Corona

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona

Inlägg av LarsL »

Det är skrämmande med vilken fart rysstrollen och Sverige vännerna är framme för att destabilisera vårat samhälle. Jag tycker vi ska vara extremt stolta om vi lyckas genomföra detta utan att kompromissa med vår demokrati och vårt öppna samhälle.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Det är skrämmande med vilken fart rysstrollen och Sverige vännerna är framme för att destabilisera vårat samhälle. Jag tycker vi ska vara extremt stolta om vi lyckas genomföra detta utan att kompromissa med vår demokrati och vårt öppna samhälle.

Vem är rysstroll? Jag? Vad menar du?
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Inlägg av Splfredde »

Exakt! Aftonbladet tillverkar en helt meningslös graf som i huvudsak grundar sig på hastighet. Där startpunkten är mycket oviss.

* Alla linjerna börjar från den dagen länderna rapporterat in två dödsfall

Alla länder har mer eller mindre olika förutsättningar och att dessutom säkerhetställa de 2 första dödsfallen som bevisligen kan kopplas till Corona är lika osäkert.

En graf skapad för att locka läsare såklart :(
Senast redigerad av Splfredde, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Asså, det blir skitjobbigt att läsa tråden om vi börjar ifrågasätta varandra. Kan inte inläggen få stå för sig själva och innehållet diskuteras i sak ?
Vi har alla olika ingångar i detta. Helt OK att ifrågasätta data eller debattera runt dessa, men invektiven kan vi väl lägga åt sidan?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Nej, det är för att Y-axeln är avkortad så att inga värden över 12 visas... De skulle kunna visa några dagar till men väljer att inte göra det för länder som har högre tal än Sverige. För mig är det manipulerade grafer som inte visar datan som de har.

Ta Spanien som ett exempel, där slutar de plotta Spaniens siffror efter ca 25 dagar men fortsätter plotta Sveriges efter 30 dagar.

Spanien är väl det enda exemplet där kurvan gått upp snabbare än Sveriges iofs... Är det SM i bortförklaringar som pågår?
Jaja, Tegnell har blivit mästare på bortförklaringar. Jämför med Norge, första dödsfallet samma dag som Sverige. Sverige har 130 döda på en dag, Norge har totalt 150 döda. Bortförklaringarna blir allt mer krystade. Statsepidemiologen jämför helst med Belgien och New York nu...

Mycket förvånande att folk köper snacket

https://www.nrk.no/korona/status/
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Nej, det är för att Y-axeln är avkortad så att inga värden över 12 visas... De skulle kunna visa några dagar till men väljer att inte göra det för länder som har högre tal än Sverige. För mig är det manipulerade grafer som inte visar datan som de har.

Ta Spanien som ett exempel, där slutar de plotta Spaniens siffror efter ca 25 dagar men fortsätter plotta Sveriges efter 30 dagar.

Spanien är väl det enda exemplet där kurvan gått upp snabbare än Sveriges iofs... Är det SM i bortförklaringar som pågår?
Det är väl helt uppenbart att det blir ett väldigt stort slumpinslag om man likställer kurvorna så att dagen då ett mycket litet antal fall registreras. På vilket sätt är det SM i bortförklaringar?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Swede1 skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Jaja, Tegnell har blivit mästare på bortförklaringar. Jämför med Norge, första dödsfallet samma dag som Sverige. Sverige har 130 döda på en dag, Norge har totalt 150 döda. Bortförklaringarna blir allt mer krystade. Statsepidemiologen jämför för helst med Belgien och New York nu...

Mycket förvånande att folk köper snacket

https://www.nrk.no/korona/status/
Som jag skrev tidigare blir ju det intressanta att se om Norge lyckas bli smittfritt. Om inte kommer lika många att smittas och dö i Norge men det tar mycket längre tid. Viruset sprids så länge det finns mottagliga i tillräcklig omfattning. Skulle bli förvånad om inte det värsta snart är över för Stockholm,Östergötland och Sörmland. Där har nog flockimmuniteten börjar bromsa snitthastigheten. Oavsett vilka lagar som stiftas så är det social distansering, hygien och karantän som gäller länge än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Apropå smittspårning så lanserar Norska folkhälsoinstitutet en app där man kan se om man varit nära någon smittad.
https://www.nrk.no/norge/solberg_-_-vi- ... 1.14984882
Verdi

