Munro Live Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Hur kom han på idén att MY skulle ha stöd för vehicle to grid? Han är ju väldigt besviken att det inte finns och hoppas på framtiden. Har det ens spekulerats i de banorna? Vad jag förstår så har de alltid varit tydliga med att det inte är aktuellt eftersom batterierna inte är designade för ett sådant användningsområde. Eller har jag missat nånting?
Tror inte det, annars är du inte ensam.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av mati »

taliz skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Hur kom han på idén att MY skulle ha stöd för vehicle to grid? Han är ju väldigt besviken att det inte finns och hoppas på framtiden. Har det ens spekulerats i de banorna? Vad jag förstår så har de alltid varit tydliga med att det inte är aktuellt eftersom batterierna inte är designade för ett sådant användningsområde. Eller har jag missat nånting?
Munro lever ju på att förslå förbättringar, dvs de kommer med idéerna själva.
Hursomhelst, idén runt "buddy charge" lät ju rätt trevlig.
Låt säga att varje tesla kunde ge 11kw under nån halvtimme eller nått, så man tar sig några mil.
Sen skulle de kunna bygga in support för det i mjukvaran så att man kan "larma" att man behöver hjälp, och andra teslor i närheten kan se det...
Och hur stor är chansen att du skulle köra någonstans gör att ladda upp någon annans bil under en halvtimme? Visst, det är snällt gjort men jag tror det är väldigt få som skulle sticka iväg bara för att ge el till någon annan.
Du är väl för ung för att någonsin ha hjälpt någon med startkablar antar jag?
Det är inte samma sak. Frågan är hur många gånger man har ryckt ut med en bensindunk och hjälpt en bil med soppartorsk. I mitt fall noll gånger. Men det betyder inte att idén är dålig. Det kan helt klart finnas situationer där det skulle vara praktiskt att kunna göra så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Verkar inte som det blev någon revolution på kabelfronten då.
Ja detta såg väl ut att vara helt normala kabel stammar.
Men visst var de så att man backade på denna stora förändring för ett tag sedan. Man insåg väl att utvecklingtiden skulle blir för stor.. Dessutom tror jag de plötsligt blir svårare med alla underleverantörer som måste anpassa sig till de arkitekturen, sådant tar tid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Verkar inte som det blev någon revolution på kabelfronten då.
Ja detta såg väl ut att vara helt normala kabel stammar.
Men visst var de så att man backade på denna stora förändring för ett tag sedan. Man insåg väl att utvecklingtiden skulle blir för stor.. Dessutom tror jag de plötsligt blir svårare med alla underleverantörer som måste anpassa sig till de arkitekturen, sådant tar tid.
Som jag förstått ska det handla om ett kaskadnät. Tesla har väl inga underleverantörer för sin systemuppbyggnad? Vilken typ av underleverantör handlar det om?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Hur kom han på idén att MY skulle ha stöd för vehicle to grid? Han är ju väldigt besviken att det inte finns och hoppas på framtiden. Har det ens spekulerats i de banorna? Vad jag förstår så har de alltid varit tydliga med att det inte är aktuellt eftersom batterierna inte är designade för ett sådant användningsområde. Eller har jag missat nånting?
Munro lever ju på att förslå förbättringar, dvs de kommer med idéerna själva.
Hursomhelst, idén runt "buddy charge" lät ju rätt trevlig.
Låt säga att varje tesla kunde ge 11kw under nån halvtimme eller nått, så man tar sig några mil.
Sen skulle de kunna bygga in support för det i mjukvaran så att man kan "larma" att man behöver hjälp, och andra teslor i närheten kan se det...
Och hur stor är chansen att du skulle köra någonstans gör att ladda upp någon annans bil under en halvtimme? Visst, det är snällt gjort men jag tror det är väldigt få som skulle sticka iväg bara för att ge el till någon annan.
Du är väl för ung för att någonsin ha hjälpt någon med startkablar antar jag?
Det är inte samma sak. Frågan är hur många gånger man har ryckt ut med en bensindunk och hjälpt en bil med soppartorsk. I mitt fall noll gånger. Men det betyder inte att idén är dålig. Det kan helt klart finnas situationer där det skulle vara praktiskt att kunna göra så.
Det är betydligt mer jämförbart med startkablar än bensindunk IMO. Det är inte många som kör runt med en bensindunk nämligen.
Däremot kör i stort sett alla som kör elbil runt med laddningskablage. Sen skulle det behövas nån form av adapter, men det behöver inte nödvändigtvis vara särskilt dyrt eller klumpigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Verkar inte som det blev någon revolution på kabelfronten då.
Ja detta såg väl ut att vara helt normala kabel stammar.
Men visst var de så att man backade på denna stora förändring för ett tag sedan. Man insåg väl att utvecklingtiden skulle blir för stor.. Dessutom tror jag de plötsligt blir svårare med alla underleverantörer som måste anpassa sig till de arkitekturen, sådant tar tid.
Som jag förstått ska det handla om ett kaskadnät. Tesla har väl inga underleverantörer för sin systemuppbyggnad? Vilken typ av underleverantör handlar det om?
Finns ju massor av delar och sensorer I en bil som de flesta pratar någon av de vanliga protokollen i en bil, tex can, lin eller flexray. Jag antar att även till tesla köper många smådelar från andra leverantörer, speciellt de billiga och enkla delarna. Däremot vet jag att de ofta bygger många delar själv men kan tänka mig de väljer de delar som är lite mer viktiga och som de kan göra bättre än någon annan.

