Corona

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

joyhan skrev:
Robert F Kennedy skriver att det var tänkt att de skulle ha nedstängning tills sjukhusen hade kapacitet att ta hand om de som blir sjuka och att viruset måste få sprida sig. Nu verkar istället polisyn vara att de ska hålla nedstängt tillls man har utvecklat ett virus. Robert ger goda skäl för att det inte är någon bra ide. Viruset ändrar sig hela tiden och det gör att ett vaccin kan vara väl så innefektivt. Man har även tidigare försökt utveckla vaccin mot corona utan att det gett något resultat.
Då menar du att vi får leva med detta under resten av våra liv? Att vi när som helst kan bli så sjuka av en "vanlig förkylning" att vi behöver läggas i respirator? Medellivslängden kommer att sjunka drastiskt. Nu är den drygt 80 år. Corona kanske får den att sjunka till 64... För om det inte hjälper med ett vaccin som slår brett över en mängd mutationer så lär inte antikroppar från en enda hjälpa särskilt mycket bättre väl?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det här är så sjukt jävla deppigt. Verkar som att vi får leva med den här sjukdomen under många år. Immuniteten verkar svag, om den ens finns, och ett vaccin är tydligen jättesvårt att få fram... Om det ens går?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J ... onaviruset
Det finns fortfarande många oklarheter kring huruvida man blir immun mot coronaviruset efter en infektion, eller inte – och hur länge en eventuell immunitet varar. I Wuhan i Kina, där pandemin tog sin början i december förra året, börjar man nu leta efter antikroppar mot coronaviruset hos befolkningen.

Studierna har hittills resulterat i både goda och dåliga nyheter. De goda är att avsevärt fler tycks bära på antikroppar än antalet bekräftade fall, vilket tyder på att många som har infekterats endast har haft milda eller inga symtom alls. De dåliga är att bara 2–3 procent av testpersonerna bar på antikroppar.

– Det innebär att en flockimmunitet är långt borta, så ett vaccin kanske är vårt sista hopp, säger Wang Xinghuan, chef för Zhongan-sjukhuset, ett av de största i Wuhan, till Wall Street Journal.

Hur stor andel av befolkningen som måste vara immun mot coronaviruset är det ingen som vet, men enligt experter bör denna andel vara minst 50, kanske 60, procent.

I vilken utsträckning man blir immun mot viruset vet forskarna inte. Redan i dag säljs antikroppstest till privatpersoner i Sverige, men flera forskare och även Läkemedelsverket har varnat för dessa tester.

– Det är inte säkert att man är immun bara för att man har antikroppar, säger Lin Xihong, professor i biostatistik vid Harvard T.H. Chan School of Public Health, till tidningen.

I Wuhan finns flera fall där människor som blivit sjuka av viruset återhämtat sig och testat negativt för förekomst antikroppar, bara för att vid ett senare tillfälle ha testats positivt.

Huruvida detta beror på testerna eller att personerna har infekterats en andra gång, vet inte forskarna. (TT)
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Verdi skrev:
De "utskällda 22" verkar få upprättelse. https://www.expressen.se/nyheter/tegnel ... forskarna/

Jag tycker fortsatt att Tegnell är en arrogant "Bagdad Bob"-figur.
Å, nu hör man Tegnell på tv, han snackar bort journalisterna, Pops. Ställ frågan varför rekommenderar Kinas FHM chef att alla ska ha munskydd i väst och varför måste man ha ett enkelt munskydd i USA när du handlar mat, men i Sverige behöver inte vårdpersonal på äldreboende ha något slags munskydd när de är nära och vårdar äldre? Det kan räcka med gummisnoddar runt ett kaffefilter.

(Väntar FHM på en per reviewed forskningsrapport som blir klar om nån månad när alla blivit smittade på äldreboenden och hurra 70 % klarar sig.... men 30 % dör. Absurda rubriker från media tycker jag, katastrof 1/3 av äldre dör i Corona hade varit lämpligare.)

Jag ställde frågan redan måndagen den 6:e april, fick standardsvar torsdag den 23 april.

