.
Fronius har växelriktare med stöd för batteri.
https://solceller.effecta.se/produkter/ ... brid-5-0-sFRONIUS SYMO HYBRID 5.0 S
Fronius Symo Hybrid är en batteriförberedd växelriktare för solel med batterilagring. Fronius Symo Hybrid blir hjärtat och hjärnan i 24-timmarssystemet som levererar energi till hushållet även efter solens nedgång. Fronius Symo Hybrid är en växelriktare som ger dig en batteriladdare, batteriinverter, hybridinverter samt kontroll och övervakningsfunktion i en och samma produkt. När solcellerna levererar energi övervakar hela tiden Fronius Symo Hybrid de olika behoven, först och främst täcks husets el-förbrukning, sedan laddas batteriet och sist laddas överskott ut på nätet när produktionen är större än föbrukningen och batteriet redan är fulladdat. Smart, enkelt och automatiskt. Väl efter solens nedgång kan man skörda av energin som finns lagrad i batteriet när man förbrukar i hushållet.
Fronius är en av de ledande tillverkarna av inverters även kallat växelriktare. Fronius Symo är deras serie inverters för solcellssystem i mer eller mindre alla storlekar. Fronius Symo finns i storlekarna 3-20kW, flera växelriktare kan användas i samma installation för att ge en perfekt anpassning till solcellsmodulernas storlek och effekt.
OBS! Batteri ingår ej med invertern utan köps separat! En Fronius Symo Hybrid går utmärkt att använda för dig som vill kunna köpa ett batteri i ett senare skede och under tiden använda växelriktaren som en vanlig växelriktare.
PS Ser nu att det inte var med Fronius batteri så inte så farligt pris men kräver ändå en extra växelriktare för ca 20kkr som behöver bytas efter ca 10 år plus en manuell frånkopplare för nätet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Munro Live Model Y
Nu kan jag ha fel men vad jag har förstått så jobbar vanlig växelriktare mot sinusvågen som redan finns i elnätet och fortsätter köra på samma. Att koppla ur sig från elnätet sätter andra krav på växelriktaren när den ska göra en egen. Står det att den klarar off-Grid också?Zalman3 skrev:Fall 1
Om man har solceller.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet
Fall 2
Om man har solceller och ett batteri i huset.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet och batteri
Fall 3
Om man har solceller och batteri i huset. Vid strömavbrott.
1. Solceller
2. Inverter
3. Nätet kopplas ifrån. Men solcellerna fortsätter att ladda batteriet.
4. En extra inverter tar ström från batteriet och driver huset.
Fronius har växelriktare med stöd för batteri.
https://solceller.effecta.se/produkter/ ... brid-5-0-sFRONIUS SYMO HYBRID 5.0 S
Fronius Symo Hybrid är en batteriförberedd växelriktare för solel med batterilagring. Fronius Symo Hybrid blir hjärtat och hjärnan i 24-timmarssystemet som levererar energi till hushållet även efter solens nedgång. Fronius Symo Hybrid är en växelriktare som ger dig en batteriladdare, batteriinverter, hybridinverter samt kontroll och övervakningsfunktion i en och samma produkt. När solcellerna levererar energi övervakar hela tiden Fronius Symo Hybrid de olika behoven, först och främst täcks husets el-förbrukning, sedan laddas batteriet och sist laddas överskott ut på nätet när produktionen är större än föbrukningen och batteriet redan är fulladdat. Smart, enkelt och automatiskt. Väl efter solens nedgång kan man skörda av energin som finns lagrad i batteriet när man förbrukar i hushållet.
Fronius är en av de ledande tillverkarna av inverters även kallat växelriktare. Fronius Symo är deras serie inverters för solcellssystem i mer eller mindre alla storlekar. Fronius Symo finns i storlekarna 3-20kW, flera växelriktare kan användas i samma installation för att ge en perfekt anpassning till solcellsmodulernas storlek och effekt.
OBS! Batteri ingår ej med invertern utan köps separat! En Fronius Symo Hybrid går utmärkt att använda för dig som vill kunna köpa ett batteri i ett senare skede och under tiden använda växelriktaren som en vanlig växelriktare.
Re: Munro Live Model Y
Intressant ämne som tråden har transformerats till, klart värt egen tråd anser jag..
Men tesla har en egen produkt just för detta kanske t.o.m. innehåller en transformator..
Tesla backup gateway 2, och finns säkert från andra bolag också.
Din bonde zalman3 borde ju bygga om sitt elsystem så att omkopplingen går snabbare, borde bara var att slå om en brytare, om han har frekventa elavbrott
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _en_GB.pdf
Men tesla har en egen produkt just för detta kanske t.o.m. innehåller en transformator..
Tesla backup gateway 2, och finns säkert från andra bolag också.
Din bonde zalman3 borde ju bygga om sitt elsystem så att omkopplingen går snabbare, borde bara var att slå om en brytare, om han har frekventa elavbrott
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _en_GB.pdf
ms 76132 "Eleamore"
Re: Munro Live Model Y
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Munro Live Model Y
Ingen som brytt sig om Whiskey flaskan i sista inslaget
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Munro Live Model Y
Third row pod med Munro och en tjomme till...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Munro Live Model Y
Alltså den där "tjommen" är ju rätt speciell minst sagt.Henrik Torphammar skrev:Third row pod med Munro och en tjomme till...
Att som VD för ett så stort företag dela med sig så mycket information, att sitta på så
mycket detaljkännedom om teknik och tillverkningsprocesser måste vara helt världsunikt.
Att erkänna fel och brister, att ständigt förbättra, att tänka långt, långt utanför boxen,
allt i ett rasande tempo, det är helt j... fantastiskt!