Sen har jag dålig koll på varför kabel stammarna blir så stora, can kommunikation kräver ju bara 4 ledare, jord spänning can+ och can-.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Den betydligt mindre hypade Sono Sion kan just detta. Men de var tvungna att sätta ditt ett omvänt typ2-uttag eftersom typ2-standarden inte har stöd för matning "åt fel håll".
Här finns det info om detta. De pratar om detta i videon nedan från 35:07:
biSono.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av mati »

Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
Är det för känslan att huset drivs på egenproducerad el då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
Jag tror inte Tesla kommer med V2G med nuvarande batterier.
Men med nya "one million mile" batterier så är det fullt möjligt.

Och en Powerwall kanske får en livslängd på 20 år istället för 10 år.
För det blir många laddcykler, 20 år blir i teorin 7300 dagliga laddcykler.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
Är det för känslan att huset drivs på egenproducerad el då?
Finns stora skäl till att ha batteri backup.
Pratade med en bonde som har många elavbrott.

Varje avbrott kostar stora pengar.
Hans mjölkrobot mjölkar 24/7 och för varje avbrott minskar produktionen.

Även fast han har ett traktordrivet elverk, tar det minst en timme att stänga av all icke kritisk utrustning och koppla upp eldriften.

Sen när strömmen kommer tillbaka, tar det ca en timme att återställa allt.

Plus omaket att dessa driftstörningar kan vara mitt i natten.

Så för att få nattsömn vore batteri backup kanon!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
Är det för känslan att huset drivs på egenproducerad el då?
Ja, såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8732
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Pontus »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
Är det för känslan att huset drivs på egenproducerad el då?
Finns stora skäl till att ha batteri backup.
Pratade med en bonde som har många elavbrott.

Varje avbrott kostar stora pengar.
Hans mjölkrobot mjölkar 24/7 och för varje avbrott minskar produktionen.

Även fast han har ett traktordrivet elverk, tar det minst en timme att stänga av all icke kritisk utrustning och koppla upp eldriften.

Sen när strömmen kommer tillbaka, tar det ca en timme att återställa allt.

Plus omaket att dessa driftstörningar kan vara mitt i natten.

Så för att få nattsömn vore batteri backup kanon!
Men en bonde klarar sig nog inte på en Tesla. Det är kanske dock ett plus för vissa som då kan köpa 10 Teslor som del av verksamheten :)
Sedan måste någon motionera bilarna regelbundet också men det kanske löser sig när full FSD är fungerande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Ja, det är framförallt bil-till-huset som jag tycker är mest intressant för min del. Jag tänker på.solcellerna. Det hade varit rena drömmen om det hade gått med min nuvarande bil. I praktiken hade det nämligen inneburit att jag hade varit helt självförsörjande på el mellan mars och oktober. En Powerwall eller liknande är ju alldeles för klen, men ett elbilsbatteri har ju helt andra möjligheter att suga upp överskottet och lagra det så elen räcker hela natten och eventuellt även över en mulen dag.
DET hade varit ett verkligt skäl för mig att köpa en Tesla igen, om de hade gått med Model Y vill säga. Man kan ju vänta på Sion, om den någonsin kommer.
Är det för känslan att huset drivs på egenproducerad el då?
Finns stora skäl till att ha batteri backup.
Pratade med en bonde som har många elavbrott.

Varje avbrott kostar stora pengar.
Hans mjölkrobot mjölkar 24/7 och för varje avbrott minskar produktionen.