Jag misstänker starkt att FHMs märkliga rekommendationer och bortförklaringar(det är en komplicerad verksamhet etc etc Tegnell snack) tar hänsyn till den låga tillgången på munskydd och offrar de med kortast förväntad livslängd. (Munskydd som naturligtvis ska beställas från Kina..., trots att vi nu har haft två månader på oss att ställa om produktionen i Sverige. Det är bedrövligt agerat.)

Varför ska vi hålla två meters avstånd på affären men när äldre ska vårdas då kan personalen flåsa dem i ansiktet under 1/2 meters avstånd. Nånting är fruktansvärt fel här. Skandal! :evil:
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Det här är så sjukt jävla deppigt. Verkar som att vi får leva med den här sjukdomen under många år. Immuniteten verkar svag, om den ens finns, och ett vaccin är tydligen jättesvårt att få fram... Om det ens går?
Inte särskilt förvånande utan något som gick att anta när man såg hur snabbt viruset sprids. Tror nog att vaccin kommer att kunna tas fram fast det tar antagligen år precis som vaccinframtagning brukar ta. Det krävs nytt vaccin till säsongsinfluensan varje år och jag gissar att något liknande kommer att krävas för SARS-CoV2. Immunitet är inte svart eller vitt. Jag gissar att de som har insjuknat covid-19 kommer vara mer resistenta mot nya varianter och samma sak med de som tagit vaccin när väl det kommer.

Det är inte säkert att det blir ett årligt vaccin likt för säsongsinfluensan, kan kanske krävas oftare vaccinering för att ge ett bättre skydd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Blodproppar...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70 ... -patienter

Många yngre också. (Jag skulle kunna länka till Washington Post också om inte Expressen duger åt de mest källkritiska av er)
https://www.expressen.se/nyheter/larmet ... av-corona/
Läkare på flera sjukhus i USA larmar om en oroväckande ökning i antalet unga strokepatienter.

De flesta har en sak gemensamt: De är sjuka i Covid-19.

– Vi har tagit hand om patienter i 30-årsåldern med stroke och covid, säger akutläkaren Robert Stevens till Washington Post.

Jag vill verkligen inte bli smittad av detta. Förstår inte de som springer ute på stan. Jag blir mer och mer rädd för egen del. Tidigare har jag mest oroat mig för min fru, som är i riskgrupp, och mina föräldrar...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man har ju inte löst vaccin mot olika förkylningsvirus än, så jag skulle nog inte utgå från att det kommer snart för SARS-CoV-2. Men jag hoppas. Det pågår ju en viss aktivitet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Inte särskilt förvånande utan något som gick att anta när man såg hur snabbt viruset sprids. Tror nog att vaccin kommer att kunna tas fram fast det tar antagligen år precis som vaccinframtagning brukar ta. Det krävs nytt vaccin till säsongsinfluensan varje år och jag gissar att något liknande kommer att krävas för SARS-CoV2. Immunitet är inte svart eller vitt. Jag gissar att de som har insjuknat covid-19 kommer vara mer resistenta mot nya varianter och samma sak med de som tagit vaccin när väl det kommer.

Det är inte säkert att det blir ett årligt vaccin likt för säsongsinfluensan, kan kanske krävas oftare vaccinering för att ge ett bättre skydd.

De var ju jäkligt snabba att stänga ner stan också. Så viruset kanske inte fick så stor spridning i procent trots allt?
Verdi

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Man har ju inte löst vaccin mot olika förkylningsvirus än, så jag skulle nog inte utgå från att det kommer snart för SARS-CoV-2. Men jag hoppas. Det pågår ju en viss aktivitet.
Fast motivationen för att få fram förkylningsvaccin är kanske inte lika hög?

Frågan är, vad gör vi om det varken kommer vaccin eller "flockimmunitet" (ett ord jag är nästan lika trött på som "drakonisk")? Hoppas på att vården får fram bättre mediciner och bättre vård? Ändå läskigt då förloppet är så extremt snabbt. Man blir skitdålig på nån halvtimme. Eller så får man stroke...