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Det är väl helt uppenbart att det blir ett väldigt stort slumpinslag om man likställer kurvorna så att dagen då ett mycket litet antal fall registreras. På vilket sätt är det SM i bortförklaringar?
Även om du flyttar startdatumet "åt höger" skulle Sveriges kurva följa Italiens till stor del. Du kan inte bortförklara Sveriges dödsfall med en teknikalitet. Sverige ligger idag på 13,09 döda per 100 000 invånare. Åttonde mest i hela världen. Danmark ligger på 5,33, Norge på 2,82 och Finland på 1,3. Finland ligger iofs klart efter oss tidsmässigt men det gör inte Norge och Danmark.

Sant är att det är för tidigt med bokslut men i mina ögon vore det betydligt trevligare att ligga där de ligger. Men å andra sidan sägs det att det svåraste som finns i ishockey är att leda med 3-0. Kanske det är nåt liknande när det gäller Corona?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Asså, det blir skitjobbigt att läsa tråden om vi börjar ifrågasätta varandra. Kan inte inläggen få stå för sig själva och innehållet diskuteras i sak ?
Vi har alla olika ingångar i detta. Helt OK att ifrågasätta data eller debattera runt dessa, men invektiven kan vi väl lägga åt sidan?
Jag tycker att kampanjerna som dragits igång för att destabilisera västvärlden är betydligt farligare och intressantare än viruset. För mig är det ganska uppenbart att många åsikter drivs av en organiserad kaos skapare, troligen med ursprung i Ryssland.

Jag anklagar ingen eftersom de flesta bara är nyttiga idioter, typ Aftonbladet. Men vi bör alla vara medvetna om vad som pågår och vad de försöker göra.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Även om du flyttar startdatumet "åt höger" skulle Sveriges kurva följa Italiens till stor del. Du kan inte bortförklara Sveriges dödsfall med en teknikalitet. Sverige ligger idag på 13,09 döda per 100 000 invånare. Åttonde mest i hela världen. Danmark ligger på 5,33, Norge på 2,82 och Finland på 1,3. Finland ligger iofs klart efter oss tidsmässigt men det gör inte Norge och Danmark.

Sant är att det är för tidigt med bokslut men i mina ögon vore det betydligt trevligare att ligga där de ligger. Men å andra sidan sägs det att det svåraste som finns i ishockey är att leda med 3-0. Kanske det är nåt liknande när det gäller Corona?
Det är verkligen ingen teknikalitet utan en helt avgörande faktor. Förstår du inte att en jämförelse av ackumulerat antal döda per 100 000 invånare hänger på hur man väljer startdatum?
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker att kampanjerna som dragits igång för att destabilisera västvärlden är betydligt farligare och intressantare än viruset. För mig är det ganska uppenbart att många åsikter drivs av en organiserad kaos skapare, troligen med ursprung i Ryssland.

Jag anklagar ingen eftersom de flesta bara är nyttiga idioter, typ Aftonbladet. Men vi bör alla vara medvetna om vad som pågår och vad de försöker göra.
Är någon farlig så är det konspirationsteoretiker...

ps. Spännande att ryssarna lyckades värva Wolodarski till sist. Det satt nog hårt åt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Verdi skrev:

Det är verkligen ingen teknikalitet utan en helt avgörande faktor. Förstår du inte att en jämförelse av ackumulerat antal döda per 100 000 invånare hänger på hur man väljer startdatum?

Ja, det kan säkert slå en del. Men kurvorna följer ju varandra även om du väljer ett senare startdatum. Dessutom kan det slå åt båda håll.