Även fast han har ett traktordrivet elverk, tar det minst en timme att stänga av all icke kritisk utrustning och koppla upp eldriften.

Sen när strömmen kommer tillbaka, tar det ca en timme att återställa allt.

Plus omaket att dessa driftstörningar kan vara mitt i natten.

Så för att få nattsömn vore batteri backup kanon!
Det är två olika saker. För att få regelbunden ström till huset ongrid krävs en växelriktare och för att få ström off-grid krävs en annan växelriktare. Det är inte tillåtet att köra på samma växelriktare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Det är två olika saker. För att få regelbunden ström till huset ongrid krävs en växelriktare och för att få ström off-grid krävs en annan växelriktare. Det är inte tillåtet att köra på samma växelriktare.

Varför?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Det är två olika saker. För att få regelbunden ström till huset ongrid krävs en växelriktare och för att få ström off-grid krävs en annan växelriktare. Det är inte tillåtet att köra på samma växelriktare.

Varför?
Växelriktare som kopplas mot nät måste slå av strömmen direkt när det blir strömavbrott så att nätet inte blir strömförande för de som ska jobba med nätet.

http://bengtsvillablogg.info/forums/top ... omavbrott/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Fall 1
Om man har solceller.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet


Fall 2
Om man har solceller och ett batteri i huset.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet och batteri


Fall 3
Om man har solceller och batteri i huset. Vid strömavbrott.
1. Solceller
2. Inverter
3. Nätet kopplas ifrån. Men solcellerna fortsätter att ladda batteriet.
4. En extra inverter tar ström från batteriet och driver huset.


Fronius har växelriktare med stöd för batteri.
FRONIUS SYMO HYBRID 5.0 S

Fronius Symo Hybrid är en batteriförberedd växelriktare för solel med batterilagring. Fronius Symo Hybrid blir hjärtat och hjärnan i 24-timmarssystemet som levererar energi till hushållet även efter solens nedgång. Fronius Symo Hybrid är en växelriktare som ger dig en batteriladdare, batteriinverter, hybridinverter samt kontroll och övervakningsfunktion i en och samma produkt. När solcellerna levererar energi övervakar hela tiden Fronius Symo Hybrid de olika behoven, först och främst täcks husets el-förbrukning, sedan laddas batteriet och sist laddas överskott ut på nätet när produktionen är större än föbrukningen och batteriet redan är fulladdat. Smart, enkelt och automatiskt. Väl efter solens nedgång kan man skörda av energin som finns lagrad i batteriet när man förbrukar i hushållet.

Fronius är en av de ledande tillverkarna av inverters även kallat växelriktare. Fronius Symo är deras serie inverters för solcellssystem i mer eller mindre alla storlekar. Fronius Symo finns i storlekarna 3-20kW, flera växelriktare kan användas i samma installation för att ge en perfekt anpassning till solcellsmodulernas storlek och effekt.

OBS! Batteri ingår ej med invertern utan köps separat! En Fronius Symo Hybrid går utmärkt att använda för dig som vill kunna köpa ett batteri i ett senare skede och under tiden använda växelriktaren som en vanlig växelriktare.

https://solceller.effecta.se/produkter/ ... brid-5-0-s
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Fall 1
Om man har solceller.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet


Fall 2
Om man har solceller och ett batteri i huset.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet och batteri


Fall 3
Om man har solceller och batteri i huset. Vid strömavbrott.
1. Solceller
2. Inverter
3. Nätet kopplas ifrån. Men solcellerna fortsätter att ladda batteriet.
4. En extra inverter tar ström från batteriet och driver huset.


Fronius har växelriktare med stöd för batteri.
FRONIUS SYMO HYBRID 5.0 S

Fronius Symo Hybrid är en batteriförberedd växelriktare för solel med batterilagring. Fronius Symo Hybrid blir hjärtat och hjärnan i 24-timmarssystemet som levererar energi till hushållet även efter solens nedgång. Fronius Symo Hybrid är en växelriktare som ger dig en batteriladdare, batteriinverter, hybridinverter samt kontroll och övervakningsfunktion i en och samma produkt. När solcellerna levererar energi övervakar hela tiden Fronius Symo Hybrid de olika behoven, först och främst täcks husets el-förbrukning, sedan laddas batteriet och sist laddas överskott ut på nätet när produktionen är större än föbrukningen och batteriet redan är fulladdat. Smart, enkelt och automatiskt. Väl efter solens nedgång kan man skörda av energin som finns lagrad i batteriet när man förbrukar i hushållet.