Kommer vi nånsin kunna resa fritt i världen igen? Man vill ju inte vara i typ Venezuela eller Mongoliet och plötsligt behöva respiratorvård.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

De var ju jäkligt snabba att stänga ner stan också. Så viruset kanske inte fick så stor spridning i procent trots allt?
Du menar Kina? De tog ju månader på sig att stänga ner något men när de väl kom på att de skulle stänga ner så gjorde de detta kvickt. Viruset upptäcktes 2019, första kända fall av människor som smittades skedde 2019. Första kända dödsfallen var tidigt i januari. Kina hävdade dock att det inte fanns något som tydde på att det smittade mellan mäniskor ens i mitten av januari. Det var först när både Taiwan och Japan rapporterat om deras första fall som Kina började vakna upp. WHO ignorerade rapporterna från Taiwan, tyckte inte att några reseförbud från Kina var nödvändiga och var sena med att kalla det för pandemi. Dröjde till mitten av mars för detta när viruset för länge sedan hade spritt sig till samtliga bebodda kontinenter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
bylund skrev:

Frågan är, vad gör vi om det varken kommer vaccin eller "flockimmunitet" (ett ord jag är nästan lika trött på som "drakonisk")? Hoppas på att vården får fram bättre mediciner och bättre vård? Ändå läskigt då förloppet är så extremt snabbt. Man blir skitdålig på nån halvtimme. Eller så får man stroke...

Kommer vi nånsin kunna resa fritt i världen igen? Man vill ju inte vara i typ Venezuela eller Mongoliet och plötsligt behöva respiratorvård.
Vi har upplevt och klarat oss genom bra mycket värre pandemier genom den mänskliga historien. Att leva är farligt, man kan dö. Det är till och med så att det är säkert att man kommer att dö av att leva.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
bylund skrev:

Motivationen är nog rätt hög, då kostnaden för förkylning är stor för samhället. Och det har gjorts försök.

Problemet är att det är många virus (rhino- och corona (andra typer än SARS-CoV-2)) som orsakar det och de envisas med att ändra på sig hela tiden, och det är väl det som är farhågan med SARS-CoV-2, att det ändrar på sig så immuniteten blir mot just den variant man infekterats av/vaccinerats mot så att immuniteten inte blir så mycket värd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Även om det inte kommer vaccin, så kommer det troligen andra typer av behandling. Antivirala läkemedel borde gå att få fram så man åtminstone kan behandla de som blir mer påtagligt sjuka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Även om det inte kommer vaccin, så kommer det troligen andra typer av behandling. Antivirala läkemedel borde gå att få fram så man åtminstone kan behandla de som blir mer påtagligt sjuka.
Absolut kommer det att bli bättre. Man kommer nog också hitta bättre sätt att behandla symptomen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Då menar du att vi får leva med detta under resten av våra liv? Att vi när som helst kan bli så sjuka av en "vanlig förkylning" att vi behöver läggas i respirator? Medellivslängden kommer att sjunka drastiskt. Nu är den drygt 80 år. Corona kanske får den att sjunka till 64... För om det inte hjälper med ett vaccin som slår brett över en mängd mutationer så lär inte antikroppar från en enda hjälpa särskilt mycket bättre väl?
Positivt att det blir socialt oacceptabelt att ha "vanlig förkylning" ute bland sina medmänniskor.
Slut på trängsel generellt och underbart att slippa stå inklämd på en buss dom få gånger man är tvungen att åka kollektivt.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

bylund skrev:
Absolut kommer det att bli bättre. Man kommer nog också hitta bättre sätt att behandla symptomen.
Det är naturligt. Sjukdomen är relativt ny. Kunskaperna, testerna och metoderna kommer vara bättre redan om några månader.

Nu kommer världen så sakteliga att öppnas upp igen och antalet smittade kommer ligga kvar på en hög nivå en tid. Skjuter antalet i höjden kommer man stänga igen på drabbade platser, så det känns som att osäkerheten är borta, även om 90% av dödsfallen ligger framför oss.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Möjlig samband mellan Covid-19 och stroke:

Larmet från USA: Yngre patienter drabbas av stroke - https://www.aftonbladet.se/a/b5v9pA
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror att vi efter corona behöver revidera begreppet "fullt frisk". Idag betyder det ju närmast att man inte behöver sjukvård.
Människor med övervikt, dålig sömn, dålig kondition och allmänt stressig "livspussel" betecknar sig också som friska. Ett dåligt immunförsvar ger sig till känna först när man drabbas av en infektion.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Elof skrev:
Nog för att det ska vara högt i tak här i forumet, men ska vi verkligen behöva stå ut med ständigt återkommande extrema konspirationsteorier? Tibor, var är du?
Jag har varnat honom att sluta.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Elof skrev:
Nog för att det ska vara högt i tak här i forumet, men ska vi verkligen behöva stå ut med ständigt återkommande extrema konspirationsteorier? Tibor, var är du?
Jag har varnat honom att sluta.
Då lär han ju inte sluta... ;)
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Angående brist på ansiktsskydd och konspirationsteorier, har du en bättre förklaring så kom fram med den istället för att försöka tysta en öppen diskussion, enda alternativet jag ser är total dysfunktionell inkompetens från myndigheterna.

Schweiz har 1600 döda idag och låg långt före Sverige i antal döda tidigare. Schweiz har nu en budget på fyra miljarder kronor för ansiktsskydd. Och man skall bära munskydd i kollektivtrafiken. Men i Sverige behövs inte munskydd i äldrevården....(därför att vi inte har några eller för att vi inte har en godkänd vetenskaplig studie på att det fungerar, varför har vi då munskydd i sjukvården?)

https://www.swissinfo.ch/eng/covid-19_c ... d/45592192
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Swede1 skrev:
Angående brist på ansiktsskydd och konspirationsteorier, har du en bättre förklaring så kom fram med den istället för att försöka tysta en öppen diskussion, enda alternativet jag ser är total dysfunktionell inkompetens från myndigheterna.

Schweiz har 1600 döda idag och låg långt före Sverige i antal döda tidigare. Schweiz har nu en budget på fyra miljarder kronor för ansiktsskydd. Och man skall bära munskydd i kollektivtrafiken. Men i Sverige behövs inte munskydd i äldrevården....(därför att vi inte har några eller för att vi inte har en godkänd vetenskaplig studie på att det fungerar, varför har vi då munskydd i sjukvården?)

https://www.swissinfo.ch/eng/covid-19_c ... d/45592192
Det här tycker jag också är en av de underligaste delarna av de svenska åtgärderna. Att inte rekommendera alla att ha munskydd kan jag förstå eftersom det kan ge en falsk trygghet men när det gäller personal på äldreboenden förstår jag inte. Att skylla på personalens utbildningsnivå tycker jag inte håller. Man behöver komplettera med utbildning kring hur skydden ska användas och det kanske bara ger en marginell förbättring men jag ser inga nackdelar med det. Om det är brist på munskydd borde man vara öppen med det, det känns som man använder personalen på äldreboenden som syndabockar.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Just bristen och att man inte vill slösa på munskydd bland allmänheten så har jag också förståelse. Dock inte bland personal på äldredomsvården/hemtjänst. De behöver inte att virussäkra skydd utan det räcker med de skydd tandsköterskor har. För att inte smitta de äldre. De har besöksförbud. (men även normalt när de går inte till extra känsliga personor skulle det vara klädsamt med ett enklare skydd (gärna genomskinligt)).

Munskydd fungerar bara om alla har det. (enstaka som bär det blir nog stigmatiserade som egoister som sätter sin egen säkerhet före sjukvården som har brist).
Om det funnit tillgång så hade jag inget problem att de gick ut med kravet. (visserligen han man tillverka eller använda byggmasker, men de är till för att skydda andra och inte användaren)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Mickep skrev:
Just bristen och att man inte vill slösa på munskydd bland allmänheten så har jag också förståelse. Dock inte bland personal på äldredomsvården/hemtjänst. De behöver inte att virussäkra skydd utan det räcker med de skydd tandsköterskor har. För att inte smitta de äldre. De har besöksförbud. (men även normalt när de går inte till extra känsliga personor skulle det vara klädsamt med ett enklare skydd (gärna genomskinligt)).

Munskydd fungerar bara om alla har det. (enstaka som bär det blir nog stigmatiserade som egoister som sätter sin egen säkerhet före sjukvården som har brist).
Om det funnit tillgång så hade jag inget problem att de gick ut med kravet. (visserligen han man tillverka eller använda byggmasker, men de är till för att skydda andra och inte användaren)
Problemet med munskydd är vad ett sådant krav får för följdeffekter. Gäller att tänka i flera steg.
Ja, munskydd har via vetenskapliga studier visat att mängden fuktpartiklar i utandningsluften minskar. Därmed minskad mängd viruspartiklar. Men, det gäller med ett nytt, färskt och torrt skydd, samt att det hanteras rätt.

Risken med munskydd är att det kan skapa en falsk säkerhet, vilket får till effekt att sjuka personer går ut, eller att avstånd på 1,5m upprätthålls, för alla har munskydd. Inte bra.
Samt att felaktigt burna och hanterade munskydd riskerar att öka risken för smitta. Även när de blir blöta minskar dess effekt.

Så, det finns risker med ett krav på munskydd också.
Model Y LR.
Model S70D
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

frippe skrev:
Mickep skrev:

Problemet med munskydd är vad ett sådant krav får för följdeffekter. Gäller att tänka i flera steg.
Ja, munskydd har via vetenskapliga studier visat att mängden fuktpartiklar i utandningsluften minskar. Därmed minskad mängd viruspartiklar. Men, det gäller med ett nytt, färskt och torrt skydd, samt att det hanteras rätt.

Risken med munskydd är att det kan skapa en falsk säkerhet, vilket får till effekt att sjuka personer går ut, eller att avstånd på 1,5m upprätthålls, för alla har munskydd. Inte bra.
Samt att felaktigt burna och hanterade munskydd riskerar att öka risken för smitta. Även när de blir blöta minskar dess effekt.

Ursäkta men det där är nonsens. Som att säga det är problem med hjälm på barn som cyklar för hjälmen kan fastna i ett träd och skadar barnet genom strypning. Snacka om att leta efter halmstrå för att passa agendan.
Munskydd är bra, basta.
Vaccinationer är bra, basta
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

kontakten2 skrev:
frippe skrev:
Mickep skrev:

Ursäkta men det där är nonsens. Som att säga det är problem med hjälm på barn som cyklar för hjälmen kan fastna i ett träd och skadar barnet genom strypning. Snacka om att leta efter halmstrå för att passa agendan.
Munskydd är bra, basta.
Vaccinationer är bra, basta
Nej, det är inte nonsens, det är naturlig riskhantering.

Problemet med hjälmar på mindre barn har man löst, de har en grön knäppning, som går upp med tillräcklig tyngd i den om de skulle fastna när de klättrar. Hade de som bestämt om cykelhjälm gjort en ok riskanalys före de bestämde om krav. Hade de sett till att det funnits krav på gröna knäppningar direkt. Vilket de inte gjorde och ett flertal barn dog därför. Klassiskt dålig riskanalys inför beslutet.

Vaccin testas in i absurdum, för att minimera risker med biverkningar. Det gör vi just för att vi gjort riskanalys före. Hade vi inte gjort det hade vi kunnat pumpa ut otroligt större mängder med vaccin, men gör inte det för att det finns vissa biverkningar. Men de som testats tillräckligt, de används. En normal riskanalys.

Vi vet idag t.ex. att sjuka i covid-19 går ut och tycker det är ok, så länge de håller avstånd. Exempelvis för att lämna barn på förskola eller på fritids. Finns det en betydande risk att det ökar med munskydd, kanske.

Och nej, vi vet faktiskt inte om enkla munskydd ger någon större förminskning i smittbarheten så det överväger riskerna med kravet.
Model Y LR.
Model S70D
Låst