Data finns ju tillgängligt. Varför inte göra en egen graf som "bevisar" att Sverige inte följer Italien...
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

LarsL skrev:
Jag är Sverigevän. Det känns betydligt mer positivt än att vara
Sverigefiende. Jag är även Norgevän. Normännen är ett fredligt folk
och ett utomordentligt trevligt land att vara granne med.
Jag gillar många andra länder också.
Ryssland däremot ger mig per automatik rätt dåliga vibbar.
Åratal av allt från doping till kommunism och vapenskrammel
har bidragit till det. Därmed inte sagt att alla ryssar är
förskräckliga människor. Jag känner ingen ryss, men jag hade
en vitryss som jobbarkompis en gång.
Himla trevlig kille.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Gustafsson skrev:

ps. Spännande att ryssarna lyckades värva Wolodarski till sist. Det satt nog hårt åt.
:D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Gustafsson skrev:

Det är ju inte riktigt så desinformationskampanjer funkar. De lever på att personerna som sprider informationen vidare gör det i god tro.

Jag tycker Kinas försök att svartmåla Europa är intressant. De hade satt in annonser i Franska tidningar som sa att Frankrike medvetet lät gamla dö i Corona utan sjukvård. Bra sätt att flytta fokus från smittans utbrott.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:

Ja, det kan säkert slå en del. Men kurvorna följer ju varandra även om du väljer ett senare startdatum. Dessutom kan det slå åt båda håll.

Data finns ju tillgängligt. Varför inte göra en egen graf som "bevisar" att Sverige inte följer Italien...
Klart att kurvorna har en likartad form eftersom det handlar om ett exponentiellt förlopp i alla länder. Men jag ser ingen poäng med att knacka ihop dylika grafer, med den typ av underlag vi har. Mer intressant är att den svenska sjukvården har kapacitet över, i alla fall som det ser ut nu. Intressant är också att antalet nytillkomna fall per dag varit skapligt konstant de tre senaste veckorna, vilket ger visst hopp om att vårdens kapacitet kan räcka till.
Skärmavbild 2020-04-16 kl. 16.37.49.png
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Gustafsson skrev:
Apropå smittspårning så lanserar Norska folkhälsoinstitutet en app där man kan se om man varit nära någon smittad.
Bra Norge!

Ja, pinsamt att det stora IT landet Sverige får stryk av norrmännen med en smitt app.

Norge har lärt av Sydkorea, men vad gör Sverige?

Ser onekligen ut som att norrmännen kommer ta hem spelet om antal döda, även på längre sikt. Jämför med Sydkorea som stoppade smittan och nu spårar med en app i telefonen, har totalt 229 döda.

Och här i Sverige dör 130 på en dag, men heja vi rör oss snabbt mot flockimmunitet, hur många är du beredd att offra innan du får nog? 200 per dag, 500 ?

Kolla upp Stanley Milgrams lydnadsexperiment från 60 talet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Milgram ... experiment
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag vill inte vara svår men ”kapacitet kvar” är ju en definitionsfråga. Jag vågar påstå att man dragit ned på kvaliteten något när man ökar antal brukare per anställd. Sedan att vi kan klämma in 20% är kanske sant, men personaltätheterna bör rimligen minska då. Rätta mig gärna om jag har fel...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Jag vill inte vara svår men ”kapacitet kvar” är ju en definitionsfråga. Jag vågar påstå att man dragit ned på kvaliteten något när man ökar antal brukare per anställd. Sedan att vi kan klämma in 20% är kanske sant, men personaltätheterna bör rimligen minska då. Rätta mig gärna om jag har fel...

Ja, att Sverige har kapacitet kvar är en sanning med modifikation. Hur länge orkar personalen?

Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Stockholm säger så här idag.
Den storm som vi har pratat om fortsätter att blåsa med hög kraft.
Ökningstakten är inte lika stor, men den ökar dag för dag. Vi har svarat med att öka sjukvårdskapaciteten, säger Björn eriksson

Igår rapporterade vi 85 personer avlidna, idag 94 avlidna – det högsta antalet hittills. Trenden är mycket tydlig, säger Björn Eriksson

– Det har aldrig varit en sånt tryck på sjukvården som det är just nu. Efter påsk kom ett antal personer med andra sjukdomar som också behöver vård.

– Antal inskrivna med covid-19 med sjukhusvård ökar varje vecka. Det ökar fortfarande, även om sista veckans ökning är mindre än de övriga.
Dock börjar även han se en möjlig topp.
– Då ser man att de närmaste dagarna bör vi nå en peak, säger Björn Eriksson och visar en graf där det faktiska antalet som vårdas på sjukhus ligger strax under där prognosen viker nedåt igen.
Men det är fortsatt viktigt att följa råden.
– Hur det verkliga utfallet ser ut återstår att se, säger han.

Han visar också en ”pessimistisk kruva”:

– Absolut inte tid att släppa våra nya vanor. Vi måste hålla i det nu de kommande dagarna, säger han.

– Tappar vi det här riskerar smittspridningen att ta fart igen, fler insjuknar och flera avlider i förtid.

Som vanligt är FHM betydligt mer optimistiska.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Remuz skrev:
Svårt att veta. Vad som däremot är klart är att kapaciteten för att hantera coronafall delvis har ökat på grund av att man skurit ned på annan vård. Vilka följder det får är svårt att sia om i nuläget.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Bra sätt att hålla högt i tak av dig... Jag kommer inte med en endaste bortförklaring, har inte sagt något alls om datan. Det är dock felaktiga eller om man så vill falska grafer som Aftonbladet har. Sedan kan du försöka smutskasta kritiken men kom med korrekta argument istället för att först påstå att det beror på X-axeln och sedan att det är bortförklaringar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Niklas Z skrev:
Remuz skrev:
Svårt att veta. Vad som däremot är klart är att kapaciteten för att hantera coronafall delvis har ökat på grund av att man skurit ned på annan vård. Vilka följder det får är svårt att sia om i nuläget.
Min sambo jobbar på en covid iva. Det finns personal men få IVA sköterskor så antalet patienter per IVA ssk har ökat. Alla kämpar så gott de kan men det är rörigt med ovan personal, utrustning som de inte är bekanta med och en allmänt pressad arbetssituation.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Bra sätt att hålla högt i tak av dig... Jag kommer inte med en endaste bortförklaring, har inte sagt något alls om datan. Det är dock felaktiga eller om man så vill falska grafer som Aftonbladet har. Sedan kan du försöka smutskasta kritiken men kom med korrekta argument istället för att först påstå att det beror på X-axeln och sedan att det är bortförklaringar.

Vad har y-axeln med det hela att göra? Ja, de kapade Spaniens eftersom den gick snabbare upp än Sveriges. Det framgick. På de andra har de kapat det som är över Sveriges nivå eftersom den bara jämför den tid som är upp till nu i Sverige. Italiens kurva som är högre är efter Sveriges nuvarande punkt på X-axeln så varför skulle man ta med det?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Swede1 skrev:
Gustafsson skrev:
Bra Norge!

Ja, pinsamt att det stora IT landet Sverige får stryk av norrmännen med en smitt app.

Norge har lärt av Sydkorea, men vad gör Sverige?

Ser onekligen ut som att norrmännen kommer ta hem spelet om antal döda, även på längre sikt. Jämför med Sydkorea som stoppade smittan och nu spårar med en app i telefonen, har totalt 229 döda.

Och här i Sverige dör 130 på en dag, men heja vi rör oss snabbt mot flockimmunitet, hur många är du beredd att offra innan du får nog? 200 per dag, 500 ?

Kolla upp Stanley Milgrams lydnadsexperiment från 60 talet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Milgram ... experiment
Ja, man kan väll åtminstone säga att du har siffror något bättre än vissa forskare men ändå helt fel.

Sverige har aldrig varit nära 130 dödsfall på en dag, de uppdaterade siffrorna över en helg där det alltid varit eftersläpning. Den värsta dagen för Sverige än så länge är den 8:e med 97 dödsfall. Efter det har vi än så länge inte någon dag över 63 dödsfall under en dag rapporterade. Jag säger inte att vi inte kommer komma upp i de siffrorna men just nu är vi ganska stabilt runt 60 dödsfall per dag.

Det ska bli väldigt intressant att följa denna sidan de kommande dagarna, inte antalet fall som rapporteras en viss dag. Måndag och Tisdag nästa vecka kommer säkerligen ge höga siffror men åter igen så kommer det vara eftersläpning från helgen.
EF7D2284-45B6-4CA1-9BFD-E1752D12343A.png
https://experience.arcgis.com/experienc ... 87457ed9aa
Låst