Fronius är en av de ledande tillverkarna av inverters även kallat växelriktare. Fronius Symo är deras serie inverters för solcellssystem i mer eller mindre alla storlekar. Fronius Symo finns i storlekarna 3-20kW, flera växelriktare kan användas i samma installation för att ge en perfekt anpassning till solcellsmodulernas storlek och effekt.

OBS! Batteri ingår ej med invertern utan köps separat! En Fronius Symo Hybrid går utmärkt att använda för dig som vill kunna köpa ett batteri i ett senare skede och under tiden använda växelriktaren som en vanlig växelriktare.

https://solceller.effecta.se/produkter/ ... brid-5-0-s
Har du kollat priset på den? Sedan lär den behöva bytas ut efter kanske 10 år.

PS Ser nu att det inte var med Fronius batteri så inte så farligt pris men kräver ändå en extra växelriktare för ca 20kkr som behöver bytas efter ca 10 år plus en manuell frånkopplare för nätet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Fall 1
Om man har solceller.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet


Fall 2
Om man har solceller och ett batteri i huset.
1. Solceller
2. Inverter
3. Kopplas till nätet och batteri


Fall 3
Om man har solceller och batteri i huset. Vid strömavbrott.
1. Solceller
2. Inverter
3. Nätet kopplas ifrån. Men solcellerna fortsätter att ladda batteriet.
4. En extra inverter tar ström från batteriet och driver huset.


Fronius har växelriktare med stöd för batteri.
FRONIUS SYMO HYBRID 5.0 S

Fronius Symo Hybrid är en batteriförberedd växelriktare för solel med batterilagring. Fronius Symo Hybrid blir hjärtat och hjärnan i 24-timmarssystemet som levererar energi till hushållet även efter solens nedgång. Fronius Symo Hybrid är en växelriktare som ger dig en batteriladdare, batteriinverter, hybridinverter samt kontroll och övervakningsfunktion i en och samma produkt. När solcellerna levererar energi övervakar hela tiden Fronius Symo Hybrid de olika behoven, först och främst täcks husets el-förbrukning, sedan laddas batteriet och sist laddas överskott ut på nätet när produktionen är större än föbrukningen och batteriet redan är fulladdat. Smart, enkelt och automatiskt. Väl efter solens nedgång kan man skörda av energin som finns lagrad i batteriet när man förbrukar i hushållet.

Fronius är en av de ledande tillverkarna av inverters även kallat växelriktare. Fronius Symo är deras serie inverters för solcellssystem i mer eller mindre alla storlekar. Fronius Symo finns i storlekarna 3-20kW, flera växelriktare kan användas i samma installation för att ge en perfekt anpassning till solcellsmodulernas storlek och effekt.

OBS! Batteri ingår ej med invertern utan köps separat! En Fronius Symo Hybrid går utmärkt att använda för dig som vill kunna köpa ett batteri i ett senare skede och under tiden använda växelriktaren som en vanlig växelriktare.

https://solceller.effecta.se/produkter/ ... brid-5-0-s
Nu kan jag ha fel men vad jag har förstått så jobbar vanlig växelriktare mot sinusvågen som redan finns i elnätet och fortsätter köra på samma. Att koppla ur sig från elnätet sätter andra krav på växelriktaren när den ska göra en egen. Står det att den klarar off-Grid också?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av 12man »

Intressant ämne som tråden har transformerats till, klart värt egen tråd anser jag..

Men tesla har en egen produkt just för detta kanske t.o.m. innehåller en transformator..
Tesla backup gateway 2, och finns säkert från andra bolag också.

Din bonde zalman3 borde ju bygga om sitt elsystem så att omkopplingen går snabbare, borde bara var att slå om en brytare, om han har frekventa elavbrott

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _en_GB.pdf
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8732
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Pontus »

Ingen som brytt sig om Whiskey flaskan i sista inslaget :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Henrik Torphammar »

Third row pod med Munro och en tjomme till...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Larofo »

Henrik Torphammar skrev:
Third row pod med Munro och en tjomme till...
Alltså den där "tjommen" är ju rätt speciell minst sagt.
Att som VD för ett så stort företag dela med sig så mycket information, att sitta på så
mycket detaljkännedom om teknik och tillverkningsprocesser måste vara helt världsunikt.
Att erkänna fel och brister, att ständigt förbättra, att tänka långt, långt utanför boxen,
allt i ett rasande tempo, det är helt j... fantastiskt!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Munro Live Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar